Missä ekaluokkalaisenne viettää välipäivät jos olette töissä?
Meidän ekaluokkalainen ei halua millekään leirille ja sanoo pärjäävänsä kotonakin. Seurana olisi välillä toki kolmasluokkalainen sisarus, joka kyllä ihan varmasti häipyy kavereilleen.
Uskaltaisinko jättää lapsen kotiin kolmeksi päiväksi? Kännykkä on ilman muuta käytössä.
Kommentit (50)
Minä olin yksin aikanani loma-aikoja kunnes pikkusisaruksesta oli seuraa. Tämä oli tietenkin ennen kännykkäaikaa. Voin kertoa, että pärjäsin yksin. Eikä minusta tullut mitään iltaisin nuorisotalolla luuhaajaa. Se opetti minulle vastuuntuntoa, pärjäämistä ja itseni arvostamista, koska vanhempani luottivat minuun. Lisäksi jaksoin itsenäisesti hankkia ammatin (lääkäri) ja pärjään muutenkin elämässäni perheeni kanssa.
...mä edelleen tivaan opettajilta ja nuoriso-ohjaajalta, että minne se lapsi laitetaan? Koulujen loma-ajat on niin pitkiä, ettei ainakaan mun 24+6 lomapäivää mitenkään riitä täyttämään kaikkia päiviä.
Jos lapsi ei halua kerhoon -vienkö väkisin?
Jos lastenhoitoapua ei ole saatavilla ja rahaa ei ole lastenhoitajan palkkaamiseen (3pv maksaa monta sataa euroa!)
Jos molemmilla on normaali palkkatyö, josta ei vaan voi jäädä pois kun huvittaa, eikä esim. lvi-asentajan töitä tehdä etänä.. eikä sitä myöskään ole tarjolla kuin arkipäivisin.Meillä on kummallakin ihan perusduuni 8-16, saatan pystyä sopimaan esim. tuntia aikaisemmin lähdön kotiin, mutta mua ärsyttää meidän ihan tavallisten kotien syyllistäminen. Mekin parhaamme tehdään, ei olla mitään urapyrkyreitä eli ollaan arki-illat kotona perheen kesken ja lomat vietetään yhdessä koko perheen kesken.
Mutta meillä ei kertakaikkiaan ole vapaapäiviä. Mä en suostu ottamaan tommosta nuoriso-ohjaajan syytöstä hartioilleni, että muka tuhotaan lastemme tulevaisuus kun ne joutuu olemaan välipäivät kotona (10v ja 7v)
miten päivänsä viettää??? Jos se 7-8v ei halua kerhoon niin mussukan ei tarvitse mennä??
Jätät sitten sen ekaluokkalaisen yksin kotiin tyyliin "onhan sillä kännykkä"??
Siis ihan oikeasti, kuinka avuton oikein olet?
terveisin eräs ope, joka myös näkee liikaa työssään näitä "onhan sillä kännykkä millä pitää yhteyttä, ei se yksin ole" -lapsia...
...mä edelleen tivaan opettajilta ja nuoriso-ohjaajalta, että minne se lapsi laitetaan? Koulujen loma-ajat on niin pitkiä, ettei ainakaan mun 24+6 lomapäivää mitenkään riitä täyttämään kaikkia päiviä.
minäkin haluaisin kuulla jotain KONKREETTISIA vastauksia syyllistämisen sijaan.
eli aivan varmasti löytyy joku äiti, joka mielellään ottaa omansa lisäksi muutaman muunkin hoidettavakseen. eli kuten minä, kesällä oli lapseni kavereita meillä aamusta iltaan, keksin kaikkee kivaa tekemistä, retkiä yms joita olisin tehnyt kahden oman lapsenikin kanssa, nyt oli mukavampaa, kun oli kavereita :)
olkaa siis ystävällisä , rohkeasti kysykää
itse olen suoraan sanonut lapseni kavereiden äideille, et mielellään saa tulla leikkimään, enkä koskaa olen ottanut mitään maksua tms
nytkin on ekaluokkalaisia tulossa välipäivinä meille, vanhemmits jompi kumpi tuoa ja sit hakee.
toinen vaihtoehto on, et työssäkäyvät järkkää vuoropäivät vapaata, tai etätyötä tms
eli vaikka 5 perhettä yhdessä järkkää vapaans ja hoitaa omansa lisäksi muut, ja sit toisen vuoro jne
ihmettelen miten nyky äidit on niin haluttomia olemaan missään tekemisissä lastensa kavereiden vanhempien kanssa...
monia ei kiinnosta yhtään missä ja kenen luona lapsensa kulkee :(
meilläkin on leikkimässä useampikin lapsi, joiden vanhemmista ei ole tietoakaan, eivät siis tekstaa edes , vaan olettavat lasten ihan keskenään hoitavan leikkiaikansa...
eli YHTEISTYÖ on avainsana
itse en mielellään halua lasta kotiini lapseni kanssa leikkimään, ilman että olen sopinut asiasta vanhemmanpansa kanssa, tuloajat ja lähtöajat, saako kulkea itse, onko allergiaa .kyseessä siis 6-8 vuotiaat.
Tämä oli tietenkin ennen kännykkäaikaa. Voin kertoa, että pärjäsin yksin. Eikä minusta tullut mitään iltaisin nuorisotalolla luuhaajaa. Se opetti minulle vastuuntuntoa, pärjäämistä ja itseni arvostamista, koska vanhempani luottivat minuun. Lisäksi jaksoin itsenäisesti hankkia ammatin (lääkäri) ja pärjään muutenkin elämässäni perheeni kanssa.
Itsekin vietin päivät koulun jälkeen 80-luvulla aina itsekseni, ja ihan täysipainoinen aikuinen ja äiti minustakin tuli. Nuorisotalolla tuli tosin vietettyä jonkin verran aikaa ko. vuosikymmenen lopulla, mutta en tajunnut että se olisi ollut huono asia.
Lankapuhelimen vieressä oli toki äidin työpaikan numero, johon saattoi soittaa jos OIKEASTI oli jotain asiaa, ei vain siksi että kysyisi saanko ottaa jugurttia kaapista.
Jos tuon nuoriso-ohjaajan kommentit ottaisi sellaisenaan, niin tuon mittapuun mukaan hyvin suuri osa meistä 1970- ja 80-luvulla ilman ip-kerhoja ja kännyköitä kasvaneista lapsista olisi helvetin häiriintynyttä porukkaa...
Minä olin yksin aikanani loma-aikoja kunnes pikkusisaruksesta oli seuraa. Tämä oli tietenkin ennen kännykkäaikaa. Voin kertoa, että pärjäsin yksin. Eikä minusta tullut mitään iltaisin nuorisotalolla luuhaajaa. Se opetti minulle vastuuntuntoa, pärjäämistä ja itseni arvostamista, koska vanhempani luottivat minuun. Lisäksi jaksoin itsenäisesti hankkia ammatin (lääkäri) ja pärjään muutenkin elämässäni perheeni kanssa.
kaikki ei taphdu 100 % tapauksista ;)
eli MONI kännylapsi yms yksin jätettty kyllä joutuu huonoille teille......muttta ei KAIKKI .
samoin joku erittäin hienosti hoidettu lapsi joutuu mierontielle :(
mutta varmaankin paljon harvempi kuin huonosti hoidetuista lapsista...
eli ei voi yleistää..voi vaan laskeskella todennäköisyyksiä... senhän lääkärinkin luulisi tietävän;)
Jos lastenhoitoapua ei ole saatavilla ja rahaa ei ole lastenhoitajan palkkaamiseen (3pv maksaa monta sataa euroa!)
Jos molemmilla on normaali palkkatyö, josta ei vaan voi jäädä pois kun huvittaa, eikä esim. lvi-asentajan töitä tehdä etänä.. eikä sitä myöskään ole tarjolla kuin arkipäivisin.Meillä on kummallakin ihan perusduuni 8-16, saatan pystyä sopimaan esim. tuntia aikaisemmin lähdön kotiin, mutta mua ärsyttää meidän ihan tavallisten kotien syyllistäminen. Mekin parhaamme tehdään, ei olla mitään urapyrkyreitä eli ollaan arki-illat kotona perheen kesken ja lomat vietetään yhdessä koko perheen kesken.
Mutta meillä ei kertakaikkiaan ole vapaapäiviä. Mä en suostu ottamaan tommosta nuoriso-ohjaajan syytöstä hartioilleni, että muka tuhotaan lastemme tulevaisuus kun ne joutuu olemaan välipäivät kotona (10v ja 7v)
miten päivänsä viettää??? Jos se 7-8v ei halua kerhoon niin mussukan ei tarvitse mennä??
terveisin eräs ope, joka myös näkee liikaa työssään näitä "onhan sillä kännykkä millä pitää yhteyttä, ei se yksin ole" -lapsia...
enkä näe siinä pärjäämisessä mitään vikaa. Oma ekaluokkalaiseni on tokaluokkalaisen veljensä kanssa aikuisten (isällään vp ja loput isovanhemmilla) hoteissa paitsi ensi viikon to ja pe. Jos isovanhemmat eivät olisi auttamassa luultavimmin olisivat keskenään kotona. Niin ovat muuten koulun jälkeiset iltapäivätkin arkisin.. :o Pitäisikö mun sis pakottaa ne sinne ip-kerhoon jossa käsitykseni ollaan kuin kiljuvassa teuraslaumassa iltapaäivisin?! Onko se todella sitten se parempi vaihtoehto kuin oman kodin rauha, ihan vaan sen paikalla olevan aikuisen ansiosta? Ihan tosissani kysyn nyt. En väitä olevani oikeassa vaan pelkään ettei tähän mitään täydellistä ratkaisua olekaan.
No voi taatana sentään! Ettei osaa ja pysty normiälyinen lapsi olemaan yksin kotona edes päiväsaikaan??! Menkää vierotukseen, jossa teidät puudelit parannetaan. Itse olen hyvin elänyt jo 6 vuotiaasta kotona koulun jälkeen. Ei ennenkään ollut eskareita ja niin me vaan hengissä ollaan ja hyvissä voimissa.
No voi taatana sentään! Ettei osaa ja pysty normiälyinen lapsi olemaan yksin kotona edes päiväsaikaan??! Menkää vierotukseen, jossa teidät puudelit parannetaan. Itse olen hyvin elänyt jo 6 vuotiaasta kotona koulun jälkeen. Ei ennenkään ollut eskareita ja niin me vaan hengissä ollaan ja hyvissä voimissa.
niin moniko ei ole ???????
moniko on langennut ties mihin ?????
eli aivan varmasti löytyy joku äiti, joka mielellään ottaa omansa lisäksi muutaman muunkin hoidettavakseen. eli kuten minä, kesällä oli lapseni kavereita meillä aamusta iltaan, keksin kaikkee kivaa tekemistä, retkiä yms joita olisin tehnyt kahden oman lapsenikin kanssa, nyt oli mukavampaa, kun oli kavereita :)
olkaa siis ystävällisä , rohkeasti kysykääitse olen suoraan sanonut lapseni kavereiden äideille, et mielellään saa tulla leikkimään, enkä koskaa olen ottanut mitään maksua tms
nytkin on ekaluokkalaisia tulossa välipäivinä meille, vanhemmits jompi kumpi tuoa ja sit hakee.
toinen vaihtoehto on, et työssäkäyvät järkkää vuoropäivät vapaata, tai etätyötä tms
eli vaikka 5 perhettä yhdessä järkkää vapaans ja hoitaa omansa lisäksi muut, ja sit toisen vuoro jne
ihmettelen miten nyky äidit on niin haluttomia olemaan missään tekemisissä lastensa kavereiden vanhempien kanssa...
meilläkin on leikkimässä useampikin lapsi, joiden vanhemmista ei ole tietoakaan, eivät siis tekstaa edes , vaan olettavat lasten ihan keskenään hoitavan leikkiaikansa...
eli YHTEISTYÖ on avainsanaitse en mielellään halua lasta kotiini lapseni kanssa leikkimään, ilman että olen sopinut asiasta vanhemmanpansa kanssa, tuloajat ja lähtöajat, saako kulkea itse, onko allergiaa .kyseessä siis 6-8 vuotiaat.
olet siis siinä käsityksessä, että vaikkapa viisi naapuruston perhettä, joissa kaikissa kaksi työssäkäyvää, osin vuorotyössä olevaa vanhempaa voi tuosta noin vaan sujuvasti "järkkää vapaans" siten, että kymmenen ihmisen + lapset päälle aikataulut ns. mätsäävät? Ehkä olen sitten sellainen kamala "nyky äiti" kun en usko moisen onnistuvan...
Kun vihdoin päästään mamman helmoista pois niin kokeillaan kaikkea.
On yleesä juuri niitä, jotka teininä pärjää myös hyvin jengeissä metsässä ja vetää viinaa ja röökiä 13-vuotiaina!
T. Nuoriso-ohjaaja
viime vuonna ekaluokkalainen yksin koulun lomilla. Ei käynyt ippekerhossakaan enää joulun jälkeen vaan oli iltapäivät yksin.
Kesälomallakin, toki sitten ekaluokan jälkeen, oli arkipäivien päivät kuukauden ajan yksin kotona.
Pärjäsi ihan hyvin.
Pää perseestä ope ja mieti onkohan lapsen parempi olla oman kodin rauhassa vai monen kymmenen lapsen laumassa suljettuna pieneen tilaan. Miten se aikuinen, joka ei millään pysty kaikkea huomaamaan, tekee lapsen olosta turvallisen?
etenkin kun käskis isomman katsoa perään. Kännykät onneksi on olemassa.
Me saatiin sumplattua lomilla ja palkattomilla meidän ekaluokkalaisen välipäivät.
Voisiko olla mahdollista palkata lastenhoitaja, esim. Mll, muutamaksi tunniksi per päivä? Esim jos töitä vanhemmilla 8-16, voisi lapsi olla yksin 8-12 jolloin lapsenhoitaja tulisi pariksi-kolmeksi tunniksi katsomaan että lapsi on kotona ja pärjää ja saa lounasta, ja loppuun lapsi voisi olla vielä parisen tuntia yksin?
Vastaukseni tuli ehkä liian myöhään? Mutta ehkä joku muu hyötyy... Tällä systeemillä lapsen ei tarvitsisi olla älyttömän kauan yksinään, vanhemmilla ehkä joku mielenrauha ja ei tulisi järjettömän kalliiksi kuitenkaan ( esim MLL:n hoitajan kanssa vietetty kaksituntinen maksaa 16 e) . Toki vaatii hoitajan kanssa järjestelyjä, mutta en pitäisi mitenlään mahdottomana järjestelynä...( toki en tiedä, ottaako mll vastaan keikkoja, joissa lapsi jätetään yksin keikan jälkeen...?)
Eli meillä nimenomaan perheessä oli pahempia muitakin ongelmia kuin yksinolo, siksi pärjäsin elämässä eteenpäin. Se perhehelvetti oli pahinta mitä olen kokenut ei siinä eskarit auta mitään. Pitää olla älliä pärjätä omillaan ja uskoa parempaan.
olkaa siis ystävällisä , rohkeasti kysykääitse olen suoraan sanonut lapseni kavereiden äideille, et mielellään saa tulla leikkimään, enkä koskaa olen ottanut mitään maksua tms
eli YHTEISTYÖ on avainsanaitse en mielellään halua lasta kotiini lapseni kanssa leikkimään, ilman että olen sopinut asiasta vanhemmanpansa kanssa, tuloajat ja lähtöajat, saako kulkea itse, onko allergiaa .kyseessä siis 6-8 vuotiaat.
olet siis siinä käsityksessä, että vaikkapa viisi naapuruston perhettä, joissa kaikissa kaksi työssäkäyvää, osin vuorotyössä olevaa vanhempaa voi tuosta noin vaan sujuvasti "järkkää vapaans" siten, että kymmenen ihmisen + lapset päälle aikataulut ns. mätsäävät? Ehkä olen sitten sellainen kamala "nyky äiti" kun en usko moisen onnistuvan...
joka on ns arkipäivä ?
eli tänä vuonna ole kuin 5, eli yks per perhe tulee järkättäväksi, ja jos noin ihana tilanne, et 10 aikuista niin ei voi olla vaikeeta......halsuta kiinni.. jokainen tietty ei mielellää viitsis eees sitä yhtä päivää vahtia aaniitä muiden lapsia... siitähnä se on kiinni
jengissä, kun oli niin ahdistavaa himassa/sukulaisten valvonnassa. Mies taas se kasvateltu pumpulissa ja mwidän lapset ei tule pärjään omillaan edes 27v. ja se on must ihan ok, mä olen tääällä niitä vartem
jengissä, kun oli niin ahdistavaa himassa/sukulaisten valvonnassa. Mies taas se kasvateltu pumpulissa ja mwidän lapset ei tule pärjään omillaan edes 27v. ja se on must ihan ok, mä olen tääällä niitä vartem
en tekisi etätöitä. Toisena vaihtohtona olisi viedä isovanhemmalle hoitoon ja kolmantena ottaa töihin mukaan. Noista viimeinen ei aina kävisi jos sattuisi olemaan työpalaveri asiakkaalla ja isovanhempikaan ei nyt juuri jaksaisi kun on ollut leikkauksessa.
Tilanteet ja lapset ovat erilaisia. Jokainen tekee kuten katsoo parhaaksi ja sopivaksi.