kuka ei tiennyt että kinkkua pitää paistaa 2h/kg?!!
Kommentit (31)
Meillä meni hiukan päälle puol tuntia per kilo kinkun paistossa. Olin ihan hoomoilasena, kun luulin, että menisi vähintään se tunti per kilo paistettaessa. Onneksi oli paistomittari, olisi kinkusta muuten tullut "vähän" liian murea...
Loput kinkusta voi laittaa kuutioiksi pakkaseen ja tehdä hernekeiton tammikuussa. Miksi heittää kinkkua roskiin?? Menekin voi arvioida jo hyvissä ajoin,ja leikata heti osa pois ja pakkaseen. Tulee namia hernekeittoa.
Kohta paistetaan taas sikamiestä!! Onko 4h/kg liian vähän 135-asteisessa uunissa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä kinkun paistosta yhtään mitään!
Kuuntelen huulipyöreänä ihmisten "10kg:n kinkku" -tarinoita ja ihmettelen, että vaikka siitä vain 25% olisi syötävää niin minä tarvitsisin 30 ihmistä syömään sitä.
Eli meillä mies hoitaa kinkun. Sitä ostetaan ehkä kilo max. 2. Syöjiä 7 ja aina syödään kyllästymiseen asti, tehdään kiusausta ja heitetään roskiin.
Se iso luullinen kinkku on eri makuista kuin pienet
Meillä menee iso kinkku lähes kokonaan. Syöjiä on 6
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen huulipyöreänä ihmisten "10kg:n kinkku" -tarinoita ja ihmettelen, että vaikka siitä vain 25% olisi syötävää niin minä tarvitsisin 30 ihmistä syömään sitä.
Eli meillä mies hoitaa kinkun. Sitä ostetaan ehkä kilo max. 2. Syöjiä 7 ja aina syödään kyllästymiseen asti, tehdään kiusausta ja heitetään roskiin.
Ostaisit sinäkin parempaa kinkkua, niin vaikka 12 kiloa olisi syöty ennen uuttavuotta.
En tiedä, vaikuttaako kinkun laatu paistoaikaan jotain. Ehkä halpiskinkkua saa paistaa sen 2h/ kg, mutta suomalainen viljapossun noin 10-kiloinen kinkku kypsyi ihanan pehmeäksi, suorastaan suussasulavaksi puolessa vuorokaudessa. Eli reilu tunti / kilo riitti.
Iso kinkku paistuu suhteessa nopeammin
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 3kg kinkku ja laskeskelin sen kypsyvän 3 ja puolessa tunnissa. Eka kilo 1,5h ja loput tunti per kilo. Mutta mittari näytti vasta 60 kun tuo aika oli mennyt. Lopulta kinkku oli uunissa 6 tuntia! ennen kin mittari nousi 8-kymppiin. Luin jonkun "huippukokin" paisto-ohjeet uudelleen ja potaskaa puhuu kun sanoo tunti per kilo.
Kinkunpaistossa on monta muuttuvaa tekijää. Mainittakoon kaksi tärkeintä:
1. Kinkun lämpötila. On aivan eri asia laittaa uuniin noin 20-asteinen huonelämmössä viipynyt 5 kilon kinkku kuin -20-asteinen umpijäinen.
2. Uunin lämpötila. Noin 250-asteisessa hyvässä leivinuunissa paistuu paljon nopeammin kun 120-asteisessa sähköuunissa.
Osa meistä haluaa mureaa kinkkua, vaikka se olisi sitten kuivaa, mutta osalle täytyy olla todella pitkään ja hitaasti kypsynyttä mehevää kinkkua.
Mä paistan 3-4 tuntia/kilo, 4 kilon kinkku voi olla sen 12 tuntia uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Niistä seitsemästä vähintään 5 kasvissyöjää? Eihän muuten 2 kilon kinkusta (raakana) riittäisi kuin muutama siivu.
Tai sitten se on punasuolattua toissavuonna teurastettua puolalaista sikaa. Sitten en ihmettele vaikka sitä ei söisi koirakaan.
Hyvä suomalainen pakastamaton viljapossun kymmenkiloinen kinkku ei näe uuttavuotta pienessäkään perheessä. Jos oikein tarkka on, niin luut ja lihajämät pakastetaan niin että saadaan niistä myöhemmin kunnon hernerokka.
Ykxmummo kirjoitti:
Loput kinkusta voi laittaa kuutioiksi pakkaseen ja tehdä hernekeiton tammikuussa. Miksi heittää kinkkua roskiin?? Menekin voi arvioida jo hyvissä ajoin,ja leikata heti osa pois ja pakkaseen. Tulee namia hernekeittoa.
Niin. Meillä on paistettu kinkku aattona ja jo pyhinä on siivutettu osa pakkaseen, ja välillä syödään jotain muuta. Hyvät pyttärit saa sitten uudenvuoden tienoilla tai jälkeen.
Ei tosiaan hapateta jääkaapissa viikkoa, eikä seiso pöydässä enempää kuin ne siivut mitä voi olettaa menevän.
Yön yli pitää leivinuunissa niin onpa hyväkkäistä.
Mun mieskin luki ne ohjeet. Kinkun piti muka kypsyä jossain 80 asteessa muutamassa tunnissa. Meidän huoneenlämpöinen viiden kilon kinkku ei kyllä kypsynyt 15 tunnissakaan 80-asteisessa uunissa. Väännettiin lopulta lämpö hiukan yli sataan. Paistomittariin meilläkin luotetaan.