Nuuskaava mies, onko muilla?? Haittaako teitä??
Kertokaa kokemuksianne!
En halua kuulostaa tiukkapipolta, enkä sitä olekaan. Ei mua periaatteessa ole haitannut miehen nuuskaaminen. Mutta nyt ne loppuivat enkä ole voinut olla huomaamatta kuinka hänestä on tullut jotenkin erilainen: stressaantuneempi, hermostuneempi, tiuskii enemmän, syö kynsiään lähes koko ajan jne.
Vai kuvittelenko vain??
Tähän haluaisinkin teidän mielipiteitänne. Oletteko huomanneet samaa?
Nuuskassa ilmeisesti nikotiinia on paljon, eli ei ihme, jos riippuvuus on jo syntynyt. Mies on nuuskannut jotain pari vuotta.
Sanoin hänelle ystävällisesti asiasta, että kannattaisiko lopettaa tässä kohtaa, kun niitä ei enää ole. Ja että olen huomannut, että olet hermostuneempi, pinna kireällä jne. Mies hermostui totta kai ja sanoi ettei halua asiasta mitään saarnoja. Ei kuulemma aio lopettaa piste. Vähentää korkeintaan voi (tämän sanoi jo kerran aiemminkin, muttei vähentänyt).
Minulle on loppujen lopuksi sama mitä terveydelleen tekee, koska mies ei siedä minkäänlaista asioihinsa puuttumista. Huolehtiminen on hänelle sama kuin asioihin puuttuminen.
Mutta minua huolettaa se kuinka tämä aine pääsee häneen vaikuttamaan, kun ei sitä saa!
Sanoinkin, että sama mitä terveydellesi teet, mutta mitään nikotiini-kiukuttelua en halua kuunnella.
Kommentit (59)
Nuuskaava mies olisi itselle dealbreaker, pienimpänä syynä koska se on yksinkertaisesti ällöttävää. Huomattavasti enemmän vaikuttaa se, että olen nähnyt aivan riittävästi mitä vakavampia ongelmia nuuskalla voi itselleen kerjätä.
Vierailija kirjoitti:
En pidä nuuskaa niin pahana kuin tupakkaa. Ite en olisi miehen kanssa joka polttaa, se olisi mulle se turn off...se haju.
Asumme Ruotsin rajalla, nuuskaa on siis rajattomasti. Mies käyttää koko ajan ja paljon eikä koskaan tule tilannetta että nuuskaa ei olis. Mieheni ei sylje niitä mihinkään sinne tänne vaan siististi laittaa purkkeihin. Myönnän että niiden purkkien määrä siellä täällä kyllä nostaa verenpainetta mutta jos tuo on ainoa ”vika” niin pidän kiinni niin lujaa kuin voin! En ymmärrä miks väitetään että haisee suudellessa: todella todella harvoin sen huomaa edes.
Ja toinen on tuo väite haitallisuudesta. En tiä. Mutta minun mieheni on käyttäny jo yli reilusti yli 30v runsaasti vahvaa nuuskaa eikä ole mitään vaivaa suussa tai muutakaan. Mulla enämpi ongelmia hampaiden kanssa kun hällä ikinä...
Käytän pussia muuten itsekin ryypätessä. Halpaa känniä ja mukava fiilis nopeaa, tosin olen jo itsekin käyttäny sen verran ettei se enää vaikuta.
Älkää olko niin ahdasmielisiä. On pahempiakin asioita parisuhteessa ja elämässä kuin nuuska.
Täydelliset mammat vaativat täydellisiä miehiä.
Nuuskan käyttö jättää suuhun peruuttamattomat jäljet: "Ei lisää vientiä sinkkumarkkinoilla"
Nuuskan käyttö nostaa syöpäriskiä, vaurioittaa limakalvoja ja värjää hampaat. Silti erityisesti nuorten nuuskan käyttö on yleistynyt.
Nuuskahan on laitonta ja huumausaine.
Jännästi ei vaan nuuskasta anneta samoja rangaistuksia, vaikka käytännössä samaa sakkia ovat kuin likaiset narkkarit.
