Onko teillä 8-vuotias tuntikausia tavoittamattomissa?
Onko se nykyajan Suomessa normaalia, ettei lapseen olla yhteydessä tuntikausiin?
En vaan voi tajuta, miten 8-vuotias menee kaverille, sieltä joulujuhliinsa ja sieltä jonnekin, eikä vanhemmilla ole mitään tietoa hänen tekemisistään.
Oma muksuni on 9v, ja hän laittaa aina viestin päästessään koulusta, jos ei laita, soitan. Eikä hän hillu missään yksinään iltaan asti.
Olen nähnyt jokaisella nettiforumilla voivottelua ja parkua tuon kadonneen pojan takia, mutta aika harva on edes kysynyt, että missä sen kersan vanhemmat olivat.
Kommentit (98)
Todella inhottavaa ja inhimillisesti katsoen osoittaa sinusta surkeaa ihmisenä alkaa syytellä kadonneen pojan vanhempia!! Mietipä itseäsi heidän tilalleen!! Empatia? Tuntematon sana sinulle?? Kyllä kuule voi sinunkin muksullesi sattua ja tapahtua vaikka katsoisitkin kuuluvasi "parempiin ihmisiin" -ehkä oletkin niitä, joiden defenssit toimivat niin että laitetaan silmät ja korvat kiinni ja huudetaan mahdollisimman kovaa "ei tällaista ikinä voisi sattua minulle!!"
Ei pienemmällä paikkakunnalla missä on myös pienet piirit ja tutut ympyrät välttämättä olla samalla tavalla kännykkä kädessä koko ajan. Onko niin vaikeaa ymmärtää, että tragdioita sattuu ja voi sattua ihan kenelle tahansa, myös aivan normaaleissa perheissä? Itsellä ainakin ensimmäinen reaktio on valtava sääli ja hätä toisten puolesta, itsekin thden lapsistani haudanneena voin kuvitella miten kamalaa on tuossa pojan perheessä nyt :´(. Ei siinä tuomioita kaivata, vaan apua ja myötäelämistä, ihmisiä, jotka aidosti välittävät ja auttavat.
Eikä näytä tuo paikkakunnan pienuus mitään auttavan kun ei kukaan tunnu tietävän mitään missä poika on liikkunut, oliko juhlissa vaiko ei jne.
Henkilökohtainen tuntemukseni tästä tapauksesta on se, että vanhempia pitäisi syyttää heitteillejätöstä. Ja jokaista sellaista vanhempaa, joka jättää liian pienen lapsen oman onnensa nojaan.
Suomalaisista on tullut aivan käsittämättömiä lapsenkasvatuksessa. Toisaalta lapsilla ei ole mitään rajoja tai kuria, mutta toisaalta heidän kanssaan ei vietetä aikaakaan, vanhemmuuteen panostaminen on täällä aivan nollassa. Missään muussa maassa ei tällainen meno vetelisi ilman kunnon keskustelua siitä, mitä vanhemmuus on. 8-vuotias LAPSI tarvitsee aikuista vielä moneen asiaan, ei sellaisen asiana ole samoilla pitkin kylää yksinään.
Eli kyllä, ihmettelen kovasti kyseisiä vanhempia, ja minusta jokaisen vanhemman olisi nyt syytä miettiä omia käytäntöjään. Lapsille voi tapahtua kaikenlaista, ja juuri siksi vanhemmalla täytyy olla kontakti lapseen.
8-vuotiaamme on ollut yksin kotona maksimissaan 20-30 minuutin ajan muutaman kerran ikinä.
Missään muussa maassa ei tällainen meno vetelisi ilman kunnon keskustelua siitä, mitä vanhemmuus on. 8-vuotias LAPSI tarvitsee aikuista vielä moneen asiaan, ei sellaisen asiana ole samoilla pitkin kylää yksinään.
On maita, joissa alle 12-v ei saa olla hetkeäkään ilman aikuisen läsnäoloa. Tuttavaperheen mukaan se hankaloittaa elämää, kun on suomalaisena tottunut vähän eri menoon, mutta kaikkeen tottuu.
Meidän 8-vuotias on ip:ssä joka koulupäivän jälkeen ad klo 16, jolloin isä tai äiti tai joskus isoäiti hakee hänet sieltä.
että Suomessa moni 8-v joutuu olemaan yksin kotona. Sinunkin kotona olemisesi (on syy mikä tahansa) mahdollistaa se, että ihmiset käyvät töissä. Kaikki suomalaiset eivät voi jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan aikuisiksi saakka, työt pitää tehdä.
Joissakin ammateissa on pakko tehdä töitä koko ajan jotta ammattitaito säilyy. Tuskin sinäkään haluat kirugiksesi sellaista henkilöä, joka on vaan viimeiset 15 vuotta hoitanut lapsiaan kotona... Samoin leikkaussalista ei noin vaan soitella lapselle onko kotona vai missä menee, eikä aina myöskään lapsen soittoon pysty vastaamaan. Ja se leikkaus voi venyä, eli töistä ei välttämättä pääse tasan klo 16.00. vaan sitten kun työ on tehty.
Vastaavia ammatteja on paljon muitakin, ei palomies kesken pelastustehtävän ota kännykkään käteen, riisu happinaamaria kasvoilta ja soita lapselle onko välipala jo syöty.
Jokainen vanhempi jolla em. kaltainen työ, varmasti huolehtii lapsestaan parhaan taitonsa mukaan. Jos lapsi ei tunnu selviävän, järjestää iltapäivähoidon jne. Mutta normaali 8-v kyllä pärjää jo omillaankin vähän aikaa iltapäivisin. Jos ajatellaan miten harvoin (onneksi!) lapsia katoaa Suomessa, vaikka todella harvalla koululaisella on se äiti/isä aina kotona päivystämässä.
Vien hänet joka aamu kouluun. Hänen isänsä hakee hänet joka päivä ip:stä.
eikä ole 12 vuotiaskaan.
kun koulusta pääsevät kotiin, kumpikin soittaa jommalle kummalle vanhemmalle.
Lapsilla ei ole lupaa ottaa kännyköitä kouluun, kun eivät tee siellä mitään.
Sitten vaihdetaan kuulumiset ja mukulat kertoo suunnitelmistaan, että sopiiko vai ei. Usein sopii, koeviikolla ei välttämättä.
Ovat meillä kavereiden kanssa tai kaverilla.. mä olen viimeistään kello 16.00 kotona. Lasten pitää olla himassa viimeistään 17.00.
Sitten syödään yhdessä ja läksyt ja ehkä kavereiden kanssa touhua taas jnejne.
Kumpikaan ei tällä hetkellä harrasta. :( ehkä keväällä taas.
Ilmeisesti Arttu sai mennä huiskennella vapaasti, joulujuhlissakaan vanhemmat eivät huomanneet lastaan.
En voisi kuvitella omien lasten kohdalla, että menevät koulun jälkeen jonnekin ja sieltä sitten suoriutuvat itsekseen joulujuhlaan ja missään välissä en edes näkisiä lapsiani ja tietäisi heistä mitään.
Artullahan oli vielä kännykkä, miksi ei siihenkään oltu yhteydessä.
että Suomessa moni 8-v joutuu olemaan yksin kotona. Sinunkin kotona olemisesi (on syy mikä tahansa) mahdollistaa se, että ihmiset käyvät töissä. Kaikki suomalaiset eivät voi jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan aikuisiksi saakka, työt pitää tehdä.
Joissakin ammateissa on pakko tehdä töitä koko ajan jotta ammattitaito säilyy. Tuskin sinäkään haluat kirugiksesi sellaista henkilöä, joka on vaan viimeiset 15 vuotta hoitanut lapsiaan kotona... Samoin leikkaussalista ei noin vaan soitella lapselle onko kotona vai missä menee, eikä aina myöskään lapsen soittoon pysty vastaamaan. Ja se leikkaus voi venyä, eli töistä ei välttämättä pääse tasan klo 16.00. vaan sitten kun työ on tehty.
Vastaavia ammatteja on paljon muitakin, ei palomies kesken pelastustehtävän ota kännykkään käteen, riisu happinaamaria kasvoilta ja soita lapselle onko välipala jo syöty.
Jokainen vanhempi jolla em. kaltainen työ, varmasti huolehtii lapsestaan parhaan taitonsa mukaan. Jos lapsi ei tunnu selviävän, järjestää iltapäivähoidon jne. Mutta normaali 8-v kyllä pärjää jo omillaankin vähän aikaa iltapäivisin. Jos ajatellaan miten harvoin (onneksi!) lapsia katoaa Suomessa, vaikka todella harvalla koululaisella on se äiti/isä aina kotona päivystämässä.
Kuka niin on päättänyt ja koska? Olisko ko päätöstä syytä muuttaa?
meillä oli ihan sama homma, lapset sai aamuisin kyydin kouluun ja haettiin myös. Ei olisi tullut kuuloonkaan että olisivat päivän hilluneet siellä ja täällä ilman sopimuksia tai pimeällä yksin kulkeneet, en minäkään aikuisena kulje vaikka asummekin rauhallisessa paikassa. Aina voi sattua onnettomuuksia mutta kun itse tietää pitäneensä parhaan huolen, muuta ei voi.
minulla on , ja teemme vuorot päittäin ;)
eli , kun minä olen viikonloppuisin töissä onmies vapaa, ja kun olen arkena aamuissa, onmies illoissa jne jne toooosi harvoin ollan molemmat aamuissa, nekin osittain limittäin tyyliin menen klo 7 töihin, mies klo 9 ja on siten lapsen kanssa aamutoimissa . j a pääsen ajoissa itse kotiin..
lisäksi teen yötöitä, eli lapsi tulee kotiin ja herään sitten .
eli jörjestelykysymykisä on nämäkin asiat :)
esikoisen aikoihin toimittiin siis noina, nyt olen sairaseläkkellä, ja siten kotona
Ja luulisi sen kirurginkin tai palomiehen olevan kiinnostunut missä oma lapsi on kun ollaan koulun joulujuhliin menossa ja siellä juhlissa.
Jos haluaa asettaa työnsä ykkössijalle, voi jättää lapset tekemättä, tai huolehtia lastensa hoidosta ja valvonnasta palkatun työntekijän avulla. Kyllä moni naapuri (ja parjattu kotiäitikin) pientä korvausta vastaan katsoo näitä yksinäisiä pikkuisia.
Toki se maksaa, jos ei itse ehdi vanhempi olemaan.
Taitaa olla vähän katkera kalkki tämä, että omasta jälkikasvustaan on oikeasti vastuussa?
ehkä ei ihan noin kuin tuo kadonnut poika, mutta kyllä oma 8-vuotiaani on yksin tuntikausia monena päivänä viikossa. Esimerkiksi kun pääsee kahdeltatoita koulusta ja itse tulen kotiin kuudelta.
Ei iltapäiväkerhopaikkoja riitä kaikille ja töissä on käytävä.
Lähes aina tavoitan kännykällä ja lapsi itsekin soittelee minulle töihin turhankin innokkaasti, mutta välillä on päiviä, jolloin unohtaa kännykän sisälle ulos mennessään tms. Silloin voi olla, ettemme ole yhteydessä ennekuin tulen kotiin illalla.
Jos haluaa asettaa työnsä ykkössijalle, voi jättää lapset tekemättä, tai huolehtia lastensa hoidosta ja valvonnasta palkatun työntekijän avulla. Kyllä moni naapuri (ja parjattu kotiäitikin) pientä korvausta vastaan katsoo näitä yksinäisiä pikkuisia.
Toki se maksaa, jos ei itse ehdi vanhempi olemaan.
Taitaa olla vähän katkera kalkki tämä, että omasta jälkikasvustaan on oikeasti vastuussa?
Ei minun palastani riitä lastenvahdille. Hyvä kun perheeni sillä elätän.
Pitäisikö lopettaa työnteko ja antaa yhteiskunnan elättää?
Oli pakko mennä töihin ja töitä oli n. 4 kertaa viikossa klo 22 saakka. En voinut ikuisuuksiin työttömänäkään olla. Ip-hoito loppui klo 17. Puhelimet toki olivat ja johonkin aikaan illasta aina soiteltiinkin, mutta en minä voinut esim. aina tiettyyn aikaan soittaa tai aina vastatakaan kunnolla. Onneksi oli riittävän kypsä toimimaan itsekseen ja meillä meni ok silloin ja menee ok nyt vielä useamman vuoden jälkeenkin.
Saattaa leikkiä tuntikausia kavereiden kanssa. Tiedän kuitenkin missä on.
Ne hyvienkin vanhempien lapset voi joskus päättää uhmata vanhempiaan ja eivät vastaa kännykkään.
Omat lapseni on onneksi tähän asti aina soittaneet minulle töihin kysyäkseen saako lähteä ulos tai kaverin luo ja kertovat minne menevät ja kenen kanssa. Jos eivät soita oletan heidän olevan kotona. Tosin pääsen töistä jo kolmelta ja olen kotona vartin yli kolme.
Epäilen kuitenkin Artun kadottaneen kännykän ja etsineen sitä. Tosin, kun oma poikani kadotti kännykän hän tuli heti kotiin kertomaan asiasta ja kännykkä löytyi lähikaupasta, kun joku oli sen sinne viennyt. Kaikki lapset vaan ei toimi niin.
Mutta kyllä mäkin ihmettelen näitä juttuja, kai ihmetellä sentään saa.