Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varasin ajan kolonoskopiaan. Pelottaa ja inhottaa.

Vierailija
02.01.2013 |

Minulla jatkuvaa ripualia aina ruokailun jälkeen. Ulosteviljely normaalia ja nyt sitten tehdään paksunsuolen tähystys.

Onko teillä kokemuksia asiasta, voiko minulla olla joku syöpä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toi colonsterilin juominen oli toimenpiteeseen liittyen se epämiellättävin kokemus, ei niinkään se itse toimenpide.

Vierailija
2/21 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toi colonsterilin juominen oli toimenpiteeseen liittyen se epämiellättävin kokemus, ei niinkään se itse toimenpide.

En kertakaikkiaan pystynyt juomaan kaikkea mitä olisi pitänyt. Uskon, että se olisi ollut jopa vaarallista koska minulle tuli niin paljosta kylmän juomisesta hirveän kylmä. Tärisin peittojen alla. Varmaan oli joku vesimyrkytys lähellä tai ruuminläämmön liiallinen aleneminen.

Itse toimenpiteessä melkein inhottavinta oli se ajatus. Ja sitten kun peruutettiin niin se ei enää edes oikeastaan sattunut yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ihan rauhassa, hyvähän se on selvittää! Minusta se oli hyvä saada tieto miltä se suoli sisältä näytti kun oli mahakipuja ja ummetusta jne jne.

Multa löytyi ihan hyväkuntoinen suolisto mutta muutamia divertikkeleitä eli sellasia ahtaumia joiden kohdalla kipuilua on ja voi olla tulevaisuudessakin. Mutta siis ei mitään huonokuntoista suolta löytynyt. Toimenpide oli ihan ok, hoitaja joka oli kokoajan mukana neuvoi ettei kipua pumppaamisesta tule, jos "piereskelee" ilmaa pois aina samalla.. selviät kyllä!

Vierailija
4/21 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole löytynyt mitään huolestuttavaa. Eihän se mikään huvireissu ole. Se kuinka paljon kipua tuntee, riippuu paljon siitä, millaisessa asennossa suolet sattuvat olemaan. Viime kerralla tohtori kysyi multa jossain vaihessa, että oletko vielä tajuissasi. Se tuntui vähän oudolta, kun ei se kipu nyt mikään kestämätön ollut. Loppupäiväksi on odotettavissa vatsakipuja, kun maha on täynnä ilmaa.

Vierailija
5/21 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
6/21 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta noilla oireilla ei ole mitään syytä olettaa niin. Itsekin olen muuten menossa parin viikon päästä tähystykseen, ei ole hauskaa.

Vierailija
7/21 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä tahansa meistä voi olla syöpä. Mutta ei ole ollenkaan sanottua että se on siellä sun suolessasi. Suolistosyöpä lisäksi harvemmin oireilee ripulina.

Ei vaan, vakavasti, kyllä ymmärrän pelkosi. Mutta älä nyt hyvä ihminen heti ajattele sitä "pahinta". Mun anopilla esim. on jatkuva ripuli, aina joutuu juoksemaan vessassa syötyään. Hänellä on vain ärtynyt paksusuoli + polyyppeja jotka välilä kai vuotaa vertakin.

Itselläni on tulehduksellinen suolistosairaus, aiheuttaa vesiripulia ja verenvuotoa suolistosta, mahakipuja välillä. Kun on oikein pahana, tulee kuumetta ja oksentelen.

Kolonoskopia on tehty minulle n. 5 kertaa. Joskus se sattuu enemmän, joskus vähemmän. Riippuu myös tekijästä, luonnollisesti toiset on taitavampia kuin toiset. Minulla suolet on aika "solmussa", joten mutkissa ottaa tosi kipeää, suoremmilla pätkillä ei juurikaan satu.

tsemppiä, eiköhän se syy sieltä löydy. Hyvin hyvin todennäköisesti syy on ns. hyvänlaatuinen. Itse esim. olin syöpäpelon jälkeen hyvin onnellinen että minulla oli "vain" haavainen paksusuolen tulehdus. Mutta mielelläni toki olisin kokonaan terve, ei tämän taudin kanssa eläminen kovin suurta herkkua aina ole. Mutta toki miljoona kertaa mieluummin tämä kuin se syöpä.

Vierailija
8/21 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs joudut tyhjentämään suolistosi colonsterilillä jota joutuu juomaan litratolkulla, laimenna se Spriteen. Ohjeessa sanotaan, että rakeet tulee liottaa litraan vettä, mutta voin kertoa sulle, ettei sitä litkua juo hullukaan. Sen sijaan kun liotat ne spriteen tai jääkylmään omenatuoremehuun, sen saa helpommin alas. Aina lasillinen kerrallaan, jääkaappikylmänä nielet sen lasilliset "klunk klunk klunk" hengittämättä, ja päälle vaikka vielä kurkkukarkki, niin helposti menee :) Ja hyvin on tyhjentynyt spritellä ja omenamehulla, kokemusta useampi kerta:)

jos käytät movipreppiä tms. mitä juodaan vain pari dl ja lisäksi muita nesteitä, niin sitten ei toki tästä ohjeesta ole hyötyä

Ja varaa kotiin rasvaa, sulla voi mennä pyrstö ihan rikki kun ripuloit puoli vuorokautta vettä. Älä pyyhi paperilla, vaan käytä käsisuihkua niin ei mene peräaukko niin helposti rikki.

- 6

Vierailija
9/21 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä, että ihmiset neuvovat toisiansa ja antavat vastauksia, joiden kirjoittaminen vie aikaa.

ap

Vierailija
10/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri eilen myös tähyssä ensimmäistä kertaa ja kun luin näitä netin juttuja niin olin varma että kuolen koko toimenpiteeseen.

Join phophoralia, ensimmäinen annos, se pieni lasillinen meni ihan hyvin alas sunnuntai iltana, mutta aamulla se toisen juominen alkoi jo tökkiä ja oli ihan viittä vaille etten oksentanut, mutta ei muuta kuin vähä jotain juissi mehua päälle niin kyl se sit alas meni! Tyhjennys sujui hyvin ja se kesti illalla ja aamulla lääkkeen oton jälkeen noin kolme tuntia, oli syönyt koko edellisen viikon vain kaikkia sosekeittoja ja jogurttia yms litkua niin se tyhjennys oli kyllä helppo, peppu vain tuli kipeeks siitä vessassa olosta =( Lääkärikin sanoi sitten että oli tosi puhdas suolisto!

Itse toimenpide oli siedettävä, vaikkei se nyt tietenkään mitään herkkua ole. Sain kunnon rauhottavat ja kipulääkkeet, eli olin niin kuin pahemmassakin kännissä loppuviimeksi, lääkitys kannattaa kyllä pyytää, sain sen kun soitin lääkäriin etukäteen ja pyysin sitä. Se hyvä puoli siinä oli, että kun oli sellaisessa hassussa tilassa lääkkeiden takia niin ei osannut jännittää sitä tulevaa toimenpidettä niin paljon.

Toimenpiteessä minulla ei ainakaan sattunut peppuun ollenkaan, niin kuin olin luullut, vaan kipu tuntui mahassa, enemmän kylkien puolella, siellä missä ne suurimmat mutkat ovat, mutta hoitaja painoi aina siltä kohdalta mahaa ja aika nopeasti niistä kohdista päästiin ohi, takaisin tulo ei tuntunut missään ja sitten uskalsin jo itsekkin katsoa monitorilta kun sieltä otettiin koepaloja, koepalojen otto mielestäni oli samankaltaista kuin papan otto, sellainen pikku nipistys. Kun homma oli ohi noin 15minuutissa, niin ei muuta kuin vessaan pieruttelemaan, että suurimman ilmat lähtivät pois ja parkkipaikalle kävellessä kyllä prönisi peräpää koko ajan =) Varmuudeksi laitoin vielä isohkon kuukautis-siteen housuihin jos sieltä ilman mukana vähän nestettä tulisi. Illalla ei oikeastaan kotona tuntunut enää mitään ihmeellistä kuin vain vähän ilmaa mahassa ja nyt päivä operaation jälkeen parin suolen mutkan kohdalla tuntuu vain pieni "nipistys" aina joskus.

Että kun jotkut ovat kirjoittaneet näitä kauhu juttuja että on pahempaa kuin kaksosten synnyttäminen, niin voi se olla myös toisilla ihan inhimillistä, eli kaikki me tunnemme erilailla kivun yms...

Juuri luin jostain että naiset pitävät tätä toimenpidettä ahdistavana/nolona, mutta kun yrittää vain pitää mielessä, että nämä henkilöt tekevät tätä joka päivä jaovat kyllä tottuneet näkemään kaikenlaisia takapuolia niin se ehkä rauhoittaa mieltä =) Toivotan kaikille jotka ovat tuonne menossa tsemppiä!!

Vierailija
11/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä oli minullakin ja aika monet jotka ovat käyneet tässä, ovat sanoneet että saa palella peiton alla, mutta sama kai se on kun on ihan tavallisessa ripulissakin että kylmä siinäkin tulee!

Vierailija
12/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä oli minullakin ja aika monet jotka ovat käyneet tässä, ovat sanoneet että saa palella peiton alla, mutta sama kai se on kun on ihan tavallisessa ripulissakin että kylmä siinäkin tulee!

Vierailija
13/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni lähisukulaisella oli paksusuolen syöpä. Todettiin vasta ruumiinavauksessa, vaikka kuoli siihen. Hänellä oli oireena ripulin ja ummetuksen vaihtelu. Ei ollut verta ulosteessa. Törkeää, ettei hänelle tehty kolonoskopiaa.

Kolonoskopia on hyvin tehtynä kivuton ja mukava tutkimus. Asentoa kannattaa vaihtaa alun jälkeen. MIten se nyt oli, olikos se niin, että ensin kyljellään ja sitten selällään. Jos se letku alkaa mennä sisään kivuliaasti, niin koko tutkimus on kamalan kivulias. Sen pystyy taitavat (yleensä taitavia) tekamään ihan kivutta.

Vierailija
14/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

colon steriliä juodessa tule kylmä, jos juo sen huoneen lämpöisenä. Ihan veteen sekoitin ohjeen mukaan ja kyllä sitä ihan hyvin voi juoda. Ei maistu kauhealle. Merivedelle ehkä, jossa vieno sitruunan maku.

Vierailija
15/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v kun jouduin tohon... Ja hengissä selvisin =D

En pystynyt juomaan tota litkua, joten olin sairaalassa edeltävänä päivänä tyhjennyksessä. sain nenämahaletkun kautta sitä litkua....

Vierailija
16/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

divertikkeleitä, suoli lenkitti ym. Se oli niin hyvä humaus, että olisin maannut siinä vaikka koko päivän tutkimuksessa. Parhaiten tutkimus onnistuu kivunlievityksellä, jos on kipuherkkä, ja tutkimus pitääkin onnistua, on siitä suolen tyhjentämisestäkin niin suuri vaiva, ja että ongelmat varmasti löydetään..

Vierailija
17/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doctor's Best High Absorption CoQ10 (100 mg), 120 Veggie Caps

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0019GW38G/ref=sr_1_6?ie=UTF8&tag=we…

Life Extension Super K with Advanced K2 Complex Softgels, 90-Count

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004GW4S0G/ref=sr_1_6?ie=UTF8&tag=we…

Jostain syystä parinpävän päästä mulla ripuli väheni. Ihmettelin oikein että mikä nyt on, kun oli jo tottunut siihen vessassa ramppaamiseen.

Vierailija
18/21 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ap ei ole tullut tänne kiittämään lukuisista vastauksista.

Vierailija
19/21 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen saa kuulemma tarvittaessa, ei vain jostain syystä ole tapana automaattisesti antaa potilaille. Mutta on siis kai aika kivulias toimenpide.

Vierailija
20/21 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs joudut tyhjentämään suolistosi colonsterilillä jota joutuu juomaan litratolkulla, laimenna se Spriteen. Ohjeessa sanotaan, että rakeet tulee liottaa litraan vettä, mutta voin kertoa sulle, ettei sitä litkua juo hullukaan. Sen sijaan kun liotat ne spriteen tai jääkylmään omenatuoremehuun, sen saa helpommin alas. Aina lasillinen kerrallaan, jääkaappikylmänä nielet sen lasilliset "klunk klunk klunk" hengittämättä, ja päälle vaikka vielä kurkkukarkki, niin helposti menee :) Ja hyvin on tyhjentynyt spritellä ja omenamehulla, kokemusta useampi kerta:)

jos käytät movipreppiä tms. mitä juodaan vain pari dl ja lisäksi muita nesteitä, niin sitten ei toki tästä ohjeesta ole hyötyä

Ja varaa kotiin rasvaa, sulla voi mennä pyrstö ihan rikki kun ripuloit puoli vuorokautta vettä. Älä pyyhi paperilla, vaan käytä käsisuihkua niin ei mene peräaukko niin helposti rikki.

- 6

Se maku tunkee läpi ihan kaikesta. Olen yrittänyt blandata sitä monenlaisiin juomiin mm. viinaan. Aina se ällö suolan maku maistuu silti. Menisköhän se salmarin tai tequilan kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän