Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä 8-vuotias tuntikausia tavoittamattomissa?

Vierailija
23.12.2012 |

Onko se nykyajan Suomessa normaalia, ettei lapseen olla yhteydessä tuntikausiin?

En vaan voi tajuta, miten 8-vuotias menee kaverille, sieltä joulujuhliinsa ja sieltä jonnekin, eikä vanhemmilla ole mitään tietoa hänen tekemisistään.

Oma muksuni on 9v, ja hän laittaa aina viestin päästessään koulusta, jos ei laita, soitan. Eikä hän hillu missään yksinään iltaan asti.

Olen nähnyt jokaisella nettiforumilla voivottelua ja parkua tuon kadonneen pojan takia, mutta aika harva on edes kysynyt, että missä sen kersan vanhemmat olivat.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa Artun liikkeet katoamispäivänä ja siksi ihmettelen, miksei katoamispäivän tapahtumien kulkua ole vielä kaksi vuorokautta myöhemminkään saatu selville?

Tai jos on, mikä niissä on niin mystistä, ettei poliisi tiedota? Onhan se nyt ihan eri asia etsiä kun viimeisistä havainnoistakaan ei ole tietoa. Olisi tärkeä tietää millä mielellä Arttu oli, oliko tosiaan käynyt kotona ja milloin vanhemmat ovat yrittäneet tavoittaa lasta puhelimitse. Mihin Arttu oli menossa silloin 19.30? Pilkkopimeään metsään yksin? Miksi? Onko havainto edes oikea?

En minäkään aikuinen ihminen vastaa aina puhelineen, mutta kyllähän siitäkin voi jotain päätellä jos olen klo 13 jo jättänyt vastaamatta ja vaikka monta puheluakin tullut ennen katoamishetkeä, joka voisi olla klo 23. Koko väliajan olisin ollut ulkona, mutta kaikki tiedotteet sitä koskien olisivat tahallisesti mitä sattuu.

Vierailija
2/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin empatiaa ja sympatiaa riittää. Ymmärrystä sille ei miksi mennään koululle eri reittejä, ei siellä näe lasta ja vielä päästään kotiin saakka ennenkö soitetaan poliisille. Minä olisin ainakin mennyt sinne opettajan luo. Kysynyt onko meidän poikaa näkynyt ja onko lapsella todistus. Ei tässä HAUKUTA, ei vaan riitä ymmärrys tuohon toimintaan mitä on ollut. Koita itse soittaa koko päivä lapsen perään ja mennä juhlaankin istumaan, sieltä lähdet sielä kotiinkin. Just juu. Siinähän tekevät noin, kyllä sitä saa ihmetellä. Sä et ole kuule haukkumista nähnytkään.

Seliseli, kunnianloukkaussyytteitä tässä pitäisi monille kirjoittajille jaella. Niin törkeästi vanhempia on suoraan syytetty vaikkei tiedetä, miten homma meni.

Ehkäpä vanhemmat olivat yrittäneet tavoitella lasta koko iltapäivän? Ehkä Artun piti olla ystävän luona koko ip, muttei ollutkaan. Vanhemmat olivat voineet koko ajan yrittää tavoitella. Sitten he ajattelivat, että viimeistään juhlissa näkevät tämän ja menivät sinne, mutta eivätpä nähneetkään poikaa siellä. Ovat koko ajan huolissaan ja yrittävät tavoittaa poikaa soittamalla. Sitten ajattelivat, että no jos se ehti jo kävellä kotiin ennen kuin näkivät pojan juhlassa ja tsekkasivat varmuudeksi vielä kotireitin uudestaan. No, ei näkynyt poikaa taaskaan ja siinä vaiheessa otettiin poliisin yhteyttä?

Kamala juttu, ajatelkaa miltä vanhemmista tuntuu. On niitäkin, jotka eivät katso lastensa perään, mutta yhtä hyvin kyseessä voi olla hyvät, huolehtivat vanhemmat, jotka yrittivät koko ajan tavoitella poikaa eikä töistäkään voi lähteä lasta etsimään jos se ei vastaa pariin tuntiin puhelimeen. Jos siis edes on töissä, jossa voi koko ajan olla luuri kädessä. Te kun ETTE TIEDÄ miten asia tässä tapauksessa oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmistan aina, että lasteni kavereiden vanhemmat tietävät lapsensa olevan meillä. Kysyn lapsilta asiaa ja pyydän soittamaan kotiin, jos vanhemmat ei ole tietoisia. Mikäli lapsen puhelin ei ole mukana niin lainaan poikani puhelinta.

Vierailija
4/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko teillä nyt hyvä mieli? Helpottiko TEIDÄN oloanne kun saitte haukkua vanhemmat? Hävetkää ja kehittäkää empatiakykyänne.

49

Vierailija
5/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän on iso keskustelu syntynyt. HYVÄ.

Arttua ei enää takaisin saa, mutta jos joku tämän ketjun "kyllähän se nyt yksin pärjää"-vanhemmista edes vähän syyllistyi, seuraavan Artun kohtalo on ehkä vältettävissä.

Siis oikeasti. Välittäkää teidän pikkuisistanne, se on vanhemman tehtävä. 8-vuotias EI vielä selviä elämästä yksin!!

Kännyköihin muuten saa erilaisia ohjelmia, joilla lapsen menemistä voi valvoa, vaikka ei pysty koko ajan soittelemaan.

Esimerkiksi Whatsapp on ilmainen keskusteluohjelma, jossa voi lähettää ryhmäviestejä. Meillä koko perheen lapset ilmoittavat menonsa siihen, ja tekstit näkyy sekä äidille että isälle, se vanhempi, joka ehtii, vastaa ja sisaruksetkin huomaavat, jos yhden viesti puuttuu.

Lisäksi on olemassa monia träkkeriohjelmia, jotka seuraavat kännykän kulkua kartalla (periodic locator on sellainen, joka toimii vanhemmissa Nokioissa, Androidiin on kasoittain) eli vaikka kännykkä olisi äänettömällä tai lapsen ei annettaisi käyttää sitä kaappaustapauksessa, lapsen kulkua voi silti arvioida katsomalla karttapalvelusta reittiä.

Vierailija
6/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On puhuttu ympäripyöreästi vanhemmuudesta.

Jos joku näkee vanhemmuutensa hyvänä noin niin se sitten on. Siihen voidaan puuttua lastensuojelulla jos näkee asian niin että pitää puuttua mutta koita nyt hyvä ihminen tajuta että tämä on keskustelupalsta ja saa puhua siitäKIN asiasta miten annetaan lapsien olla ja mennä.

Vanhemmuus koskee meitä jokaista joka on vanhempi, ei vaan tuota yhtä perhettä jolta lapsi nyt kuoli onnettomuudessa mutta ei se tarkoita etteikö siitä HEIDÄN tavasta toimia voisi puhua. Mitäs toimi niinkuin toimi. Pitääkö kaikki sinusta vaan sallia eikä saa puhua?

Mene sinä itseesi ja lakkaa itse huutelemasta.

Missään ei ole sanottu että he on soitelleet ja etsineet. Istui juhlissa eikä nähneet lasta. Se on todellisuus. Ja se voi olla julma. Julmempaa kuin se että ihmiset toistaa sen mitä tapahtui sanoissaan. Jos se on haukkumista niin se on sitten kai todellisuutta?

Vierailija
7/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtaa kännykän äänettömälle/sisään ja silloin tietysti olen huolesta soikeana. Toistaiseksi kaikki on kuitenkin ollut hyvin ja lapsi selvinnyt puhuttelulla.

Vierailija
8/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan nyt asian jo olla. Murhetta ja pahaa mieltä on jo tarpeeksi muutenkin Artun tapauksessa. Surullista mutta totta.

Vierailija
9/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On puhuttu ympäripyöreästi vanhemmuudesta. Jos joku näkee vanhemmuutensa hyvänä noin niin se sitten on. Siihen voidaan puuttua lastensuojelulla jos näkee asian niin että pitää puuttua mutta koita nyt hyvä ihminen tajuta että tämä on keskustelupalsta ja saa puhua siitäKIN asiasta miten annetaan lapsien olla ja mennä. Vanhemmuus koskee meitä jokaista joka on vanhempi, ei vaan tuota yhtä perhettä jolta lapsi nyt kuoli onnettomuudessa mutta ei se tarkoita etteikö siitä HEIDÄN tavasta toimia voisi puhua. Mitäs toimi niinkuin toimi. Pitääkö kaikki sinusta vaan sallia eikä saa puhua? Mene sinä itseesi ja lakkaa itse huutelemasta. Missään ei ole sanottu että he on soitelleet ja etsineet. Istui juhlissa eikä nähneet lasta. Se on todellisuus. Ja se voi olla julma. Julmempaa kuin se että ihmiset toistaa sen mitä tapahtui sanoissaan. Jos se on haukkumista niin se on sitten kai todellisuutta?

Eli koska lehdissä ei sanottu, että olisivat soitelleet ja etsineet lasta, niin av-mamma olettaa, että he eivät tosiaan yhtään välitä? Syyllinen kunnes syyttömäksi osoitetaan?

49, 87

Vierailija
10/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai mennä ja tulla vapaammin kuin nykyään, ja silti tiedettiin aina suunnilleen, missä lapset ovat.

Vierailija
11/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko AP niin nuori ettei edes tiedä ajasta ennen kännyköitä?

Miten ihmeessä ihminen on selvinnyt evoluutiosta hengissä kun tämän päivän lapset on mukamas heitteillä jos ei soitella tunnin välein.

Mä olin 8-vuotias helsingissä ja nousin joka aamu itsenäisesti ylös ja lähdin kävellen kouluun noin 2 kilometrin matkan. Vanhemmat oli töissä.

Lasten elinpiiri on tutkitusti pienentynyt aivan valtavasti. Nythän ei ikinä näe edes 6-vuotiasta yksin kaupassa. Itse kävin tuon ikäisenä pikkuveljen kanssa lähikaupassa maitoa ostamassa. Suurin lasta uhkaava vaara kaupungissa on liikenne. On ihan lapselle hyväksi, että lapsi saa kykyjään vastaavasti vastuuta ja oppii elämässään pikkuhiljaa erilaisia taitoja. Liikaa hyysäämällä saa uusavuttomia laiskiaisia aikaiseksi.

Näin aamulla telkkarista ohjelman, jossa haastateltiin lapsina huostaanotettuja tyyppejä. Poika oli ollut 7-vuotta ja sisko 5 v. Olivat kuulemma olleet kotona välillä useita päiviä ilman ruokaa kun vanhemmat oli jossain ryyppäämässä. Ja täällä jotkut jeesustelijat puhuu heittellejätöstä kun lapsi on ollut pari tuntia "hukassa".

Vierailija
12/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvulta, ja minulta on pari luokkakaveria hukkunut tai kuollut putoamalla.

Tässä on vähän sama kuin ulkokissoissa. Hienoa että niillä on vapautta, mutta aina joku menettää henkensä auton alle tai kiduttajan kynsissä.

Jos viis veisaa omasta kakarastaan ja se kuolee valvonnan puutteeseen, niin ei parane sitten parkua. Sehän on IHAN LUONNOLLISTA, niin...

Vierailija
13/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäivällä, eikä siitä syystä ole vastannut puhelimeen. Näin karmea asia ei varmaan tullut vanhemmille ensimmäisenä mieleen. Voi perheen surun määrää.

Vierailija
14/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pyydän/palkkaan jonkun muun etsimään jos en itse pysty. Etenkin jos kyseessä varomaton lapsi, jolle voi sattua mitä tahansa.

Voi myös soittaa lapsen kavereille ja kaverien vanhemmille.

Jos itse olisin ties koska viimeksi kuullut lapseni äänen viimeksi, enkä näkisi/kuulisi lapsesta ennen joulujuhlaa, niin en vaan istuisi joulujuhlassa olettaen että lapsi siellä on. Varsinkin jos lapsi on itse sanonut että ei edes halua juhlaan.

Vierailija
15/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä kertaa sitten ei olisi.

Kertakaikkisesti inhoan sitä, että mulle soitetaan ilman että on asiaa.

Vierailija
16/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli höpöttelee tuntemattomille (näinhän naapurit kuvasivat poikaa) jne. Kyllä minä olisin hyvin tarkkana tuollaisen lapsen kanssa.

Vierailija
17/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin ihmettelen. Ja kun mennään ton ikäisen joulujuhliinkin, sovitaan jo etukäteen missä tavataan juhlien jälkeen, ja varmistetaan että varmasti lapsi tulee sinne missä on sovittu. Ja sitten vasta lähdetään kotiin, yhdessä.

Tosi outoa.

Vierailija
18/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset olivat 8-vuotiaina ip-kerhossa, josta lähtivät klo 16 kotiin ja soittivat kun olivat kotona tai minä soitin heille. Itse tulin kotiin viiteen mennessä.

Vierailija
19/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella inhottavaa ja inhimillisesti katsoen osoittaa sinusta surkeaa ihmisenä alkaa syytellä kadonneen pojan vanhempia!! Mietipä itseäsi heidän tilalleen!! Empatia? Tuntematon sana sinulle?? Kyllä kuule voi sinunkin muksullesi sattua ja tapahtua vaikka katsoisitkin kuuluvasi "parempiin ihmisiin" -ehkä oletkin niitä, joiden defenssit toimivat niin että laitetaan silmät ja korvat kiinni ja huudetaan mahdollisimman kovaa "ei tällaista ikinä voisi sattua minulle!!"

Ei pienemmällä paikkakunnalla missä on myös pienet piirit ja tutut ympyrät välttämättä olla samalla tavalla kännykkä kädessä koko ajan. Onko niin vaikeaa ymmärtää, että tragdioita sattuu ja voi sattua ihan kenelle tahansa, myös aivan normaaleissa perheissä? Itsellä ainakin ensimmäinen reaktio on valtava sääli ja hätä toisten puolesta, itsekin thden lapsistani haudanneena voin kuvitella miten kamalaa on tuossa pojan perheessä nyt :´(. Ei siinä tuomioita kaivata, vaan apua ja myötäelämistä, ihmisiä, jotka aidosti välittävät ja auttavat.

Vierailija
20/98 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni 8v ei ole yksin

jos menee kaverille, niin tiedän minne menee

ja on sovittu aika, jonka saa olla, esim tunti

soittaa jos tilanne muuttuu, eli tulevatkin meille tm

en ymmärrä muutenkaan sitä, et vanhemmat antavat olla tuntikausia lapsensa toisten kotona, koulun jlkeen lapsi tarttee välipalaa, ja päivällistä, läksytkin on tehtävä, harrastuksiakin on,muavaa olla yhdessä perheenkin kanssa , jutella yms

eli minun 8v lapseni on kaverilla maks kaksi tunita , aina sovitusti, aina silloin kun siel kaverilla on joku vanhemmista kotona.

en tykkää siitä, et nänin pienet ovat keskenään,,, mitä tekevät, ovat tietsikalla, pelaavat tyhmiä pepejä tms

mieluiten pyydetään kavereita meille leikkimään

nin ja kyllä itse olen aina kotona, en käy töissä

eikä lapseni kulje iltaisin todellakaan yksin mihinkään.

kouluun menee kavereiden kanssa

ja kyllä pelottaa......minua. kuulee aina välillä,et täälläkin päin on jotian pahoja ihmisiä, kutsuvat lapsia autoon jne

maailma on niin paha

lasten tulisi saada mennä aamulla kouluun vanhempien vieminä ja vanhempien tulisi hakea lapsi koulusta , AINA

näin monissa maissa toimitaan

liian pitkiä aikoja lapset ovat oman onnensa nojassa :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi