Väsyttävä loma, lapset ovat ottamassa ylivallan perheessämme.
Vaikka miten yrittää järjestää kivaa ohjelmaa lapsille, eivät he sitä tunnu arvostavan tippaakaan. Olen aivan puhki loman jäljiltä. Lapset valittavat ruuasta, riekkuvat kaupungilla käydessä, tappelevat jatkuvasti ja ennen kaikkea suuttuvat ja sen myötä raivoavat tai mököttävät pienimmästäkin asiasta.
Olihan lomalla kivaakin, mutta valitettavan paljon mielestäni huonoa käytöstä lapsilta. Me vanhemmat ollaa tyhmiä kakkapäitä ja tavaroita viskotaan ja uhotaan ties mitä. Ruoka on aina pahaa teki mitä tahansa. Se on pahaa jo ennen kuin sitä on maistettukaan.
Eivät osaa yhtään leikkiä keskenään kun jo parin minuutin päästä alkaa tappelu ja raivoaminen ja sitten se käy minun hermoon.
Lapset ovat poikia iältään 6 ja 8 vuotta enkä tiedä mitä teen jos meno tästä vaan pahenee. Ääntä meilä riittää, me huudamme lapsille, eikä sekään enää tehoa. Tuntuu, että mikään ei enää tehoa ja lopulta homma menee itkuksi.
Olen puhki lasten kanssa olemisesta ja se harmittaa.
Kommentit (31)
Positiivista että huomaat että ongelmia on ja etsit niihin ratkasuja.
Meillä on toiminut jo vauvoista asti että jos mikään ei kelpaa niin huononnetaan oloja ja johan rupeaa kelpaamaan. Eli jos vauva itkee vaikka mitä yritän niin jätän hetkeksi lattialle tai sänkyyn itkemään ja sitten kun viiden minuutin kuluttua haen vauva rauhoittuu helpommin kun on ihana päästä syliin vaikka äsken ei edes hyssyttely auttanut.
Sama isommille eli jos ruoka on aina pahaa niin tee päivä tai pari pelkkää kaurapuuroa, kaalisoppaa, hernekeittoa tai mikä nyt lie onkaan lasten ei niin suosittuja ruokia. Jos lapset kitisevät ruuasta niin tokaise vaan että teidän mielestähän kaikki ruuat on lomalla olleet pahaa niin en viitsi enää kokata tämän työläämpää kun ei kuitenkaan maistu tai jotain vastaavaa. Ja ilmoita että sitten kun osataan maistella ruokia kitisemättä, syödään valittamatta se mitä syödään ja kiitetään ruuasta rupeaa sinuakin kiinnostamaan varmaan ruuanlaitto enemmän. Ja toki pojat voivat itsekkin tulla auttamaan ruuan laitossa jolloin voi vaikuttaa enemmän perheen ruokiin.
Meillä on samanikäisten kanssa tapana että jos ei leikit suju niin kyllä äidillä on jotain "kivaa" lapsille varalla. Toinen voi vaikka pestä keittiön tuolit ja toinen viikata pyykkejä... Sen jälkeen yleensä kysyvät että saako mennä jatkamaan leikkiä kun työt on tehty ja katoavat hyvinkin hiljaa leikkimään yhdessä kun hommat on hoidettu.
Muistutan, että hampaat on lapsen ei minun ja jos niitä tarvitsee seuraavalla lääkärikäynnillä porata, tietää kehen se sattuu.
AP
No ap mitä tapahtuu jos lapset eivät mene teillä viimeistään toisella ...
Muistutan, että hampaat on lapsen ei minun ja jos niitä tarvitsee seuraavalla lääkärikäynnillä porata, tietää kehen se sattuu.
AP
Älä koskaan oleta niin. Minulla on 9-ja 11-vuotiaat nuorimmat ja olen huomannut että kun minäviihdyn, hekin viihtyvät. Missä vain. Isommille yritin järjestää kaikkea kivaa mutta huomasin että se ei toiminut.
AP
Meidän lapset ovat aina harjanneet suosiolla, kun olen kehunut heidän kauniita, valkoisia hampaitaan ja kertonut, kuinka niistä kannattaa pitää huolta. En ole tarvinnut hammaspeikkojakaan ;-)
Riekkuvat kaupungilla? Etkai sä luule et ton ikäiset lapset pitävät shoppailua kaupungilla kivana tekemisenä?
AP
Sä olet aikuinen, käyttäydy niin.
Lapsille huutaminen on yhtä tyhjän kanssa. Oot jo saanu muuten ihan hyviä vinkkejä, mutta oikeesti millään hammaslääkärillä en lähtis pelottelee.
Koska et voi tietää miten lapses sen hampaitten tutkimisen kokee..niitä voi oikeesti sattua jo pelkästään se naputtelu, niinku mua, vaikka hampaat on ollu aina ehjät, ei reiän reikää..
6- ja 8 vuotiaiden kanssa voi jo jutella ja pohtia asioita ja miettiä ratkaisuja.
Illalla, kun on hyvä hetki ja satu luettu, voisit kysyä lapsilta, miksi päivän jäljiltä on kurja tunne ja tuli niin paljon riitaa ja mitä me voisimme tehdä toisin jne.
Oli lapsuudessa sellainen loma toiminta että sekä minä että veljeni saatiin esittää esim. 5 toivetta siitä mitä itse haluaisi tehdä loman aikana. Näistä vanhemmat sitten valitsivat toteutus kelpoiset muutaman. Näin sai lomalla tehdä juuri sitä mitä halusi ja jaksoi lähteä mysö veljen toiveisiin mukaan kun tiesi että jotain omaakin toteutetaan.
Itsekkin huudan välillä lapsille, kun tilanne tulee nopeasti (isompi satuttaa pienempää ja muutenkin ääntä ilmassa) mutta parhaiten toimii se että asiasta keskustellaan...
Kuulostaa ihan kuin minä olisin kirjoittanut ap ekan viestisi... :(
Itse olen aina ollut kiltti ja rauhallinen, mutta pojat vauvoista asti tosi vilkkaita. Toinen varsinkin ollut vauvasta asti vaativa, nopeasti suuttuva, mököttävä..
Mullakin palaa pinna viimeistään klo 21. Mun pelastus on mies, joka pistää pojat nukkumaan ja hoitaa muutenkin paljon.
Mun lapsuudenkodissa ei KOSKAAN huudettu. Olen häpeissäni, kun joudun tarttumaan huutamiseen, uhkailuun ym. On meillä kaikenlaisia palkitsemislistoja. Mutta ei oikein tepsi ja niihin ei jaksa koko perhe sitoutua.
Onneksi työt ja koulut alkavat. Tsemii!!
Menetät auktoriteettiasemasi, jos huudat lapsille. Aivan varmasti saat viestisi perille normaalidesibeleilläkin. Se vaatii vain enemmän kärsivällisyyttä ja ehkä myös taitoa.