Missä ekaluokkalaisenne viettää välipäivät jos olette töissä?
Meidän ekaluokkalainen ei halua millekään leirille ja sanoo pärjäävänsä kotonakin. Seurana olisi välillä toki kolmasluokkalainen sisarus, joka kyllä ihan varmasti häipyy kavereilleen.
Uskaltaisinko jättää lapsen kotiin kolmeksi päiväksi? Kännykkä on ilman muuta käytössä.
Kommentit (50)
myös esim. päivät, jolloin on kipeä, esim yskässä tms, selviytyy yksin kotona.
ei se varmaan kaikilla toimi, mutta minun lapsi "nauttii" omasta rauhasta...
Eli n. klo 8-16. Vähän voin joustaa iltapäivästä ja lähteä töistä aikaisemmin.
Kyllähän tämä minuakin mietityttää, mutta lapsi ei millään haluaisi leirille eikä ketään hoitajaa kotiin ole.
Töissäkin on juuri palavereja, joten en voi ottaa mukaan. Voin tehdä töitä myös etänä, mutta eihän siitäkään mitään tule jos lapset on kotona.
Mä velvoittaisin ison sisaruksen olemaan kotona mun työni ajan, ei niinkään hoitajaksi vaan seuraksi. Eihän näihin ole kaikilla vaihtoehtoja.
Eli n. klo 8-16. Vähän voin joustaa iltapäivästä ja lähteä töistä aikaisemmin.
Kyllähän tämä minuakin mietityttää, mutta lapsi ei millään haluaisi leirille eikä ketään hoitajaa kotiin ole.
Töissäkin on juuri palavereja, joten en voi ottaa mukaan. Voin tehdä töitä myös etänä, mutta eihän siitäkään mitään tule jos lapset on kotona.
kokonaisen työpäivän ajaksi kotiin yksin tai edes vanhemman sisaruksen kanssa.
Meillä on onneksi järjestetty loman ajaksi iltapäiväkerhon tiloissa hoitoa klo 8-16. Ei minunkaan ekaluokkalaiseni haluaisi sinne mennä mutta mielestäni hän ei ole vielä kypsä itse asiasta päättämään. Toki hän joutuisi olemaan kotona ihan yksin, kun isompia sisaruksia ei ole.
viime vuonna ekaluokkalainen yksin koulun lomilla. Ei käynyt ippekerhossakaan enää joulun jälkeen vaan oli iltapäivät yksin.
Kesälomallakin, toki sitten ekaluokan jälkeen, oli arkipäivien päivät kuukauden ajan yksin kotona.
Pärjäsi ihan hyvin.
kokonaisen työpäivän ajaksi kotiin yksin tai edes vanhemman sisaruksen kanssa.
No minne sinä sen lapsen sitten veisit? Ap:han sanoi, että lastenhoitajaa ei ole tarjolla ja töissä on pakko olla. Lomapäiviäkään ei välttämättä voi oikein ottaa kun talviloma menee koulujen hiihtolomaviikkoon ja kesälomasta ei taatusti jää ylimääräistä kun sitä on 4 viikkoa.
jossa jokainen aikuinen joutuu yleensä lomilla pitämään viittä lasta kotonaan yhden päivän ajan. Toimii kuin tauti. Myös tarhalaiset otetaan mukaan!
On yleesä juuri niitä, jotka teininä pärjää myös hyvin jengeissä metsässä ja vetää viinaa ja röökiä 13-vuotiaina!
T. Nuoriso-ohjaaja
viime vuonna ekaluokkalainen yksin koulun lomilla. Ei käynyt ippekerhossakaan enää joulun jälkeen vaan oli iltapäivät yksin.
Kesälomallakin, toki sitten ekaluokan jälkeen, oli arkipäivien päivät kuukauden ajan yksin kotona.
Pärjäsi ihan hyvin.
On yleesä juuri niitä, jotka teininä pärjää myös hyvin jengeissä metsässä ja vetää viinaa ja röökiä 13-vuotiaina!
T. Nuoriso-ohjaaja
Pärjäsi ihan hyvin.
No sitähän ei voi vielä tietää millainen on teininä.
Jotenkaan en kuitenkaan jaksa uskoa, että kiltistä ja hyvätapaisesta lapsestani kasvaisi kovin paha teini.
Joten tuskin siinäkään vaiheessa jaksat kauheasti huolehtia ja hössöttää. Ne puistokännääjät kun on yleensä niitä, joita ei kaivata kauheasti kotiin. Ne etsii ne läheiset sitten muualta kuin kotoa ;-)
T. Se nuoriso-ohjaaja
Joten tuskin siinäkään vaiheessa jaksat kauheasti huolehtia ja hössöttää. Ne puistokännääjät kun on yleensä niitä, joita ei kaivata kauheasti kotiin. Ne etsii ne läheiset sitten muualta kuin kotoa ;-)
T. Se nuoriso-ohjaaja
Ei kyllä lomiaan ole puistossa viettänyt vaan ihan kotona. Ja kyllähän sitä on koko ajan huolissaan omasta lapsestaan muutenkin. Hössöttäminen on kuitenkin turhaa.
Hössöttävien vanhempien lapset ne vasta piloille kasvavatkin, kun joslus sitä olisi itsekseenkin pärjättävä.
Ne "pärjäävät" lapset ovat kaikkein säälittävimpiä. Nuoruusiässä sitten peitetään se lapsena koettu turvattomuus ja yksinäisyys päihteillä ja varhaisilla seurustelusuhteilla. Jostain lapsi sen turvan tarvitsee. Näitä "pärjääjiä" olen minäkin nähnyt liikaa työssäni.
millaisia niistä paapotuista lapsista kasvaa. Niistä, jotka eivät saa itse kävelle kouluun vaan istuvat autossa kaikki normaalit matkat. Sitten iltapäiväkerhon jälkeen kiidätetään autolla harrastuksiin.
Sellaiset lapset eivät saa koskaan vain olla. Lomallakin täytyy mennä jonnekin kerhoon suorittamaan.
Itsekseen olo ja tylsistyminenkin on lapselle hyväksi.
Kännykkäaikana ei tarvitse koskaan olla ilman yhteyttä vanhempaan.
uskaltaisin jättää. Kolme päivää on lyhyt aika.
Ne "pärjäävät" lapset ovat kaikkein säälittävimpiä. Nuoruusiässä sitten peitetään se lapsena koettu turvattomuus ja yksinäisyys päihteillä ja varhaisilla seurustelusuhteilla. Jostain lapsi sen turvan tarvitsee. Näitä "pärjääjiä" olen minäkin nähnyt liikaa työssäni.
Liian aikaisin pärjäämään jätetyistä tulee rikkinäisiä lapsia, jotka selviävät yksin myös murrosiässä, vaikka sitten jengistä etsitään tukea ja turvaa.
millaisia niistä paapotuista lapsista kasvaa. Niistä, jotka eivät saa itse kävelle kouluun vaan istuvat autossa kaikki normaalit matkat. Sitten iltapäiväkerhon jälkeen kiidätetään autolla harrastuksiin.
Sellaiset lapset eivät saa koskaan vain olla. Lomallakin täytyy mennä jonnekin kerhoon suorittamaan.
Itsekseen olo ja tylsistyminenkin on lapselle hyväksi.
Kännykkäaikana ei tarvitse koskaan olla ilman yhteyttä vanhempaan.
eli kauheaa on tämä kännyaika :( vanhemmat kuvittelevat ja ihan oikeesti luulevat, että pienelle lapselle riittää, et saa kännyllä yhteyden vanhempaansa :(
tuloksia jo näkee........
lapsi tarvitsee virikkeellistä toimintaa, turvallisen aikuisen lähelleen, ei kännyn jatkeena...
omani on jo yliopsitossa opiskelemassa, ja kännyä ei ollut, kuin teini-iässä. kyllä, harrasti paljon ja oli turvallinen aikuinen läsnä aina ekan ja tokan luokan ajan, jatkossakin melkein joka päivä,
miehen kanssa menimme töihin ns ristiin, olin töissä viikonloppuisin, jolloin mies vapaa.viikolla tein öitä, olin aamulla lähettämässä kouluun ja iltapäivisin vastaanottamassa...
lomat otimme vuoronperään, minä kesäkuun , mies heinäkuun jn e
ja todellakin tulkosena upea nuori, hyvät yo paperit ja paikka yliopistossa
sosiaalinen ja yhtiekykyinen nuori , koskaan ei ollut ns toistenmielestä n `normaali `taistelua.
eli hyvät vanhemmat älkää vaatiko lapsiltanne liikaa liian varhain, kaikkea ehii vielä.
panostakaa lastenne kanssa yhteiseen aikaan.
...mä edelleen tivaan opettajilta ja nuoriso-ohjaajalta, että minne se lapsi laitetaan? Koulujen loma-ajat on niin pitkiä, ettei ainakaan mun 24+6 lomapäivää mitenkään riitä täyttämään kaikkia päiviä.
Jos lapsi ei halua kerhoon -vienkö väkisin?
Jos lastenhoitoapua ei ole saatavilla ja rahaa ei ole lastenhoitajan palkkaamiseen (3pv maksaa monta sataa euroa!)
Jos molemmilla on normaali palkkatyö, josta ei vaan voi jäädä pois kun huvittaa, eikä esim. lvi-asentajan töitä tehdä etänä.. eikä sitä myöskään ole tarjolla kuin arkipäivisin.
Meillä on kummallakin ihan perusduuni 8-16, saatan pystyä sopimaan esim. tuntia aikaisemmin lähdön kotiin, mutta mua ärsyttää meidän ihan tavallisten kotien syyllistäminen. Mekin parhaamme tehdään, ei olla mitään urapyrkyreitä eli ollaan arki-illat kotona perheen kesken ja lomat vietetään yhdessä koko perheen kesken.
Mutta meillä ei kertakaikkiaan ole vapaapäiviä. Mä en suostu ottamaan tommosta nuoriso-ohjaajan syytöstä hartioilleni, että muka tuhotaan lastemme tulevaisuus kun ne joutuu olemaan välipäivät kotona (10v ja 7v)
eihän sitä koskaan tiedä...eli EI. Et missään nimessä voi jättää ekaluokkalaista yksin kolmeksi päiväksi.
Myös kolmasluokkalainen on aivan liian pieni jäämään kolmeksi päiväksi yksin kotiin ja ottamaan vastuuta nuoremmasta sisaruksesta.
Minne sinulla olisi niin tärkeää menoa?