Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä 8-vuotias tuntikausia tavoittamattomissa?

Vierailija
23.12.2012 |

Onko se nykyajan Suomessa normaalia, ettei lapseen olla yhteydessä tuntikausiin?

En vaan voi tajuta, miten 8-vuotias menee kaverille, sieltä joulujuhliinsa ja sieltä jonnekin, eikä vanhemmilla ole mitään tietoa hänen tekemisistään.

Oma muksuni on 9v, ja hän laittaa aina viestin päästessään koulusta, jos ei laita, soitan. Eikä hän hillu missään yksinään iltaan asti.

Olen nähnyt jokaisella nettiforumilla voivottelua ja parkua tuon kadonneen pojan takia, mutta aika harva on edes kysynyt, että missä sen kersan vanhemmat olivat.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et 8 v lähtee koulun jälkeen omin päin joulujuhliin ja sen jälkeen ei kummeksuta et missä lapsi on. Kyllä mentäisiin yhdessä ja juhlien jälkeen on aina sovittu missä treffataan joko luokan ulkopuolella tms. jos lapsi ollut esiintymässä. Pahoin pelkään et lapsi on loukannut itsensä matkalla ja paleltunut. Kauhein skenaario on, et joku pedofiili on napannut tai vanhemmat ovat tehneet hänelle jotain. Hirveää näin joulun alla mutta kyllä nämä "vapaan kasvatuksen" vanhemmat saisivat jo mennä itseensä.

Vierailija
62/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Te siis tiedätte 100% varmuudella, että vanhemmat eivät olisi YRITTÄNEET tavoitella lasta iltapäivän ja illan aikana???

- Te siis tiedätte 100% varmuudella, että vanhemmat eivät olleet ollenkaan huolissaan missään vaiheessa tai eivät kummastelleet, että missä ihmeessä poika on???

- Te siis tiedätte 100% varmuudella, että vanhemmilla on työ, josta juuri tuona päivänä pääsi irrottautumaan ja soittelemaan lapselle??? Huom. on töitäkin, joissa ei ole sallittua rampata soittelemassa vähän väliä.

- Te siis tiedätte senkin 100% varmuudella, ettei ollut etukäteen sovittu, että A on iltapäivän kaverinsa luona??? Mutta olikin sitten lähtenyt sieltä aikaisemmin pois.

- Te siis aina bongaatte aina 100% varmuudella lapsenne valtavassa juhlasalissa, jossa on satoja lapsia ja itse istut jossain takarivissä eikä lapsella ole omaa esitystä.

Olette oksettavia ja ylimielisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 8v poika ja tulee suoraan koulusta kotiin. Soitan hänelle heti kun koulu päättynyt ja poika soittaa heti mulle jos meneekin kaverille. Soitan hänelle ainakin pari kertaa ennen kuin itse päästään miehen kanssa kotiin.

Vierailija
64/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Teidän lapsenne aina ja 100% varmuudella muistaa laittaa kännykässä äänet päälle ja kuulee aina ja 100% varmuudella kun kännykkä soi repussa???

- Teidän lapsenne noudattaa aina jokaista sääntöä 100% varmuudella eikä poikkeuksia satu ikinä??? Hän siis vastaa 100% varmuudella joka ikinen kerta kännykkään kun soitatte.

- Teidän lapsenne ei kadota kännykkäänsä ikinä 100% varmuudella??? (tämäkin on tässä tapauksessa mahdollista)

- Teidän lastanne ei ikinä 100% varmuudella kaapata auton kyytiin koulun edestä jonkun hullun toimesta ilman että lapsessa tai vanhemmissa on mitään syytä??? (voi kun toivon ettei näin olisi käynyt mutta on tämäkin mahdollista)

Vierailija
65/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty missä? Ja kuka? Ja Iltalehden mukaan 18-18.30 välillä nähty.

Ihmisen mieli on sellainen että se tahtookin nähdä, tehdä muiston. Oletuksia ja aiheuttaa vääriä muistoja. Muistot muuttuu ajanmyötä mitä ne oli.

39

Vierailija
66/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 8v poika ja tulee suoraan koulusta kotiin. Soitan hänelle heti kun koulu päättynyt ja poika soittaa heti mulle jos meneekin kaverille. Soitan hänelle ainakin pari kertaa ennen kuin itse päästään miehen kanssa kotiin.

Kyllä meidän lapsi menee joskus ennaltasovitusti kaverin luo leikkimään koulun jälkeen. Mistä te tiedätte, mitä tässä tapauksessa oli sovittu ja miten he yleensä toimivat?

Vierailija
67/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en saanut puhelimella yhteyttä tuntiin, soitin: kouluun ja kaverille (joka kertoi lapsen menneen kotiin). Sitten soitin lopulta naapurille, joka kävi soittamassa ovikelloa.

Lapsella oli kännykkä jäänyt äänettömälle ja oli tulossa kipeäksi (siksi kännykin jäänyt äänettömälle kun väsytti). Kotona oli mennyt suoraan sänkyyn nukkumaan. Heräsi onneksi ovikelloon ja soitti minulle.

