Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasteiden määrä romahti 2012

Vierailija
03.01.2013 |

Kasteiden määrä romahti viime vuonna. Syöksy on jyrkkää. Tällä hetkellä enää 75% lapsista kastetaan, kun se vielä pari vuotta sitten oli 80% ja 10 vuotta sitten 90%. Pääkaupunkiseudulla mentäneen pian alle 50% rajan. Vihdoinkin ihmiset ovat ymmärtäneet, että antavat lapsen itse päättää mahdollisesta liittymisestään uskonlahkoihin.

http://www.kotimaa24.fi/blogit/kastettujen-maeaerae-romahtamassa

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisivat ihan oikasti jättää uskonnon opetuksen pois ja siirtyä pelkkään ET:n.

Onneksi omat vanhemmat ovat olleet jo vuonna 1970 niin edelläkävijöitä että eivät ole kastaneet minua ja siskoa.

Lapsi sanoo että luokkakaverit sanoavat että on epistä kun he joutuvat ssaliin kuuntelemaan seurakunnan tilaisuutta ja ET-oppilaat pääsevät titokoneluokkaan pelailemaan.

Vierailija
22/105 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että ihmiset alkavat tajuamaan tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteen lähtökohta Raamatussa

Kastekäsky

Jeesus ei itse kastanut ketään, mutta hän antoi seuraajilleen käskyn liittää ihmiset seuraajiensa joukkoon kastamalla: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19).

Lasten evankeliumi

Kasteen yhteydessä tärkeä on niin sanottu lasten evankeliumi, jonka mukaan Jeesus otti lapsia luoksensa ja siunasi heitä. ”Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset nuhtelivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: ’Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti, joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.’” (Mark. 10:13–15) Tämä Lasten evankeliumi luetaan aina lapsen kasteen yhteydessä.

Jeesuksen oma kaste

Kristillisen kasteen esikuva on Jeesuksen Johannekselta saama kaste. Jeesus sai kasteessa Hengen. Hän puhutteli Jumalaa Isäksi (Matt. 3:16–17).

mitä olen käkenyt teidän noudattaa. No?

Sellaista ei ole olemassakaan kuin Lasten evankeliumi eikä sellaista kuin jouluevankeliumi. Nimitykset on jälkeenpäin keksitty tiettyä tarkoitusta varten.

Jeesus kyllä siunasi lapsia ja vertasi Jumalan valtakuntaa lapsukaisiin eli heidän vilpittömyyteensä -lapsen horjumattomaan uskoon. Jeesus siis antoi mallin miten kohdella lapsia mutta kasteesta hän ei puhunut yhtään mitään!!! Lapsetkin piti siis ensin opettaa niin kuin Matteus 28:19,20 sanoo.

Vierailija
24/105 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen evl pastori, enkä laittaisi ollenkaan pahakseni jos lapsikasteet lopetettaisiin kokonaan.

Mikään ei ole niin vittumaista, ku mennä kastekotiin:

1) Jo ensipuhelulla saa kuulla avautumista siitä, ettei halua kasteen olevan hengellinen tilaisuus (haloo vanhemmat, miksi vitussa sitten vonkaatte sitä kastetta!? Maistraattiin vain paperit vetämään ja lapselle nimi)

2) Sitten se älytön show: kasteeseen kuuluu virret eli lauletaanpa sitten yksinään tai jonkun isoisoisoisoäidin kanssa.

3) Tilaisuuden jälkeen (niinkuin ennenkin sitä) porukkaa liikkuu seiniä pitkin, ei turhia juttele ja kyräilee vaan. Tai puskeutuvat kaikki keskenään jonnekin pieneen huoneeseen, ettei papille tartte jutella. Yritäpä siinä olla sitten sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut.

4) Ennen kastetta on jo se paperisota, kastekynttilöiden raahaaminen ja kastetodistusten kirjoittaminen. Sitten selviää, että vanhemmat on valehdelleen kummien kuuluvan kirkkoon ja taas siitä oma episodi.

5) Sitten saa kuulla kirkon vastustajien provot kasteen jälkeen, aivan niinku ne älyvapaat kommentit kiinnostaisi edes. (Joskus ne kiinnostikin, mutta rajansa kaikella)

Oon ihan vitun kyllästynyt joka viikonloppu vetämään messuja ja jumalanpalveluksia, parit hautajaiset, vihkimisen ja vielä neljä kastetta kaikkine episodeineen!

Pappihan ei saa toimitusten määrän mukaan palkkaa, vaan on kiinteä kuukausipalkka. Kannatan ehdottomasti lapsikasteiden lopettamista! Loppuisi se rääkyvien kakaroiden ja vittuilevien vanhempien kattelu.

Hautajaiset ja vihkimiset on ihan ok, niissä ei mitään ongelmaa =)

Vierailija
25/105 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2013 klo 13:11"] puskeutuvat kaikki keskenään jonnekin pieneen huoneeseen, ettei papille tartte jutella [/quote]Tätä minäkin olen ihmetellyt. Useammissakin ristiäisissä on käynyt niin että minä jään juttelemaan niitä näitä papin kanssa (en kuulu kirkkoon), kun nämä kirkkoon kuuluvat ystävät ja sukulaiset tuntuu välttelevän pappia.

Luulen että heitä jotenkin ahdistaa ja tuntevat ehkä häpeää siitä että uskonto merkitsee heille vain näitä rituaaleja. Pappia ei haluta kohda, koska pelätään että hän kysyy jotain vaikka seurakunnon toimintaan osalistumisesta tms.

Vierailija
26/105 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä ei kukaan kierrellyt pitkin seiniä pappia pakoon, mutta meillä on kyllä aivan ihanat papit osuneetkin kasteisiin. Voisin silti kuvitella, että vanhempi kansa pitää pappia niin kovana auktoriteettina ja itseään liian huonona (jos ottaa lasillisen viiniä joskus ruuan kanssa eikä käy joka pyhä kirkossa) että kehtaisi tälle puhella.

Muualta tästä ketjusta tulee mieleeni yksittäisiä kommentteja, kuten se, että LAPSIKASTE PAKOLLISEKSI -tyyppi haukuttiin. Jokainenhan joka on lukenut aapista enemmän tajuaa, että tuo oli pilailua vastavetona sille LAPSIKASTE PITÄISI KIELTÄÄ -fanatismille. 

Ja jos vanhemmat ovat niin vapaamielisiä, että voisivat lapsen paremman elämän puolesta jättää tämän kastamatta, niin eiköhän ne samat vanhemmat ole niin valveutuneita, että pystyvät myös 15-vuotiaalle antamaan luvan erota kirkosta. Siksi en ymmärrä, miten lapsikaste pitäisi näiden ihmisten tarpeiden vuoksi kieltää.

Ja koska me emme lopulta voi tietää, kumman usko on oikeassa: ev.lut. vai ateisti, niin eikös olisi parempi, että molempien kukkien annettaisiin kukkia. Kummassakin on kyse omasta uskomuksesta, omasta vakaumuksesta.

Tapailin kerran yhtä ateistia, eikä kukaan kyllä ole oman uskonsa kanssa ollut yhtä fanaattinen kuin tämä kaveri. Ja sama käännytystarve sillä oli kuin monilla muilla lahkolaisilla. Tapakristityt ja uskovatkin ev.lutit on siinä mielessä aika rauhanomaista kansaa.

Kun lapseni aloitti koulun, hän tuli eräänä päivänä kotiin ja sanoi, että Kiitos äiti ja iskä, että saan kuulua tavalliseen uskonnon opetukseen omassa luokassa. Kolme luokalta kuljetettiin takseilla eri puolille kaupunkia saamaan oman uskontonsa mukaista opetusta, se oli ekaluokkalaisille aika jännittävää.

Vierailija
27/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon liittyviä ovat ne, jotka kastetaan yli 1 vuotiaana. Niitä ovat mm. rippikoulussa kastettavat, joita ei ole kastettu vauvana (alle 1 vuotiaana) äitinsä päätöksellä. Koska nyt jo joka neljäs (pk seudulla puolet) jätetään kastamatta alle 1 vuotiaana, niin jos he liittyvät kirkkoon sen jälkeen kastattamalla itsensä heidät lasketaan kirkkoon liittyneiksi.

Kirkkoon liittyneistä suuri osa lienee sellaisia, jotka ovat aikaisemmin eronneet ja liittyvät esim. kaverin ristiäisten vuoksi (haluavat kummiksi) hetkeksi takaisin. Heistä suuri osa eronnee saman vuoden loppuun mennessä, koska jos uudenvuoden vaihtuessa kuuluu kirkkoon maksaa koko vuoden veron esim. 500 euroa.

Vierailija
28/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä Volvo ole auto...

Tietysti lutkulahto on uskontokunta siinä missä mikä tahansa muukin uskonto.

Lapsikaste pitäisi kieltää lailla.

Vierailija
29/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menihän tappiolle. Paljonko 14 tuhatta miinus 41 tuhatta? Kirkon jäsen määrä vähenee joka vuosi noin yhdellä prosenttiyksiköllä. Uskonnottomien osuus nousee kaikista vakaumuksista noepeiten. Siirrymme kohti uskontoneutraalia yhteiskuntaa ja se on pelkästään hyvä asia.

Vierailija
30/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan ymmärtänyt käytäntöä, kun on kysymyksessä perheen tärkeät juhlat (häät, lapsen nimenanto), niin miksi ihmiset haluavat kutsua paikalle täysin vieraan miehen puhumaan heille täysin vieraista asioista ja miksi he haluavat mennä viettämään perheen juhlahetkeä täysin vieraaseen paikkaan, jossa he eivät käy muuten koskaan.

Ilokseni olen huomannut ihmisten alkaneen ajattelemaan itsenäisesti ja tekemään juhliinsa liittyviä ratkaisuja omista lähtökohdistaan eivätkä enää perinteen mukaan, koska joku niin ulkoa käskee tai painostaa.

Vierailija
31/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluvien osuus väestöstä:

2000: 85.0%

2001: 84.8% (-0.2)

2002: 84.6% (-0.2)

2003: 84.1% (-0.5)

2004: 83.6% (-0.5)

2005: 83.1% (-0.5)

2006: 82.4% (-0.7)

2007: 81.7% (-0.7)

2008: 80.6% (-1.1)

2009: 79.7% (-0.9)

2010: 78.2% (-1.5)

2011: 77.2% (-1.0)

2012: 76.x%

Kastettujen osuus syntyneistä:

2000: 88.7%

2001: 88.2% (-0.5)

2002: 87.1% (-1.1)

2003: 87.0% (-0.1)

2004: 86.0% (-1.0)

2005: 85.6% (-0.4)

2006: 84.2% (-1.4)

2007: 84.0% (-0.2)

2008: 82.4% (-1.6)

2009: 80.2% (-2.2)

2010: 79.3% (-0.9)

2011: 77.9% (-1.4)

2012: 75.x%

Vierailija
32/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi haluatte kieltää sen myös meiltä uskovilta?

Vierailija
33/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi haluatte kieltää sen myös meiltä uskovilta?

osannut kertoa, että on uskova? Niinpä.

Vierailija
34/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosiaan positiivista kehitystä! On tylyä liittää lapsi uskontokuntaan ilman tämän omaa suostumusta. Rippikoulukaan ei oikein toimi minään tekosyynä tuolle, koska voihan nuori halutessaan liittyä 14-15-vuotiaana kirkkoon, jos silloin tuntuu siltä, että haluaa käydä rippikoulun. Tai ihan missä iässä tahansa haluaakin konfirmaation - siitähän siinä on kyse. Jo kastetun lapsen voi myös erottaa kirkosta helposti kirjoittamalla maistraattiin.

Jokaisen vanhemman tulisi miettiä, haluaako tosiaan liittää lapsensa kirkkoon, ja miksi. Kannattaa huomioida, että siitä aiheutuu myös kirkollisverovelvollisuus. Lapsi siis maksaa myös kesätyötienesteistään heti kirkollisveroa.

Vierailija
35/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"eikö se ole henkilökohtainen asia ihmisen ja Jumalan välillä? Millä ns. kasvatuksellisella oikeudella vanhemmilla on oikeus päättää uskontoon liittymisestä lapsen ollessa vauva??? Jos taas uskonnolla tarkoitetaan vaan nimijäsenyyttä ja maksumiestä kirkolle niin onko silloinkaan vanhemmilla oikeus päättää toisen mistään mitään ymmärrättömän puolesta? "

Juuri näin. KirkkoSiskon selitys siitä, että lapsi ei voi päättää kasteestaan sen enempää kuin asuinmaastaan, on pöyristyttävä. Pitäisikö vanhempien saada päättää myös lapsen liittämisestä poliittiseen puolueeseen heti tämän synnyttyä? Asuinmaa ei ole maailmankatsomuksellinen asia, uskonto ja politiikka ovat. Kirkon pitäisi vähintäänkin tarjota lapselle ns. lapsijäsenyys, joka raukeaisi automaattisesti, ellei sitä itse uusi aikuisjäsenyydeksi 18-vuotiaana. Lapsijäsenyydessä alaikäisen ei myöskään pitäisi joutua maksamaan kirkollisveroa, eihän hän ole liittymistä yhteisöön itse edes valinnut. Nyt kun tällaista lapsijäsenyyttä ei ole saatavilla, niin vanhemmat tekevät viisaimmin, kun jättävät lapsensa kastamatta kokonaan. Voihan lapsi aina liittyä siihen kirkkoon, jos siltä tuntuu - siis hänestä itsestään.

Vierailija
36/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastettiin lähinnä tavan ja anopin vouhotuksen vuoksi. En vielä tuolloin kai osannut ajatella asiaa omilla aivoillani.

Kuopus kastettiin vain koska muutkin on kastettu ja kuulumme kaikki kirkkoon (siis tavan vuoksi). Lähinnä ärsytti koko ristiäiset. Ainut todella "kirkon ihminen" oli anoppi, muille koko tilaisuus oli lähinnä pakkopullaa. Osa sisaruksistamme jätti jopa koko virallisen osuuden väliin ja tuli paikalle myöhemmin.

Vierailija
37/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaan jo pitkään mietitty tuota kasteasiaa. Olemme molemmat harkinneet kirkosta eroamista joten lapsen kastaminen tuntuisi väärältä, uskovaista emme hänestä missään tapauksessa kasvattaisi. Toisaalta meilläkin juuri anoppi ja oma mummini ovat vouhottaneet kasteen puolesta. Kohta pitäisi jo tehdä päätös kun lapsikin syntyy jo pian!

Vierailija
38/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kirkko on jo yhteisönä turvallinen ja tukeva, ja toki haluan, että sekä minä että lapseni pääsevät siitä osallisiksi. Minulla ei henkilökohtaisesti ole kirkosta kuin hyviä ja lämpimiä kokemuksia, ja aivan taatusti kirkko on antanut minun elämääni huomattavasti enemmän kuin ottanut (esim. kirkollisverojen muodossa). Kirkon kaltaisessa instituutiossa ja siihen kuulumisessa onkin kyse muustakin kuin pelkästään siitä, voiko hyväksyä kristinuskon kaikki totuusväittämät.

Samoin ajattelen minäkin. Lapseni on kastettu, ja me molemmat vanhemmat kuulumme kirkkoon, vaikkemme katsokaan olevamme mitään ns. tosiuskovaisia.

Vierailija
39/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän niitä lapsen vanhempia olette, eikä isomummi ja anoppi. Tehkää siis kuten itse vanhempina haluatte, ei kuten jotkut muut haluavat! Ei se lapsi kenenkään muun lapsi ole kuin teidän, joten sukulaisilla ei pitäisi olla asiaan sanomista.

Ja toisaalta toivon, että asiassa tehtäisiin myös lapsen parhaaksi. Ottakaa huomioon, että kirkkoon kuuluvan lapsen on pakko opiskella koulussa uskontoa. Uskontokuntaan kuulumaton taas voi valita uskonnon ja elämänkatsomustiedon väliltä. Kastamatta jättäminen tarjoaa siis tässä asiassa enemmän valinnan mahdollisuutta.

Vierailija
40/105 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmalla iällä, jos ei koe sitä oikeaksi. Kyllä se lapsi oppii arvonsa vanhemmilta joka tapauksessa, esim. ateistin lapset antavat lapsilleen tahtomattaankin ateistisen maailmankuvan. Kristilliset vanhemmat kristiiliset. Pakanat pakanallisen jne. Lapsi ei elä ja kasva arvotyhjiössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä