Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumattomat: miksi viette lapsenne srk:n päiväkerhoon?

Vierailija
27.12.2012 |

Tunnen parikin äitiä, jotka eivät kuulu kirkkoon eivätkä ole millään tavalla uskonnollisia, mutta silti ovat käyttäneet hyväksi seurakunnan päiväkerhon palveluita. He eivät maksa kirkolle mitään, mutta saavat nämä palvelut ilmaiseksi hyväksikäyttämällä. Kristinuskoon kun kuuluu, että ketään lasta ei käännytetä pois. Miten tämä voi olla moraalisesti oikein? Todella itsekästä käytöstä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän me seurakunnan jäsenetkin teemme eli maksamme kirkollisveroa ja sillä rahalla järjestetään lapsille kerhoja.

Mikään ei estä kirkkoon kuulumattomia tekemästä samoin sen sijaan, että valittavat, että se on ainoa mahdollisuus. Me annamme sen mahdollisuuden teille, jotka itse ette kerää omaa yhteisöänne, kerää sille rahaa ja järjestä kerhoa.

Vierailija
22/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä maksavat käytännössä kaikki Suomeen verojaan maksavat yhtiöt ja yhteisöt. Yhteisövero on noin 25% yhtiön verotettavasta tulosta ja kirkko saa siitä noin 2%. Euroissa tuo tarkoittaa noin 120 miljoonaa euroa.

Kyllä siihen muutama päiväkerhopaikka mahtunee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne otetaan avosylin vastaan pakanatkin, se on Jumalan tahto!

Niinhän me seurakunnan jäsenetkin teemme eli maksamme kirkollisveroa ja sillä rahalla järjestetään lapsille kerhoja.

Mikään ei estä kirkkoon kuulumattomia tekemästä samoin sen sijaan, että valittavat, että se on ainoa mahdollisuus. Me annamme sen mahdollisuuden teille, jotka itse ette kerää omaa yhteisöänne, kerää sille rahaa ja järjestä kerhoa.

Vierailija
24/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirkkoon kuulumattomat ei järjestä omia kerhojaan?Niinhän me seurakunnan jäsenetkin teemme eli maksamme kirkollisveroa ja sillä rahalla järjestetään lapsille kerhoja.

Vierailija
25/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkolla on ketunhäntä kainalossa kerhoja järjestäessään. Ei se mitään pyytetöntä toimintaa ole.

Vierailija
26/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lapset kuuluu? Mitä sitten jos äidit ei kuuluisi, eihän ne siellä kerhoile. Tiedän monta pariskuntaa, joista toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei. Toki lapset voivat kerhoon mennä silti.

Vierailija
27/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirkkoon kuulumattomat ei järjestä omia kerhojaan?Niinhän me seurakunnan jäsenetkin teemme eli maksamme kirkollisveroa ja sillä rahalla järjestetään lapsille kerhoja.

avoin kaikille, siis srk:n päiväkerho. Täällä ainakin mahtuu tietty määrä, ilmoittautuminen syksy/kevät. Ja jos tulee esim. 15 lasta, niin lopuille sanotaan ei tai jää jonottamaan.

Vierailija
28/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin siinä ei ole mitään naputettavaa ap:lla ja muilla "lähimmäisenrakkailla". ;)

Vierailija
29/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se epäreilua jos sinun lapset ei mahdu ja naapurin Nico mahtuu kerhoon! :(

Vierailija
30/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaan eteenpäin uskoon kuulumattomille(vrt lähetyskäsky). Uskoakseni juuri sen vuoksi kerhot on kaikille avoimia. Ei sen vuoksi etteikö voisi ulkopuolisia käännyttää.

Mulle on ihan yks lysti käykä kirkkoonkuulumattomia tai esim muslimeja siellä(niitäkin on näkynyt) silti maksan omasta puolestani ne verot ihan mielellään.

Vierailija
31/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä alkoi ärsyttää joidenkin "uskovien" asenteet. Kirkossa käytiin, penkissä istuttiin jne, mutta auta, jos pyysit apua johonkin, vastaus oli tiukka "ei".

