Miten pian täti on tullut kylään hormonikierukan jälkeen?
Tätäkin on varmaan joskus joku kysynyt, mutten nyt löytänyt..
Eli, viime keskiviikkona oli hormonikierukan poisto. Sen jälkeen on tullut parina päivänä ihan vähän ihan vaaleanruskeaa " vuotoa" ihan hetken vain. Kiertoa ei ole tiedossa, koska kuukautisia ei ollut yli neljään vuoteen em. kierukan vuoksi. Milloin olisi odotettavissa seuraavia kuukautisia? Vai voinko jo olla raskaana, kun ollaan oltu viime viikot suht. aktiivisia? Milloin kannattaa tehdä ensimmäinen raskaustesti?
Kommentit (10)
ja olikin oikein kunnolliset. Mielestäni ei pitänyt olla se aika kierrosta, mutta tuli kuitenkin. Seuraavassa kierrossa omien tuntemusten mukaan heti ovis.
Mulla kävi niin onnellisesti, että menkat oli just alkanu ku otettiin hormoonikierukka pois. Seuraavat kuukautiset tuli 26 päivää edellisistä menkoista tosin aivan h i r v e ä n valtavina. Rangaistus neljästä suht kuukautisittomista vuodesta :o)
Tärpänny ei oo edelleenkään... nyt on menossa neljäs kierto... Lieköhän edes olen ovuloinut :o(
Tsemppiä sulle!
Olis muuten kiva kuulla muitten raskautumisista hormoonikierukan jälkeen...
Heti seuraavana päivänä kierukan poiston jälkeen alkoivat kuukautiset, ja kierto norm. 26 päivää. Hormonikierukan kanssa ei kuukautisia tullut ollenkaan. Nyt yritys päällä, neljäs lapsi Suurena Haaveena.
Täti tuli heti seuraavassa kierrossa normaalisti. Mulla itseasiassa oli täti aloittanut jo vierailut viidennen käyttövuoden lopulla (1/2005 poistettiin kierukka, täti alkoi vierailemaan jo 11/2004-siihen asti pysyi poissa kokonaan)Eli helmikuusta lähtien on ollut vauvayritystä mutta ei ole vielä tärpännyt. Itseasiassa vasta nyt tuntuu et " paikat" alkaa olla normaalit. Täti on kyllä vieraillut säännöllisesti ja kierto on ollut tasan 27 päivää, mutta vuotopäiviä oli pitkään vaan kolme (ennen kierukkaa aina 5-6)ja vuoto on ollut aika niukkaa. Vasta tässä kierrossa huomasin ekaa kertaa vuodon seassa myös " limakalvon kappleita" (sori yksityiskohdat :)) Luulen, et toi limakalvon muodostuminen ei siis tätä ennen ollut vielä palautunut normaaliksi. Nyt odottelenkin että jospa se vaavi vihdoin ilmoittelisi tulostaan...
Muitakin " palautumisoireita" huomasin.Keväällä ja kesällä mulla oli kierroissa noin puolenvälin tienoilla pahoinvointia. Siis sellaista, et melkein piti yrjötä. Luulinkin jo, et olen raskaana- mutta ei. Uskon, et hormonit oli sillon vielä jotenkin sekaisin.Ois kiva kuulla onko muilla hormonikierukan poistattaneilla ollut mitään " palautumisoireita" .
Mulla otettiin hormoonikierukka pois kolmen vuoden käytön jälkeen 16.3.2004.Ovulaatiokivun tunsin viikko kierukan poiston jälkeen ensimmäisen kerran ja menkat tuli 3.4. eli 2,5 viikkoa poistosta. Ja raskaaksi tulin heti sen jälkeen eli plussasin 5.5.2004.
Mulla oli myös ollut vuoto poissa lähes koko ton kolmen vuoden ajan, mutta silti hormoonit alkoi ihan normaalisti toimia heti.
Nyt synnytyksen jälkeen ei hormoonitoiminta oo käynnistynyt ollenkaan niin hyvin. Poika on nyt 10 kk ja ehkäisy on ollut koko ajan poissa, mutta seuraava lapsi antaa odottaa itseään. No imetänkin vielä, joten se varmaan hidastaa toimintaa.
Poistatin kierukan (Levonova) 19.7. tätä kuluvaa vuotta. Ensimmäiset menkat ilmaantuivat vasta 41 pv jälkeen 29.8. Toinen kierto puolestaan kesti 55pv ja menkat alkoivat vasta 23.10. ja nyt elellään vasta kolmatta kiertoa, pv:ssä 46, eikä menkkoja kuulu eikä näy.
Kierukan poistosta on kohta viisi kuukautta, eikä minulla ole ollut tässä välissä kuin kahdet kuukautiset, mikä risoo erittäin paljon! Olen kyllä aina kärsinyt pitkistä kierroista, mutta kyllä tuo 55pvn kierto taitaa olla yksi niitä pisimpiä koko tähän astisen elämäni aikana.
Kierukka oli paikoillaan 5½ vuotta, eikä vuotoja ollut lainkaan. Kesäkuussa, ennen kierukan poistoa minulla oli kahden päivän niukka vuoto, josta tulkitsin, että hormonikierukan teho oli alkanut jo laimentua.
Ei ole kivaa kun kovasti toivoo sitä kolmatta nyyttiä, eikä kroppa ole ajatuksen kanssa ollenkaan samoillla aaltopituuksilla... :-( Vuoden vaihteen jälkeen varaan kyllä aikaa lääkäriin, jollei mitään tapahdu ennen sitä.
Poistatin hormonikierukan tämän vuoden heinäkuun lopulla. Heti poiston jälkeen oli muutaman päivän pientä tuhruilua, mikä lääkärin mukaan kuului tilanteeseen. Siitä muistaakseni parin viikon kuluttua alkoi menkat, joita ei koko neljän kierukkavuoden aikana ollut juuri ollenkaan. Ekat oli runsaat, mutta kesti vain 3-4 päivää. Seuraavat tuli kp 25 ja sen jälkeisestä kierrosta plussasin. Ikävä kyllä raskaus meni kesken vk 10, vauva oli kuollut kohtuun ja tehtiin lääkkeellinen tyhjennys, siitä nyt reilu 3vk:a aikaa :(
Joten tavallaan lähtötilanteessa ollaan....
Mutta yhteenvetona kysymykseesi voin vastata, että tavallisesti hormonikierukan poistosta kroppa palautuu hyvinkin nopeasti ennalleen ja raskautuminen on mahdollista vaikka heti. Tosin toiset lääkärit suosittelevat että yhdet menkat olisi ennen raskaaksi yrittämistä.
Onnea vauvahankkeeseen ja pikaista plussausta kaikille sitä toivoville!
Kierukan poistosta on nyt 9 vrk, ja muutamana päivänä on tullut ihan vähän pientä tiputtelua, yhtenä iltana jo ihan viirujakin mutta se loppui lyhyeen. Ennen kierukkaa kierto oli suht. säännöllistä, siinä 30-33 vrk. Ovulaatiokipuja en muista koskaan tunteneeni, mutta kuukautiskivut olivat ennen tosi pahat. Kramppeja ei ole nyt kierukan poiston jälkeen ollut oikeastaan yhtään. Eilen tein ihan varmuuden vuoksi raskaustestin, negatiivinenhan se oli. No eipä tässä mitään oireitakaan ole ollut.
Jatkan kirjoittelua kunhan kroppa " toipuu" . On vähän outo olo kun ei osaa yhtään arvata milloin täti voisi tulla :/
Eli kierukan poistatin lokakuussa, sopivasti juuri ekana menkkapäivänä. Mulla ei vuodot jääneetkään koskaan pois. Eka kierto oli kans vaan 25päivää. Huomasin monella muullakin olleen sama.
Oviskivut olen tuntenut heti ekasta kierrosta. Ja seksihalut palasi myös heti;)
Nyt jännäilen kp22/27, vielä ei tunnu menkkakipuja ym oireita...
Nyt on 15 vrk kierukan poistosta, ja tuhruttelu on pikkuhiljaa loppunut (välillä se loppuikin, mutta alkoi rytinällä seuraavana iltana, taas hiipuen parin päivän jälkeen). Ovistestejä olen tehnyt reilun viikon ajan joka päivä, enkä ole vielä ovuloinut. Tikutan nyt niin kauan että tulee ovis, jotta tietäisin missä mennään. Tein eilen myös negatiivisen raskaustestin. Eli testailen raskautta kerran viikossa - paitsi tietysti jos ovuloin sitä ennen. Tällaista täällä :)