Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa selektiivisestä mutismista kärsivää lasta?

Vierailija
04.01.2013 |

Meillä 3.-luokkalainen tyttö joka kärsii selektiivisestä mutismista. Mutismia ei enää nykyään ilmene muualla kuin koulussa. Koulussa tilanne on opettajan mukaan mennyt tänä talvena vielä huonompaan suuntaan. Välillä tulee totaalisia pattitilanteita joissa lapseen ei saa mitään kontaktia.

Mitä minä vanhempana voin tehdä näille tilanteille joita ilmenee koulussa?

Olisi kiva saada jotain vertaistukea.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt käynyt n. vuoden toimintaterapiassa. Siitä on ollut ihan hurjasti hyötyä.

Oletteko missään avun piirissä? Puhuneet asiasta lääkärissä tms.?

Me saatiin lapsellemme lähete neuvolalääkäriltä lasten psykiatriselle polille lapsen ollessa n. 5v. Varasin itse ajan neuvolalääkärille ja kerroin siellä huoleni. Hän suhtautui asiaan hyvin ja laittoi heti lähetteen. Näin pääsimme avun piiriin.

Facebookissa on ryhmä selektiivinen mutismi. Minäkin olen siellä. Liity ihmeessä sinne. Sitä kautta saat sitten pari tutkielmaa selektiivisesta mutismista ja yllinkyllin vertaistukea.

Tiedän, että tuntuu murestavalta kun miettii, miten lasta voisi auttaa... Kyllä siihen keinoja on, joilla saadaan hyviä tuloksia aikaan :)

Vierailija
2/3 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt käynyt n. vuoden toimintaterapiassa. Siitä on ollut ihan hurjasti hyötyä. Oletteko missään avun piirissä? Puhuneet asiasta lääkärissä tms.? Me saatiin lapsellemme lähete neuvolalääkäriltä lasten psykiatriselle polille lapsen ollessa n. 5v. Varasin itse ajan neuvolalääkärille ja kerroin siellä huoleni. Hän suhtautui asiaan hyvin ja laittoi heti lähetteen. Näin pääsimme avun piiriin. Facebookissa on ryhmä selektiivinen mutismi. Minäkin olen siellä. Liity ihmeessä sinne. Sitä kautta saat sitten pari tutkielmaa selektiivisesta mutismista ja yllinkyllin vertaistukea. Tiedän, että tuntuu murestavalta kun miettii, miten lasta voisi auttaa... Kyllä siihen keinoja on, joilla saadaan hyviä tuloksia aikaan :)

pääseekö lapsi yksityiseen toimintaterapiaan. Päätöksen pitäisi tulla nyt tammikuussa.

Mitä "kotikonsteja" tähän voisi olla? Aiemmin mulla oli tapana olla ehkä liian painostava ja "eteenpäin"-työntävä lasta kohtaan. Sittemin sain kunnalliselta terapeutilta neuvon ottaa lempeämpi rooli.

Olisko jotain muita vinkkejä miten toimia?

Tuohon ryhmään aion liittyä, kiitos!

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt käynyt n. vuoden toimintaterapiassa. Siitä on ollut ihan hurjasti hyötyä. Oletteko missään avun piirissä? Puhuneet asiasta lääkärissä tms.? Me saatiin lapsellemme lähete neuvolalääkäriltä lasten psykiatriselle polille lapsen ollessa n. 5v. Varasin itse ajan neuvolalääkärille ja kerroin siellä huoleni. Hän suhtautui asiaan hyvin ja laittoi heti lähetteen. Näin pääsimme avun piiriin. Facebookissa on ryhmä selektiivinen mutismi. Minäkin olen siellä. Liity ihmeessä sinne. Sitä kautta saat sitten pari tutkielmaa selektiivisesta mutismista ja yllinkyllin vertaistukea. Tiedän, että tuntuu murestavalta kun miettii, miten lasta voisi auttaa... Kyllä siihen keinoja on, joilla saadaan hyviä tuloksia aikaan :)

pääseekö lapsi yksityiseen toimintaterapiaan. Päätöksen pitäisi tulla nyt tammikuussa.

Mitä "kotikonsteja" tähän voisi olla? Aiemmin mulla oli tapana olla ehkä liian painostava ja "eteenpäin"-työntävä lasta kohtaan. Sittemin sain kunnalliselta terapeutilta neuvon ottaa lempeämpi rooli.

Olisko jotain muita vinkkejä miten toimia?

Tuohon ryhmään aion liittyä, kiitos!

AP

voisi tehdä... Riippuu aina niin paljon lapsesta ja siitä mutismin tasosta.

Meidän lapsi ei puhunut vieraille aikuisille mitään ja häntä pelotti/ahdisti kamalasti tilanteet, joissa oli pienikin mahdollisuus, että vieras aikuinen sanoo hänelle jotain.

Lapsen omasta halusta sitten hän alkoi tehdä semmoisia pieniä juttuja, esim. osti kaupasta itse tikkarin tms. Ei kyllä sanonut tilanteessa mitään, mutta oli hurjan ylpeä itsestään kun uskalsi ja pystyi kuitenkin sen tikkarinsa ostamaan. Sittemmin on sanonut ostotilanteissakin kiitos.

Mutistiahan ei saisi mitenkään painostaa, mutta voi semmoista pientä, hellävaraista "eteenpäin työntämistä" tehdä, eli kehoittaa varovaisesti lasta tekemään/sanomaan jotain pientä ensin. Jollei sitten pystykään niin sitten on kuten ei ois mitään tapahtunutkaan. Nämä lapsethan kyllä tahtovat puhua, mutta eivät vaan _voi_. Menevät niin lukkoon...

Toivottavasti saatte sen toimintaterapian! Pidän peukkuja!

Ootteko muuten mistä päin? Me ollaan Keski-Suomesta ja lapsemme käy JKL:ssä yksityisellä toimintaterapeutilla, joka on erikoistunut juuri näihin ko. lapsiin - on aivan huippu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme