Neuvolan voimavaralomakkeen tunkeilevat kysymykset
Huomenna on lapsen neuvola ja siellä pitää käydä läpi aiemmin saatu voimavaralomake, jossa kysytään mm pystymmekö puhumaan seksielämästämme ja saammeko voimaa hengellisistä asioista. Myös alkoholin-, tupakan- ja päihteidenkäyttöhistoria läpikäydään. Emme täyttäneet voimavaralomaketta ensimmäistä kertaa, lapsia on useampi. Mutta tällä kertaa kyselyn täyttäminen alkoi vituttaa tosi pahasti. Koen kysymykset erityisesti parisuhteestamme erittäin tungettelevana ja intiiminä, mielestäni yhteiskunnalla ei ole mitään asiaa puuttua henkilökohtaiseen elämääni. Harkitsenkin, että sanon neuvolantädille, etten aio palauttaa lomaketta, koska se loukkaa älykkyyttäni ja itsemääräämisoikeuttani holhoavalla lässytyksellä ja utelemalla asioista, jotka eivät neuvolajärjestelmälle kuulu. En myöskään aio ottaa miestä mukaan neuvolaan, koska on järjetöntä kerryttää miinustunteja töistä siksi, että saa tietää lapsen päänympäryksen (joka merkitään myös neuvolakorttiin) ja kuuntelemaan terkkarin hymistelyä yhteisestä parisuhdeajasta jne.
Oletteko jättäneet voimavararalomakkeen tai audit-kyselyn täyttämättä tai palauttamatta? Miten olette perustelleet asian? Miten neuvolassa on suhtauduttu?
Kommentit (36)
Tein selväksi että nämä on yksityisasioitamme enkä niistä raportoi, ja kerron kyllä itse suoraan jos kaipaan apua johonkin asiaan.
Ja mies ei tosiaan ole ikinä neuvolassa ollut, mitä ihmettä siellä kahta tarvittaisiin?
En ole perustellut näitä asioita sen enempää kuin että olen sanonut että haluan vain normaalin lääketieteellisen seurannan, en mitään ylimääräistä. Kyllä varmaan on ajatelleet että onpa hankala ja yhteistyöhaluton ämmä, mutta mitä siitä sitten? Sama tuo mitä ajattelevat.
Onneksi mun lapset on jo niin isoja, ettei tuollaisia ole edes vilauteltu mulle. Mutta jos olisi, niin varmasti olisi jäänyt täyttämättä.
Sä et selvästikään tajua yhtään, miksi noita tehdään. Sen huomaa kyllä.
Ei, sitä ei ole pakko tayttää.
Ei neuvolaankaan ole pakko mennä, osaathan sä itsekin sen päänympäryksen mitata.
kuysi lasta on, nuorin kohta 2v. Milloin tällainen käytäntö tullut?
Miksei voisi olla joku yleinen kysymys keskusteluyhteydestä?
Pitääkö sen olla joku ongelma jos pari ei välitä puhua seksistä?
Minulla on samainen lomake odottamassa täyttöä, mutta en aio sitä neuvolaan palauttaa. Silmäilen sen läpi ja jos on huolenaiheita, otan ne puheeksi neuvolassa. Sinänsä lomakkeen tarkoitus on hyvä, tunnistaa masennuksen oireita ja kartoittaa jaksamista. Mutta ärsyttää raportoida ulkopuolelle omista asioista, kun ei mitään huolta ole omasta jaksamisesta.
sinä ilmeisesti sitten tajuat. Kerro siis minullekin, jaa viisautesi!
Vakavasti ottaen, en usko että yhtään ongelmaperhettä tuolla löperöllä kyselyllä saadaan nalkkiin. Neuvolahenkilökunta ei ole tarpeeksi koulutettua arvioimaan ihmisten ongelmia, etenkään noilla lyhyillä käynneillä. Itse käyn neuvolassa lasteni kanssa tasan tietääkseni mitat (kas kun meillä ei ole kovin tarkkaa henkilövaakaa) ja saadakseni kauden rokotteet. Ilmainen neuvola on hyvä hyvinvointivaltion palvelu, mutta nuo voimavaralomakkeet ovat silkkaa ulkokultaista paperisotaa, joilla virkamiehet kuvittelevat suitsivansa esim perhesurmia, vaikka jokainen ajatteleva yksilö tajuaa, että todelliset ongelmat eivät näiden rastiruutuun-lomakkeiden seulaan todella jää.
AP.
Kiitos muille paitsi xx:lle asiallisista vastauksista :)
Miksei voisi olla joku yleinen kysymys keskusteluyhteydestä? Pitääkö sen olla joku ongelma jos pari ei välitä puhua seksistä?
Mitä jos emme puhuisi seksistä? Mitä neuvola tekisi sillä perusteella? Ja mitä edes voisi tai edes pitäisikö tehdä?
niitä lomakkeita muutettu lähiaikoina? En ainakaan muista mitään kysymyksiä uskontoon liittyen.
Ap voi varmaan jättää lomakkeen palauttamatta ja jos sen perään kysellään, niin sano vain ettei tilanne ole muuttunut edellisestä kerrasta kun täytit lomakkeet.
Sanoin neuvolatädille, että juujuu, katsottiin lomake läpi miehen kanssa ja oltiin yhtä mieltä siitä, että voimavaramme riittävät loistavasti tähän tilanteeseen.
Hetken täti kakoi, mutta antoi sitten olla. Ja joo, me katsottiin se lomake (TAAS) läpi ja juteltiin siitä. Mutta yhtään syytä palauttamiselle ei nähty.
-äitix5
tuon lomakkeen neuvolaan. Mies ei ollut mukana, koska on kipeä.
Laitettiin molemmat vaan että hyvin on kaikki. Tosiasiassa mm. miehen alkoholinkäyttö on aiheuttanut minussa huolta, mutta ei se neuvola siinä voisi mitään auttaa. Täysin tarpeetonta mennä sinne valittamaan, koska tiedän itse lähteväni suhteesta jos homma menee överiksi. Toistaiseksi menee mainiosti eikä lapsi joudu näkemään mitään.
Mielestäni noiden voimavarajuttujen pitäisi enemmän keskittyä vanhempien kasvatusnäkemyksiin (onko niissä eroja) ja tukiverkon kartoittamiseen. Tuskin kukaan haluaa avata parisuhdeongelmiaan neuvolassa. "Joo, vähän tökkii toi seksielämä, mitäs sille tekis."
Meillä ainakin neuvolassa on niin rahat vähissä, että syksyllä ei saanut edes varata aikoja, koska sijaisia ei palkattu. Ei niillä ole siellä mielenkiintoa seurata kenenkään parisuhdeongelmia, se lomake on terveydenhoitajillekin pelkkä rasite.
Me vastattiin kysymyksiin, saatiin näin otettua esille asiat joista on jotenkin hankala puhua.
Meillä käy nyt perhetyöntekijä säännöllisesti ja pariterapiaan päästiin.
Oli muutama kuormittava asia ja ollaan miehen kanssa huonoja puhumaan.
Todella hyvä että kysytään ja pystyy rasti ruutuun -metodilla saamaan apua.
Se on puolisoiden välisen keskustelun tueksi ja halutessanne voitte jutella sen sisällöstä neuvolassa. Audit-testi sen sijaan kait yleensä tehdään nokikkain th:n kanssa.
Neuvolan kautta voi saada palveluitakin ja neuvontaa. Lisäksi th:t eivät ole niin ulkona yhteiskunnasta, ettei heidän ympärillään olisi alkoholismia ihan samalla lailla.
tuon lomakkeen neuvolaan. Mies ei ollut mukana, koska on kipeä.
Laitettiin molemmat vaan että hyvin on kaikki. Tosiasiassa mm. miehen alkoholinkäyttö on aiheuttanut minussa huolta, mutta ei se neuvola siinä voisi mitään auttaa. Täysin tarpeetonta mennä sinne valittamaan, koska tiedän itse lähteväni suhteesta jos homma menee överiksi. Toistaiseksi menee mainiosti eikä lapsi joudu näkemään mitään.
Mielestäni noiden voimavarajuttujen pitäisi enemmän keskittyä vanhempien kasvatusnäkemyksiin (onko niissä eroja) ja tukiverkon kartoittamiseen. Tuskin kukaan haluaa avata parisuhdeongelmiaan neuvolassa. "Joo, vähän tökkii toi seksielämä, mitäs sille tekis."
Muistan sen lomakkeen, varmaan noin vuosi sitten oli meillä. Sen ideahan on se, että vanhemmat keskustelevat asioista keskenään ja lomakkeen täyttäminen on vaan siinä apuna "johdattelemassa" ja herättämässä ajatuksia. Me ainakin juteltiin niistä jutuista paljonkin, ja oli mielestäni mielenkiintoista ja hyödyllistä.
Meillä oli silloin ja on edelleen ongelmia, joista oli ja on syytä jutella. Lomaketta täyttäessämme puhuimme niistä, ja samalla tuli kivasti sanottua ääneen niitä asioita jotka meillä ovat hyvin ja arvostamme toisissamme. Minusta siinä toteutui oikein hyvin sen kyselyn idea, sääli jos noin monet muut ovat sen tulkinneet joksikin kyttäämiseksi.
Neuvolassa ei mistään niistä kysymyksistä udeltu mitään, terkkari vähän ympäripyöreästi kyseli mitä ajatuksia se oli herättänyt ja vain jos otimme itse jonkin aiheen puheeksi niin siitä juteltiin lyhyesti. Hän mainitsi, että perheneuvolaan voi ottaa yhteyttä jos tuntuu että haluaa jutella vielä enemmän asioista. En siis usko, että vaikka kyselyyn vastaisi mitä, niin neuvola ryhtyisi mihinkään toimenpiteisiin, korkeintaan suosittelisi perheelle apua eri tahoilta.
Pakkaa vaan unohtumaan ja "unohtumaan" noiden palautus. Onhan se ihan hyvä että yritetään löytää perheiden vaikeuksiin apua, mutta omalla kohdalla ei nyt ole se neuvolan työntekijä vain sellainen jolle olisi luontevaa jutella. Onneksi ei nyt ole mitään sen suurempia jutun aiheitakaan.
Vaimolla on synnytyksenjälkeinen masennus.
Vaimo ei halua seksiä, vaikka mies haluaisi.
Mies aloittaa suhteen sihteerinsä kanssa.
Mies ei ole enää ikinä kotona, vaan naimassa sihteeriään.
Vaimo joutuu olemaan yksin kotona vauvan kanssa.
Mies jättää vaimonsa ja muuttaa sihteerinsä luo.
Vaimo tulee hulluksi tappaa vauvan, miehen, sihteerin ja itsensä.
Tämä kaikki olisi voitu estää, jos olisitte rehellisesti kertoneet Neuvolan Tädille, että seksielämänne ei toimi.Neuvolan Täti on teitä varten; neuvoo ja auttaa. Mikään ei ole liian intiimi asia Neuvolan Tädille. Kääntykää siis rohkeasti Neuvolan Tädin puoleen, ja maailma pelastuu!
Olen aina täyttänyt kaikki tarvittavat lomakkeet. Lomakkeiden tarkoituksena on löytää tukea tarvitsevat perheet ja saada perheet itse motivoitumaan valitsemaan terveyttä edistäviä toimintatapoja jokaisella elämän osa-alueella. Sehän on myös lapsen/lapsien edun mukaista. Lomakkeiden tarkoitus on ensijaisesti herättää keskustelua vanhempien kesken. Minun terveydenhoitaja ei ainakaan edes katsonut lomaketta, ehkä kysyi, nousiko jotain huolia jne. Meillä on maailman upein neuvolajärjestelmä, jossa ennaltaehkäisyyn satsataan, kiitos siitä!
Meidän seksikeskustelumme tai niiden puute ei kuulu kenellekään.