Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ekaluokkalaisenne viettää välipäivät jos olette töissä?

Vierailija
28.12.2012 |

Meidän ekaluokkalainen ei halua millekään leirille ja sanoo pärjäävänsä kotonakin. Seurana olisi välillä toki kolmasluokkalainen sisarus, joka kyllä ihan varmasti häipyy kavereilleen.

Uskaltaisinko jättää lapsen kotiin kolmeksi päiväksi? Kännykkä on ilman muuta käytössä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi taatana sentään! Ettei osaa ja pysty normiälyinen lapsi olemaan yksin kotona edes päiväsaikaan??! Menkää vierotukseen, jossa teidät puudelit parannetaan. Itse olen hyvin elänyt jo 6 vuotiaasta kotona koulun jälkeen. Ei ennenkään ollut eskareita ja niin me vaan hengissä ollaan ja hyvissä voimissa.

koulun jälkeen on eri asia kuin olla koko päivä yksin..

Nyt ei ole kyse siitä, että lapsi on sen iltapäivän yksin (mikä lienee jotain 2-5h välillä) vaan kyse on siitä, että lapsi olisi koko päivä (jotain 7-9h välillä) yksin. Siinä on pienoinen ero, eikös olekin?

Vierailija
42/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mä edelleen tivaan opettajilta ja nuoriso-ohjaajalta, että minne se lapsi laitetaan? Koulujen loma-ajat on niin pitkiä, ettei ainakaan mun 24+6 lomapäivää mitenkään riitä täyttämään kaikkia päiviä.

minäkin haluaisin kuulla jotain KONKREETTISIA vastauksia syyllistämisen sijaan.

eli aivan varmasti löytyy joku äiti, joka mielellään ottaa omansa lisäksi muutaman muunkin hoidettavakseen. eli kuten minä, kesällä oli lapseni kavereita meillä aamusta iltaan, keksin kaikkee kivaa tekemistä, retkiä yms joita olisin tehnyt kahden oman lapsenikin kanssa, nyt oli mukavampaa, kun oli kavereita :)

olkaa siis ystävällisä , rohkeasti kysykää

itse olen suoraan sanonut lapseni kavereiden äideille, et mielellään saa tulla leikkimään, enkä koskaa olen ottanut mitään maksua tms

nytkin on ekaluokkalaisia tulossa välipäivinä meille, vanhemmits jompi kumpi tuoa ja sit hakee.

toinen vaihtoehto on, et työssäkäyvät järkkää vuoropäivät vapaata, tai etätyötä tms

eli vaikka 5 perhettä yhdessä järkkää vapaans ja hoitaa omansa lisäksi muut, ja sit toisen vuoro jne

ihmettelen miten nyky äidit on niin haluttomia olemaan missään tekemisissä lastensa kavereiden vanhempien kanssa...

monia ei kiinnosta yhtään missä ja kenen luona lapsensa kulkee :(

meilläkin on leikkimässä useampikin lapsi, joiden vanhemmista ei ole tietoakaan, eivät siis tekstaa edes , vaan olettavat lasten ihan keskenään hoitavan leikkiaikansa...

eli YHTEISTYÖ on avainsana

itse en mielellään halua lasta kotiini lapseni kanssa leikkimään, ilman että olen sopinut asiasta vanhemmanpansa kanssa, tuloajat ja lähtöajat, saako kulkea itse, onko allergiaa .kyseessä siis 6-8 vuotiaat.

olet siis siinä käsityksessä, että vaikkapa viisi naapuruston perhettä, joissa kaikissa kaksi työssäkäyvää, osin vuorotyössä olevaa vanhempaa voi tuosta noin vaan sujuvasti "järkkää vapaans" siten, että kymmenen ihmisen + lapset päälle aikataulut ns. mätsäävät? Ehkä olen sitten sellainen kamala "nyky äiti" kun en usko moisen onnistuvan...

joka on ns arkipäivä ?

eli tänä vuonna ole kuin 5, eli yks per perhe tulee järkättäväksi, ja jos noin ihana tilanne, et 10 aikuista niin ei voi olla vaikeeta......halsuta kiinni.. jokainen tietty ei mielellää viitsis eees sitä yhtä päivää vahtia aaniitä muiden lapsia... siitähnä se on kiinni

Ei se aina ole halusta kiinni. Täälläkin vaahdotaan kun lapsiperhiden pitää saada lomansa kun koulut on kiinni. Tämän takia joissakin paikoissa on lomien kierto. Eikä työnantajan tarvitse lomia myöntää vain siksi että lapsi on yksin kotona. Esim. joulu on kaupanalalla parasta myyntiaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun jälkeen on eri asia kuin olla koko päivä yksin..

Nyt ei ole kyse siitä, että lapsi on sen iltapäivän yksin (mikä lienee jotain 2-5h välillä) vaan kyse on siitä, että lapsi olisi koko päivä (jotain 7-9h välillä) yksin. Siinä on pienoinen ero, eikös olekin?

Meillä ainakin lapsi nukkuu lomalla pitkään ja koulun jälkeen voi olla pitkäkin yksinolo, joten ei noissa ajoissa paljon eroa ole.

Vierailija
44/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mä edelleen tivaan opettajilta ja nuoriso-ohjaajalta, että minne se lapsi laitetaan? Koulujen loma-ajat on niin pitkiä, ettei ainakaan mun 24+6 lomapäivää mitenkään riitä täyttämään kaikkia päiviä.

minäkin haluaisin kuulla jotain KONKREETTISIA vastauksia syyllistämisen sijaan.

eli aivan varmasti löytyy joku äiti, joka mielellään ottaa omansa lisäksi muutaman muunkin hoidettavakseen. eli kuten minä, kesällä oli lapseni kavereita meillä aamusta iltaan, keksin kaikkee kivaa tekemistä, retkiä yms joita olisin tehnyt kahden oman lapsenikin kanssa, nyt oli mukavampaa, kun oli kavereita :) olkaa siis ystävällisä , rohkeasti kysykää itse olen suoraan sanonut lapseni kavereiden äideille, et mielellään saa tulla leikkimään, enkä koskaa olen ottanut mitään maksua tms nytkin on ekaluokkalaisia tulossa välipäivinä meille, vanhemmits jompi kumpi tuoa ja sit hakee. toinen vaihtoehto on, et työssäkäyvät järkkää vuoropäivät vapaata, tai etätyötä tms eli vaikka 5 perhettä yhdessä järkkää vapaans ja hoitaa omansa lisäksi muut, ja sit toisen vuoro jne ihmettelen miten nyky äidit on niin haluttomia olemaan missään tekemisissä lastensa kavereiden vanhempien kanssa... monia ei kiinnosta yhtään missä ja kenen luona lapsensa kulkee :( meilläkin on leikkimässä useampikin lapsi, joiden vanhemmista ei ole tietoakaan, eivät siis tekstaa edes , vaan olettavat lasten ihan keskenään hoitavan leikkiaikansa... eli YHTEISTYÖ on avainsana itse en mielellään halua lasta kotiini lapseni kanssa leikkimään, ilman että olen sopinut asiasta vanhemmanpansa kanssa, tuloajat ja lähtöajat, saako kulkea itse, onko allergiaa .kyseessä siis 6-8 vuotiaat.

olet siis siinä käsityksessä, että vaikkapa viisi naapuruston perhettä, joissa kaikissa kaksi työssäkäyvää, osin vuorotyössä olevaa vanhempaa voi tuosta noin vaan sujuvasti "järkkää vapaans" siten, että kymmenen ihmisen + lapset päälle aikataulut ns. mätsäävät? Ehkä olen sitten sellainen kamala "nyky äiti" kun en usko moisen onnistuvan...

joka on ns arkipäivä ? eli tänä vuonna ole kuin 5, eli yks per perhe tulee järkättäväksi, ja jos noin ihana tilanne, et 10 aikuista niin ei voi olla vaikeeta......halsuta kiinni.. jokainen tietty ei mielellää viitsis eees sitä yhtä päivää vahtia aaniitä muiden lapsia... siitähnä se on kiinni

Niin moni ei vaan tajua, että normityössäkin uudenvuodenaattokin on ihan arkipäivä. Eli joulun jälkeen oli to ja pe. Seuraavalla viikolla muut päivät paitsi ti.

Toiseksi: Jos haluaa viettää sen viikon hiihtoloman, ei välttämättä ole sitä yhtäkään päivää tuohon heittää, tai niillä lähiperheillä (viisikin perhettä läheisinä on jo paljon) on omia lomasuunnitelmia eli matkustavat joulun aikaan eivätkä voi osallistua talkoisiin, tai ei saa töistä palkatontakaan, kun muut lomalla.

t. totaali-yh, joka tosissaan miettii miten noista lomista ikinä selviää (paras kai jättää työ ja jäädä työttömäksi, johan se MLL:n hoitaja maksaisi niin paljon kaikille niille päiville, jolloin minulla ei ole lomaa. Ja ei sitä palkatonta niin vain oteta!)

Vierailija
45/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaali lapsi selviää loma-ajoista ihan itsekseen ilman, että kasvaa 13-vuotiaaksi sukupuolitautia kantavaksi juopoksi.

t: myös totaali-yh, jonka alakouluikäinen lapsi viettää ja on viettänyt joululomansa tähänkin asti itsekseen.

Vierailija
46/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaali lapsi selviää loma-ajoista ihan itsekseen ilman, että kasvaa 13-vuotiaaksi sukupuolitautia kantavaksi juopoksi. t: myös totaali-yh, jonka alakouluikäinen lapsi viettää ja on viettänyt joululomansa tähänkin asti itsekseen.