Lapsille myydään halvalla myös käytettyjä nuuskatyynyjä. Tästähän on ollut uutisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä nuuskaa niin pahana kuin tupakkaa. Ite en olisi miehen kanssa joka polttaa, se olisi mulle se turn off...se haju.
Asumme Ruotsin rajalla, nuuskaa on siis rajattomasti. Mies käyttää koko ajan ja paljon eikä koskaan tule tilannetta että nuuskaa ei olis. Mieheni ei sylje niitä mihinkään sinne tänne vaan siististi laittaa purkkeihin. Myönnän että niiden purkkien määrä siellä täällä kyllä nostaa verenpainetta mutta jos tuo on ainoa ”vika” niin pidän kiinni niin lujaa kuin voin! En ymmärrä miks väitetään että haisee suudellessa: todella todella harvoin sen huomaa edes.
Ja toinen on tuo väite haitallisuudesta. En tiä. Mutta minun mieheni on käyttäny jo yli reilusti yli 30v runsaasti vahvaa nuuskaa eikä ole mitään vaivaa suussa tai muutakaan. Mulla enämpi ongelmia hampaiden kanssa kun hällä ikinä...
Käytän pussia muuten itsekin ryypätessä. Halpaa känniä ja mukava fiilis nopeaa, tosin olen jo itsekin käyttäny sen verran ettei se enää vaikuta.
Älkää olko niin ahdasmielisiä. On pahempiakin asioita parisuhteessa ja elämässä kuin nuuska.
Täydelliset mammat vaativat täydellisiä miehiä.
Täydellisyyteen vaaditaan _hieman_ enemmän kuin vain se, että hampaat ovat puhtaat ja hengitys ei löyhkää. Nuuska pilaa hampaat ja koko suun ja saa hengityksen haisemaan. En viitsi edes ajatella, millaisen miehen mielestä se on täydellisyyden vaatimista jos haluaa kumppanillaan olevan hyvän suuhygienian....
Ja jos kyse olisi naisten nuuskan käytöstä, niin en usko, että kukaan pitäisi sitä kohtuuttomana vaatimuksena että miehen mielestä naisen ei pitäisi käyttää nuuskaa. Mutta kun kyse on tästä inhottavasta tavasta miehellä, niin taaskaan nainen ei saisi vaatia mieheltä mitään.
Nuuskaaminen on terveellisempää kuin tupakointi. Ja haisee vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielisempää kuin kessuttelu.
Ei ole sen jälkeen kun olet lopettanut kessuttelun ja vaihtanut nuuskaan kun huomaat miten keho alkaa sisältä puhdastumaan ja pystyt taas juoksemaan pitkiä lenkkejä. Kun polttaa tupakkaa niin on paskainen ja myrkyttynyt olo. Voi katsoa youtubesta miten paljon paskaa tulee jo yhdestä tupakasta kun se vedetään muovihylsyn läpi.
Niin no, se puhdistumisfiilis on ihan pelkkää silmänlumetta. Paskaa nuuskassakin on, se vaan tuntuu sitten muualla kuin keuhkoissa. Ei nuuskakaan tee pitkille lenkeillle kovin hyvää pitkän päälle, kun nikotiini supistaa verisuonia, nostaa verenpainetta, heikentää hapenkuljetusta, altistaa rasitusvammoille... ja nämä haitat taas tulevat moninkertaisina nuuskaajalla, koska nuuskassa voi olla jopa 20-kertainen määrä nikotiinia verrattuna tupakkaan.
Ei se kaikki nuuskan nikotiini imeydy suun limakalvoilta. Tupakassa ei voi olla niin paljon nikotiinia koska se menee keuhkojen kautta suoraan verenkiertoon samalla tavalla kuin suoneen injektoimalla. Jos poltettavassa tupakassa olisi niin paljon nikotiinia niin tulisi myrkytys poltettuna. Mitä paskaa nuuskassa ja on missä se tuntuu kun en tunne missään kunhan hampaat hoidetaan pesemällä ja lankaamalla sekä suuvettä käytetään. Ihan paskapuhetta puhut. Jotain thl mantroja. Tiedän paljon nuuskaavia huippu-urheilijoita ympäri maailmaa mutta en tupakoivia. Ei se puhditustumisen tunne ole mitään silmänlumetta ääliö kun sen tuntee ihan että alkaa taas saamaan henkeä eikä tarvitse yskiä etkä ole enää flunssassa. Kun lopetin tupakan polton niin loppu flunssatkin ja laittanut 15 kiloa lihasta salilla. Urpo.
Nuuska muun muassa aiheuttaa voimakkaamman nikotiiniriippuvuuden kuin tupakka, jo tämä yksin osoittaa, että siitä myös päätyy ainetta enemmän vereen.
Nikotiiniakin imeytyy joka tapauksessa enemmän kuin tupakasta. Limakalvo on tehokas reitti, kuten keuhkotkin. Ja kun ien vetäytyy ja tulehtuu, siitä tulee vieläkin tehokkaampi. Jos nuuskaa runsaasti, ikenet eivät ehdi palautua eikä pelkkä hammaspesu riitä. Miten muuten selität syöpymät ja muut ienmuutokset, joita pitkään nuuskanneille tulee?
Mitä sitten noihin muihin perusteisiin tulee, anekdootit huippu-urheilijoista ja omista tuntemuksista eivät ole päteviä perusteluja. Jokainen asia saadaan tarvittaessa kuulostamaan uskottavalta, koska kaikesta löytyy tapausesimerkki. Minä tiedän satavuotiaita tupakoijia ja viinaan meneviä vanhuksia. Ei se tee viinasta ja tupakasta vähemmän haitallista, että tällaisia esimerkkejä on. Se, että olet päässyt flunssasta ja parantanut treenituloksia, on mahtava juttu. Se ei kuitenkaan todista mitään muuta kuin oman kokemuksesi.
Puhutaan RISKEISTÄ. Tupakka on RISKI yhtä lailla kuin nuuskakin. Googlaamalla selviää, että nuuskassakin on esim. noin 30 syöpävaaralliseksi luokiteltua yhdistettä. Jos kutsut tieteellistä tietoa thl-propagandaksi, olkoon. Tutkimustieto on objektiivisin, vertaisarvioitu ja siksi paras olemassa oleva tieto tällä hetkellä.
En ottanut kantaa siihen, kuinka nopeasti mitkäkin haitat tulevat esiin. Pointti oli se, että puhdistuminen on harhaanjohtava termi, sillä nuuskassa on paljon haitallisia yhdisteitä siinäkin. Niiden haitat saattavat tulla esiin vasta pidemmän ajan kuluessa. Edelleen: puhutaan riskeistä. Eihän jokainen tupakoijakaan koe hengitystieongelmia, mutta se ei poista sitä faktaa, että tupakka tekee pahaa keuhkoille.
Kokemusta kyllä on, että pienikin keuhkojen ahtautuminen tekee liikkumisesta heti tosi vaikeaa. Nikotiini itsessään ei ehkä vaikuta keuhkoihin eikä ehkä TUNNU samalta kehossa, mutta se ei poista esim. verenpaineen nousua ja hapenkuljetuksen ongelmia. Nämä eivät välttämättä tunnu ja näy päällepäin, ainakaan heti. Mutta ne ovat ihan fysiologisia faktoja.
Ehkä voisit itsekin mieluummin etsiä tutkimustietoa väitteidesi tueksi kuin ryhtyä nimittelemään? Se usein kertoo, että sanottava loppui.
Nuuskan käyttö jättää suuhun peruuttamattomat jäljet: "Ei lisää vientiä sinkkumarkkinoilla"
Nuuskan käyttö nostaa syöpäriskiä, vaurioittaa limakalvoja ja värjää hampaat. Silti erityisesti nuorten nuuskan käyttö on yleistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuuskaava mies raivoaa, nukkuu koko ajan, on tunteeton ja totinen. Ilman nuuskaa ihana, huomaavainen ja hymyilevä.
Itse en voisi seurustella nuuskaajan kanssa.