Kasteiden määrä romahti 2012
Kasteiden määrä romahti viime vuonna. Syöksy on jyrkkää. Tällä hetkellä enää 75% lapsista kastetaan, kun se vielä pari vuotta sitten oli 80% ja 10 vuotta sitten 90%. Pääkaupunkiseudulla mentäneen pian alle 50% rajan. Vihdoinkin ihmiset ovat ymmärtäneet, että antavat lapsen itse päättää mahdollisesta liittymisestään uskonlahkoihin.
http://www.kotimaa24.fi/blogit/kastettujen-maeaerae-romahtamassa
Kommentit (105)
Niin ne jäävät historiaan yksi kerrallaan: pyhäkoulut, kinkerit ja kasteet. Ripari sinnittelee, kun sen päälle teini saa lahjoja ja rahaa.
ja riparinkin merkitys siirtymäriittinä aikuisuuteen tullee tulevaisuudessa laskemaan huomattavasti, jos 15 v. kuluttua Helsingissä vain puolet ikäluokasta käy sen. Protuleiriä ennustaisin nousevaksi trendiksi nimiäisten tavoin.
Mutta onhan sekin tietysti tapa kerätä lahjoja.
Tehän niitä lapsen vanhempia olette, eikä isomummi ja anoppi. Tehkää siis kuten itse vanhempina haluatte, ei kuten jotkut muut haluavat! Ei se lapsi kenenkään muun lapsi ole kuin teidän, joten sukulaisilla ei pitäisi olla asiaan sanomista.
Ja toisaalta toivon, että asiassa tehtäisiin myös lapsen parhaaksi. Ottakaa huomioon, että kirkkoon kuuluvan lapsen on pakko opiskella koulussa uskontoa. Uskontokuntaan kuulumaton taas voi valita uskonnon ja elämänkatsomustiedon väliltä. Kastamatta jättäminen tarjoaa siis tässä asiassa enemmän valinnan mahdollisuutta.
t. 33
Mistä pitäis erota että vois valita opiskeleeko ruotsia?
Kyllähän se lapsi pystyy kirkosta erotakin vanhemmalla iällä, jos ei koe sitä oikeaksi. Kyllä se lapsi oppii arvonsa vanhemmilta joka tapauksessa, esim. ateistin lapset antavat lapsilleen tahtomattaankin ateistisen maailmankuvan. Kristilliset vanhemmat kristiiliset. Pakanat pakanallisen jne. Lapsi ei elä ja kasva arvotyhjiössä.
Siinä ei olekaan mitään vikaa, että vanhemmat opettavat lapsilleen oman uskontonsa ja omat arvonsa. Ongelma on siinä, että uskontokuntaan liittäminen tehdään ilman lapsen omaa suostumusta ja että jäsenyys aiheuttaa juridisen maksuvelvoitteen. Jäsenyys ei myöskään automaattisesti lakkaa, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.
Lapselle voi opettaa kristillisiä arvoja ilman virallista uskontokuntaan liittämistäkin. Eiköhän se lapsi ilmaise halustaan siihen liittyä, tai liity itse 18-vuotiaana, jos kokee sen omakseen. Siihen asti, kunnes lapsi tekee mahdollisesta liittymisestään itse päätöksensä, olisi hyvä antaa hänen olla juridisesti neutraalissa tilassa. Uskontokuntaan kuulumattomuus takaa lapselle myös mahdollisuuden opiskella elämänkatsomustietoa. Tätä mahdollisuutta evlut-kirkon jäsenillä ei ole.
voimavaroista. Aina ei synnytyksestä väsynyt äiti jaksa kastejuhlan aiheuttamaa työtä. Seurakunnissa järjestetyt Kastepäivät ovat keränneet suosiotaan.
Esim.<a href="http://www.vantaanseurakunnat.fi/fi/kastepaiva" alt="http://www.vantaanseurakunnat.fi/fi/kastepaiva">http://www.vantaanseurakunnat.fi/fi/kastepaiva</a>
Näissä on kaikki jo valmiina, tarvitsee vain ilmoittautua ja tulla paikalle.Minä itse ajattelen niin, että lapsi ei voi päättää kasteestaan sen enempää kuin vaikkapa asuinmaastaan, vaan että se kuuluu vanhemmuuteen kuten muukin lapsen kasvatus. Itse toki toivon, että lapset kastetaan ellei selkeästi kuulu johonkin muuhun uskontokuntaan.
Se oli meillä se suurin este
On tosi huono perustelu, että pääseehän siitä kirkosta isompana eroon. EI PÄÄSE. Vaikka riparin jälkeen 15-vuotias on muka "aikaihminen" kirkon silmissä, niin kirkosta saa erota VASTA 18-vuotiaana!
Itse halusin erota kirkosta ennen riparia. En halunnut rippileirille, koska koko jumala-hössötys tuntui turhalta jo silloin. Vaan rippileirille oli pakko mennä, pakko kerätä kirkkokäynnit sitä varten. Pakko oli maksaa kirkollisverot kesätöistä, koska vanhemmat eivät antaneet erota kirkosta.
Oli itsestäänselvää, että erosin kirkosta samana päivänä kun täytin 18. Ja lapsuudesta pakkokristittynä on jäänyt niin yököttävä muisto, että tunnen syvää vastenmielisyyttä kirkkoa kohtaan yhä edelleen. Lapsiani ei kastettu, vaikka mies niin halusi. En olisi ikimaailmassa suostunut siihen!
Näillä näkymin en antaisi lapseni mennä et:n tunneille vaikka laki lähivuosina sallisikin.
[/quote]
Siinä ei olekaan mitään vikaa, että vanhemmat opettavat lapsilleen oman uskontonsa ja omat arvonsa. Ongelma on siinä, että uskontokuntaan liittäminen tehdään ilman lapsen omaa suostumusta ja että jäsenyys aiheuttaa juridisen maksuvelvoitteen. Jäsenyys ei myöskään automaattisesti lakkaa, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.
Lapselle voi opettaa kristillisiä arvoja ilman virallista uskontokuntaan liittämistäkin. Eiköhän se lapsi ilmaise halustaan siihen liittyä, tai liity itse 18-vuotiaana, jos kokee sen omakseen. Siihen asti, kunnes lapsi tekee mahdollisesta liittymisestään itse päätöksensä, olisi hyvä antaa hänen olla juridisesti neutraalissa tilassa. Uskontokuntaan kuulumattomuus takaa lapselle myös mahdollisuuden opiskella elämänkatsomustietoa. Tätä mahdollisuutta evlut-kirkon jäsenillä ei ole.
[/quote]
.
.
Protut ovat ihan turhaa hömppää. Mutta onhan sekin tietysti tapa kerätä lahjoja.
vaikka tiesi, ettei lahjoja tule. Kaverinsa menivät riparille vain lahjojen toivossa.
Hyvä uutinen sekä niille kastamattomille lapsille että ihan yleisesti, maailmankehityksen näkökulmasta. Menemme ainoaan oikeaan suuntaan: kohti maailmanlaajuista uskonnottomuutta. :)
Tietysti jokunen uskova siellä täällä varmaan hilluu aina, mutta pääasia että valtaväestö tulee järkiinsä.
On tosi huono perustelu, että pääseehän siitä kirkosta isompana eroon. EI PÄÄSE. Vaikka riparin jälkeen 15-vuotias on muka "aikaihminen" kirkon silmissä, niin kirkosta saa erota VASTA 18-vuotiaana!
Itse halusin erota kirkosta ennen riparia. En halunnut rippileirille, koska koko jumala-hössötys tuntui turhalta jo silloin. Vaan rippileirille oli pakko mennä, pakko kerätä kirkkokäynnit sitä varten. Pakko oli maksaa kirkollisverot kesätöistä, koska vanhemmat eivät antaneet erota kirkosta.
Oli itsestäänselvää, että erosin kirkosta samana päivänä kun täytin 18. Ja lapsuudesta pakkokristittynä on jäänyt niin yököttävä muisto, että tunnen syvää vastenmielisyyttä kirkkoa kohtaan yhä edelleen. Lapsiani ei kastettu, vaikka mies niin halusi. En olisi ikimaailmassa suostunut siihen!
Hölmö, ei ripari ole pakollinen vaikka kirkkoon kuuluisikin.
Hyvä uutinen sekä niille kastamattomille lapsille että ihan yleisesti, maailmankehityksen näkökulmasta. Menemme ainoaan oikeaan suuntaan: kohti maailmanlaajuista uskonnottomuutta. :)
Tietysti jokunen uskova siellä täällä varmaan hilluu aina, mutta pääasia että valtaväestö tulee järkiinsä.
Luuletko, että imuslimit, hindut, budhaliset yms. luopuvat uskonnostaan?
Kukas sut rippileirille pakotti?
Hölmö, ei ripari ole pakollinen vaikka kirkkoon kuuluisikin.
Niin, hölmö, jos olisit lukenut juttuni olisit varmaan huomannut että vanhemmat pakotti. He olisivat myös voineet antaa erota kirkosta, jolloin olisin päässyt pois turhilta uskonnontunneilta ja kirkkokäynneiltä et:oon, mutta en saanut erota. Toistan nyt vielä, että vanhemmat pakotti pysymään kirkossa, että ymmärrät. Mutta myös kirkko oli pakottamassa, koska siitä ei voi erota ennen kuin täysi-ikäisenä.
Luuletko, että imuslimit, hindut, budhaliset yms. luopuvat uskonnostaan?
Kukas sut rippileirille pakotti?
Hölmö, ei ripari ole pakollinen vaikka kirkkoon kuuluisikin.Niin, hölmö, jos olisit lukenut juttuni olisit varmaan huomannut että vanhemmat pakotti. He olisivat myös voineet antaa erota kirkosta, jolloin olisin päässyt pois turhilta uskonnontunneilta ja kirkkokäynneiltä et:oon, mutta en saanut erota. Toistan nyt vielä, että vanhemmat pakotti pysymään kirkossa, että ymmärrät. Mutta myös kirkko oli pakottamassa, koska siitä ei voi erota ennen kuin täysi-ikäisenä.
"Seliseli. Halutaan vaan saada kaikki lapset ateisteiksi"
No mulla ei ainakaan ole sellaista halua. Minä haluan vain, että kaikki lapset saisivat ITSE päättää itseään koskevista maailmankatsomuksellisista asioista, joihin kuuluu muun muassa uskonto.
Perustuslakiin on jo nyt kirjattu uskonnonvapaus, joka ei kuitenkaan toteudu alaikäisten osalta, koska alaikäinen ei voi päättää itse uskontokuntaan kuulumisestaan tai kuulumattomuudestaan! Perustuslain 11 §: "Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan." Ja tässä ei siis sanota, että pykälä ei koskisi alle 18-vuotiaita.
Pikkuhiljaa näin tulee käymään. :)
.
.
Protut ovat ihan turhaa hömppää. Mutta onhan sekin tietysti tapa kerätä lahjoja.
vaikka tiesi, ettei lahjoja tule. Kaverinsa menivät riparille vain lahjojen toivossa.
Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Lapsikasteen kieltäminen olisi siinä mielessä turhaa. Eihän hätäkasteessakaan tarvita välttämättä pappia.
Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Lapsikasteen kieltäminen olisi siinä mielessä turhaa. Eihän hätäkasteessakaan tarvita välttämättä pappia.
Hätäkastettua lasta ei enää kasteta uudelleen, koska kaste on pätevä.
Nykyisin on paljon lasten siunausjuhlia, jotka ovat kristillisiä. Lasta ei kasteta vaan siunataan. Uskonnollisuus ei ole kadonnut minnekään, se on muuttanut muotoaan. Lapsi saa kasteen sitten, kun osaa sitä itse haluta. Se on oikeastaan alkukristittyjen tapa, eli ensin uskotaan ja sitten kastetaan. Lapsi on viaton ja pelastuskelpoinen sellaisenaan.
Hätäkastettua lasta ei enää kasteta uudelleen, koska kaste on pätevä.
Nykyisin on paljon lasten siunausjuhlia, jotka ovat kristillisiä. Lasta ei kasteta vaan siunataan. Uskonnollisuus ei ole kadonnut minnekään, se on muuttanut muotoaan. Lapsi saa kasteen sitten, kun osaa sitä itse haluta. Se on oikeastaan alkukristittyjen tapa, eli ensin uskotaan ja sitten kastetaan. Lapsi on viaton ja pelastuskelpoinen sellaisenaan.
miksi se on punainen vaate, jos joku toinen kuuluu kirkkoon ja kastaa lapsensa? Miksi suoltaa propagandaa, että kaikkien pitäisi erota kirkosta? Miksi ette itse vain eroa ja anna toisten tehdä omat ratkaisunsa?
Miksi täällä muuten ei ole yhtään ketjua siitä, että muslimiksi synnytään? Miksi ette vaadi tähän muutosta? Yhtä viattomia ne on muslimilapsetkin syntyessään.
t. 33