Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuka ei tiennyt että kinkkua pitää paistaa 2h/kg?!!

Vierailija
25.12.2012 |

ei siitä muuten mureeta tuu!!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei se riitä mihinkään.

Vierailija
2/31 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muuten toi pahaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennessä uuniin, tunti ja kilo ja n. 100 c on oikein hyvä arvio.

Jos sun uunis ei ole tarpeeksi kuuma, saat pitää vaikka 3h/kg tai kinkku jäässä kun menee uuniin.

Vierailija
4/31 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 3kg kinkku ja laskeskelin sen kypsyvän 3 ja puolessa tunnissa. Eka kilo 1,5h ja loput tunti per kilo. Mutta mittari näytti vasta 60 kun tuo aika oli mennyt. Lopulta kinkku oli uunissa 6 tuntia! ennen kin mittari nousi 8-kymppiin. Luin jonkun "huippukokin" paisto-ohjeet uudelleen ja potaskaa puhuu kun sanoo tunti per kilo.

Vierailija
5/31 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä kinkun paistosta yhtään mitään!

Kuuntelen huulipyöreänä ihmisten "10kg:n kinkku" -tarinoita ja ihmettelen, että vaikka siitä vain 25% olisi syötävää niin minä tarvitsisin 30 ihmistä syömään sitä.

Eli meillä mies hoitaa kinkun. Sitä ostetaan ehkä kilo max. 2. Syöjiä 7 ja aina syödään kyllästymiseen asti, tehdään kiusausta ja heitetään roskiin.

Vierailija
6/31 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen huulipyöreänä ihmisten "10kg:n kinkku" -tarinoita ja ihmettelen, että vaikka siitä vain 25% olisi syötävää niin minä tarvitsisin 30 ihmistä syömään sitä.

Eli meillä mies hoitaa kinkun. Sitä ostetaan ehkä kilo max. 2. Syöjiä 7 ja aina syödään kyllästymiseen asti, tehdään kiusausta ja heitetään roskiin.

Vierailija
7/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluaa murenevan

Vierailija
8/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

söi 10 henkeä ja n 700g menee tänään roskiin. Ihan kyllästymiseen saakka on syöty - jouluaterioilla ja leivän päällä. Yhtään enempää ei mene, alkaa jo maistumaan "jääkaapilta" yök

Vierailija
9/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on valmis ja murea, ei siihen noin kauaa tarvi varata välttämättä. Kuivuu vaan käppyräksi jos on liian kauan.

Vierailija
10/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä tiedä koska kinkku on valmis.

Kun mittari näyttää 80 astetta niin on valmis.

Vierailija
11/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee juuri sopiva

Vierailija
12/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin kinkun uunista kun mittari näytti 77 astetta, tuon jälkeenhän sisälämpötila vielä nousee pari kolme astetta.

Tuli todella hyvä ja mehevä kinkku.

Alkuun kypsensin 125 asteessa kolmisen tuntia ja sitten pudotin lämpötilan 100 asteeseen, tavallinen sähköuuni. Kinkusta tuli todella vähän nestettä paiston aikana ulos, hyvä kun kastikkeen sai tehdyksi.

Jos nestettä tulee paljon ulos kinkusta tulee kuiva.

Vierailija
13/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tykkää sellaisesta, mutta itse en pidä mehevänä vaan yksinkertaisesti raakana. Vähintään 85 astetta pitää olla, mielummin 90. Sitten on ihanan mureaa ja oikeasti kypsää.

En oikein ymmärrä, miten te voitte pärjätä jollain kilon tai kahden kinkulla isommallakin porukalla. Meillä oli tänä vuonna 8kg ja sitä on jäljellä enää huonommat osat. Kaikki paras alkaa olla syöty. Kinkku korkattiin aattona, kaksi aikuista ja kaksi taaperoa. Eilen oli 6 aikuista syömässä ja nyt onkin kinkusta enää rääppeitä jäljellä.

Vierailija
14/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta sisälämpötilalla 77 kinkku on raaka. Jotkut tykkää sellaisesta, mutta itse en pidä mehevänä vaan yksinkertaisesti raakana. Vähintään 85 astetta pitää olla, mielummin 90. Sitten on ihanan mureaa ja oikeasti kypsää.

En oikein ymmärrä, miten te voitte pärjätä jollain kilon tai kahden kinkulla isommallakin porukalla. Meillä oli tänä vuonna 8kg ja sitä on jäljellä enää huonommat osat. Kaikki paras alkaa olla syöty. Kinkku korkattiin aattona, kaksi aikuista ja kaksi taaperoa. Eilen oli 6 aikuista syömässä ja nyt onkin kinkusta enää rääppeitä jäljellä.

Kypsä se on ja ylikypsä on kun menee yli 80 asteen.

http://www.snellman.fi/fi/blogi/tommi/joulukinkun-paistaminen

Kauanko joulukinkun paistaminen kestää?

Joulukinkun koosta ja muodosta riippuen, kinkku voi valmistua hieman eri aikoihin. Joulukinkun sisälämpötilan tulee olla 74 astetta, jotta se on kypsä. Jos tavoitteenasi on ylikypsä joulukinkku, pitää sisälämpötilan olla 83 astetta tai jopa vähän yli. Varo kuitenkin, ettei kinkusta tule liian kuiva. Kinkun sisälämpötila nousee vielä vähän sen jälkeen kun otat sen uunista. Ota kinkku uunista noin 10 minuuttia ennen tarjoilua. Voit tarjoilla kinkun myös kylmänä tai huoneenlämpöisenä.

Kinkun kuorruttaminen

Kun kinkun sisälämpötila on saavuttanut 74 astetta (tai 83 astetta, jos haluat ylikypsän kinkun), voit ottaa sen uunista ja poistaa verkon sekä päällä olevan rasvan varovasti. Ota myös liemi talteen. Voit syödä kinkun sellaisenaan tai kuorruttaa sen kokonaisvaltaisen makuelämyksen saavuttamiseksi. Siinä tapauksessa voit laittaa uunin nyt 250 asteeseen. Sekoita noin 3 rkl sinappia ja yksi kananmuna keskenään ja levitä seos kinkun päälle. Voit myös jättää kananmunan pois halutessasi. Ripottele sitten päälle hieman korppujauhoja tai leivänmuruja. Laita kinkku uuniin noin 15 minuutiksi. Vahdi kinkkua koko ajan, ettei kuorrute pala. Ota kinkku uunista, kun kuorrute on kauniin kullanruskea! Kinkun liemestä teet helposti täydellisen kastikkeen. Näin syntyy kastike joulukinkulle.

Vierailija
15/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en ole koskaan paistanut kinkkua, syönyt olen viimeksi 2004 eli ennen kuin aloin vegaaniksi..

Vierailija
16/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisit sinäkin parempaa kinkkua, niin vaikka 12 kiloa olisi syöty ennen uuttavuotta.

En tiedä, vaikuttaako kinkun laatu paistoaikaan jotain. Ehkä halpiskinkkua saa paistaa sen 2h/ kg, mutta suomalainen viljapossun noin 10-kiloinen kinkku kypsyi ihanan pehmeäksi, suorastaan suussasulavaksi puolessa vuorokaudessa. Eli reilu tunti / kilo riitti.

Vierailija
17/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa hajota leikatessa :)

Me otamme n. 80 asteessa kinkun pois uunista.

Vierailija
18/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistoaikahan riippuu ihan siitä, millaisen kinkusta haluaa. Alkulämpötilasta ja uunin lämmöstä riippuen 1h/kg saa ehkä juuri ja juuri kypsän n. 75-asteisen, 2h/kg varmasti ylikypsän.

Minusta sellainen 75-asteiseksi paistettu kinkku on ällöttävä, hyi. Sellainen niljakas, kaikki läskit inhottavan sitkeitä jne. Vanhempani paistavat kinkun aina tälläiseksi, tajusin vasta aikuisena että sen takia en koskaan lapsena/nuorena tykännyt kinkusta.

Itse paistan kinkun aina n. 90-asteiseksi, sen jälkeen peitän foliolla jonka jälkeen lopullinen lukema on yleensä n. 92 ennenkuin alkaa jäähtyä. Nam, ihanan mureaa ja suussa sulavaa. Tänä vuonna meillä oli 7,8kg kinkku, joka tullee tänään loppuunsyödyksi. Tapana on ollutkin syödä kinkku loppuun tapaninpäivänä, tai jos jäänyt jämiä, niin ollaan heitetty illalla loppu pois, vaikka väittävät että säilyy viikonkin hyvänä.

Kaikista ällöttävintä on se, kun kinkkua pidetään se viikko jääkaapissa ja sitten aletaan miettiä, mitä niille jämille tehdään, ja lopulta niistä jääkaapin makuisista roippeista tehdään jotain kiusausta tai kinkkusarvia, yäk :-/ Vanhemmillani tapana tämäkin.

Vierailija
19/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nuo, jotka syövät 7 hengen porukalla kilon kinkkua kyllästymiseen asti, ovat taas niitä, jotka tekevät yhdestä jauhelihapaketistakin kolme eri ruokaa ja syövät niitä viikon.

Meillä kilon paisti ei riitä edes tavalliseksi yhden illan arkiruuaksi, pitää olla vähintään 1,5kg ja jauhelihaakin menee 2x400g lootat kerralla, seuraavaksi päiväksi jää ehkä lasten lounaaksi. 2 aikuista ja 2 alle kouluikäistä lasta, eikä kukaan ole lihava.

Vierailija
20/31 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä ainoa tällä palstalla, jolla on niin vanhanaikainen kasvatus, että ruuan roskiinlaittaminen tuntuu suorastaan pahalta?

Onneksi minun ei sentään sitä tarvitse uskoa, että kahden kilon kinkkua on syönyt 10 henkeä ja seuraavana päivänä loput roskiin. Vai oliko se nyt 7 mutta joka tapauksessa todella pieni annos siitä on syöty. Oliko ruokapöydässä muslimeja vai kasvissyöjiä?

Tai sitten se kinkku oli niin kamalan pahaa, että ei sitä olisi syönyt kylän koiratkaan. Rahanhaaskausta, ostakaa ensi jouluksi pikkuisen kalliimpi kotimainen viljapossukinkku, niin tulee syödyksi.