Ja sitten niistä ETÄTÖISTÄ: joskus ok, mutta usein varmasti esim. puhelinneuvotteluissa sellaisia asioita, joita asiaa edes vähän ymmärtävät (vanhemmat kuin päiväkoti-ikäiset) eivät saisi salassapitovelvollisuuden takia kuulla. Vai miten?

Vierailija
47/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tänä vuonna ole kuin 5, eli yks per perhe tulee järkättäväksi, ja jos noin ihana tilanne, et 10 aikuista niin ei voi olla vaikeeta......halsuta kiinni.. jokainen tietty ei mielellää viitsis eees sitä yhtä päivää vahtia aaniitä muiden lapsia... siitähnä se on kiinni

mutta kirjoitustyylistäsi päätellen et itse taida olla esim. matkustelua vaativissa hommissa, joissa jo pelkkä oman perheen sisäisten menemisten, puhelinpalaverien, lasten harrastusten ja muiden menojen aikatauluttaminen on usein sangen vaativaa puuhaa. Siihen päälle kahdeksan muun vanhemman kalenterien vekslaaminen on jo melkomoisen haastavaa. Vaikka se kuinka halusta kiinni olisikin.

Ihanaa, että teidän perheessä on ovet aina auki - jopa ilman sitä maksua - mutta kaikissa perheissä se ei ole ihan niin yksinkertaista.

Vierailija
48/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaali lapsi selviää loma-ajoista ihan itsekseen ilman, että kasvaa 13-vuotiaaksi sukupuolitautia kantavaksi juopoksi. t: myös totaali-yh, jonka alakouluikäinen lapsi viettää ja on viettänyt joululomansa tähänkin asti itsekseen.

Ja sitten niistä ETÄTÖISTÄ: joskus ok, mutta usein varmasti esim. puhelinneuvotteluissa sellaisia asioita, joita asiaa edes vähän ymmärtävät (vanhemmat kuin päiväkoti-ikäiset) eivät saisi salassapitovelvollisuuden takia kuulla. Vai miten?

eivät ole sellaisia että niissä kovin salaista olisi. Puhelinneuvotteluja on harvoin näin välipäivinä kun kaikki ovat lomilla ja chatilla hoidetaan osa muutenkin työasioista.

Vierailija
49/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "pärjäävät" lapset ovat kaikkein säälittävimpiä. Nuoruusiässä sitten peitetään se lapsena koettu turvattomuus ja yksinäisyys päihteillä ja varhaisilla seurustelusuhteilla. Jostain lapsi sen turvan tarvitsee. Näitä "pärjääjiä" olen minäkin nähnyt liikaa työssäni.

Liian aikaisin pärjäämään jätetyistä tulee rikkinäisiä lapsia, jotka selviävät yksin myös murrosiässä, vaikka sitten jengistä etsitään tukea ja turvaa.

Minä olin ekaluokkalaisena paljon yksin koska pidin siitä, talon pidin pystyssä seiskaluokkalaisena viikon ajan yksin eikä minusta tullut mitään rikkinäistä teiniä. Ensimmäisen kerran join 14-vuotiaana, mutta se ei ollut mitään joka viikonloppuista kännäystä vaan ehkä pari kertaa vuodessa. En riekkunut kylillä yömyöhään ja ensimmäisen kerran seurustelin 17-vuotiaana. En kokenut itseäni turvattomaksi ollessani yksin pienenä, enemmänkin ärsytti kun joku olikin kotona.. Kuljin koulumatkatkin yksin metsäreittiä ja muutenkin kuljeskelin tuolla metsikössä.

Jotenkin kummaa tämä nykyajan vauhkoaminen siitä että lapsi pitäisi tunkea iltapäiväkerhoihin ym. Itse en olisi välittänyt mennä, kun minua pari kertaa vietiin jonkinlaiseen päivikseen.. Kai se kaupungissa on sitten eri juttu :/

Vierailija
50/50 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on koulu sujunut ja ei tarvitse olla niiden luokan riehujapoikien terrorin kohteena enää iltapäiviä. Neljässä koulutunnissa on tarpeeksi tekemistä.

Mummi on iltapäivisin meillä, mutta itse lapsi menee koulumatkat ja ihan ok on pärjännyt. Normijärkinen lapsi pärjää kyllä. Nämä luokan ei-koulukypsät adhd-häirikköpojat ei pärjää.

:o Pitäisikö mun sis pakottaa ne sinne ip-kerhoon jossa käsitykseni ollaan kuin kiljuvassa teuraslaumassa iltapaäivisin?! Onko se todella sitten se parempi vaihtoehto kuin oman kodin rauha, ihan vaan sen paikalla olevan aikuisen ansiosta? Ihan tosissani kysyn nyt. En väitä olevani oikeassa vaan pelkään ettei tähän mitään täydellistä ratkaisua olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan