Kasteiden määrä romahti 2012
Kasteiden määrä romahti viime vuonna. Syöksy on jyrkkää. Tällä hetkellä enää 75% lapsista kastetaan, kun se vielä pari vuotta sitten oli 80% ja 10 vuotta sitten 90%. Pääkaupunkiseudulla mentäneen pian alle 50% rajan. Vihdoinkin ihmiset ovat ymmärtäneet, että antavat lapsen itse päättää mahdollisesta liittymisestään uskonlahkoihin.
http://www.kotimaa24.fi/blogit/kastettujen-maeaerae-romahtamassa
Kommentit (105)
Kasteen lähtökohta Raamatussa
Kastekäsky
Jeesus ei itse kastanut ketään, mutta hän antoi seuraajilleen käskyn liittää ihmiset seuraajiensa joukkoon kastamalla: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19).
Lasten evankeliumi
Kasteen yhteydessä tärkeä on niin sanottu lasten evankeliumi, jonka mukaan Jeesus otti lapsia luoksensa ja siunasi heitä. ”Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset nuhtelivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: ’Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti, joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.’” (Mark. 10:13–15) Tämä Lasten evankeliumi luetaan aina lapsen kasteen yhteydessä.
Jeesuksen oma kaste
Kristillisen kasteen esikuva on Jeesuksen Johannekselta saama kaste. Jeesus sai kasteessa Hengen. Hän puhutteli Jumalaa Isäksi (Matt. 3:16–17).
Minkä ikäisenä kummipakko loppuu? Jos 14-vuotias omasta tahdostaan liittyy kirkkoon, onko oltava kummit?
Kyllä kummit tarvitaan aina kun henkilö kastetaan kirjon jäseneksi. Ja 14 vuotiashan ei voi omasta tahdostaan liittyä, vaan vanhempien tahdosta. 15 vuotias voi liittyä vanhempien suostumuksella ja vasta 18 vuotias omasta tahdostaan.
aletaan tehdä laittomaksi lasten kastamista.
Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä
Kasteen lähtökohta Raamatussa
KastekäskyJeesus ei itse kastanut ketään, mutta hän antoi seuraajilleen käskyn liittää ihmiset seuraajiensa joukkoon kastamalla: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19).
Lasten evankeliumiKasteen yhteydessä tärkeä on niin sanottu lasten evankeliumi, jonka mukaan Jeesus otti lapsia luoksensa ja siunasi heitä. ”Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset nuhtelivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: ’Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti, joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.’” (Mark. 10:13–15) Tämä Lasten evankeliumi luetaan aina lapsen kasteen yhteydessä.
Jeesuksen oma kasteKristillisen kasteen esikuva on Jeesuksen Johannekselta saama kaste. Jeesus sai kasteessa Hengen. Hän puhutteli Jumalaa Isäksi (Matt. 3:16–17).
Niin tässä se pointti on. Lapsia kyllä siunataan ja sanotaan, että AIKUISIA uskovia kansoja tai OPETUSlapsia kastetaan. Mutta eipä missään kasteta vauvoja eikä lapsia, jotka eivät ole uskoaan ilmaisseet. Ei aikuisten uskovien kasteesta tule lapsikastetta nimemällä se lasten evankeliumiksi.
Minua ei lapsena kastettu, mikä oli siihen aikaan (80-luvulla) vielä melko harvinaista vaikka Helsinkiläinen olenkin. Vain muutama muu oppilas koulun kaikilta luokilta kävi kanssani et:ssa.
Koskaan en ole kokenut tarvetta liittyä kirkkoon tai mihinkään muuhunkaan uskoon, lähinnä muiden ihmisten uskonnolliset ajatusmallit ja riitit hieman ihmetyttävät minua. Suuri osa kastetuista lapsuudenystävistäni on sen sijaan eronnut kirkosta ja kirkkoon kuuluvistakin osa suhtautuu tapauskontoonsa avoimen agnostisesti. Tosiuskovaisia ei tietääkseni joukossa ole lainkaan.
Nykyään kirkkoon kastetaan huomattavasti pienempi osuus lapsista kuin minun aikanani (Helsingissä kastettujen osuus jäänee pian vähemmistöksi, nyt n. 50 %, muu maa näyttäisi tulevan pienellä viiveellä perästä). Uskoisin että nykypäivänä kastetuista lapsista entistä suurempi osuus tulee aikuisena eroamaan kirkosta "kansankirkon" aseman murenemisen myötä, joten on mielestäni aiheellista kysyä onko lasten kastaminen alunperinkään mielekästä vai kannattaisiko ennakoiden jättää valinta alun alkaenkin lapsen itsensä tehtäväksi.
Itse olen ylpeä vanhempieni valveutuneesta ja aikaansa edellä olleesta ratkaisusta jättää minut ja veljeni kastamatta. Varmasti moni uskovainen on vastaavasti iloinen saatuaan lapsikasteen, mutta silti varsin suuri osuus heistä päätyy myöhemmin eroamaan kirkosta.
kaveria erosi viime vuonna kirkosta - ja liittyivät sitten ortodoksikirkon jäseniksi. Kirkosta eronnut, mutta ???
Mut nää uskonnottomat hörhöt kuvittelee, että jos eroaa kirkosta, ei liity toiseen. Ajatelkaas joskus vähän omaa napaanne pidemmmälle.
Minäkään en ole ikinä kuulunut luterilaiseen kirkkoon, mutta olen roomalaiskatolinen. Tilastoissa minut lasketaan kirkkoon kuulumattomaksi.
Tää Eroa kirkosta.fi tietysti ei vahingossakaan uskalla tuoda tätä puolta esille, vaan esittää, että ne kaikki, jotka eivät ole luterilaisia, eivät kuulu kirkkoon. Just joo. Ja valveutuneet helsinkiläiset uskoo joka sanan.
Suomessa on satojatuhansia ihmisiä, jotka eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon, mutta kuuluvat muihin kirkkoihin tai vapaisiin suuntauksiin. Yleensä ne kaikista uskovaisimmat löytyvät juuri tästä porukasta, ts. (luterilaiseen) kirkkoon kuulumattomista.
ortodoksiseen kirkkoon kuuluu n. 1 % kansasta, katolilaisia on vielä vähemmän. Eli ei merkittävässä määrin selitä kehitystä.
lukee, niin en yhtään ihmettele, miksi Umayaa Abu Hanna sanoo suomalaisia rasisteiksi. Kysykääpä kirkkoon kuulumatomat itseltänne, miten muka voitte hyväksyä Suomeen muuttavat ulkomaalaiset, kun ette edes hyväksy niitä suomalaisia, jotka kuuluvat kirkkoon.
vaikka ev.lut. kirkkoon kuulutaankin. Jos tulisi tilanne, että eroaisimme kirkosta niin menisimme kokonaan helluntaikirkon huomaan.
kaveria erosi viime vuonna kirkosta - ja liittyivät sitten ortodoksikirkon jäseniksi. Kirkosta eronnut, mutta ???
Mut nää uskonnottomat hörhöt kuvittelee, että jos eroaa kirkosta, ei liity toiseen. Ajatelkaas joskus vähän omaa napaanne pidemmmälle.
Minäkään en ole ikinä kuulunut luterilaiseen kirkkoon, mutta olen roomalaiskatolinen. Tilastoissa minut lasketaan kirkkoon kuulumattomaksi.
Tää Eroa kirkosta.fi tietysti ei vahingossakaan uskalla tuoda tätä puolta esille, vaan esittää, että ne kaikki, jotka eivät ole luterilaisia, eivät kuulu kirkkoon. Just joo. Ja valveutuneet helsinkiläiset uskoo joka sanan.
Suomessa on satojatuhansia ihmisiä, jotka eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon, mutta kuuluvat muihin kirkkoihin tai vapaisiin suuntauksiin. Yleensä ne kaikista uskovaisimmat löytyvät juuri tästä porukasta, ts. (luterilaiseen) kirkkoon kuulumattomista.
Olemme juurikin vantaalaisia ja kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon.
Olemme perineisistä suomalaisista tapauskovaisista perheistä ja eronneet ev.lut. kirkosta aikuisella iällä.
Kun lapsemme syntyi, pohdimme lapsemme kastamisasiaa.
Päädyimme että lapsemme kastettaisiin ja myöhemmässä vaiheessa hän voisi itse päättää kuuluuko kirkkoon vai ei.
Tiedät tietysti kuinka siinä kävi,kun asiaa tiedustelimme vantaan seurakunnasta.
Vaikka olisimme olleet valmiita toimituksesta maksamaan, ei moinen tullut kuuloonkaan.
Meillä pidettiin siksi nimiäisjuhlat, seremoniamestari vapaa-ajattelijoilta.
Kuka mielestäsi hävisi?
Hölmö, ei ripari ole pakollinen vaikka kirkkoon kuuluisikin.
äiti ja isä sanoivat minulle että jos en mene rippileirille, olen seuraavat 12 kk kotiarestissa, ilman viikkorahaa, ilman puhelinta. Vanhemmille olisi nimittäin ollut elämän suurin häpeä, jos minä olisin sen jättänyt väliin. Nyt kun esikoistani odotan, en missään nimessä aio häntä kirkkoon liittää tai riparille pakottaa. Kristinuskon, kuten myös islamin ja hinduismin, opetusta hän saa minulta. Kerron tasapuolisesti eri uskonnoista ja aatesuuntauksista. Valitkoon sitten 18-vuotiaana mieluisimman.
lukee, niin en yhtään ihmettele, miksi Umayaa Abu Hanna sanoo suomalaisia rasisteiksi. Kysykääpä kirkkoon kuulumatomat itseltänne, miten muka voitte hyväksyä Suomeen muuttavat ulkomaalaiset, kun ette edes hyväksy niitä suomalaisia, jotka kuuluvat kirkkoon.
Käsittääkseni kukaan ei ole ilmaissut, ettei hyväksyisi aikuisten ihmisten kastamista ja kirkkoon kuulumista. Keskustelua on käyty lasten kasteiden määrän vähenemisestä ja sen syistä.
mikä salaliitto täällä on uskossa olevia vastaan?!? yritätte vaan pahoittaa toisten mielen ja korrutpoida kansan!
Itse olen ylpeä vanhempieni valveutuneesta ja aikaansa edellä olleesta ratkaisusta jättää minut ja veljeni kastamatta. Varmasti moni uskovainen on vastaavasti iloinen saatuaan lapsikasteen, mutta silti varsin suuri osuus heistä päätyy myöhemmin eroamaan kirkosta.
kirjoittajasta, joka ei hyväksy uskovaisia. Ilmaisee asian kehumalla omia vanhempiaan, kuinka ovat valveutuneita (ts. kirkkoon kuuluvat ovat vähän idiootteja).
Lopuksi vielä jeesustelee, että moni lapsena kastettu varmaan eroaa kirkosta.
Tämä ajattelu ei mitenkään eroa siitä, mitä Suomi suomalaisille -tyypit puhuvat ulkomaalaisista. Rasismi ei katso ihonväriä. Rasismia on myös uskonnon vuoksi sortaminen.
Rasismia on myös uskonnon vuoksi sortaminen.
Ei ole.
Vasta muistaakseni vuonna 2003 on Suomessa muuttunut laki niin, ettei vauva seuraa äitinsä uskontoa. Sitä ennen vauvat pakkoliitettiin syntymähetkellä äitinsä uskoon. Tässä oli paha lainsäädännöllinen ristiriita, koska vauva olisi jäänyt automaattisesti kastamattomaksi kirkon jäseneksi ellei äiti olisi häntä kastattanut 2kk iässä. Ja kirkko ei hyväksy kastamattomia jäseniä. Paljonkohan Suomessa on kastamattomia ennen 2004 syntyneitä kirkon jäsenenä?
syksyllä 1994 esikoista odottaessani. Sieltä vastattiin, että lapselle voi anoa uskontokunnan muutosta, jos haluaa hänet maistraattiin kirjoille (kuuluimme molemmat kirkkoon). Päädyimme kuitenkin molemmat eroamaan kirkosta, koska emme halunneet lasta eri paikkaan kirjoille. Tosin ko. lapsi ei olisi tarvinnut kastetta, koska se syntyi kuolleena. En ottanut ojentuakseni tästä jumalan rangaistuksesta enkä liittynyt takaisin kirkkoon. Kolmea elävänä syntynyttä lastamme ei ole kastettu (eikä olisi voinutkan kastaa, koska emme kumpikaan edelleenkään kuulu kirkkoon).
Sitä mukaan kun kansan koulutustaso nousee, laskee kirkon jäsenosuus. Näinhän se menee.
Sitä mukaan kun kansan koulutustaso nousee, laskee kirkon jäsenosuus. Näinhän se menee.
Minkä ikäisenä kummipakko loppuu? Jos 14-vuotias omasta tahdostaan liittyy kirkkoon, onko oltava kummit?