Neuvolan voimavaralomakkeen tunkeilevat kysymykset
Huomenna on lapsen neuvola ja siellä pitää käydä läpi aiemmin saatu voimavaralomake, jossa kysytään mm pystymmekö puhumaan seksielämästämme ja saammeko voimaa hengellisistä asioista. Myös alkoholin-, tupakan- ja päihteidenkäyttöhistoria läpikäydään. Emme täyttäneet voimavaralomaketta ensimmäistä kertaa, lapsia on useampi. Mutta tällä kertaa kyselyn täyttäminen alkoi vituttaa tosi pahasti. Koen kysymykset erityisesti parisuhteestamme erittäin tungettelevana ja intiiminä, mielestäni yhteiskunnalla ei ole mitään asiaa puuttua henkilökohtaiseen elämääni. Harkitsenkin, että sanon neuvolantädille, etten aio palauttaa lomaketta, koska se loukkaa älykkyyttäni ja itsemääräämisoikeuttani holhoavalla lässytyksellä ja utelemalla asioista, jotka eivät neuvolajärjestelmälle kuulu. En myöskään aio ottaa miestä mukaan neuvolaan, koska on järjetöntä kerryttää miinustunteja töistä siksi, että saa tietää lapsen päänympäryksen (joka merkitään myös neuvolakorttiin) ja kuuntelemaan terkkarin hymistelyä yhteisestä parisuhdeajasta jne.
Oletteko jättäneet voimavararalomakkeen tai audit-kyselyn täyttämättä tai palauttamatta? Miten olette perustelleet asian? Miten neuvolassa on suhtauduttu?
Kommentit (36)
Mä en täyttäisi. Olen myös palauttanut Audit-kyselyn tyhjänä (emme käytä alkoholia) ja kieltäytynyt HIV-testistä (molemmilla eka seksikumppani).
Taas 9 kk korkeakoulu on tehnyt mammasta kaikki tietävän ja neuvolan tädit on paskoja. Meneekö ne hormonit kovin päähän?
Ei ole pakko täyttää. Hoitajana toimin itsekin, eikä täyttäminen tai täyttämättä jättäminen vaikuta saatavaan hoitoon ja neuvoihin mitenkään. Toisaalta, jos oma asiakkaani kieltäytyy täyttämästä auditia, herää tietynlainen epäilys.
Mutta kannattaa muistaa, että se hoitaja ei ole mikään poliisi. Ei mua kiinnosta, vaikka ryyppäisit ja rellestäisit, vaan haluaisin auttaa sinua. Löytää keinon vähentää ja etsiä tilalle jotain muuta.
Ei mulla ole syytä tuomita. Alkoholin, huumeiden tai lääkeaineiden väärinkäyttö ei ole asia, jossa jaan tuomioita tai katson alaspäin. Mun tehtävä on auttaa, etsiä keinoja. Ja mun tehtäväni on usein myös hyväksyä, että ongelmainen ei apuani kaipaa.
En kylläkään tee neuvolatyötä, vaan vanhustyötä. Siellä alkoholinkäyttö on lisääntyvä ongelma.
Jos suomalaiset lopettaisi alkoholinkäytön kokonaan, säästyisi valtionvelan verran rahaa.
Kysymykset väkivallasta ja parisuhteen tilasta ovat hyvin tärkeitä. Paljon on ihmisiä (sekä miehiä, että naisia) jotka kärsivät perheväkivallasta tunnistamatta sitä väkivallaksi. Vaikka kysymykseen ei vastaisikaan, antaa se signaalin uhrille, että apua saa neuvolasta ja tämä ei ole ok.
Unettomuus ja seksittömyys saattaa paljastaa paitsi masennuksen, myös somaattisen sairauden.
Mutta ei sitä pakko ole täyttää. Suomessa ihmisillä on itsemääräämisoikeus. Mihinkään ei voi pakottaa (paitsi hoitajat rokottamaan itsensä :D )
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko täyttää. Hoitajana toimin itsekin, eikä täyttäminen tai täyttämättä jättäminen vaikuta saatavaan hoitoon ja neuvoihin mitenkään. Toisaalta, jos oma asiakkaani kieltäytyy täyttämästä auditia, herää tietynlainen epäilys.
Mutta kannattaa muistaa, että se hoitaja ei ole mikään poliisi. Ei mua kiinnosta, vaikka ryyppäisit ja rellestäisit, vaan haluaisin auttaa sinua. Löytää keinon vähentää ja etsiä tilalle jotain muuta.
Ei mulla ole syytä tuomita. Alkoholin, huumeiden tai lääkeaineiden väärinkäyttö ei ole asia, jossa jaan tuomioita tai katson alaspäin. Mun tehtävä on auttaa, etsiä keinoja. Ja mun tehtäväni on usein myös hyväksyä, että ongelmainen ei apuani kaipaa.
En kylläkään tee neuvolatyötä, vaan vanhustyötä. Siellä alkoholinkäyttö on lisääntyvä ongelma.
Jos suomalaiset lopettaisi alkoholinkäytön kokonaan, säästyisi valtionvelan verran rahaa.
Kysymykset väkivallasta ja parisuhteen tilasta ovat hyvin tärkeitä. Paljon on ihmisiä (sekä miehiä, että naisia) jotka kärsivät perheväkivallasta tunnistamatta sitä väkivallaksi. Vaikka kysymykseen ei vastaisikaan, antaa se signaalin uhrille, että apua saa neuvolasta ja tämä ei ole ok.
Unettomuus ja seksittömyys saattaa paljastaa paitsi masennuksen, myös somaattisen sairauden.
Mutta ei sitä pakko ole täyttää. Suomessa ihmisillä on itsemääräämisoikeus. Mihinkään ei voi pakottaa (paitsi hoitajat rokottamaan itsensä :D )[/
Epäiletkö että asiakas on Mensan jäsen kun ei täytä?
Lapset 6 ja 4. Audit-kysely on siis tullut 6 kertaa viimeisen kuuden vuoden aikana. Viimeisellä kerralla vitutti sen verran, että jätettiin palauttamatta. Neuvolassa ei kyselty mitään. En käytä alkoholia kroonisen migreenin takia, ja lapun täyttäminen vaan muistuttaa siitä, kuinka paljon sairaus rajoittaa elämää. Ei sillä että nyt muutenkaan tekisi mieli. Vasta myöhemmin huomasin, että siinä lapussa oli viimeisellä kerralla toisella puolella myös joku huume/lääkeosio. Se oli uutta. En kyllä tajua, mitä uutta siinä tulee järjestelmälle, että joka vuosi sitä pitää täyttää. Muuttuuko ne tiedot monilla?
Siispä meillä on niin paljon pikkulapsivanhempia jotka eroavat. Koska meidän asiat ei muille kuulu ja minä itse tiedän paremmin. Haloo! Ei niitä kyselyjä turhaan tehdä, jos yksikin parisuhde alkaa voimaan paremmin kun asiat käydään läpi neuvolassa, niin kysely on tehnyt tehtävänsä. Parastahan on, jos lapun täytettyään voi rehellisesti todeta että meillä asiat on hyvin.
En nyt tiedä mitä siinä lomakkeessa kysytään, mutta esim. 4-vuotiaalla on laaja tarkastus, jossa molemmat huoltajat mukana. Siinä kartoitetaan laajasti lapsen tilanne eli myös kodin jaksaminen.
Mielestäni pään ympäryksen mittaaminen ei kuulukaan olla se tärkein vaan lapsen kokoknaisvaltainen hyvinvointi. Toki päänympärysmitalla löydetään aivokasvaimet yms.
Vierailija kirjoitti:
Mä en täyttäisi. Olen myös palauttanut Audit-kyselyn tyhjänä (emme käytä alkoholia) ja kieltäytynyt HIV-testistä (molemmilla eka seksikumppani).
Omalta osaltaan voi tietenkin olla varma, mutta puolisostasikaan et voi koskaan täysin varmasti tietää etteikö se olisi hankkinut jostain itselleen HIV-tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
sinä ilmeisesti sitten tajuat. Kerro siis minullekin, jaa viisautesi!
Vakavasti ottaen, en usko että yhtään ongelmaperhettä tuolla löperöllä kyselyllä saadaan nalkkiin. Neuvolahenkilökunta ei ole tarpeeksi koulutettua arvioimaan ihmisten ongelmia, etenkään noilla lyhyillä käynneillä. Itse käyn neuvolassa lasteni kanssa tasan tietääkseni mitat (kas kun meillä ei ole kovin tarkkaa henkilövaakaa) ja saadakseni kauden rokotteet. Ilmainen neuvola on hyvä hyvinvointivaltion palvelu, mutta nuo voimavaralomakkeet ovat silkkaa ulkokultaista paperisotaa, joilla virkamiehet kuvittelevat suitsivansa esim perhesurmia, vaikka jokainen ajatteleva yksilö tajuaa, että todelliset ongelmat eivät näiden rastiruutuun-lomakkeiden seulaan todella jää.
AP.
Kiitos muille paitsi xx:lle asiallisista vastauksista :)
En ole tuo kirjoittaja, mutta vastaan silti.
Ensinnäkin: perheitä ei voi jakaa kategorisesti "normaaliperheisiin" ja "ongelmaperheisiin". Jokaisessa normaaliperheessä on asioita jotka ovat ongelmia ja jokaisessa ongelmaperheessä asioita, jotka ovat hyvin. Tuollaiset lomakkeet auttavat terveydenhuollon työtä sillä tavalla, että asiakkailla on aikaa miettiä ko. kysymyksiä, sitä tarvitsevatko he tukea vai eivät ja jos tarvitsevat, voi terveydenhoitaja tätä kautta ohjata asiakkaan tehokkaasti juuri sellaisen tuen piiriin mitä he mahdollisesti tarvitsevat. Oli se sitten päihdetyötä, mt-palveluja tai parisuhdeneuvontaa, kriisitilanteeseen tai ennakoivasti.
Toinen vaihtoehto on tietysti kouluttaa neuvola"tädit" ajatustenlukijoiksi tai varata joka asiakasta varten aikaa useampi tunti. Milloin tärkeät käynnit esim. tehosterokotteiden kannalta voisivat jäädä monilta lapsilta saamatta. Niin no, tähän tietysti auttaisi se, että päättäjät yksinkertaisesti opetetaan paskomaan rahaa. Sellaista joka automaattisesti menetetään valtiolle.
Ei siis todellakaan ole kyse (ainakaan pitäisi olla) jostain ihme perhesurmaseulasta, josta ei tule jäädä nalkkiin. Itse sain ennaltaehkäisevää apua helposti ottamalla itse puheeksi asioita joista olin huolissani - vaikka ne lopulta turhiksi osoittautuivatkin.
Tuollanen lomake oli molempien kohdalla, silti neuvolalta jäi huomaamataa mulle tullut synnytyksen jälkeinen masennus. Miehen kanssakin oli suhde kriisissä, käytiin parisuhdeterapiassa, mutta eipä ne kysymykset sellasia ollut, että niillä ois noihin apua ollut tai huomattu. Mitään kahden keskistä aikaa ei ollut, kun ei ollut niitä isovanhempia tai sisaruksia, jotka ois auttaneet lapsen hoidossa.
Ihan yhtä tyhjän kanssa nuo lomakkeet. Neuvolassa joku vastavalmistunut kaksvitonen terkkari lukee ne läpi ja koulunpenkillä ulkoaopetelluin fraasein kommentoi. Useamman lapsen äitinä en koe minkäänlaista tarvetta avautua itseäni paljon nuoremmalle, lapsettomalle ja vähemmän elämänkokemusta omaavalle ihmiselle. Olkoonkin vain ammatti-ihminen. Parhaat vinkit ja avun saa suunnilleen samanikäisiltä ja samassa elämäntilanteessa olevilta ystäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos oma asiakkaani kieltäytyy täyttämästä auditia, herää tietynlainen epäilys.
Meillä ei täytetty auditia, koska meillä ei käytetä lainkaan alkoholia tai muita päihteitä. Kauhean vaikea vielä nykyäänkin ihmisten uskoa, että joku on absolutisti. Loukkaavaa on vihjailla alkoholista ja pahimmillaan ruksia vastoin asiakkaan ilmoitusta, että kohtuukäyttöä, kun käyttöä ei ole lainkaan. (Kyllä lähti valitus ja vaihtui terkka.)
Unettomuus ei kyllä tällein 10v aikana yhdellekään terkalle tai lääkärille ole tuonnut mieleen masennusta. No kyl se siitä, jos vähän liikut enemmän.. Jep, töissä 10km päivässä ja päälle 10-15km lenkki, paljonko pitää liikkua?
Välillä kannattaa kaikkien lomakkeiden lomassa kuunnella oikeasti sitä asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos oma asiakkaani kieltäytyy täyttämästä auditia, herää tietynlainen epäilys.
Meillä ei täytetty auditia, koska meillä ei käytetä lainkaan alkoholia tai muita päihteitä. Kauhean vaikea vielä nykyäänkin ihmisten uskoa, että joku on absolutisti. Loukkaavaa on vihjailla alkoholista ja pahimmillaan ruksia vastoin asiakkaan ilmoitusta, että kohtuukäyttöä, kun käyttöä ei ole lainkaan. (Kyllä lähti valitus ja vaihtui terkka.)
Unettomuus ei kyllä tällein 10v aikana yhdellekään terkalle tai lääkärille ole tuonnut mieleen masennusta. No kyl se siitä, jos vähän liikut enemmän.. Jep, töissä 10km päivässä ja päälle 10-15km lenkki, paljonko pitää liikkua?
Välillä kannattaa kaikkien lomakkeiden lomassa kuunnella oikeasti sitä asiakasta.
No kuinka vaikeaa on silloin vastata hoitajalle, että emme käytä alkoholia lainkaan tai ruksia "ei" -kohdat kyselystä? Epäilyttävää on, jos asiakas ei halua täyttää lappua, koska ei halua. En toki vedä vääriä johtopäätöksiä, jos asiakas sanoo, etten tätä täyttänyt, koska emme käytä alkoholia lainkaan. Eikä minun sitä ole vaikea uskoa, sillä olen absolutisti itsekin. Enkä siis tuomitse alkoholistinkaan vastauksia, koska se ei ole minun tehtäväni. Enkä tuomitse kohtuukäyttöäkään. Minun tehtävä on tukea terveyttä edistäviä elintapoja ja auttaa ja ohjata parempaan.
Mutta kyllä "minulla on oikeus olla vastaamatta" -asenne herättää kummastusta ja saa miettimään, mikä on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuinka vaikeaa on silloin vastata hoitajalle, että emme käytä alkoholia lainkaan tai ruksia "ei" -kohdat kyselystä? Epäilyttävää on, jos asiakas ei halua täyttää lappua, koska ei halua. En toki vedä vääriä johtopäätöksiä, jos asiakas sanoo, etten tätä täyttänyt, koska emme käytä alkoholia lainkaan. Eikä minun sitä ole vaikea uskoa, sillä olen absolutisti itsekin. Enkä siis tuomitse alkoholistinkaan vastauksia, koska se ei ole minun tehtäväni. Enkä tuomitse kohtuukäyttöäkään. Minun tehtävä on tukea terveyttä edistäviä elintapoja ja auttaa ja ohjata parempaan.
Mutta kyllä "minulla on oikeus olla vastaamatta" -asenne herättää kummastusta ja saa miettimään, mikä on vialla.
Eli älykäs ihminen on sinusta epäilyttävä?
Ja luotettava on sinusta ihminen joka täyttää sen lomakkeen oikein (idioottikin tietää mitä osotetaan) ja mielistelee sinua?
Näistä lomakkeista näkee hyvin että ihmiskunnan keskivertoäly ei ole mikään ihmeellinen. Tämä yhteiskunta on ampunut hyvää tarkoittavassa holhouksessaan yli. Tuntuu nimenomaan lapsien asioihin liittyen että yksityisyyden suojaa rikotaan. Ja mistä lähtien perheitä on alettu näin tenttaamaan kaikessa? Onko ennen ollut niin? Tuskin tässä mittakaavassa. Vaikka neuvola ei ole pakollinen niin ainakin meille kilahti viime syksynä postiluukusta käsky varata aika 5vuotiaalle, heti kun syntymäpäivä oli mennyt.
EI sitä ole pakko täyttää.551