Kasteiden määrä romahti 2012
Kasteiden määrä romahti viime vuonna. Syöksy on jyrkkää. Tällä hetkellä enää 75% lapsista kastetaan, kun se vielä pari vuotta sitten oli 80% ja 10 vuotta sitten 90%. Pääkaupunkiseudulla mentäneen pian alle 50% rajan. Vihdoinkin ihmiset ovat ymmärtäneet, että antavat lapsen itse päättää mahdollisesta liittymisestään uskonlahkoihin.
http://www.kotimaa24.fi/blogit/kastettujen-maeaerae-romahtamassa
Kommentit (105)
[/quote]
miksi se on punainen vaate, jos joku toinen kuuluu kirkkoon ja kastaa lapsensa? Miksi suoltaa propagandaa, että kaikkien pitäisi erota kirkosta? Miksi ette itse vain eroa ja anna toisten tehdä omat ratkaisunsa?
[/quote]
kastamatta jättäminenkin näyttäisi olevan punainen vaate monille uskovaisille. Lieneeköhän kyse siitä että kirkkoon kuuluvat kokevat asemansa uhatuksi kirkkoon kuuluvien määrän tasaisesti laskiessa?
Esikoinen kastettiin tottumuksesta ja kun suku sitä odotti. Toisen kanssa aloimme jo harkita. Kastajaisia lykättiin ja oli jo lähes yli 3kk, kun sitten "kastettiin kun esikoinenkin". Papille sanottiin, että lyhyin mahdollinen kaava ja mikä vaan pakollinen virsi. Kuopuksen kanssa ei viivytelty nimen vuoksi. Laitoimme heti nimikaavakeen maistraattiin. Koko kastaminen sitten unohtuikin.
Nyt on jo luonteva ajatus, että lapsi liittyy kirkkoon kun itse haluaa tai todennäköisesti ei liity. Vanhempien lasten osalta kyselemme kouluaikana, haluavatko uskontoon vai et:hen ja jos haluavat erota niin laitamme eropaperit. Joos haluavat riparille menköön, jos ei niin ei. Mielestäni on väärin, että edes 15-17 vuotias ei saa itse erota uskontokunnasta ilman MOLEMPIEN vanhempien allekirjoitusta. Vaikka lapsi tulisi islaminuskoon tai vaikka ateistiksi, niin hän ei silti pääsisi "väärästä" uskontokunnasta eroon ellei vanhemmat allekirjoita.
Siksi on parempi, ettei ketään liitetä ilman omaa tahtoaan uskontokuntaan (eikä poliittiseen puolueeseen).
Esikoinen kastettiin tottumuksesta ja kun suku sitä odotti. Toisen kanssa aloimme jo harkita. Kastajaisia lykättiin ja oli jo lähes yli 3kk, kun sitten "kastettiin kun esikoinenkin". Papille sanottiin, että lyhyin mahdollinen kaava ja mikä vaan pakollinen virsi. Kuopuksen kanssa ei viivytelty nimen vuoksi. Laitoimme heti nimikaavakeen maistraattiin. Koko kastaminen sitten unohtuikin.
Nyt on jo luonteva ajatus, että lapsi liittyy kirkkoon kun itse haluaa tai todennäköisesti ei liity. Vanhempien lasten osalta kyselemme kouluaikana, haluavatko uskontoon vai et:hen ja jos haluavat erota niin laitamme eropaperit. Joos haluavat riparille menköön, jos ei niin ei. Mielestäni on väärin, että edes 15-17 vuotias ei saa itse erota uskontokunnasta ilman MOLEMPIEN vanhempien allekirjoitusta. Vaikka lapsi tulisi islaminuskoon tai vaikka ateistiksi, niin hän ei silti pääsisi "väärästä" uskontokunnasta eroon ellei vanhemmat allekirjoita.
Siksi on parempi, ettei ketään liitetä ilman omaa tahtoaan uskontokuntaan (eikä poliittiseen puolueeseen).
Kaksi perheestä ei enää kuulu kirkkoon, loput vielä
tavan vuoksi. Koskaan emme ole kirkossa käyneet, paitsi joskus lapsena ja koulussa.
Mies eronnut kirkosta, minä vielä kuulun mutta varmaan eroan lähivuosina. Kaikki kolme lasta on kastettu ihan puhtaasti tottumuksesta. Uskonasioista ei kotona puhuta oikeastaan ollenkaan.
Yksi lasten kastetta hankaloittava tekijä oli ehdottomasti vaatimus kahdesta kirkkoon kuuluvasta kummista. Vaikea oli enää löytää ketään. Samoja kummeja onkin kierrätetty kaikille lapsille ;)
Ihan hullua puuhaahan tämä on. Olis ollut järkevämpää pitää nimenantojuhla ilman kirkon kuvioita.
Esikoinen kastettiin tottumuksesta ja kun suku sitä odotti. Toisen kanssa aloimme jo harkita. Kastajaisia lykättiin ja oli jo lähes yli 3kk, kun sitten "kastettiin kun esikoinenkin". Papille sanottiin, että lyhyin mahdollinen kaava ja mikä vaan pakollinen virsi. Kuopuksen kanssa ei viivytelty nimen vuoksi. Laitoimme heti nimikaavakeen maistraattiin. Koko kastaminen sitten unohtuikin. Nyt on jo luonteva ajatus, että lapsi liittyy kirkkoon kun itse haluaa tai todennäköisesti ei liity. Vanhempien lasten osalta kyselemme kouluaikana, haluavatko uskontoon vai et:hen ja jos haluavat erota niin laitamme eropaperit. Joos haluavat riparille menköön, jos ei niin ei. Mielestäni on väärin, että edes 15-17 vuotias ei saa itse erota uskontokunnasta ilman MOLEMPIEN vanhempien allekirjoitusta. Vaikka lapsi tulisi islaminuskoon tai vaikka ateistiksi, niin hän ei silti pääsisi "väärästä" uskontokunnasta eroon ellei vanhemmat allekirjoita. Siksi on parempi, ettei ketään liitetä ilman omaa tahtoaan uskontokuntaan (eikä poliittiseen puolueeseen).
Hienoa, että ajattelutapa tässäkin kehittyy. Kun aika monet ovat näyttäneet kastavan lapsensa "koska suku sitä odottaa", niin tällainen suvun painostus varmasti vähenee ajan mittaan, kun suvaitsevaisemmat ja vähemmän kirkkoon kuuluvat sukupolvet vanhenevat ja tulevat isovanhemmiksi. Nythän 60-vuotiaista kirkkoon kuuluu noin 75 %, mutta tämä lukema laskee vuosi vuodelta. Kirkkoon kuulumattomat isovanhemmat tuskin painostavat lastenlapsiakaan kastettaviksi.
Seurakuntavaaleissa on ikäraja 16 vuotta, mutta vasta 18-vuotias saa itsenäisesti erota kirkosta. Aika räikeä ristiriita.
.
.
Uskokoon ken tahtoo tämänkin selityksen.Protut ovat ihan turhaa hömppää. Mutta onhan sekin tietysti tapa kerätä lahjoja.
vaikka tiesi, ettei lahjoja tule. Kaverinsa menivät riparille vain lahjojen toivossa.
Naapurin tyttö oikein silmät kiiluen vaati äitiään kutsumaan juhliin kaikki mahdolliset ja mahdottomat sukulaiset ja tuttavat, jotta tulisi mahdollisimman paljon lahjoja eikun siis RAHAA. Eihän ne mitään ristejä tms. halua. Ja lahjojen toivossa lähti riparillekin. Eikä ole mitenkään ainoa. Mutta on se niin helvetin hienoa kuulua pyytettömästi kirkkoon ja palvella jumalaa siellä riparilla.
Kyllähän se lapsi pystyy kirkosta erotakin vanhemmalla iällä, jos ei koe sitä oikeaksi. Kyllä se lapsi oppii arvonsa vanhemmilta joka tapauksessa, esim. ateistin lapset antavat lapsilleen tahtomattaankin ateistisen maailmankuvan. Kristilliset vanhemmat kristiiliset. Pakanat pakanallisen jne. Lapsi ei elä ja kasva arvotyhjiössä.
Lapsi saattaa tehdä eroamispäätöksen vaikka vasta 25-vuotiaana. Silloin hän on maksanut kirkollisveroa vuosikaudet. Kastetta suosivat vanhemmat tuhlaavat lastensa rahoja jo etukäteen.
Lapsi on viaton ja pelastuskelpoinen sellaisenaan.
En kuitenkaan esitä omaa näkemystäni suuntaan tai toiseen, sillä Jumalahan sen asian päättää.
Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Lapsikasteen kieltäminen olisi siinä mielessä turhaa. Eihän hätäkasteessakaan tarvita välttämättä pappia.
Hätäkastettua lasta ei enää kasteta uudelleen, koska kaste on pätevä.
Nykyisin on paljon lasten siunausjuhlia, jotka ovat kristillisiä. Lasta ei kasteta vaan siunataan. Uskonnollisuus ei ole kadonnut minnekään, se on muuttanut muotoaan. Lapsi saa kasteen sitten, kun osaa sitä itse haluta. Se on oikeastaan alkukristittyjen tapa, eli ensin uskotaan ja sitten kastetaan. Lapsi on viaton ja pelastuskelpoinen sellaisenaan.
Ev.lut. kirkko ei tunne näitä siunausjuhlia. Ja siitä alkukristittyjen tavastakin ollaan erimielisiä.
kirkosta tai jättävät lapsensa kastamatta, eivät ole ateisteja. Uskonnollisuus muuttaa muotoaan. Ulkopuolisten auktoriteettien sanat, muodot ja käskyt eivät monille enää ole uskottavia, henkilökohtainen usko Jumalaan sen sijaan voi säilyä.
LAPSIKASTE PITÄISI OLLA KAIKILLE PAKOLLINEN!!! ev.lut. usko ja kaste nyt vaan kuuluu suomen kulttuuriin! ärsyttää kaikki ateisti idiootit jotka koittaa tartuttaa tautinsa muihn eivätkä AJATTELE lastensa parasta!!
Voi herranen aika, kuinka lapsellisia ihmisiä. Lapsikaste kaikille pakolliseksi? Minä olen sitä mieltä, että jokainen vauva tulee liittää Perussuomalaiseen puolueeseen 2kk ikään mennessä, osallistua vähintään kahdelle puoluenuorten leirille ja erota saa vasta 18 vuoden iässä. Lisäksi säätäisin liittymispakon Animalia ry:een Suomen luonnosuojeluliittoon. Jokaiseen näistä peritään 50 euroa/kk jäsenmaksua lapsilisästä verotuksen yhteydessä.
Herää jo. Viimeisen tutkimuksen mukaan enää 27% suomalaisista uskoo kristinuskon jumalaan ja pari prosenttia enää käy kirkossa. Yhtä hyvin kastaminen Perussuomalaiseen puolueeseen voidaan määrätä pakoliseksi, koska senkin kannatus on >20%.
Huomaatko kuinka typerä olet? Tai ehkä sinut on lapsena aivopesty uskonlahkossa. Ja ihan tiedoksi, minut on lapsena kastettu ja kirkossa käyty silloin tällöin ja rippikoulu suoritettu. Nyt lähes 50 vuoden jälkeen olen alkanut asiaa miettiä, ja toissa vuonna erosin kirkosta. Asiaa tuli mietittyä noin 20 vuotta.
Raamattu ei tunne lapsikastetta. Raamattu tuntee vain uskoon tulleen aikuisen kastamisen hänen omasta tahdostaan. Koko lapsikaste on kristinuskon vastaista. Eli oli sitten usovainen tai ei, niin kenenkään ei tulisi kastaa lastaan kirkon juridiseksi jäseneksi. Lapsi päättäköön omasta vakaumuksestaan kasvettuaan sopivaan ikään ja itse harkittuaan asian, koska juuri näinhän se Raamattukin sanoo.
Kerro missä kohdassa Raamatussa sanotaan kastettavan vauvoja tai edes lapsia. Siellä kyllä kastetaan aikuisia uskovia kristinuskoon. Laitan tonnin tilillesi, kun lainaat kyseisen kohdan Raamatusta jossa ohjeistetaan kastamaan kaikki alle 2kk vauvat. Tai kunhan osoitat edes sen kohdan, jossa kastetaan edes alle kouluikäisiä.
