Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen lakimies, kysy jotain

Vierailija
22.12.2012 |

Olen nuori lakimies. Saa kysyä mitä vaan, vastaan niin rehellisesti kuin juristi pystyy.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

osaatko sano mitä luetaan asunnon normaaliin kulumiseen lattian osalta, jos vuokranantaja on sallinut asuntoon koiran ja se on jättänyt lattiaan jälkiä? Eli missä menee raja, mitä pitää korvata ja ja mitä ei? Kiitos!

Vierailija
42/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko, että ammattisi ansioista sinulla käy paremmin flaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

osaatko sano mitä luetaan asunnon normaaliin kulumiseen lattian osalta, jos vuokranantaja on sallinut asuntoon koiran ja se on jättänyt lattiaan jälkiä? Eli missä menee raja, mitä pitää korvata ja ja mitä ei? Kiitos!

Vuokralaiset VKL ry on julkaissut ohjeen asuinhuoneistojen tavanomaisesta kulumisesta. Sen mukaan silloin, kun lemmikkieläinten pitäminen asunnossa on sallittu, vuokranantajan voidaan katsoa myös hyväksyneen esimerkiksi lattiapintojen tietynasteisen kulumisen. Tavanomaisena kulumisena ei kuitenkaan pidetä lemmikkieläinten aiheuttamia purema- tai kynnenjälkiä asunnon pinnoilla (esimerkkinä ohjeessa mainitaan kissan repimät tapetit) tai eritteiden aiheuttamia jälkiä, haju- tai muita haittoja.

Vierailija
44/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko, että ammattisi ansioista sinulla käy paremmin flaksi?

Olen parisuhteessa oleva heteronainen. Koulutukseni ei vaikuttanut omaan pariutumiseeni.

Vierailija
45/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko VKL:n ohjeet lainvoimaisia (tai mikä lienee oikea sana)? Samaisen ohjeen olen kyllä netistä lukenut.

Eikö kynnenjäljet nimenomaan liity lattian kulumiseen? Miten lattia voi muuten eläimen käytöstä kulua kuin kynsien vuoksi?

Vierailija
46/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastapuolen päämiehelle, häiritsemis tarkoituksessa?

Vierailija
47/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko VKL:n ohjeet lainvoimaisia (tai mikä lienee oikea sana)? Samaisen ohjeen olen kyllä netistä lukenut.

Eikö kynnenjäljet nimenomaan liity lattian kulumiseen? Miten lattia voi muuten eläimen käytöstä kulua kuin kynsien vuoksi?

Kuluttajariitalautakunnan päätöksen (210/83/2009) mukaan "salliessaan lemmikkieläimet vuokranantaja ottaa riskin etenkin lattiapintojen suuremmasta kulumisesta, mutta lähtökohtaisesti lemmikkieläinten kynsistä johtuvat naarmut eivät silti ole tavanomaista kulumista. Tapauksessa huolellisesti toimien vuokralainen olisi voinut estää osan vahingoista, esimerkiksi suojaamalla

lattiaa matoilla. Vuokranantaja kantaa myös vastuun välitysliikkeen antamista tiedoista lemmikkieläinten pitoon liittyen. On mahdollista, että osa kulumisesta katsotaan tavanomaiseksi kulumiseksi ja osaa ei katsota tavanomaiseksi kulumiseksi. Kulumisen tavanomaisuutta arvioitaessa kiinnitetään huomiota huoneiston kunnosta tehtyihin dokumentteihin todisteineen, mikäli tällaisia on tehty. Vuokralaisella on velvollisuus korvata vahingot, jotka vuokralainen on tahallisuudellaan, laiminlyönnillään tai huolimattomuudellaan aiheuttanut."

Kuluttajariitalautakunnan päätökset eivät ole oikeudellisesti sitovia, mutta niillä on kuitenkin erittäin vahva painoarvo.

Lemmikkieläimen kynnenjäljet lattiassa on riita-aiheena melko tyypillinen vuokrasuhteissa. Vallitseva käytäntö näyttäisi tällä hetkellä olevan, että vuokranantajan tietoisuus lemmikkieläimen pitämisestä ei vapauta vuokralaista korvausvastuusta lattianaarmujen suhteen eikä jälkiä siis lueta tavanomaisen kulumisen piiriin.

On huomattava, että vuokranantajilla ei ole tässä suhteessa välttämättä kovin yhtenäistä linjaa. Voi siis riippua täysin vuokranantajasta, katsotaanko jälkien kuuluvan vuokralaisen vastuuvapauden piiriin vai pidätetäänkö vuokravakuudesta lattian korjaamiseen käytettävä summa.

Vierailija
48/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukastuin kadulla, koska kaupunki ei ollut huolehtinut asianmukaisesti tien kunnossapidosta. Sain jalkaani vamman, joka parani 2 viikossa, ja vakuutusyhtiö hoiti sairauskulut. Olen kuitenkin oikeutettu hakemaan kaupungilta korvauksia kivusta ja särystä, kysymykseni kuuluu mistä tiedän kuinka paljon korvauksia voi pyytää? Onko olemassa käytäntöjä asiaan, onko itselläsi mielipidettä korvauksen kohtuullisesta määrästä? Kiitos jo etukäteen.

Vierailija
49/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastapuolen päämiehelle, häiritsemis tarkoituksessa?

Asianajajaa koskeva lojaalisuusvelvollisuus päämiestä kohtaan ei merkitse, että asianajaja voisi hoitaa asian menestyksekkääseen päätökseen keinoista piittaamatta. Asianajajilta vaaditaan rehellisyyttä ja hyvän asianajajatavan noudattamista. Asianajajalla on toimeksiantoa hoitaessaan velvoitteita paitsi päämiestään myös oikeusviranomaisia, kollegojaan ja päämiehensä vastapuolta kohtaan.

Asianajaja ei saa sopimattomasti painostaa vastapuolta, antaa tälle harhaanjohtavia tietoja eikä esittää vastapuolta loukkaavia tai halventavia lausumia.

Vierailija
50/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukastuin kadulla, koska kaupunki ei ollut huolehtinut asianmukaisesti tien kunnossapidosta. Sain jalkaani vamman, joka parani 2 viikossa, ja vakuutusyhtiö hoiti sairauskulut. Olen kuitenkin oikeutettu hakemaan kaupungilta korvauksia kivusta ja särystä, kysymykseni kuuluu mistä tiedän kuinka paljon korvauksia voi pyytää? Onko olemassa käytäntöjä asiaan, onko itselläsi mielipidettä korvauksen kohtuullisesta määrästä? Kiitos jo etukäteen.

Kivusta ja särystä määrättävää kertakorvausta harkittaessa otetaan huomioon henkilövahingon laatu ja vaikeusaste (millaisena vamma tai sairaus

ilmenee), sen edellyttämän hoidon laatu ja kestoaika (antavat viitteen siitä,

minkä laatuisesta ja kuinka vaikeasta henkilövahingosta on kysymys) sekä haitan kestoaika.

Oikeusministeriön alainen henkilövahinkoasiain neuvottelukunta on julkaissut suosituksia kohtuullisista korvausmääristä. Voit ottaa sieltä johtoa sopivan korvaussumman määrittämiseksi tilapäisen vammasi suhteen. Lantion ja alaraajan vammat löytyvät sivuilta 16-21, tässä on (pitkä) osoite viimeisimpään suositukseen:

http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIap…

Vierailija
51/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minkälaiset olivat lukion paperisi?"

Ylioppilastutkintoni arvosanat olivat asteikolla C-L. Todistuksen keskiarvoa en pysty muistamaan, tokkopa koskaan edes sellaista laskin. Uskoisin, että noin 8,5 luokkaa. Oikeustieteelliseen pääsyn kannalta lukiomenestyksellä ei ole mitään merkitystä, mutta silloin opiskelupaikka irtoaa vain pääsykoekiintiössä, ei yhteispisteillä. Kaikki opiskelijat eivät edes ole käyneet lukiota, sillä nykyään myös ammattikoulututkinnolla voi jotakin reittiä hakeutua oikeustieteelliseen.

Vierailija
52/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivusta ja särystä määrättävää kertakorvausta harkittaessa otetaan huomioon henkilövahingon laatu ja vaikeusaste (millaisena vamma tai sairaus

ilmenee), sen edellyttämän hoidon laatu ja kestoaika (antavat viitteen siitä,

minkä laatuisesta ja kuinka vaikeasta henkilövahingosta on kysymys) sekä haitan kestoaika.

Oikeusministeriön alainen henkilövahinkoasiain neuvottelukunta on julkaissut suosituksia kohtuullisista korvausmääristä. Voit ottaa sieltä johtoa sopivan korvaussumman määrittämiseksi tilapäisen vammasi suhteen. Lantion ja alaraajan vammat löytyvät sivuilta 16-21, tässä on (pitkä) osoite viimeisimpään suositukseen:

<a href="http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIap…" alt="http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIap…">http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIap…;

Kiitos tuhannesti avustasi ap ja ihanaa joulua!

Vierailija
53/60 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ainoa lapsi voi periä isänsä puolelta, jos isä on mennyt uusiin naimisiin ja leski saa hallita asuntoa elämänsä loppuun asti?

Vierailija
54/60 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
55/60 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosteusvaurio-tapauksissa, kuka maksaa väliaikaisen kämpän vuokran kun uudet asukkaat joutuvat muuttamaan pois kylpyhuoneremontin takia?

Vierailija
56/60 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait se jaksa ilmaseksi vastata täällä jatkuvalla syötöllä.

Ja oliko ees lakimies, kun vastasi, että en tiijä tästä enkä tästäkään asiasta.

Mua ois vaan kiinnostanu, että oisko se alkanu seukkaamaan mun kans, ku oon tuleva yyhoo?

Mutta tais häipyä takavasemmalle.

Näkemiin.

Vierailija
57/60 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, vammainen vanhempi ja toinen on perusterve kumpi voi olla huoltaja erityis lapsille

Vierailija
58/60 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait se jaksa ilmaseksi vastata täällä jatkuvalla syötöllä.

Ja oliko ees lakimies, kun vastasi, että en tiijä tästä enkä tästäkään asiasta.

Mua ois vaan kiinnostanu, että oisko se alkanu seukkaamaan mun kans, ku oon tuleva yyhoo?

Mutta tais häipyä takavasemmalle.

Näkemiin.

No ei sitä varmaan haluta ruveta lapsiesi elättäjäksi tuosta vaan kun on palstoilla ollut.  Kaikkea se pieneen mieleen juolahtaa leikistikään edes.  Eli äo?

Vierailija
59/60 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia Suomen laki-ihmiset suhtautuvat väkivaltaan ja kuolemantuottamuksiin niin vähättelevästi? Mitä vittua on tällaiset ensikertalaiset ja lieventävät asian haarat? Jos teet talousrikoksen niin se on hirvittävämpi asia kuin jos ajat kännissä raskaana olevan naisen päälle. Olette kuvottavia.

60/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, olen huolestunut äiti jonka lapsi haluaisi kovasti asianajajaksi. hänellä ei ole luokan parhaimmat arvosanat (hän on kyllä vasta 12) , enkä osaa selittää hänelle työstä mitään, koska en siihen ole perehtynyt. eli, toisinsanoen, mitä minun lapseni pitäisi tehdä päästäkseen asianajajan ammattiin.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän