Miksi mun pitäisi lopettaa tupakanpoltto? Tahtoa löytyy, mutta se viimeinen pisara puuttuu..
Kommentit (40)
tuolta kokemuksia:
http://forum.stumppi.fi/posts/list/1893.page
Itse luin ja lopetin puoli vuotta sitten, enkä ole katunut! samoin mieheni
keuhkoahtaumaa, sydäninfarktia... Lue vaikka tämän naisen blogia. Hän sai infarktin 46-vuotiaana ja siihen loppui tupakanpoltto.
http://titaaniasuonessa.blogspot.fi/
Tupakoijat haisevat kuvottaville.
Vain juntit polttavat nykyaikana.
Yritän laittaa niitä tähän tärkeysjärjestykseen:
- En halunnut olla "tupakoiva äiti"
- Hirveää luonnonvarojen tuhlausta -> huono omatunto, ja rahat menevät suurporvareiden taskuun.
- Harmitti, että oli pakko polttaa sellasinakin hetkinä kun se oli epämukavaa ja sopimatonta (olin siis orja ja se rajoitti)
- Paha haju
- Terveysriskit, itselleni merkityksellisimpänä syöpäriskin kasvaminen (en niinkään pelännyt keuhkosyöpää mutta suvussa on esim rintasyöpiä ollut paljon ja niidenkin todennäköisyyttä tupakointi lisää)
- Oli kallista
...terveyssyyt eivät siis olleet mitenkään päällimmäisenä.
Tahtoa löytyy, mutta se viimeinen pisara puuttuu..
Näyttäisi siltä, että sinulla ei ole sitä tahtoa. Sinulla on unelma ja se on jotakin aivan muuta kuin tahtotila.
- Mieti sitä tukehtumiskuolemaa. Ja jos nyt olet vielä kohtuullisen normaalissa kunnossa, niin kuusikymmpisenä saatat pysähdellä hengittämään kaksinkerroin, kun henki ei muuten kulje. Ohikulkevat tuntemattomat säälivät ja tutut huutelevat, että "lopeta jo se tupakointi".
- Annat lapsillesi esimerkin, jonka myötä heistäkin tulee tupakoijia. Kokevat saman kohtalon kuin suuri osa tupakoijista. Sairaudet ja ennenaikainen työkyvyttömyys. Huono elämänlaatu.
- Puhaltelet sitä vaarallista savua sivullisten hengitysteihin, vaikket sitä itse ymmärräkään.
- Lopetettuasi saat haju- ja makuaistisi takaisin. Voit käydä kylässä ilman, että tuot sitä hajua sisälle vaatteissasi. Vanhuusikäsi ei tule olemaan helvetillinen, toisin kuin useimmilla pitkään tupakoineilla.
Eikö tässä ole jo tarpeeksi syitä?
ihan mälsää kun en polta, se oli yksinkertaisesti vaan niin kivaa. Mun oma pieni hetki ja ilo ja nautinto.
Minkä tahansa taudin voi saada ilman ainoatakaan tupakkaa, enpä mä sitä pitäisi minään takeena terveeseen elämään.
Mä en ole huomannut vielä mitään terveyttä edistäviä vaikutuksia edes, mulla on aina ollut hyvä haju- ja makuaisti, ei ollut ehtint tuhoutua. Sen sijaan en ole yhtenäkään talvena ollut näin kipeä kuin nyt.
Ja piti vielä sanomani, että oma enoni lopetti vihdoin 60-vuotiaana. Oli polttanut melkein koko ikänsä ja yrittänyt lopettaa monia kertoja. Tahtoa vain ei ollut tarpeeksi. Vasta kun oltiin lääkärissä lupailtu seuraavana vaiheessa happipullon varaan siitymistä sekä hidasta tukehtumiskuolemaa, niin pystyi lopettamaan.
Pysyvät vahingot eivät tietysti katoa minnekään. 60-vuotias enoni näyttää ja vaikuttaa 80-vuotiaalta ja hengitys on pysyvästi vaikeahkoa. Happipullolta hän kuitenkin säästyi ja elinajalle luvattiin jopa vuosien jatkoa, kun hän tupakointia jatkaessaan olisi kuollut vuoden tai parin sisällä. Myös hänen hiuksensa ovat tuuheutuneet, katseensä kirkastunut ja ihonsa on saanut väriä. Muutenkin hän on nyt puolen vuoden tupakoimattomuuden jälkeen paljon elinvoimaisemman näköinen.
Nykyisin enoni vihaa tupakan savua ja kehottaa tupakoijia nähdessään lopettamaan.
Tuo on ehdottomasti tärkein syy.
Miten nautinkaan kahvitauoista, jolloin voin rauhassa istua kahvini ääressä kun tupakoivat hörppäävät mukinsa nopeasti tyhjäksi ehtiäkseen vielä tupakalle.
Kuinka nautin tilanteista (vaikkapa häissä), joissa voin rauhassa ola keskittyä tilanteeseen ilman jatkuvaa "milloin pääsen tupakalle" -miettimistä.
Miten hienoa on olla vapaa, ilman sitä jatkuvaa pientä "kutinaa". Sitä, että pitäisi jo päästä tupakalle.
Se on tärkein syy miksi en enää aloita koskaan uudelleen.
ihan mälsää kun en polta, se oli yksinkertaisesti vaan niin kivaa. Mun oma pieni hetki ja ilo ja nautinto.
Minkä tahansa taudin voi saada ilman ainoatakaan tupakkaa, enpä mä sitä pitäisi minään takeena terveeseen elämään.
Mä en ole huomannut vielä mitään terveyttä edistäviä vaikutuksia edes, mulla on aina ollut hyvä haju- ja makuaisti, ei ollut ehtint tuhoutua. Sen sijaan en ole yhtenäkään talvena ollut näin kipeä kuin nyt.
Sä et huomaakaan mitään nyt, kun tupakoinnin todelliset vaikutukset eivät ehtineet sinuun purra. Saat olla onnellinen, että kykenit lopettamaan tarpeeksi nuorena. Pysy savuttomana nyt loppuikäsi ja keksi muita nautintoja. Monet eivät ymmärrä lopettaa ajoissa, kun ajattelevat että myöhemminkin ehtii. Sitten kypsällä iällä ne vaikutukset ovat jo niin jokapäiväistä elämää, että vaikka kykenisikin lopettamaan, niin normaalia kuntoa ja todellista ikää ei saa enää takaisin. Eli olet onnekas, kun et huomaa eroa lopettamisen jälkeen. Se on sen merkki, että teit ratkaisusi oikeaan aikaan.
Ihminen voi sairastua joka tapauksessa, mutta tupakointi tekee vähän mistä tahansa sairaudesta ärhäkämmän ja vakavamman, koska keho ei ole siinä terässä kuin tavallisesti savuttomana. Tupakointi tekee vakavasta sairastumisesta jopa todennäköistä, varsinkin vanhemmalla iällä.
Tuo on ehdottomasti tärkein syy.
Miten nautinkaan kahvitauoista, jolloin voin rauhassa istua kahvini ääressä kun tupakoivat hörppäävät mukinsa nopeasti tyhjäksi ehtiäkseen vielä tupakalle.
miksei sen kahvin kanssa voisi mennä tupakalle, sehän on maailman paras yhdistelmä.
[i Turha vähätellä seurauksia, yhtäkään tervettä tupakoitsijaa en ole nähnyt.
Äitini on 65v ja näyttää ikäistään nuoremmalta. Hän on perusterve ja aina menossa. Polttanut n. 50v.
Isäni ei polttanut koskaan ja sairauksia oli vaikka muille jakaa. Hän kuoli alle 50v.
Aina löytyy joku, jonka kummin kaima poltti kuin korsteeni ja silti eli 75-vuotiaaksi. Ja sitten tunnetaan joku, joka ei polttanut mutta silti kuoli. Ette te oikeasti ole noin yksinkertaisia ihmisiä, ettehän?!
kukaan tavallinen ihminen halua enää polttaakaan. Aina silti jää muutama sitkeä sissi, jotka vetävät hautaan saakka. Mä haluan kuolla kyllä johonkin muuhun, kuin infarktiin tai keuhkosyöpään. Enkä kyllä halua elävältä tukehtuakaan...
keväinen luonto, kun lumi sulaa ja se tietty mullan tuoksu tuo lupauksen kesästä. Kohta on jo se aika ja se jää sinulta ehkä kokematta. Poltin kauan, mutta nyt jo 5 vuotta polttamatta ja eniten minua ilahdutti hajuaistin paluu :D.
että 100% tupakoimattomista kuolee.
Tupakoijat haisevat kuvottaville.
Vain juntit polttavat nykyaikana.
tupakka maksaa todella paljon, eikä edes ole nautintoaine. se ei anna mitään ja kaikenlisäks saastuttaa elimistöä ja ympäristöä. ja se on vituttavaa kokoajan stressata siitä missä ja millon ja mistä rahat tupakkaan jne.
just lopettelen tässä itse kun vaan alko ärsyttää liikaa olla riippuvainen jostain.
Jos läheinen sattuu kärvistelemään keuhkosyövän tai infarktin kourissa, saattaa tyhmempikin ihminen viisastua kerralla.