Nimittäin sitä kohtaa ei ole kukaan vielä löytänyt. Siksi, että vauvakaste on keksitty vasta paljon myöhemmin. Siis nimenomaan "keksitty". Koska rikas kirkko mietti jossain vaiheessa, miten sitä kultaa ja timantteja saisi vielä enemmän. Keksivät antaa ohjeet kastaa kaikki vauvat. Sen jälkeen tehtiin laki, ettei erota saa. Ja verovelvollisuus koskee kaikkia.
Vasta muistaakseni vuonna 2003 on Suomessa muuttunut laki niin, ettei vauva seuraa äitinsä uskontoa. Sitä ennen vauvat pakkoliitettiin syntymähetkellä äitinsä uskoon. Tässä oli paha lainsäädännöllinen ristiriita, koska vauva olisi jäänyt automaattisesti kastamattomaksi kirkon jäseneksi ellei äiti olisi häntä kastattanut 2kk iässä. Ja kirkko ei hyväksy kastamattomia jäseniä. Paljonkohan Suomessa on kastamattomia ennen 2004 syntyneitä kirkon jäsenenä?
Rippikoulukaan ei oikein toimi minään tekosyynä tuolle, koska voihan nuori halutessaan liittyä 14-15-vuotiaana kirkkoon, jos silloin tuntuu siltä, että haluaa käydä rippikoulun.
Ei rippikoulun käydäkseen tarvitse kuulua kirkkoon! Hommahan on niin päin että jos haluaa liittyä kirkkoon, niin rippikoulu pitää käydä ja pitää mennä ripille. Rippikoulun voi käydä myös ilman konfirmaatiota.
Minusta se olisi paljon parempi käytäntö että seruakuntaan liityttäisiin vasta rippikoulun jälkeen. Minusta se on väärin että vauvoja liikentään uskonlakoihin.
Lapsi on viaton ja pelastuskelpoinen sellaisenaan.
Kristinuskon mukaan VAIN se pelatuu joka uskoo Jeesukseen.
Naapurin tyttö oikein silmät kiiluen vaati äitiään kutsumaan juhliin kaikki mahdolliset ja mahdottomat sukulaiset ja tuttavat, jotta tulisi mahdollisimman paljon lahjoja eikun siis RAHAA. Eihän ne mitään ristejä tms. halua. Ja lahjojen toivossa lähti riparillekin. Eikä ole mitenkään ainoa. Mutta on se niin helvetin hienoa kuulua pyytettömästi kirkkoon ja palvella jumalaa siellä riparilla.
Rippilahjaksi pitääkin ostaa jotain uskonnollista, kuten raamattu johon on kirjailtu kultaisilla kirjaimilla nuoren nimi.
miksi se on punainen vaate, jos joku toinen kuuluu kirkkoon ja kastaa lapsensa? Miksi suoltaa propagandaa, että kaikkien pitäisi erota kirkosta? Miksi ette itse vain eroa ja anna toisten tehdä omat ratkaisunsa?
Mitenkäs lapsen mielipide? Osoittiko 2kk ikäinen vauva ynähtämällä vakaumuksen ja suostumuksen 18 vuoden lahkojäsenyyteen?
Lapsikaste ei perustu edes Raamattuun.
Minä itse ajattelen niin, että lapsi ei voi päättää kasteestaan sen enempää kuin vaikkapa asuinmaastaan, vaan että se kuuluu vanhemmuuteen kuten muukin lapsen kasvatus.
Pakkohan lapsen jossain on asua, siis ihan fyysinen mahdottomuus olis olla asumatta. Uskonto taas on siihen verrattuna täysin ylimääräinen asia, ei mitenkään verrattavissa.
LAPSIKASTE PITÄISI OLLA KAIKILLE PAKOLLINEN!!! ev.lut. usko ja kaste nyt vaan kuuluu suomen kulttuuriin! ärsyttää kaikki ateisti idiootit jotka koittaa tartuttaa tautinsa muihn eivätkä AJATTELE lastensa parasta!!