Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haimme lapselle hoitajaa kotiin - äidit tarjoutuivat tulemaan meille!

Vierailija
02.01.2013 |

Haimme lapsellemme hoitajaa kotiin. Ajatuksena, että kun lähden töihin, tyttäremme saa jatkaa arkirutiineja ja marki muuttuu mahdollisimman vähän.

Hakemuksista paljastui karmea ilmiö:

Yli puolet lapsenhoitajan paikkaa hakeneista oli pienten lasten äitejä. Soitin useammalle ja kyselin, että mitenkäs homma olisi hoitunut. He olisivat tulleet 1-3 lapsensa kanssa meille hoitamaan meidän lastamme.

Ihan käsittämätön ilmiö!!! Onko kotona lapsiaan pidempään hoitavilla tosiaan niin rahat vähissä, että he ovat valmiita ajamaan omat lapsensa tuollaiseen järjestelyyn.

Meillä lapsenhoitoaika olisi alkanut kello 7-8 ja hoitajan päivä olisi päättynyt noin 15-16 ja mahdollisesti 1-2 tuntia lisätöitä joinain päivinä. Mittikää millaisia päiviä hoitaja-äitien lapsille olisi tullut???

Vaikka toinen äiti kenties tietääkin miten lasta hoidetaan, en haluaisi lapselleni pienen lapsen äitiä hoitajaksi. Mitäs, kun yksikin hoitajan lapsista on sairas? Mistäs me sitten hankimme sijaishoitajan? Olen niin itsekäs ja haluan lapselleni mahdollisimman toimivan hoitojärjestelyn, että en tosiaan halua ketään epävarmaan hoitajaa meille. Mieluiten lapseton nuori nainen tai ikääntynyt rouva, jonka omat lapset ovat jo aikuisia.

Tulipas tilitettyä. Että silleen.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat niitä maksuja, jotka kerryttävät eläkettä ja takaavat sairausajan turvan. Lisäksi työnantaja maksaa yleensä myös loma-ajan palkan sekä lomarahat. TYöntekijä sairastaa aina silloin tällöin, joten sijaisen saattaa joutua palkkaamaan. Joten jos bruttopalkka vaikuttaa pieneltä, niin se ei ole koko kustannus mikä työntekijästä työnantajalle aiheutuu.

Se sopii välivuosityöksi tai kielen opiskelua varten(au-pair). Musta on hirveää kyykyttämistä, jos äiti tulee parin lapsensa kanssa imuroimaan herrasväen taloa pientä korvausta vastaan. Herrasväki tietysti palkkaa mielellään hoitajan kotiin, koska hoitaja tekee myös kotitaloustöitä samalla rahalla kuin mitä herrasväen kolmen lapsen hoito päiväkodisssa maksaisi. Herrasväki saa samaan hintaan sekä kokin, siivoojan, palvelijan että lastenhoitajan. Kyykytystä pienellä palkalla!

Mutta palkka ei ole lähelläkään sitä, mitä lastenhoitaja saisi kunnalta. Palkka mitä perheet maksavat on niin pieni, ettei sillä ainakaan perhettä elätetä. Siksi on hassua, että etsitään jotain super-ihmistä sillä rahalla, kun tiedetään että se on vain pientä lisärahaa kotiäidille, välivuottapitävälle tai eläkeläiselle.

Vierailija
42/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa palkkaa 35-55 tunnin työviikosta?

Palkka on alle kaikkien työehtosopimusten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatusmaailma ap:llä.Miksei toinen äiti olisi hyvä hoitaja.

Kaikki tietämäni perheet, jotka ovat palkanneet hoitajan kotiin ovat vaihtaneet pian kunnan päivähoitoon. Ihan tutkitusti nuoret ovat työelämässä eniten sairaslomilla ja kun perheen yksityinen hoitaja sairastaa ovat vanhemmat pulassa.

Vierailija
44/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotirouva, omat lapset koululaisia. Olen oikeasti ajatellut, että voisin jonkun kotiin mennä lapsia hoitamaan. Olin itse kotona myös, kun lapset olivat pieniä. Haluaisin tarjota jollekin pienelle lapselle mahdollisuuden olla kotona, jos molempien vanhempien on mentävä töihin lapsen ollessa pieni. Olen kasvatusalan ammattilainen, mutta en halua työskennellä lapsimassojen kanssa, koska pidän jokaista lasta yksilönä arvokkaana!

Vierailija
45/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katainen sanoi, että kotiäidit töihin. Etttä mitäs valitatte. Valittakaa sille pääminsterille ttä on liikaa työnhakjoita kun kaikki kotiäidit on heti työtä hakemassa.

Vierailija
46/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse asiassa tykkäisin juuri tällaisesta järjestelystä. Mieluummin ottaisin äiti-ihmisen ja maksaisin kunnon palkan kuin jonkun teinin lapsiani hoitamaan.

Ainoa ikävä puoli olisi, jos lapset eivät tulisi keskenään toimeen tai hoitajan omat lapset käyttäytyisivät huonosti ja sotkisivat paikkoja yms., mutta sitähän ei koskaan tiedä.

Vierailija
47/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten olosuhteet vaihtelee kaiken aikaa ja jollekin pienikin tulo voi olla suurta tai juuri se lisä millä hurvitellaan!

Kannattaako julistaa noin voimakkaita mielipiteitä?

Vierailija
48/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aikoinaan pähkäilin, että olisin voinut suostua moiseen järjestelyyn eli olisin voinut mennä hoitamaan oman lapsen kanssa jonkun muun lapsia.

Ei olisi tarvinnut laittaa omaa lasta päiväkotiin ja lapseni olisi saanut lapsiseuraa ja tietenkin oman äidin seuraa. Ja oma lapsi olsisi saanut olla kotona (vaikka ei omassa kodissa). Oma koti olisi siisti työpäivän jälkeen.

Samalla vaivalla sitä laittaa ruokaa toiselle tai kolmannellekin lapselle.

Vierailija
49/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten olosuhteet vaihtelee kaiken aikaa ja jollekin pienikin tulo voi olla suurta tai juuri se lisä millä hurvitellaan! Kannattaako julistaa noin voimakkaita mielipiteitä?

perheet maksavat on niin pieni, että se edellyttää että lastenhoitaja-likka asuu vanhempiensa luona (eli ei maksa vuokraa) tai on kotiäiti (hänellä on myös kotihoitotuki) tai hän on vanhempi rouva (jolla on tienaava mies). Se korvaus mitä perheet maksavat ei ole edes minimipalkan suuruinen ja sitten perheet vielä ihmettelevät miksi heille hakee töihin kotona asuvia teinejä, vanhoja rouvia tai kotihoidontuella olevia äitejä.

Vierailija
50/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomaalaiset on kanssa yksi ryhmä, jotka hakevat vallankin jos saavat asumisen kaupan päälle.

Itse olen harkinnut pph:n työtä. Rupeaisin tähän kuitenkin vasta kun oma pienin 3-vuotias ja ehdottomasti omassa kodissani koska itselläni ei olisi taloudellista pakkoa tähän. Voisi vain olla kivempaa kuin nykyinen työni :) Eli minä en tosiaan teille hakisi. Jos hakisin lapselleni kotiin hoitajaa tuollainen järjestely voisi olla oikein hyväkin että joku mukava äiti lastensa kanssa olisi hoitamassa. Lapseni oli puoli vuotta perhepäivähoidossa. Meillä taisi olla satumainen onni kun sairauspoissaoloja ei tullut paljon ollenkaan, olisi voinut olla vaikka kuinka paljon hoitajan tai lasten sairastelun vuoksi.

Pitäisiköhän harkita tuotakin vaihtoehtoa kun päiväkoti on vähän mitä on?

Vierailija
51/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika on tarkoitettu työntekoon. Ei omien lasten hoitamiseen jonkun toisen kotona.

Vierailija
52/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläisikö hoitaja sillä.

Kotiäidillä on muitakin tuloja, joten hän kenties eläisi.

Vierailija
53/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatus lasten olla mukana äidin töissä? Olen itse ollut monta vuotta perhepäivähoitajana,kun omat lapseni olivat pieniä. Kyllä vaan he siinä olivat mukana minun töissäni; tosin omassa kodissamme. Olisiko niin eri asia, jos lastenhoito tapahtuisikin niiden hoitolasten kotona?

Vierailija
54/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä hoitajana olemisesta. Olen molempien lasteni kanssa aikoinaan kulkenut toisessa perheessä hoitajana. En halunnut laittaa omiani hoitoon alle 3v- puolituttu perhe tarvitsi pienille, alle 3v lapsilleen hoitajan. Yhdistimme voimamme molempien eduksi. Olen koulutukseltani lastentarhanopettaja, samaa hommaa olisin tehnyt "oikeassakin työssäni."

Homma toimi todella hyvin. Hoitojärjestely maksoi perheelle vähemmän kuin kunnallinen päiväkoti, sillä Espoossa yksityisenhoidontuki n.800e/ alle 3v lapsi. Minun palkkani koostui noista tuista ja oman lapseni kotihoidontuesta. Lisäksi säästin lapseni hoitomaksut.

Kummankin perheen lapset sairastelivat todella vähän. Poissaoloja ei kertynyt nimeksikään. Lisäksi teimme diilin, ettei jokainen pieni nuha, eikä kuume haittaa. Eli hoidin tarvittaessa myös hieman kipeitä lapsia. Silloin tosin päivittäiset puistoilut ja kerhot jäi tietenkin väliin.

Itselläni jäi todella hyvät muistot ajasta. Lapset ja me perheet olemme edelleen paljon tekemisissä. Itse palkkaisin ehdottomasti äidin lapsineen, jos toinen vaihtoehto olisi nuori tyttö ilman lastenhoitokokemusta.

Ihmetten porukan reagointia asiaa, selvästikkään kirjoittajilla ei ole kokemusta asiasta.

Vierailija
55/68 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidan perheen kotona heidän lapsiaan ja minulla on oma lapsi mukana. Kaikki ovat tyytyväisiä. He saivat kokeneen lastenhoitajan, jolla usean vuoden kokemus sekä minä saan hoitaa omanikin mahd.kauan kotosalla.

Kateellisten panettelua, josta ei tiedetä yhtikäs mitään!

Ja plussaa tietty loistava palkka ;)

Vierailija
56/68 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa palkkaa 35-55 tunnin työviikosta?

Palkka on alle kaikkien työehtosopimusten.

Meillä oli vuosi sitten hoitaja palkattu kotiin. Työviikossa oli sovittu tunteja 40, työpäivä hänellä oli 8-16 ja tarvittaessa lisätunteja, jotka korvasimme hoitajalle kaksinkertaisina vapaana. Eli pisimmillään työpäivä hoitajalla oli 7-18, josta ylityötunnit korvattiin vapaina.

Palkkaa maksoimme hoitajalle 1500 euroa kuussa plus lounasetu. Palkka sisälsi kotihoidontuen kuntalisän kanssa. Lisäksi maksoimme hoitajan työn sivukulut eli eläkemaksut ja vakuutuksen sekä hoidimme ennakonpidätyksen hoitajan palkasta.

Hoitajan tehtävänä oli hoitaa silloin 1-vuotiasta poikaamme kotona. Poika nukkui aamulla kello 9 asti ja nukkui päiväunet kello 13-15. Minä lähdin töihin aamuvarhaisella kello seitsemäksi ja ehdin kotiin kello 16, kun taas puolisoni odotti hoitajaa kotona siihen kello 18 ja tuli myöhemmin kotiin.

Hoitaja katseli aamulla ja lapsen nukkuessa päiväunia kaikessa rauhassa televisiota tai elokuvia. Varsinaisesti lapsi oli hereillä hoitajan kanssa siis kello 9-13 ja kello 15 jälkeen herättyään, siihen asti, kun ehdin kotiin. Mielestäni lapsellemme tämä oli todellinen minimihoitopäivä. Se, joka tällaista ratkaisua kritisoi liianrankaksi lapselle, ei ole ymmärtänyt mistä lapsen hoitamisessa kotona palkatun hoitajan voimin on kyse.

Palkka hoitajalle oli pieni, mutta ylitti selvästi alan minimipalkan. Yhden lapsen leppoisasta hoitamisesta mielestäni palkka oli reilu. Hoitaja siis söi meillä aamiaisen, lounaan ja välipalan sekä keitteli halutessaan kahvia. Olin tehnyt aina ruuat valmiiksi sekä hoitajalle että lapselle, joten varsinaisen lapsenhoitotyön lisäksi hoitajan ei tarvinnut kuin vähän siivoilla lapsen jälkiä ja osata laittaa tarvittaessa sotkeenntuneet lapsen vaatteet pesukoneeseen. Hoitaja pystyi samalla lukemaan pääsykokeisiin.

Minäkään en olisi halunnut meille muita lapsia enkä siis halunnut palkata toista äitiä hoitajaksi. Tarjokkaita oli meilläkin juurikin ap:n mainitsemien esimerkkien kaltaisia.

Ratkaisu toimi meille muuten hyvin, mutta hoitajan sairastellessa olimme pulassa, koska varahoitojärjestelmää ei ollut mietitty valmiiksi ja eihän vanhempi saa jäädä hoitamaan tervettä lasta kotiin.

Vierailija
57/68 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä taas itse kahden (pian kolmen) äitinä lähtisi toisen kotiin hoitamaan lapsia. Saattaisin hyvin kyllä ottaa lapsen meille hoitoon, ja niin olikin puolen vuoden ajan jokin aika sitten.

Mutta jonkun yhden lapsen äidin voisin tosi hyvinkin palkata.

Vierailija
58/68 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika on tarkoitettu työntekoon. Ei omien lasten hoitamiseen jonkun toisen kotona.

Voisitko hieman avartaa tuota ajattelemisen kapasiteettiasi? Toivottavasti et ole missään kestävän kehityksen toimenkuvassa.

Muutama vuosikymmen sitten itse olin lapseni kanssa hoitamassa yrittäjän lasta ja juuri heidän kotonaan. KAIKKI osapuolet hyötyivät järjestelystä MYÖS lapset, koska heillä oli seuraa toisistaan. Nyt heitä oli iso -ja pikkusisko ja tyytyväinen äiti hoitamassa. Omasta puolestani voin suositella!

Vierailija
59/68 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli 1-vuotias mukana töissä, hoidin perheen kahta lasta. Oma 6-vuotias oli eskarissa aamupäivät ja au pair hoiti iltapäivät, sekä otti kolme koululaista vastaan. Minusta se oli oikein hyvä järjestely. Olen hoitanut muita lapsia myös omassa kodissani, mutta nyt ei tarvinnut pitää omaa kotia "vieraskunnossa", eikä tarvinnut tehdä ruokia, vaan työnantajaperhe huolehti niistä. En ollut päivääkään poissa oman tai lapsen sairauden takia. Pari päivää oma lapseni oli au pairin hoidossa saatuaan jonkun pöpön.

Suoraan sanottuna otin työn että olisi varaa au pairiin. Sinne ne rahat upposivat suoraan, ja oikeasti vähän miinuksellakin mentiin, mutta eipähän tarvinnut kestää yksin sitä oman perheen arkea. Oli vuoden tuolla töissä ja sitten menin omaan ammattiini opettajaksi. Sen jälkeen ei olekaan ollut enää lapsille aikaa, teen noin 20 tuntia vuorokaudessa töitä...

Vierailija
60/68 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä äideillä varmasti on enemmän pätevyyttä ja elämän tuomaa kokemusta kuin jollakin nuorella pimulla joita ei välttämättä lapset voisi vähemmän kiinnostaa. Ja siinähän tulisi mukana lapsellesi lapsiseuraa, joka on erittäin kehittävää että oppii ottamaan kontakteja. Lasten hoitoaika olisi sama kuin tarhassa ja jos hoitajalla lapset sairaana, niin kai niillä lapsilla nyt pitää varahoitaja olla vaikka isä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi