Pitääkö tätäkin vain sietää miehen lapsilta?
5- ja 3v lapset kävivät täällä taas viime viikonloppuna, olivat 3 päivää. Tässä vähän päivien saldoa:
- Kuntopyörän mittari hajotettu, se missä näkyy kilometrit jne. Jotenkin se oli revitty irti pyörästä, ei toimi enää.
- Kaksi lastenkirjaa revitty lukukelvottomiksi
- Miehen tietokoneeseen kaadettu maitoa
- Makkarin lattialle murustettu toisen aamun voileivät
- Toinen löysi jostain kaapinpohjalta likööritäytteisiä karkkeja, pisti suuhunsa eikä tietenkän tykännyt. Siispä nämä karkin jämät läästittiin kirjahyllyyn.
- Vessan lattialle pissattu (koska täysin päiväkuiva 3v "ei osannut" pissata pönttöön johon on pissannut sujuvasti jo monta kuukautta)
- Toinen syljeskeli käteensä ja sitten pyyhki kätensä sohvaan
Tosi kivaa, eikö? Jokainen av-mamma haluaisi tällaiset lapset kylään, vai mitä?
Ja juu - noita on komennettu ainakin tässä talossa. Mutta mikä siinä on, ettei vielä 5-vuotiaskaan muka "tiedä" ettei kirjoja saa repiä? Tietää tasan tarkkaan, millainen käytös on sopivaa, ja silti tekee noin. Helvetti mikä riesa. Kiva kun AINA hajoaa jotain tavaraa, kun noi käyvät täällä.
Kommentit (190)
Enemmän varmaan pitäisi olla lasten kanssa ja katsoa perään.
Ihan tavallisia lapsia ovat. Käyttäytyvät ikänsä mukaisesti.
että molemmat lapset saavat hetken omaa aikaa isän kanssa. Eli jakaudutte kahteen porukkaan, jolloin kumpikin lapsi saa sen oman hetken isän kanssa :)
Sillä minä, isän uusi vaimo, haluan mennä lasten edelle, ja lasten pitää se vain hyväksyä. Että minä olen ykkönen. Lapset saavat tulla meille, mutta MINUN ehdoillani.
ap
että molemmat lapset saavat hetken omaa aikaa isän kanssa. Eli jakaudutte kahteen porukkaan, jolloin kumpikin lapsi saa sen oman hetken isän kanssa :)
Sillä minä, isän uusi vaimo, haluan mennä lasten edelle, ja lasten pitää se vain hyväksyä. Että minä olen ykkönen. Lapset saavat tulla meille, mutta MINUN ehdoillani.
ap
kartoo sinusta kaiken, mitään ei ole tehtävissä lasten suhteen jos sinä olet noin itsekäs, olet lapsen tasolla. Sinun täytyy nyt vain päästä niistä kakaroista eroon, sanot miehelle että valitsee sinut tai lapset. Katsos se on niin helppoa.
sitä saa mitä tilaa...elämä on...
ap
Se on niin, että sinä olet ylimääräinen ja sinä olet tunkenut isän ja lasten väliin. Asiaan ei vaikuta se, oletko eron syypää vai et. Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan sinusta, kun lapset syntyivät.
Kun olet tätä mieltä, miksi ihmeessä olet lähtenyt sellaisen miehen kelkkaan, jolla lapsia jo on? Kerran koettu ero lisää riskiä toiseen eroon. Sitten sinun lapsesi ovat miehesi uudella nyksällä ja heillä pyyhitään pöytää? Kiva ajatus, eiks jeh?
Joko sinä muutat nyt ajatusmaailmaasi tai sitten teidän on syytä miehesi kanssa erota. Teidän suhteellanne ei ole tulevaisuutta, koska lapset eivät lakkaa olemasta, vaikka kuinka niin haluaisit.
ap
Jos alkuperäinen aloittaja ei tätä kirjoittanut, niin jotakuinkin selkeästi on kuitenkin koko homma tiivistetty.
Kertauksena vielä koko homma:
1. Kumpikaan teistä ei osaa olla pienten lasten kanssa.
2. Haluatte syyttää ongelmista muita
3. Ette jostakin syystä vahdi lapsia edes niitä harvoja päiviä, kun ovat teillä.
Ja kyllä, vanhemmat eivät käy edes vessassa eivätkä ainakaan laita ovea kiinni silloin, kun on lasten kanssa keskenään kotona. Sellaista se voi olla, vaikka lapset olisivat "normaaleja" ja omia.
heidän tarpeissaan ennen puolisoa.
Itse en ikinä kuunaan ottaisi miestä, jolla on lapsia, jos nämä lapset eivät tulisi miehelle ensimmäisinä.
jos ajatuksesi todella on tuo, niin miksi ylipäänsä otit lapsellisen miehen. Rakastuminen ei ole mikään aikuisen ihmisen syy.
Älä myöskään itse hanki lapsia, koska todennäköisesti omatkin lapsesi kärsisi, koska et osaisi heidänkään tarvpeisiinsa vastata. Niiden lasten kun on oltava ykkösiä, jopa oman itsen kustannuksella.
sun ole pakko olla miehen kanssa, joka ei osaa kasvattaa lapsiaan. Tiedätkö: mies ei ole naiselle pakollinen asuste.
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!
Lisään vielä, että kenenkään ei ole pakko tehdä lapsia.
Suurin osa ap:n luettelemista asioista on tosiaan ihan aikuisten oma moka. Kyllä noin pienen lapsen vessakäyntejä esim. valvotaan ja ohjataan vielä ja lasten perään pitää katsoa koko ajan.
Sääliksi käy näitä "uusperheiden" lapsia, jotka saavat tunteen, että ovat pelkkä riesa etävanhempansa luona. Siksi kurittomuuden ja huomion hakemisen kierre alkaa ja pahenee vain ajan kuluessa. Nämä lapset kaipaavat hyväksyntää, hymyjä, naurua, läheisyyttä, yhteistä leikkiä, kärsivällistä tapojen opettamisesta, toistoa ja valvontaa (pelkkä sanominen ei auta).
ehdotan kahta vaihtoehtoa:
a) isä on lasten kanssa koko ajan, siis ihan koko ajan vieressä/leikkii/pitää kainalossa. Hankalaa mutta jos vain jokatoinen vkl niin ehkä onnistuisi. Onnettomuudet estetty.
b) lähdet muualle aina kun lapset tulevat ja piilotat kaikki "arvoesineet" (=kaikki tärkeä minkä teoriassa voi sotkea/rikkoa)
tai c) muuttakaa erilleen ja jatkakaa seurustelua kahdesta kodista.
päästäis mun kotiin. Onko kyseessä sun koti vai asutteko yhdessä?
joten eipä voi estääkään. Enkä sinänsä haluakaan, mutta tuo suoraan sanottuna idioottimainen käytös on äärimmäisen raskasta.
Ja sinä joka vinguit isän roolista: Ei se isä voi ihmeitä tehdä, kun näkee lapsia vain viikonloppuisin. Jos äidin luona eletään kuin pellossa (oletan näin, koska jostain nuo maneerit on opittu), niin ei siihen pari päivää muualla mitään vaikuta. Yritetty on jo kauan.
ap
Kuntopyörää nyt ei noin vain siirretä pois lasten tieltä :D Ei ole loputtomia varastoja. Kaikkea ei voida siivota pois niin, etteivät lapset ylettyisi niihin.
Lapsilla on meillä leluja, niin paljon että osa on viety jo varastoon. Leikkivät tosin kovin huonosti yhdessä, 5v kokee 3v:n jotenkin varmaan vauvamaisena ja typeränä, ei jaksa häntä.
Miehen kanssa otan tämän asian esille vielä tänään. Olemme puhuneet tästä aiemmin monta kertaa jo, mutta mies on vähän sillä asenteella, ettei pysty mitään tekemään, koska päävastuu on äidillä ja lapset eivät pysty oppimaan eri tavoille viikonlopuiksi. Itse olen tässä eri mieltä.
Silloin nämä viikonloput sujuvat siedettävästi, kun olen itse koko ajan skarppina vahtimassa ja organisoimassa. En vain jaksa sitä. Pitäisi sujua muutenkin.
Ap
Itse en ikinä kuunaan ottaisi miestä, jolla on lapsia, jos nämä lapset eivät tulisi miehelle ensimmäisinä.
jos ajatuksesi todella on tuo, niin miksi ylipäänsä otit lapsellisen miehen. Rakastuminen ei ole mikään aikuisen ihmisen syy.
Älä myöskään itse hanki lapsia, koska todennäköisesti omatkin lapsesi kärsisi, koska et osaisi heidänkään tarvpeisiinsa vastata. Niiden lasten kun on oltava ykkösiä, jopa oman itsen kustannuksella.
Pitäisikö sinun mukaasi miehen lasten olla myös minulle numero 1? Erikoista.
Ja tuo aiempi "olen uusi vaimo ja haluan saada kaiken huomion" -tyyppi ei ollut minä.
Ap
hirveitä asioita.
Tottakai kuntopyörän mittari voi mennä rikki. Kuntopyörä pois lasten tieltä, jos eivät osaa leikkiä sillä/tai eivät saa siihen koskea.
lastenkirjat revitty. Eivät repineet aikuistenkirjoja. Selvisikö teille, että miksi repivät? Halusivatko käyttää jotakin kuvaa johonkin tarkoitukseen vai oliko moitteet jostakin asiasta niin suuret, että piti purkaa turhautumisensa johonkin?
matioa nyt kaatuu helposti. Muksi lähtee helposti tuonikäisillä mukaan, kun ajatukset ovat jo seuraavassa toiminnossa.
Liköörikonvehdit. Miten teillä ylipäätään on mitään alkoholia tai muitakaan aineita lapsen saatavilla? lapsetahan eivät saisi noitakaan syödä. Todennäköisesti lapsi on ottanut ne suusta pois ja huomannut, kun käsi tuleekin likaiseksi, niin pyhkinyt likaisen kätensä hyllyyn. Näin on saanut puhtaan käden, eikä ole tarvinnut pelätä, että hänelle ollaan vihaisia. Näin lapsen ajattelu toimii.
Et voi olla tosissasi, ettet ymmärrä sitä, että 3-vuotiaan jäljeltä on pissaa _vessan_ lattialla? Hei haloo! Neljävuotiaiden ryhmässä päiväkodissa tulee vähintään kahdet pissat päivätn varrella sänkyyn, housuun tai muualle kuin vessan lattialle. se että on osunut _vessan_ lattialle ilmaisee vain se, ettei ehtinyt kunnolla vessaan. tuonikäinen ei todellakaan tunnista hätäänsä, hädän suuruutta tai nopeutta vielä kunnolla. Toivottavasti kumpikaan teistä ei moittinut tästä? lapsi olisi tarvinnut kehuja ja myötätuntoa esim. että hienosti pääsit vessaan asti, ensi kerralla sitten pyttyyn.
Ikäväähän tuollaine syljen pyhkiminen sohvaan on aikuisen mielestä. Todennäköisesti lapsi on halunnut tutkailla syljen koostumusta, eikä ole ajatellutkaan, että sylki olisi jotenkin epämiellyttävää, jos sen sohvaan pyyhkii. Lasta olisi voinut sim. ohjata syljeskelemään ta tutkimaan sitä vessassa ja ohjeistamaan, että sen jälkeen pestään hygieniasyistä kädet erityisen huolella.
Komentaminnen ja suuttuminen eivät auta. Lapset keksivät uusia ja uusia asioita, joita kokeilla. Ohjeistaminen ja lapsen kanssa pohtiminen, että miksi asioita ei tehdä auttaa paremmin.
Lisäksi ne tavarat pois, joihin lapset eivät saa koskea. Jos jokin asia kiinnostaa, niin tuonikäiset kyllä yleensä koskevat, jos silmä välttää. Heillä kun ei ole vielä moraalintaju välttämättä kovinkaan kehittynyt.
Kuntopyörä. Ei saada pois lasten tieltä, koska kuten kerroin, varastotilaa ei sellaiselle ole.
Lastenkirjat. Ensin lukivat nätisti kirjoja, sitten toinen alkoi vain riipiä sivuja irti. Tähän puututtiin välittömästi. En tiedä, miksi repivät, mutta monesti on kerrottu ettei kirjoja revitä.
Maito tietokoneessa. Tämä oli täysin meidän aikuisten moka, sen myönnän. Oletettavasti kaatunut vahingossa, vaikkakin 3v:llä on tapana kaataa mukin sisältö ihan tarkoituksella ties minne.
Liköörikonvehdit = alkoholi?? Mitä? En tiennytkään, että ne ovat sama asia... Konvehdit olivat hyllyssä keittiössä. Syöty konvehti sen sijaan oli läästitty OLOHUONEEN hyllyyn. Ymmärtäisin, jos se olisi ollut se sama keittiön hylly, mutta ei.
Syljeskely. Lapselle on monesti sanottu, ettei sisällä ensinnäkään syljeskellä ja että se on epämiellyttävää.
Huoh.
Suurin osa ap:n luettelemista asioista on tosiaan ihan aikuisten oma moka. Kyllä noin pienen lapsen vessakäyntejä esim. valvotaan ja ohjataan vielä ja lasten perään pitää katsoa koko ajan. Sääliksi käy näitä "uusperheiden" lapsia, jotka saavat tunteen, että ovat pelkkä riesa etävanhempansa luona. Siksi kurittomuuden ja huomion hakemisen kierre alkaa ja pahenee vain ajan kuluessa. Nämä lapset kaipaavat hyväksyntää, hymyjä, naurua, läheisyyttä, yhteistä leikkiä, kärsivällistä tapojen opettamisesta, toistoa ja valvontaa (pelkkä sanominen ei auta).
Kuinka monta positiivista asiaa sanoit lapsille? Miten kannustat heitä, miten lasten isä kannustaa? Miten näytätte lapsille, että heistä välitetään ja heidän vierailunsa on mieluinen asia? Mitä hyviä ja mukavia puolia sinä näet lapsissa, entä miehesi? Kyllä jokaisessa lapsessa on jotain hyvääkin ja ellei keksi mitään hyvää sanottavaa, vika on aikuisessa ja huono käytöskin on aikuisten vika.
En yhtään ihmettele, jos lapset alkavat reagoida (käyttäytyä typerästi huomionhakuisuudessaan), jos he kokevat, että heistä ei yhtään pidetä.
koska lapset ovat vasta kehittyviä ja tarvitsevat hoivaa ja lapset eivät ole voineet valita tilannettaan, mutta sinä olet ollut kykeneväinen valitsemaan miehen lapsilla, miehen ilman lapsia tai ilman miestä kokonaan.
Pitäisikö sinun mukaasi miehen lasten olla myös minulle numero 1? Erikoista.
Ja tuo aiempi "olen uusi vaimo ja haluan saada kaiken huomion" -tyyppi ei ollut minä.
Ap
siispä aseta rajat.
tätähän tuo käytös just on! Jos pidätte rajat kunnolla ja ootte asioissa johdon mukaisia niin lapset kyllä oppii mitkä on teidän kodin säännöt! Ja tämä on totta!!!!
joka kiinnitetään munalukolla tai lapsia ohjeistetaan kuntopyörän oikeaan käyttöön aikuisen läsnäollessa.
Ette kai te oletakaan, että 5-vuotias ja 3-vuotias leikkisivät koko ajan yhdessä? Tietenkään se ei suju. Ovat kehitysasteeltaan ihan eri vaiheessa. %-vuotiaan ei todellakaan pitäisi pitää nuoremmalle seuraa.
Miehen täytyy ryhdistäytyä. Minulla käy hoitolapsi yhden vuorokauden viikossa/kahdessa. Kotonaan hänellä on ihan hurlumhei kaikki asiat. Silti meillä käyttäytyy hyvin, tottelee ja noudattaa ohjeita, kunhan hänen kanssaan ollaan ja hänelle kerrotaan ennelta, miten kuuluu käyttäytyä. Toki se on vielä opettelua ja lapset tekevät virheitä. jos lasten isä kuitenkin viettää kaksi viikonloppua lasten kanssa kuukaudessa, niin se on paljon lasten ajasta. luulisi, että sillä ajalla saisi tehtyä muutoksia ainakin teidän luona tapahtuvan käytöksen suhteen.
Lisäksi nuo teillä tapahtuvat asiat ovat ihan normaaleita lapsilla tapahtuvia juttuja.
Ööh, missään ei suju lasten kanssa asiat hyvin, jos aikuiset eivät ole skarppina,organisoimassa ja ennakoimassa koko ajan, että mitä voi tapahtua. Erityisesti 3-vuotiasta on vielä vahdittava _koko_ ajan. 5-vuotias voi olla mahdollisesti vahtimatta noin 2-5 minuuttia.
Kuntopyörää nyt ei noin vain siirretä pois lasten tieltä :D Ei ole loputtomia varastoja. Kaikkea ei voida siivota pois niin, etteivät lapset ylettyisi niihin.
Lapsilla on meillä leluja, niin paljon että osa on viety jo varastoon. Leikkivät tosin kovin huonosti yhdessä, 5v kokee 3v:n jotenkin varmaan vauvamaisena ja typeränä, ei jaksa häntä.
Miehen kanssa otan tämän asian esille vielä tänään. Olemme puhuneet tästä aiemmin monta kertaa jo, mutta mies on vähän sillä asenteella, ettei pysty mitään tekemään, koska päävastuu on äidillä ja lapset eivät pysty oppimaan eri tavoille viikonlopuiksi. Itse olen tässä eri mieltä.
Silloin nämä viikonloput sujuvat siedettävästi, kun olen itse koko ajan skarppina vahtimassa ja organisoimassa. En vain jaksa sitä. Pitäisi sujua muutenkin.
Ap
hirveitä asioita.
Tottakai kuntopyörän mittari voi mennä rikki. Kuntopyörä pois lasten tieltä, jos eivät osaa leikkiä sillä/tai eivät saa siihen koskea.
lastenkirjat revitty. Eivät repineet aikuistenkirjoja. Selvisikö teille, että miksi repivät? Halusivatko käyttää jotakin kuvaa johonkin tarkoitukseen vai oliko moitteet jostakin asiasta niin suuret, että piti purkaa turhautumisensa johonkin?
matioa nyt kaatuu helposti. Muksi lähtee helposti tuonikäisillä mukaan, kun ajatukset ovat jo seuraavassa toiminnossa.
Liköörikonvehdit. Miten teillä ylipäätään on mitään alkoholia tai muitakaan aineita lapsen saatavilla? lapsetahan eivät saisi noitakaan syödä. Todennäköisesti lapsi on ottanut ne suusta pois ja huomannut, kun käsi tuleekin likaiseksi, niin pyhkinyt likaisen kätensä hyllyyn. Näin on saanut puhtaan käden, eikä ole tarvinnut pelätä, että hänelle ollaan vihaisia. Näin lapsen ajattelu toimii.
Et voi olla tosissasi, ettet ymmärrä sitä, että 3-vuotiaan jäljeltä on pissaa _vessan_ lattialla? Hei haloo! Neljävuotiaiden ryhmässä päiväkodissa tulee vähintään kahdet pissat päivätn varrella sänkyyn, housuun tai muualle kuin vessan lattialle. se että on osunut _vessan_ lattialle ilmaisee vain se, ettei ehtinyt kunnolla vessaan. tuonikäinen ei todellakaan tunnista hätäänsä, hädän suuruutta tai nopeutta vielä kunnolla. Toivottavasti kumpikaan teistä ei moittinut tästä? lapsi olisi tarvinnut kehuja ja myötätuntoa esim. että hienosti pääsit vessaan asti, ensi kerralla sitten pyttyyn.
Ikäväähän tuollaine syljen pyhkiminen sohvaan on aikuisen mielestä. Todennäköisesti lapsi on halunnut tutkailla syljen koostumusta, eikä ole ajatellutkaan, että sylki olisi jotenkin epämiellyttävää, jos sen sohvaan pyyhkii. Lasta olisi voinut sim. ohjata syljeskelemään ta tutkimaan sitä vessassa ja ohjeistamaan, että sen jälkeen pestään hygieniasyistä kädet erityisen huolella.
Komentaminnen ja suuttuminen eivät auta. Lapset keksivät uusia ja uusia asioita, joita kokeilla. Ohjeistaminen ja lapsen kanssa pohtiminen, että miksi asioita ei tehdä auttaa paremmin.
Lisäksi ne tavarat pois, joihin lapset eivät saa koskea. Jos jokin asia kiinnostaa, niin tuonikäiset kyllä yleensä koskevat, jos silmä välttää. Heillä kun ei ole vielä moraalintaju välttämättä kovinkaan kehittynyt.