Meillä tapana, että lapsi soittaa kotiin koulumatkalla jo. Nyt se sairastuminen oli sekoittanut pasmat ja väsynyt lapsi oli unohtanut ihan kaiken. Reppu ja takkikin oli heitetty vaan lattialle.

Vierailija
68/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä nyt!

Saa tästä keskustella vaihtoehdoista eikä vaan voivotella miten kamala kun yksi on kadonnut.

Ei se tee vanhemmista yhtään syyllisempiä kuin mitä he ovat tai ei ole.

39

Vierailija
69/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ilman aikuisen valvontaa klo 15-16, mutta soittelen hänelle kyllä 1-2 krt iltapäivällä, että kaikki ok. On lisäksi sovittu, että jos menee koulusta muualle kun kotiin soittaa/jättää tekstarin. Pari kertaa on käynyt niin, etten ole saanut kiinni (esim. akku loppunut), olen sitten soittanut kaverile. Noina kertoina olen kyllä ollut tosi huolissaan, vaikka hyvin luotettava lapsi onkin. En kyllä voisi kuvitella, että menisimme miehen kanssa joulujuhlaan olettaen, että lapsi ilman vaatteidenvaihtoa ja ruokailua olisi itse suunnistanut sinne. Tosin emmehän me tiedä kuinka huolissaan kadonneen lapsen perhe on joulujuhlaan mennessä ollut.

Vierailija
70/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset mene omin avuin koulun joulujuhlaan toisella luokalla.

Onko tuo Ylöjärvellä yleinenkin toimintatapa että lapset menee juhlaan omin nokkinensa ja vanhemmat tulee perässä?

Vierailija
71/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä joskus koulunjälkeen kaverille tai jäädä koulunpihalle leikkimään, niin ettei muista soittaa ja sitten puhelin jää koulun jäliltä äänettömälle, joten ei vastaa kun soitan.

Esim. jos pääsen klo 15 töistä ja poika ei ole kotona vaikka on päässyt esim. klo 13. Arvaan kyllä heti että on kaverilla tai naapurissa.

Jos huomaan, että on käynyt kotona (reppu on tuotu kotiin, on otettu leipää tms.)En ole niin huolissani

Muuten huolestumaan alan klo 16 jälkeen.

Kerran olen joutunut lähteä etsimään, ja poika on löytynytkin heti ensimmäisestä osoitteesta : koulunpihalta.

Vierailija
72/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä vastaa nyt sillä mielellä, että mitä tässä Artun tapauksessa on ehkä tapahtunut, millaisia vanhemmat ovat tms. vaan yleisellä tasolla. Tyypillisestihän tässä tilanteessa aletaan keskustelijoita haukkua empatiakyvyn puutteesta, mutta toisaalta: jos joskus muulloin ottaa puheeksi nämä asiat, vastaukset ovat tyyliin "ei niille lapsille kuitenkaan mitään satu". Silloin, kun sattuu, on aika keskustella. (Sama juttu silloin, kun se Karoliina Kesti katosi; aina muulloinhan olisi vain naureskeltu, että "kyllä ne nuoret itsestään huolen pitää".)

Esikoiseni on 9-vuotias ja tiedän kyllä, missä on ja mitä tekee. Koen itseni aika tiukkapipoksi, mutta olen tottunut... Monet tuon ikäiset kuljeskelevat vain "tuolla jossain" ja "jonkun kanssa". Ihan kuin vanhemmille olisi vain tärkeintä, että lapsi on menevä ja hänellä on kavereita. Vanhemmuus on pitkä urakka, yleensä iloinen sellainen, ei se lopu siihen, kun lapsi vaikkapa menee kouluun.

Vierailija
73/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on ollut heti alusta alkaen lasten kanssa käytäntö, että tiedetään missä ovat ja kenen kanssa. Jos tulee muutoksia, niistä ilmoitetaan. Lapsi ei siis mene ilmoittamatta kaverilta a kaverille b. Ilokseni olen voinut huomata isosisarusten joskus soittavan mulle töihin, että missähän pienin on, kun se ei ole tullut kotiin. Ja pienin on ollut sovitusti jossain muualla, josta ei ole huomattu isommille sisaruksilla ilmoittaa.

Oon myös varmistanut lasten kavereiden tullessa kylään, että heidän vanhempansa tietävät missä ovat tai kaveri on soittanut vanhemmalleen ja kertonut missä on.

Vierailija
74/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovittu, että soittaa kun koulu loppuu.

Käytännössä muistaa yleensä soittaa. Joskus käy niin, että lapsi ei muista soittaa ja itsekin huomaan vasta tunnin parin päästä että lapsihan on jo päässyt koulusta.

Joskus taas soittaa ja ilmoittaa missä on ja kenen kanssa, mutta kun soitan myöhemmin niin lapsi on jo vaihtanut maisemaa eikä ole ilmoittanut siitä.

Joskus käy myös niin että lapsen puhelin on jäänyt äänettömälle eikä vastaa.

Vierailija
75/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan idiootti vai muuten vaan jääneet aivot narikkaan?

Yksi lapsi menee juhlaan itsekseen, koska vanhemmat eivät työn vuoksi ehdi kodin kautta juhlaan. Sovittu on, että juhlan jälkeen nähdään koulun ovilla ja poikaa ei kuulu paikalle. Epäillään, että lapsi onkin lähtenyt itsekseen kotiin ja kun ei löydy sieltäkään, käynnistetään etsinnät.

Näin siis todellisuudessa, av:n salaliitto- ym. teoriat voi jättää ihan omaan arvoonsa.

Kyseessä on normaali suomalainen perhe, joka rakastaa kadonnutta poikaansa yli kaiken. Huoli perheessä on sanoinkuvaamaton. Myös koko Metsäkylä edelleen etsii poikaa. Alueella on hienoa väkeä, jotka tekevät kaikkensa että vanhemmat saavat poikansa kotiin.

Nämä keskustelut täällä ovat luonteeltaan niin törkeitä, että pahaa tekee, kun näitä lukee. Miettikää tilanne omalle kohdallenne. Katsokaa sitä omaa lasta ja miettikää, miltä tuntuisi kun se oma rakas olisi neljättä päivää kadoksissa.

Nyt järki käteen näihin kirjoituksiin!

Lapset mene omin avuin koulun joulujuhlaan toisella luokalla.

Onko tuo Ylöjärvellä yleinenkin toimintatapa että lapset menee juhlaan omin nokkinensa ja vanhemmat tulee perässä?

Vierailija
76/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko AP niin nuori ettei edes tiedä ajasta ennen kännyköitä?

Miten ihmeessä ihminen on selvinnyt evoluutiosta hengissä kun tämän päivän lapset on mukamas heitteillä jos ei soitella tunnin välein.

Mä olin 8-vuotias helsingissä ja nousin joka aamu itsenäisesti ylös ja lähdin kävellen kouluun noin 2 kilometrin matkan. Vanhemmat oli töissä.

Vierailija
77/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommenteista huokuu vain se, ettei kestetä ajatusta, että ihan sama voisi sattua omallekin lapselle. Kun netin keskustelupalstoilla sitten korostetaan omaa erinomaisuuttaan, luullaan, ettei tällaisen tragedian mahdollisuus koske itseä, vaan ainoastaan jotain "huonoja perheitä".

Mistä te tiedätte, vaikka Artun vanhemmat olisivat yleensä kaikki iltapäivät kotona / soittelisivat harva se tunti / mitä vaan, ja juuri tällä kertaa jostain syystä vaan eivät soittaneetkaan. Erittäin kohtuutonta mässäillä tällaisella asialla ja vielä syyttää vanhempia!

Erittäin totta.Ikävää että tälläisellä asialla tarvitsee"kilpailla".Toivon mukaan poika löytyy

Vierailija
78/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmat soittivat kun se oli kaverillaan ja sopivat näkevänsä juhlissa?

Mistä te päättelette ettei Arttua olisi yritetty tavoitella? Tietenkin vanhemmat lähtivät kotiin katsomaan onko Arttu siellä kun eivät löytäneet häntä koulusta ja puhelimeen ei vastattu.

Missä kohtaa se heitteillejättö on tapahtunut?

Olette ihan pimeitä.

kun oli niin epäselvää oliko koko poika joulujuhlissa. Aluksihan hänen ei pitänyt olla siellä, kai omat vanhemmat nyt tietäisivät pojan liikkeistä jotain, jos olisivat olleet tähän yhteydessä.

Uutisissa lukee:

"Tällä hetkellä viimeinen tiedossa oleva havainto Artusta on Metsäkyläntiellä hieman ennen klo seitsemää illalla. Tuolloin hän on ollut menossa "soriksen" eli soramonttujen suuntaan, poliisi kertoo.

Joulujuhlan tungoksessa vanhemmat eivät olleet tavanneet Arttua ja olettivat hänen menneen kotiin. Koulun ja kodin välinen reitti on pojalle tuttu."

Vanhemmat vain olettivat jotain, vaikka puhelinkin olisi ollut.

Vierailija
79/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät vanhemmat ole täysin paniikissa ryntäilleet jo ennen joulujuhlia ja toivoneet sieltä löytävänsä poikansa.? Jos he ovat olleet liian huolimattomia, niin saivat pahimman mahdollisen "rangaistuksen" mitä vanhempi voi saada. Älä lyö lyötyä!

Vierailija
80/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei tullut kotiin ennen joulujuhlaa olisin vanhempana juhliin mennessä tarkistanut, että lapsi on paikalla. Useinhan luokat istuvat omissa ryhmisssään juhlissa, joten se ei ole vaikeaa. Nyt ei kukaan - ilmeisesti vanhemmatkaan - edes olleet varmoja että oliko Arttu juhlissa. Erikoista.

Ja jos kyse oli pienestä paikkakunnasta niin ei siellä koululla tuhansia ihmisiä ollut. Miksi lapsi ei haketunut siellä vanhempiensa seuraan vaan läksi soramontulle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä