Taaperon leikit & naapurisopu kerrostalossa
Olen tässä miettinyt, että onko meidän 1,5-vuotiaamme tavallista äänekkäämpi leikkijä vai joku meidän naapureistamme tavallista herkempi "metelille".
Joku täsä kerrostalossa alkaa koputtelemaan tai kolistelemaan seiniä/lattiaa/kattoa, jos meiltä kuuluu ääniä eli pientä kolinaa tai tömähdyksiä tms.
Itse en sanoisi leikkimisen ääniä meteliksi ja mielestäni lapsemme leikkii kuten muutkin tutut samanikäiset: lelulaatikosta on kiva ottaa leluja ja välillä joku lelu putoaa lattialle, leikkiautoilla leikitään lattialla, lapsi kaataa legot pussista ja osa legoista lentelee pois matolta, joskus lapsi kompastuu ja pudottaa lelun jne jne.
Ja kyse ei ole hiljaisuuden ajasta vaan leikeistä päiväsaikaan.
Osaako teidän taaperot/lapset leikkiä ääneti tai lähinnä: eikö lasten leikeistä saakin kuulua jonkin verran ääntä kerrostalossakin?
Kommentit (10)
Toisaalta meidän talossa on niin huono äänieristys et kun yläkerran 12 kiloinen tyttö juoksee, meillä heiluu kattolamput, lasit kilisee kaapissa jne.
Pakkohan sitä on sietää vaikka itse opetankin omat lapseni ettei sisällä saa juosta. Eipä villiä taaperoa päivässä opeteta.
voisko laittaa toisen maton, niin ei kolise lattialle? Mä olen sen verran nolo varmaan,että jos meille koputeltaisiin tuosta, tekisin noin. En tykkää itsekään metelistä, joten siksi ymmärrän.
Välillä itketään, nauretaan, kiljutaan ja karjutaan. Joko lapsi tai minä, tai molemmat yhdessä. Joskus kolisee, mutta pyritään elämään metelöimättä kuitenkin liiaksi. Itsekkään en pidä metelistä, joten meillä ollaan suut supussa ja kävellään hipsutellen, kun kello lähentelee iltamyöhää ja hiljaisuus aikaa.
Päivällä saa kuulua ihan normaaleja elämisen ääniä. Asia sitten erikseen on se, että se ääni mikä häiritsee on toistuvaa ja jatkuvaa. Kuten esimerkiksi koiran räkytys.
Me asumme rivarissa, jossa huoneistojen väliset äänieristeet on olemattomat, kaikki kuuluu ja toisinaan tule kovaäänistä riitaa lasten kanssa, etenkin 9 v pojan kanssa. Vastaavasti naapurit valvoo yötämyöten ja ravaavat tupakalla, ovet paukkuu ja meille kuuluu.
Kerrostalossa äänet kiertää niin, että ne tulee jotenkin runkoäänenä ja on vaikea paikantaa mistä meteli oikeasti tulee. Esim minun alapuolella asunnossa vauva itki. Meidän makuuhuoneen seinään hakattiin, häiriintynyt asui naapuri rapussa.
Tai toinen talo: naapurissa oli bileet, kello oli yli puolenyön. Hetken mietin, millainen meno siellä oikein on, mutta soitin ovikelloa. Äärettömän kohtelias nuori mies avasi oven ja lupasi olla hiljaa (ei puhunut suomea, laitoin vain sormen huulille "shh" )
Ja mitä siellä asunnossa tapahtui? Kaksi nuorta miestä vietti iltaa ihan vaan jutellen !! Olisiko edes yhtä viinipulloa avattu! Oikeinkin siistiä ja hillittyä, mutta innostuivat puhumaan liian lujaa ja elementtitalossa kaikki kuuluu niin selvästi.
Asia sitten erikseen on se, että se ääni mikä häiritsee on toistuvaa ja jatkuvaa. Kuten esimerkiksi koiran räkytys.
lattiaa 8h samoin kuin koira voi räkyttää sen 8h putkeen omistajien ollessa poissa tai joku soittaa nupit kaakossa päivät läpeensä death metallia, niin nuo esimerkiksi eivät ole enää normaaleja elämisen ääniä ja niistä tulee seuraamuksia.
ei osaa ääneti leikkiä niin kyllä vain se on ihan normaalia. Mitkään koirat ei tähän asiaan kuulu mitenkään. Jos koputus ei lakkaa voit tehdä niistä valituksen!!!
ei osaa ääneti leikkiä niin kyllä vain se on ihan normaalia. Mitkään koirat ei tähän asiaan kuulu mitenkään. Jos koputus ei lakkaa voit tehdä niistä valituksen!!!
sama juttu. Lapsen normaali itkeminen klo 12 päivällä sai naapurin koputtelemaan lattiaan. Me eletään kuitenkin ihan normaalia elämää, joten annoin olla. Kirjasin vaan ylös, et milloin ja millaisissa tilanteissa meille koputellaan, jos joskus tulee jotain. Eipä koputtele enää. Huomasi varmaan, et se ei auta mitään. Ja meteli vaan kasvaa, kun lapsikin kasvaa... kunnon uhma-ikää odotellessa...
kuvailemasi "meteli" on jokapäiväistä. Siis oma taaperoni aiheuttaa yhtä lailla mekkalaa :D mutta meillä kyllä kukaan ei ole kolistellut tai muuten vaikuttanut häiriintyvän, vaikka usein ne dublot kumotaan suoraan laminaatille ;)
Siis ihan normaalia on tuollainen ääni asunnosta, älä ole huolissasi. Joku naapureistasi saattaa olla hiukan herkkä :o anna lapsesi touhuta, kuitenkin on päiväsaikaan tapahtuvasta normaalista elämisestä kyse, eikä yötä myöten riekkumisesta :)