Pelottavan monen lihavan suusta kuulee:
"Olen todella terve joten ei tarvii laihduttaa".
Miten jollain voi olla noin huono tietämys? Ikää kun tulee niin polvet pilalla, kakkostyypin diabetes ja vaikka mitä. Oikeasti lukekaa aiheesta niin tiedätte sen minkä 90% ihmisistä. Lihavuus altistaa valtaville määrille sairauksia eikä se, että olet 35-vuotiaana terve, tarkoita ettei lihavuutesi ole sinulle vaarallista.
Vaikea käsittää miten moni elää tuossa harhassa.
Luuletteko te samat ihmiset ettei tupakointi ole vaarallista kun joku kakskymppinen sanoo että olen tosi terve vaikka poltan, ei tästä oo mitään haittaa.
Eli toivoisin näiden olen terve kuin pukki-itsensä huijaajien vastaavan mulle millä perusteella luulevat ettei läski tapa. Tai tupakka. Suunnilleen sama asia.
Kommentit (158)
nuoret lihavat varmaan niin ajatteleekin, mutta huomaavat totuuden kun ikää tulee. Nuorena sitä kuvittelee olevansa kuolematon, voi polttaa tupakkaa juoda viinaa ja naida ketä sattuu.
Itse en tunne ketään lihavaa joka kuvittelisi että terveys ei vaarannu läskien takia.
huomaat, että kyseessä VAIHDEVUOSIEN yhteydessä tai jälkeen tapahtuva ilmiö. Kolmikymppisen lihominen sitten vähän eri asia. http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288529843865.html
oma vikako, ainako? <a href="http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013010616520755_lh.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013010616520755_lh.shtml">http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013010616520755_lh.shtml</a>
jälkeen lauma ylipainoisia (?) syyllistyy niin kovin, että alkaa melkoinen räkytys. Jos naapurin ylipainoinen Ulla (BMI 45) elää vielä 75-vuotiaana "terveenä" ja anopin sisko (BMI 19) kuoli rintasyöpään 45-vuotiaana, niin voi oikopäätä tehdä yleistyksen, että lihavat ovat terveempiä ja onnellisempia. Vaikka laajat lääketieteelliset tutkimukset osoittaisivat aivan muuta.
Lihavuus ei ole pelkkää esteettistä haittaa, uskokaa jo!
havainnointia ja sen seurausten pohdiskelua.
ja se harmittaa heitä. He vain loukkaantuvat, kun joku huomaa heidän lihavuutensa tai ottaa ominaisuuteen yleisesti kantaa. Lihavan mielestä lihavuus on yksityisasia, silloinkin, kun sitä tarkastellaan kansanterveydellisestä näkökulmasta.
Jos joku nälvis sua sun kolvista tai hörökorvista niin sekö on sun mielestä sit ihan ok?
jälkeen lauma ylipainoisia (?) syyllistyy niin kovin, että alkaa melkoinen räkytys. Jos naapurin ylipainoinen Ulla (BMI 45) elää vielä 75-vuotiaana "terveenä" ja anopin sisko (BMI 19) kuoli rintasyöpään 45-vuotiaana, niin voi oikopäätä tehdä yleistyksen, että lihavat ovat terveempiä ja onnellisempia. Vaikka laajat lääketieteelliset tutkimukset osoittaisivat aivan muuta.
Sehän oli silkkaa vittuilua.
Kyllähän jokainen ylipainoinen tietää ne vaarat, muttei välitä niistä. Ihan kuten tupakoijat tietää tupakan vaarat.
Ei siihen valistus auta. Silloinhan jokainen tupakoijakin tumppaisi lopullisesti viimeistään luettuaan tupakka-askin varoitukset. Miksi niin ei tapahdu?
Ylipainoiset ovat täysin tietoisia riskeistä mutta syövät, koska ruoka on hyvää. Kuten jo todettu: asiaan ei auta ap:n kaltaiset "asialliset" tietoiskut.
Sehän oli silkkaa vittuilua.
Kyllähän jokainen ylipainoinen tietää ne vaarat, muttei välitä niistä. Ihan kuten tupakoijat tietää tupakan vaarat.
Ei siihen valistus auta. Silloinhan jokainen tupakoijakin tumppaisi lopullisesti viimeistään luettuaan tupakka-askin varoitukset. Miksi niin ei tapahdu?
Ylipainoiset ovat täysin tietoisia riskeistä mutta syövät, koska ruoka on hyvää. Kuten jo todettu: asiaan ei auta ap:n kaltaiset "asialliset" tietoiskut.
On aika tavallista että ihminen kiistää lihavuuden riskit kertomalla hyvistä veriarvoistaan ym paskaa. Suurin osa tietää riskit mutta kyllä huolestuttavan moni ei. Mutta jos et tähän mennessä ole ymmärtänyt AP:n pointtia, tuskin tämä selvennys asiaa vie eteenpäin. Olet hukassa mistä tässä puhutaan.
lähdetään siitä, että jokainen ahmimalla itsensä lihottanut, jonka ruokavalio koostuu rasvasta, sokerista, turhista kaloreista ja muuten ravintoaineköyhästä ruuasta, tietää takuuvarmasti tänä päivänä aiheuttavansa itselleen terveysriskin. Ei ole edes kyse siitä, että haluaa nauttia hyvästä ruuasta ja juomasta. On kyse kohtuudesta.
Jo joku huomattavan ylipainoinen henkilö sanoo olevansa terve eikä koe tarvetta tai halua laihduttaa, hän tietää (vähintää alintajuisesti) huijaavansa itseään, ja vain itseään. Lihavuus on vain asia, joka useimmille lihavillekin on vaikea myöntää ja he ovat aika usein valmiiksi puolustusasemissa.
Henkilökohtaisesti ei haittaa kenenkään yli- tai alipaino, mutta normaalit, kohtuulliset ja kestävät elämäntavat yleensä pitävät ihmisen virkeänä ja aktiivisena myös mieleltään. En jaksa uskoa, että yksikään sairaalloisen yli- tai alipainoinen on kovin sinut itsensä kanssa. Kumpikin äärilaita tietää leikkivänsä terveydellään.
Vaikka laajat lääketieteelliset tutkimukset osoittaisivat aivan muuta.
kannattaa olla uskossa.
Uskovaiset elävät pidempään, ateistit kuolevat nuorempina.
Ei se ruumis vaan ruumiin lamppu. Lamppu valaisee ruumiin ja kun tätä valoa ei ole, niin ei ruumiskaan jaksa pitkään.
Ihminen on kokonaisuus, keho ja mieli ovat yhtä, eikä kehon hyvinvointi ole yhtään sen vähempiarvoinen kuin mielenkään. Kristityt usein kieltävät kehon tarpeet, ulkoisella kauneudella ei ole merkitystä jne... Pitäisi päästä tuosta ajattelusta ja korostaa kokonaisuuden hyvinvointia. Usko tuo tasapainoisuutta ja rauhaa, joten varmasti lisää elinikääkin... Mutta kohtuus kaikessa!
T. toinen kristitty
Lihavuuden aiheuttamien sairauksien hoito maksaa maltaita yhteiskunnalle. Ilmeisesti suoria kustannuksia 300 miljoonaa euroa vuodessa.
Näyttäkääpä se tutkimus, jonka mukaan kristityt elää muita kauemmin. :DDDD
Tulee "Ylipainoinen USA" -dokumenttisarja, katsoin ekan osan ja se oli silmiäavaava, siinä korostettiin sitä, että pienikin ylipainoisuus lisää diabetesriskiä, ja pienikin laihdutus on hyväksi. Näytettiin myös lihavien ruumiden sydämiä, maksoja ja verisuonia. Jopa lapsen lihavuus on vaarallista ja vaikutata aikuisuuteen asti, suonet alkavat kalkkeutua jo lapsilla. Kannattaa katsoa, eka jakso näkyy vielä Areenalla:
http://areena.yle.fi/tv/1761992
Ihminen on synnynnäisesti rasvan ja imelän perään, joten sitä himoa on vaikea vastustaa... Pitäisi vain pysyä kohtuudessa vaikka se vaikeaa onkin. Itsellä on ylipainoa perheessä ja sydän ja verisuonitautinen suku. En todellakaan hauku lihavia, koska oma äitinikin on. Mutta toivoisin heidän itsensä takia että oppisivat syömään terveellisemmin, ja haluan toki itsekin että pysyisivät elossa mahdollisimman pitkään.
Itse opin syömään terveellisemmin ex-avokkini kanssa asuessa. Hän oli todella tarkka syömisen suhteen, ei ole välttämättä tervettä sekään, mutta kiitos kuitenkin hänelle!
Tämä on totta siitäkin huolimatta, että joku 50-vuotias maratoonari naapurista kuoli sydänkohtaukseen tai syöpään.
Maailmassa kuolee nykyään enemmän ihmisiä ylipainon kuin aliravitsemuksen aiheuttamiin ongelmiin.
Miten kauan kestikään, ennen kuin ihmiset oikeasti hyväksyivät sen tosiasian, että tupakka tappaa. Sama näyttää pätevän ylipainon kohdalla. Pää on tiiviisti pensaassa.
" Eli toivoisin näiden olen terve kuin pukki-itsensä huijaajien vastaavan mulle millä perusteella luulevat ettei läski tapa. Tai tupakka. Suunnilleen sama asia.
Et selviä kuolemattomana vaikka eläisit kuinka terveellisesti tahansa. Ja mikä autuus se pitkä elämä on? Mieluummin valitsen lyhyen elämän, jossa olen saanut nauttia hyvästä ruuasta kuin pitkän elämän, jossa koko ajan olen vahtinut jokaista suupalaa.Ja minä täytän pian 50v ja minulla on diabetes. So what? Vaikuttaako se jollakin tavalla SINUN elämääsi, miten minä elän omani?
Sillä myös minun verorahoista maksetaan sinunkaltaisiesi lääkkeet ja sairaalalaskut
Ja mikä autuus se pitkä elämä on? Mieluummin valitsen lyhyen elämän, jossa olen saanut nauttia hyvästä ruuasta kuin pitkän elämän, jossa koko ajan olen vahtinut jokaista suupalaa.
JOillekin se pitkään eläminen on itseisarvo sinänsä, jolloin tällaiset näkemykset saattavat tulla yllärinä. Itse tavoittelen sitä pitkää elämää ja vaikka vähän harvemmassa niitä mässytyshetkiä. Ymmärrän kuitenkin myös toisen näkemyksen.
Vaikea ylipaino on terveysriski Tämä on totta siitäkin huolimatta, että joku 50-vuotias maratoonari naapurista kuoli sydänkohtaukseen tai syöpään.
Maailmassa kuolee nykyään enemmän ihmisiä ylipainon kuin aliravitsemuksen aiheuttamiin ongelmiin.
Miten kauan kestikään, ennen kuin ihmiset oikeasti hyväksyivät sen tosiasian, että tupakka tappaa. Sama näyttää pätevän ylipainon kohdalla. Pää on tiiviisti pensaassa.
haluaa olla ylipainoinen. En liioin usko, etteikö suurin osa ylipainoisista tietäisi ja ymmärtäisi ylipainonsa riskejä.
Ylipaino ei kuitenkaan millään tavalla oikeuta muita korottamaan itseään jollekin jalustalle, josta he sitten alentuvasti heristävät sormeaan ylipainoisille. Siinä kyse on vain pyrkimyksestä korostaa omaa erinomaisuuttaan, ketään sellainen ei auta terveellisemmälle polulle.
Sitäpaitsi, vaikka yksittäisenä syynä ylipaino onkin yleisempi terveysriski, kuin moni muu, harvalla sormenheristäjälläkään ne omat elintavat ihan täydelliset ovat.
Nykyajan ilmiö, ihmisiä ei nähdä ihmisinä, vaan painoindeksinä, merkkivaatteina, rakennekynsinä, tulotasona jne.
Sillä myös minun verorahoista maksetaan sinunkaltaisiesi lääkkeet ja sairaalalaskut
että ko.kirjoittaja ei ole ihan itse ehtinyt jo tienaamaan kyseiset verorahat?
Vaikea ylipaino on terveysriski Tämä on totta siitäkin huolimatta, että joku 50-vuotias maratoonari naapurista kuoli sydänkohtaukseen tai syöpään. Maailmassa kuolee nykyään enemmän ihmisiä ylipainon kuin aliravitsemuksen aiheuttamiin ongelmiin. Miten kauan kestikään, ennen kuin ihmiset oikeasti hyväksyivät sen tosiasian, että tupakka tappaa. Sama näyttää pätevän ylipainon kohdalla. Pää on tiiviisti pensaassa.
haluaa olla ylipainoinen. En liioin usko, etteikö suurin osa ylipainoisista tietäisi ja ymmärtäisi ylipainonsa riskejä. .
Mutta tämän ketjun perusteella näin ei ole. Ainakaan ei myönnetä, että näin on.
nuoret lihavat varmaan niin ajatteleekin, mutta huomaavat totuuden kun ikää tulee. Nuorena sitä kuvittelee olevansa kuolematon, voi polttaa tupakkaa juoda viinaa ja naida ketä sattuu.
Itse en tunne ketään lihavaa joka kuvittelisi että terveys ei vaarannu läskien takia.