Ihana, uusi koti:)
Vuokra-asunto irtisanottu ja muutto rakentamaamme omakotitaloon edessä:) Pieni puristus toki vielä ennen itse muutto tohinoita, mutta enää pitäisi olla muutamasta viikosta kyse. Nyt sitten kaluste-/ kangaskauppaan ja sisustusta toteuttamaan. Keväällä pitäisi myös saada näitä päänsisällä olevia pihasuunnitelmia paperille, jotta päästään kesällä niiden pariin.
Kyllä homma kannatti!
Kommentit (31)
Jaksaisitko kuvailla, millaiset kylpyhuoneet, sauna ja wc:t teille tulee? Laattoja, värejä, kalusteita ym. :)
rakennusalan koulutusta käynyt, mutta niin vaan osaa mökin ja talonkin rakentaa :) Eipä siis ole ihme, että minullakin pysyy vasara hyvin kädessä, ilman mitään alan koulutuksia :D Että ihan hyvin "amatööri" voi rakentaa talon ja kyllä minäkin voisin muuttaa "amatöörin" rakentamaan taloon ;)
Onnea uuteen kotiin ap! :) Olen kateellinen ja myönnän sen :)
Ja minkä kokoisen talon rakensitte? Mistä otitte kalusteet ja ikkunat? Ostatko kokonaan uudet huonekalut? Teettekö itse pihan? Paljon budjetoitte pihaan? Onko teillä autotalli\katos talon yhteydessä vai erikseen, onko vielä paljon tekemistä?
Nimim sama tilanne, asuttu 1 kk, kaksi leikki-ikäistä, toinen talo jne...
Talon as.p-a 149m2, kaikki kiintokalusteet Värisilmästä (pitkälti laatikoita ja vetokoreja sekä toki vaatetankoa, keittiössä valkoiseksi lakatut mäntyovet jne), kodinkoneet Siemensin. Piha tehdään varmaan tälläkin kertaa itse, vaikka päätöksiä sen osalta ei vielä ole. Ollaan vaan yksinkertaisesti vähän nuukia maksamaan toiselle, kun itsekin kyetään:) Vaivaahan se toki vaatii, mutta toisaalta tykätään touhuta. Autotalli/-katos-rakennus (sis. myös pyöräkatoksen ja varaston) ovat talon kanssa saman katon alla, mutta välissä on käytävätilaa. Hankala selittää:) Lisäksi saman katon alla on myös saunarakennus, jossa pukkari, suihku ja sauna. Saunaan meno siis terassin kautta, mutta terassi olisi tarkoitus lasittaa. Lasitettavaksi ajatellut terassin koko on 45m2 ja suihku löytyy myös talon puolelta.
Tekemättä olisi vielä saunan panelointi sekä pesuihuoneiden kattojen panelointi, kiintokalusteiden ja kodinkoneiden loppuun asennus, olohuoseen lattian laitto, väliovien asennus sekä listoitus. Että pitkällä on, kun ajattelee, mistä on lähdetty:)
Huonekalut olisi tarkoitus uusia lähes täysin. Ollaan oikeastaan aina eletty siten, että sitten kun meillä on se haluttu talo, niin sitten... ja nyt jo alkanut mieli kallistumaan, että raskisiko sitä kovin paljon rahaa sisustukseen laittaa, mutta täytyy yrittää:)
Asutteko siis nyt toisessa talossa vai rakennatteko siis sitä parhaillaan? Millainen talo?
Asumme nyt toisessa talossa, alkaa olla ok valmis, mutta autotalli on tekemättä. Asumisneliöitä 180 kahdessa kerroksessa. Moderni omakotitalo ja myös itse tehty hyvin pitkälti, lvi-sähkö-perustusurakka, tasoitus ja laatoitushommat myös otettiin, lisäksi kirvesmies oli töissä raskaimpien vaiheiden aikana ja viimeistelyn aikana. Mies on rakennusalalla töissä, joten siksi teimme myös lähes kaiken itse. Tietääpähän mitä on tehnyt ja tykätään myös tehdä yhdessä töitä :) Teemme myöskin pihan melko pitkälti itse, teimme edelliseenkin, kaivinkone tasoittaa ja tekee kaadot, mutta varmaan itse levitetään mullat ja rakennetaan istutusalueet. Raskasta fyysisesti, varsinkin kivetysten teko, mutta tuleepahan kuntoilua!
Me ostimme edelliseen taloon huonekaluja, toki tähänkin muutama, mutta hyvin ovat tänne kotiutuneet. Nyt aika menee lähinnä rakentamiseen vielä, joten ei olla vielä tarkemmin huonekalusisustusta toteutettu. Ehtiihän sitä, loppuelämä aikaa!
Tsemppiä loppurutistukseen!
Talosta jo kerroinkin pari kommenttia ylempänä muutaman faktan. Voin vielä lisätä, että puurunkoinen ja -verhoiltu talo kyseessä. Ja about 120.000eur oma rahoitus, mutta ei asuta lähelläkään pk-seutua, onneksi! Olemme pohjois-Suomessa ja tontti maksoi 18 500euroa kaikkineen päivineen:) Ja tilaakin tontilla lähes puoli hehtaaria. Talo ei ole talopaketti vaan suunniteltiin itse pohjaratkaisu ja piirrätettiin julkisivut. Budjetti oli noin 250 000euroa taloon, autotallirakennukseen sekä terassille/pihalle, mutta menee alle tuon, jos ei ihan vallattomiksi aleta pihan kanssa. Edelliseen taloon laitettiin pihakiviä 230m2, kiviaitauksia, nurmikkoa, pensaita jne ihan normia ja pihan rakennukseen meni tuolloin 10 000euroa. Mutta tehtiin itse! Ja kun nyt kovasti täällä av:lla ammattitaitoa epäillään, niin kestää sitä pihaa mennä katsomaan:) Ei ole routa raiskannut kivetystä ja nurmikko todella tiivis ja hyvännäköinen.
Mutta pk-seudulla ei meilläkään olisi varaa ko taloa rakentaa. Nykyiset palkat pitäsi olla enempi kuin tuplat, jotta sama elintaso voitaisiin säilyttää. Onneksi viihdytään pohjoisessa ja molemmille on töitä täällä. On me etelä-Suomessakin asuttu, mutta palattiin takaisin.
Onnea teille asuntoasioihin, uskon niiden ratkeavan teille sopivalla tavalla:)
-ap
ei siis keittiössä valkoiseksi lakatut mäntyovet vaan valkoiseksi lakatut tammiovet! Kylläpäs kiireessä sattuu ja tapahtuu:)
Onnea uuteen kotiin:))
Harvoin täällä mitään positivista näkee.
Jaksaisitko kuvailla, millaiset kylpyhuoneet, sauna ja wc:t teille tulee? Laattoja, värejä, kalusteita ym. :)
Ihan yleisesti voin todeta, että värimaailma pitkälti valkea/harmaa ja tyyli moderni, mutta ei "kovan" moderni vaan on haettu pehmeyttä ja kotoisuutta tietyillä valinnoilla.
Kaikissa ko tiloissa laatat valittu hyvin ajattomiksi ja jopa keskenään yhteensopiviksi. Värisilmän Touch-laattasarja pääosin kaikissa tiloissa eri kokoisina ja värisinä. Ainoastaan wc:n lattiassa Ppa Zeus-merkkinen harmaa laatta, joka siis myös Värisilmästä (tämä siksi, koska ko laattaa eteisessä ja keittiössä, niin wc samaan sarjaan).
wc: harmaa lattia 10x10, seinissä perus matta valkoinen laatta 20x40 sekä tehoste Touch-sarjan valkoinen Struttu 10x30 -laatta, jossa sellainen epätasainen pinta ja väri haarmaan-valkoinen. Kaapin ovet harmaat vaakaviilut (ei tasaisen värinen) ja altaan lisäksi tasona kiiltävää valkoista.
Talon puolen suihku: Lattia Touch-sarjan Silver 10x10, seinissä matta valkoista 20x40 sekä Touch Silver Struttua 10x30. Tehoste tässäkin toteuttu siten, että yksi seinä tuolla struttu laatalla. Khh:ssa on sama lattialaatta luonnollisesti.
Saunarakennus:
Pukuhuone: Lattia Touch Smoke 10x10 (todella tumma), istuintason ovet harmaat vaakaviiluovet ja istuintaso todella tumma "kangasmainen" laminaatti (vahvuus 4cm). Seinät ja katto paneloitu vähäoksaisella puupaneelilla, joka käsitelty Osmo Colorin puuvahalla kuultovalkoiseksi.
Pesuhuone: Lattia Touch Smoke 10x10 ja tehoste vinossa suihkuseinässä Touch Smoke Struttu 10x30, muut seinät sellaisella kuin Kasbah (olisiko valkoinen?), mutta siis sellainen "kangasmainen" kuviointi ja vaalea/harmahtava sävyltään. Katto lämpökäsitelty mänty.
Sauna: Lämpökäsitellystä männystä, Harvian kiuas (sellainen pystymallinen, en muista mallia), lauteet vastakkain ja keskellä tilava keskilaude (tämä koettu meillä lapsiperheelle hyväksi edellisessä talossa).
Toivottavasti sait jotain irti:)
-ap
Niin, tuleepa tosiaan kuntoilu ja hyöty samassa:)
Tsemppiä teillekin, tullaan varmasti perässä talon valmistumisen suhteen!
-ap
Kävin katsomassa värisilmän sivuilta. Hyvältä näyttää! Meillä on vastaavien tilojen sisustaminen edessä, joten siksi kiinnostaa.
-23
Unohdin mainita, että kiukaan taaksen tulee musta aito kivi, taisi olla juurikin sen niminenkin vielä.
Ollaan ostettu Värisilmästä melkein kaikki sisustuspuolen materiaalit, koska on ollut niin helppo sitten kaupassa laittaa kaikki vierekkäin ja mallata yhteensopimista. Värisilmästä meillä siis niin kiintokalusteet, kodinkoneet (no, nämä ei vaadi yhteensopimista, mutta hinnassa voittivat muut), maalit, laatat, tapetit ja laminaatti. Lisäksi myyjä (kauppias itse) osoittautui niin samalle aaltopituudelle kanssani, että hän auttanut valinnoissa etsimällä minulle vaihtoehtoja mieltymykseni kerrottuani. Lisäksi kauppojen tekemisen jälkeenkin aina valmis auttamaan ja selvittämään jotain, jos tietoa on tarvittu. Ainakin vielä tuntuu, että viinipullon voisin hänelle kiitokseksi viedä, mutta odotan ensin koko talon valmistumista ja lopputuloksen näkemistä:)
Onnea valintoihin!
-ap
Mies on itse asiassa vastaavan työnjohtajan jobissa ja koulutus vaadittavaan hommaan löytyy. Laitoin vain aiempaan kommenttiin, että on "alalla", kun raksa-alalle on, vaikka ei itse teekään kirvesmiehen hommia. On kuitenkin ennen valmistumistaan tehnyt niitä. Ja muurari meillä oli myös, mutta talkoohengellä, kun vastaavasti mies talkoilee hänelle... Miehen ammatin ja työpaikan johdosta meillä siis monta etua keskivertorakennuttajaan nähden.
-ap