Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen tuota "Paljonko lasten harrastuksiin rahaa"-ketjua. Ei meillä...

Vierailija
05.01.2013 |

lapsuudessa/nuoruuuudessa laitettu lanttiakaan harrastuksiin. Itsellä ei siis vielä ole lapsia. Onko ajat näin muuttuneet?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

partiota ja ratsastusta. Ja oli niissä ryhmissä jokunen muukin lisäkseni.

Syntymävuosi 74.

Vierailija
22/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosin aina ihan sitä mitä olisin halunnut, mutta kuitenkin. ja omat lapseni saavat harrastaa- en halua mitään suorituspurkia enkä myöskään sellaisia lajeja jotka vaativat koko elämän uhraamista tai maksavat törkeästi, mutta esim musiikkia pidän hyvinkin tärkeänä lapsen kehitykselle ja koska kaikki lapseni ovat musikaalisia, he harrastavat musiikkia. Lisäksi sellainen liikunta mistä lapsi tykkää on mielestäni tärkeää. lapsen intoa on kuunneltava, ei ole mitään mieltä siitä että lapsi harrastaa vanhemman mieliksi, muttei siinäkään ettei lapsi opi mitään pitkäjännitteisyyttä. Kultainen keskitie. Jo nyt näen kuinka lapsille on iloa harrastuksistaan joissa ovat oppineet jotakin. On kurjaa sekin jos lapsi ei saa kokeilla asioita joista hän on kiinnostunut. Silloin on vaikea löytää myöhemminkään asioita joiden tekemisestä nauttii. Näitä ylikalliita välineurheilulajeja en tajua yhtään, mutta ehkä joillekin lapsille nekin ovat oikeita ja kiva jos vanhemmilla silloin on niihin aikaa ja varaa ja lapsikin jaksaa. Harrastaminen murrosiäissä suojaa myös joutumasta huonoille teille. ja luo porukoita jotka perustuu muuhun kuin pahantekoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tässä on sitten alueellisia(kulttuurisia) eroja, sillä olen syntynyt 1990.

t.ap

oo vielä tajunnut, että kaikki harrastukset - kuorot, jalkapallot, kansalaisopiston piirit - maksaa jotain...

Vierailija
24/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olleet maksullisia. Ihmeesti sitä näköjään kolmessa vuodessa (ap syntynyt 1990) muskari, tanssitunnit, pianokoulu, jalkapallo ja jääkiekko muuttuivat maksullisiksi.

Vierailija
25/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äitini aina kaikille kovaan ääneen toitotti miten meidän lpaset eivät mitään harrastuksia kaipaa, tai sellaisiin halua. Ovat niin kovinkekseliäitä,että keksivät itse tekemisensä.

meillä oli siis 4 lasta ja vanhemmilla hyvin pienet tulot. Todellisuudessa ei siis ollut mihinkään kalliiseen harrastukseen varaa.

Itse haaveilin kovasti,että olisin päässyt ratsastamaan tai harrastamaan taitoluistelua.

Toki itse sitten tekemiset keksittiin,mutta eihän tuo harrastus sitä olisi pois vienyt.

Omat lpseni saavat harrastaa juuri sitä mitä haluavat! Onneksi eivät ole valinneet sitä jääkiekkoa tai taitoluistelua :D taitavat olla niitä kaikista kalliimpia juttuja.

Vierailija
26/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tässä on sitten alueellisia(kulttuurisia) eroja, sillä olen syntynyt 1990.

t.ap

oo vielä tajunnut, että kaikki harrastukset - kuorot, jalkapallot, kansalaisopiston piirit - maksaa jotain...

En tarkoittanut, että eroja olisi maksuissa, vaan siinä että toisissa piireissä harrastaminen yleisempää.

t.ap

Vierailija
27/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. seurakuntien kuorot eivät maksa mitään, samoin monet yhdistykset (esim 4H) järjestävät ilmaisia harrastekerhoja edelleenkin.

t.ap

Vierailija
28/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimistelua, partiota ja pianonsoittoa.

Äitini on harrastanut lapsuudessaan 50-l jotain 4H-kerhon tapaista ja käynyt kansalaisopistossa mm. posliininmaalauksessa.

On niitä harrastuksia ollut aina.

Vierailija
29/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä mentiin kesät talvet harrastuksiin. Ei vanhemmat siinä olleet mitenkään mukana, kuten tänä päivänä, lasten harrastus on myös vanhempien harrastus.

Vierailija
30/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä mentiin kesät talvet harrastuksiin. Ei vanhemmat siinä olleet mitenkään mukana, kuten tänä päivänä, lasten harrastus on myös vanhempien harrastus.

eikä etusijalla ollut lasten kuskaaminen harrastuksiin. Itse piti mennä pyörällä tai bussilla, jos halusi ratsastaa.

Vierailija
31/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
32/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin partiossa ja kävin isoilla leireillä, yleisurheilin ja olin aina suurkisoissa, kävin kitaratunneilla ja voimistelin seurassa. Olen syntynyt v. 1964

Vierailija
33/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai maksoitko itse?

Vierailija
34/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain itse lapsuudessa valita harrastukseni ja vanhemmat auttoivat, jos tarvitsin esim. kyytiä vaikkapa leirille.

Minusta on ihan normaalia perhe-elämää, että ihmiset asuu yhdessä ja viettää yhteistä aikaa, mutta jokaisella on myös omia juttujaan ja kavereitaan. Menot sovitaan yhdessä. Koskee myös lapsia, ei vain aikuisia.

Vierailija
35/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastustunti maksoi 20 markkaa, partioleirit ja voimisteluleirit maksoivat ja oli siinä joku kausimaksukin, jalkapallokaan ei ollut ilmaista eikä yleisurheilu, sinä vaan et ole niitä kausimaksuja itse maksanut.

Muista että 8 markalla sai tuolloin kolme tupakka-askia.

Vierailija
36/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako sossusta myöskin jos molemmat ovat töissä?

Mullakin yksi kroonisesti persuakinen kaveri alkoi maalailla, että käyttäisivät lasten harrastuksiin tonnin kuussa, ja oli hyvin hämmästynyt, kun minusta se oli todella suuri summa.

Meillä olisi siihen varaa, mutta heillä ei ole.

Onneksi saa pikavippejä ja kulutusluottoja! Niitä ihan oikeasti otetaan nykyään siihen, että lapsi voi harrastaa harrastusta, mihin perheellä oikeasti ei ole varaa.

Helpoiten rahaa saa kun vetoaa siihen että ilman harrastusta lapsi on syrjäytymisvaarassa. Esimerkiksi kausimaksut sossu maksaa lähes aina, jos sellaiseen tilanteeseen tullaan.

Vierailija
37/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö omat lapsesi sitten mitään tykkäisi harrastaa? Niiltä ei kukaan kysy.

Itselläni on 3 lasta jotka saa harrastaa juuri niin paljon kuin jaksaa.

Anopillani on ollut aina sama taktiikka, mitä enempi harrastaa se on kaikki aikaa pois kaupankulmilta.

Sen valitettavasti oppii näkemään jo pienistä lapsista ketkä harrastaa ja tekee jotain järkevää niistä jotka räkii kiskan kulmalla räkimässä ja solvaa mummoja. Siihen nähden sanon ison juun tuohon pätemiseen! Koska valtaosa esim. sijoitukseen päätyvistä lapsista ei harrasta mitään. Joten ymmärrän pointtisi että se olisi jotain pätemistä. ;)

Itse taas olisin pienenä harrastanut muttei se saanut mitään maksaa. Jalkkista olisin pelannut. Joten lapseni saa pelata jos tahtoo tai osallistua astrologia-kerhoon. Jos se kiinnostaa lasta niin miten sillä pätee vanhempi?

Vierailija
38/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti me lapset saimme harrastaa. Harrastettiin ainakin pianon ja kitaran soittoa, yleisurheilua, kuoroa, suunnistusta, telinevoimistelua, tanssia ja kuvataidekerhoa.

Omat lapset ovat saaneet harrastaa tosi paljon eri lajeja. Harrastusmaksut ovat nousseet omista nuoruusvuosista niin soiton kuin urheilunkin osalta. Mut mielellään mä maksan ne maksut. Uskon, että lapset saavat harrastuksistaan hyötyä koko loppuelämäksi.

Vierailija
39/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai maksoitko itse?

että koulu illalla järjesti näitä harrastuksia. Ilmaisia olivat. Kävin telivoimistelussa, jumpassa, pesäpallokerhossa nyt ainakin. Partio taisi olla ainut maksullinen, eikä sekään paljoa maksanut.

Vierailija
40/73 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän soitti pianoa, kävi naisvoimistelussa ja opiskeli kieliä (esim. ranskaa) vanhempien kustantamana.