Mielenkiintoinen tämä ketju "miksi lapsi pääsee kerhoon?". Eikö uskovien pitäisi pikemminkin toivoa, että ei-uskovien vanhempien lapset tulisivat sankoin joukoin kerhoon kuulemaan Jeesuksesta ja tulisivat uskoon?

"Kukaan ei voi palvella kahta herraa..." Ihminen joutuu valitsemaan mammonan tai Jumalan.

Vierailija
32/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien kun ei ole muita kerhoja. Meillä kukaan perheestä ei kuulu kirkkoon. Maksetaan lukukausimaksu ja onhan siinä potentiaalia, että saavat yhden untuvikon aivopestyä mukaansa. Jos muita vaihtareita olisi, veisin varmasti muualle.

Vierailija
33/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arvatkaa miksi erosin kirkosta? Ensimmäisenä alkoi ärsyttää joidenkin "uskovien" asenteet. Kirkossa käytiin, penkissä istuttiin jne, mutta auta, jos pyysit apua johonkin, vastaus oli tiukka "ei". Mielenkiintoinen tämä ketju "miksi lapsi pääsee kerhoon?". Eikö uskovien pitäisi pikemminkin toivoa, että ei-uskovien vanhempien lapset tulisivat sankoin joukoin kerhoon kuulemaan Jeesuksesta ja tulisivat uskoon? "Kukaan ei voi palvella kahta herraa..." Ihminen joutuu valitsemaan mammonan tai Jumalan."

Jatkan vielä. En eronnut kirkosta siksi, että olisin parempi. Enkä vie lapsiani kirkon kerhoon, en vienyt heitä silloin, kun kuuluimme vielä kirkkoon, enkä nytkään kun olemme kirkosta eronneet.

Nykyajan kirkko on vain liian pitkälle perinteitä. Tyhjää sanahelinää ilman sisältöä. Tapoja ja tottumuksia, vailla todellista merkitystä. Kerätään rahaa lähetystyöhön ja auttamiseen. Mutta samalla kieltäydytään auttamasta viereisessä penkkirivissä istuvaa sisarta/veljeä tai vahditaan ettei naapurin kirkkoon kuulumaton äiti tuo lapsiaan "ilmaiseksi" kuulemaan Jeesuksesta seurakunnan kerhoon. Toki kirkossa on mukana myös aidosti auttamishaluisia ihmisiä, todellisia uskovia, joilla on aitoa lähimmäisenrakkautta. Monesti vain tuntuu, että nämä aidot uskovat ovat todellinen vähemmistö kirkossa.

Vierailija
34/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se epäreilua jos sinun lapset ei mahdu ja naapurin Nico mahtuu kerhoon! :(

Niinhän me seurakunnan jäsenetkin teemme eli maksamme kirkollisveroa ja sillä rahalla järjestetään lapsille kerhoja. Mikään ei estä kirkkoon kuulumattomia tekemästä samoin sen sijaan, että valittavat, että se on ainoa mahdollisuus. Me annamme sen mahdollisuuden teille, jotka itse ette kerää omaa yhteisöänne, kerää sille rahaa ja järjestä kerhoa.

silti jaksan ihmetellä niitä vanhempia, jotka toivovat, että kristinusko ei olisi esillä seurakunnan kerhossa, koska he eivät halua lapsensa kuulevan Jumalasta. Kerhossa lapsi on vain siksi, ettei mikään muu taho kerhoa järjestä.

Kukaan ei ole kieltänyt kirkosta eronneita yhdessä järjestämästä kerhoa, mutta se koetaan hankalana ja kalliina, ei ole tiloja (seurakunnan kerhothan ovat aina ilmaisissa seurakunnan tiloissa :-) )ja on niin vaikea saada ohjaajia.

On kummallista, että seurakunnan tarjoama palvelu otetaan vastaan silloin, kun vaihtoehtona olisi se, että itse pitäisi nähdä vaivaa. Kirkosta halutaan erota, koska kirkollisvero on korkea, mutta kirkolta halutaan ilmaista palvelua vedoten kristillisyyteen.

Ei minua haittaa se, että seurakunnan kerhossa on kirkollisveroa maksamattomien lapsia, mutta se haittaa, että näiden lasten vanhemmat haluavat kieltää Jeesuksesta ja Jumalasta puhumisen vedoten siihen, että hei eivät halua lastensa aiheesta kuulevan.

Vierailija
35/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö nykyäänkin kirkkoon kuulumattomien yritykset joutuvat maksamaan kirkollisveroja??????????????

133 miljoonaa eli noin 13% kaikista tuloista.

Yksityisten maksama kirkollisvero oli 856 miljoonaa.

Vertailun vuoksi, yhteisöveroilla kirkko pystyi maksamaan kaikki vuositason investointinsa (sisältää korjausrakentamisen) sekä omilla sivuillaan nimeämänsä suurimmat avustuskohteet: Diakonia-avustukset noin 8 miljoonaa euroa, lähetystyö 19 miljoonaa euroa ja Kirkon Ulkomaanavun sekä Merimieskirkon tuet yhteensä 5 miljoonaa euroa.

Vierailija
36/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole kieltänyt kirkosta eronneita yhdessä järjestämästä kerhoa, mutta se koetaan hankalana ja kalliina, ei ole tiloja (seurakunnan kerhothan ovat aina ilmaisissa seurakunnan tiloissa :-) )ja on niin vaikea saada ohjaajia.

On kummallista, että seurakunnan tarjoama palvelu otetaan vastaan silloin, kun vaihtoehtona olisi se, että itse pitäisi nähdä vaivaa.

itse järjestää jokin uskonnoton kerho pienellä paikkakunnalla, jossa suurin osa asukkaista on kirkon jäseniä. Eihän sinne tosiaankaan saa ohjaajia ja kerhosta tulisi älyttömän kallis tilanvuokrineen ym. Siellä saa sitten oma piltti kerhoilla yksinään, kun ei kukaan muu vanhempi laita lastaan kalliiseen marginaaliryhmän kerhoon, jos on halvempikin vieressä tarjolla ja muut kaverit menevät sinne. Noita uskonnottomia kerhoja pystyy käytännössä järjestämään ainoastaan isommissa kaupungeissa, ja niissähän niitä onkin useimmiten jo saatavilla, vanhempien järjestämänä.

Vierailija
37/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme olivat kunnallisella pph:lla (haimme ensisijaisesti päiväkotiin). Kaikkien lähiseudun perhepäivähoitajien kaikki hoitolapset kävivät seurakunnan kerhossa.

Kun kielsimme lapsiamme menemästä seurakunnan kerhoon oli pph ymmärrettävästi nyreissään. Hän oli tottunut saamaan pari lepo/kauppataukoa viikkoon, mutta nyt piti vahtia lapsiamme.

Koska muut lapset piti kuitenkin viedä ja hakea kerhosta piti lastemme viettää se 1,5 t pph:n kanssa kaupungilla, koska olisi ollut liian kova homma kävellä välillä pph:n kotiin ja takaisin. Käytännössä siis istuskelivat sateessa, tuulessa ja pakkasessa kerhon edessä odotellen. Muut lapset tekivät askartelunsa kerhossa, meidän lapset eivät askarrelleet kertaakaan pph:lla.

Seuraavan vuoden vaihteessa annoimme luvan kerhoiluun. Emme halunneet kiusata lapsiamme eikä pph:ta.

Vierailija
38/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin kotona 3 lapsen kanssa, keksin että voisin viedä vanhemmat lapset seurakunnan kerhoon pari kertaa viikossa. Mutta perhepäivähoitajat olivat varanneet kaikki paikat.

Vähennetäänkö heiltä palkkaa vastaavasti siltä ajalta, kun lapset ovat kerhossa? Tuskin. Saavatko muut työntekijät monta tuntia vapaata viikossa työajalla? Tuskin.

Vierailija
39/39 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vein siksi, kun muita päiväkerhoja tässä lähellä ei ole. Ja satanen per muksu per kausi oli ihan käypä hinta, etten päässyt edes hyväksikäyttämään systeemiä.

Nyt kun muistelin, niin mä kuuluin osan aikaan kirkkoonkin ja maksoin.

Miksei lapset saisi kuulla kristinuskosta, vaikka mä ajattelen toisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi