Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HUH! Sain 100 euron arvoisen lahjan oppilaalta.

Vierailija
21.12.2012 |

Olen opettaja ja tulin juuri joulujuhlista. Sain konvehtirasioita, kukkia ja kynttilöitä ja jotain jouluisia pieniä koriste-esineitä. Yksi oppilas toi 100 euron arvoisen lahjan. En sano mikä, etten minä tai oppilas paljastuisi, mutta aikamoinen lahja!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko mikä tämä vähän parempi paikkakunta on niin sinne voisi vaikka muuttaa vähän paremman elämän toivossa. Porvoo?

Vierailija
42/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on opettaja ja sai kerran "vain" 50 Euron lahjan. Soitti lahjanantajalle ja selitti, ettei virkamiehenä voi ottaa noin isoa lahjaa vastaan.

Hei ap, tää ei ole vitsi. Sun täytyy palauttaa se. Syyllistyt lahjuksen vastaanottamiseen, jos pidät sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin viestin vanhemmille wilman kautta, kiittäisin kauniisti mutta perustelisin, miksi et voi ottaa sitä vastaan. Sopisin palautuksesta vuodenvaihteen jälkeen ja painottaisin, että lapselle ei ole vältämätöntä asiasta mainita.

Vierailija
44/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lahja ja ole tyytyväinen. Olet ehkä heidän mielestään paras mahdollinen opettaja eivätkä voi kyllin siitä kiittää. Nykyrahassa joillekin vanhemmille satanen on kuin hyttysen ininä, pientä taskurahaa. Rahaa käyttämään tottuneelle se ei ole iso summa. Älä koe siitä huonoa omaatuntoa.

Vierailija
45/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lahjakortti minkä olin saanut kiitokseksi töistä _ja minä maksoin siitä kortista veroprosentin mukaisen veron_.

En vain tarvinnut sitä itse ja annoin opettajalle, mutta en tietenkään jättänyt tilaisuutta käyttämättä, kun sain muutamalla eurolla paljon arvokkaamman lahjakortin.

Vierailija
46/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan monissa yrityksissä lahjaraja on paljon alhaisempi. Yksi määritelmä on, että lahja on tavanomaista isompi, niin se on sopimaton. Keskimäärin lahjat lienee noin kympin arvoisia, joten onhan toi tyystin mahdoton.

Tuon lahjan vastaanottaminen tarkoittaisi meidän yrityksessä varoitusta. Mutta ei tietenkään antajallakaan ole puhtaat jauhot pussissa, käsittämätön arviointivirhe.

Vierailija
47/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Nykyrahassa joillekin vanhemmille satanen on kuin hyttysen ininä, pientä taskurahaa. Rahaa käyttämään tottuneelle se ei ole iso summa. Älä koe siitä huonoa omaatuntoa.

Kyse ei ole siitä, että joillekin satanen on pikkusumma. Jokaisella työpaikalla on varmasti ohjeet, ja ainakin meillä noin suuren lahjan vastaanottamisesti pitäisi neuvotella työnantajan kanssa. Opettajan kohdalla tuo näyttää aika ikävältä, Iltalehti hoi!

Vierailija
48/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko että tuikkukipot,kuivakakut ja servietit joutaisi roskiin?

Oletpas röyhkeä.

Vierailija
49/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäänlaisia lahjoja asiakkailta.

Yksityinen hoitoalan firma ja asiakkaat useinkin tarjoaa monenlaisia lahjoja, aina on kauniisti kiitettävä ja sanottava ystävällinen ei kiitos.

Tuntuu jopa pahalta, työ on saattohoitoa ja asiakkaat haluaa muistaa viimieisillään ja sitten sanot, ettei nyt vaan onnistu, pidä lahjasi :(

Vierailija
50/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo selvää lahjontaa. (Muuan ystäväni tuomittiin valtiolla lahjonnasta, kun vastaanotti eräältä firmalta noin (nykyrahassa) 40 euron lahjan.

Itse annoin lähtevälle opelle todistusten jaon yhteydessä 20 e lahjakortin. Hän oli sitä mieltä, että hän selvittää, saako noin ison rahan ottaa vastaan. Ilmeisesti sai, kun ei palauttanut.

100 e ei ole enää sopiva lahja.

Vierailija
51/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös minä lahjoin pidettyä opettajaa tuon arvoisella lahjalla.Oli mieluinen.

Köyhät kyykkyyn vaan,jos mulla on varaa niin mitä se teidän pyllyä kaivelee??

Vierailija
52/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAIN 50 euron lahjasta. Laitoin aikanaan sähköpostia vanhemmille ja kerroin, että lahjoitin muistamisen hyväntekeväisyyteen.

Samalla kiitin ja kerroin, että tärkeintä on muistaminen, ja että olen iloinen, että ovat tyytyväisiä opetukseeni.

Mukavaa viestiä tuli takaisin ja hyvin on yhteistyö pelannut."Ymmärsivät yskän".

Vierailija
53/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat (joita Suomessa ei olekaan) yrittävät mielistellä tyhmien kakaroidensa opettajia.

Niin läpinäkyvää.

Enemmänkin naureskellaamn opehuoneessa.

Tai joo, löytyy niitä "mielistelijöitä" täältä opemaailmastakin...

Vierailija
54/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun rehtorin ja muiden opettajien kanssa. Mikä on koulun linja asiassa? Varmasti sellainen on.

Itse olen hoitotyössä ja joskus tulee tilanne, että asiakas haluaisi antaa jonkun lahjan tms. Meillä on ohjeistus, että kahvipakettia tai suklaarasiaa kalliimpaa ei saa ottaa. Ja joskus, kuten nyt joulun aikaan suklaata saadaan, viedään se työpaikan yhteiseen kahvipöytään.

Itse en olisi halukas ottamaan noin kallista lahjaa vastaan, kokisin sen nolona ja eettisesti vääränä. Ottaisin joulun jälkeen yhteyttä ko. perheeseen.

Vierailija
55/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt hiukan liioiteltua antaa opettajalle niin kallis lahja. Me on joskus ostettu luokkaan jotakin useamman kympin arvoista, kun on tarvittu peliä tai kirjaa tms. Mutta henkilökohtaisesti opettajalle 100e on hiukan liikaa lahjaksi, kun kuitenkin normaalia palkkaahan siitÄkin työstä saa.

Me arvostetaan opettajia kovasti, heh, olen itsekin opettaja, tosin yliopistossa, joten lahjat jäâvät saamatta, mutta jotenkin kohtuutonta tuollainen. Me ostetaan aina opettajalle jotakin maks 20e maksavaa ja sitten mahdollisesti jotakin pientä askartelua siihen lisäksi tai luokkaan jotakin tarpeellista. Vanhemmilla voi hyvinkin olla ajatus, että opettajalle kuuluu antaa jotakin, jotta säilyisi hyvä mieli ja hyvät välit. Ja siina ei sitten ole mitään eroa lahjan ja lahjonnan välillä. Opettajien pitäisi pysytyä olemaan puolueettomia eriarvoisista lahjoistakin huolimatta, mutta jos joku ihan ampuu yli, niin vaikeahan se on kuvitella, ettei lahjalla olisi minkäänlaista merkitystä lapsen suhteen...

Jos vanhemmat on ekaluokkalaisen vanhempia, niin he eivät välttämättä tienneet minkä verran yleisesti annetaan. Etkö voinut jutella rehtorin kanssa ja selvittää asiaa, kun varmaan hänellä on kokemusta miten sellaisessa tilanteessa on toimittava. Muutenkin musta työjutuissa jos tulee epätavallisia asioita on aina viisainta kertoa esimiehelle ihan oma-aloitteisesti, jotta asiat eivät käänny eri mittasuhteisiin, jos tulevat esiin muuta kautta. Jos rehtorista ei ole apua niin, helpointa on jos soitat kotiin kiittääksesi lahjasta ja sanot samalla, että olet kyllä iloinen siitä, mutta vaivaannuit sen arvosta, koska se on arvokkaampi kuin mitä on tapana antaa. Palauttaa sitä ei minusta voi, koska se on loukkaavaa, mutta ilmoittaa voi, että noin suuret lahjat eivät ole tarpeen.

Vierailija
56/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä suurempia lahjuksia ei saa ottaa. Ap, miten voit edes harkita pitäväsi lahjan? Laitat niin paljon peliin yhden saturaisen takia?

Tiedän tuon rajan, koska juuri itse selvitin sen. Kysymys oli siitä, että kirjantekijä tarjosi illan ravintolassa tuote-esittelynä ja ohjelmaan kuului joulu-buffet. Tarkastimme, että buffetin hinta siinä ravintolassa on alle 30 euroa ja kirjantekijä oli tarkoituksella rajannut tarjoilun tuohon rajaan, kun tietää, että sitä isommat lasketaan lahjuksiksi.

Ap, sinulla ei ole vaihtoehoja kuin palauttaa se lahja. Mä ihmettelen kyllä teidän joidenkin moraalia virkamiehinä. Miten tulee edes mieleen ottaa noin isoja lahjoja?

Olen työskennellyt aikaisemmin yksityisellä ja siellä ei ollut niin tarkkaa rajaa, mutta esimies sanoi, että oma harkinta ja hintaluokka 50 Euroa on raja. Jos nyt joku tarjoaa illallisen, niin ei tarvi sen ruuan hintaa laskea, mutta missään tapaukseksessa ei sitten samalta päälle enää mitään lahjoja.

Vierailija
57/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä suurempia lahjuksia ei saa ottaa. Ap, miten voit edes harkita pitäväsi lahjan? Laitat niin paljon peliin yhden saturaisen takia?

Tiedän tuon rajan, koska juuri itse selvitin sen. Kysymys oli siitä, että kirjantekijä tarjosi illan ravintolassa tuote-esittelynä ja ohjelmaan kuului joulu-buffet. Tarkastimme, että buffetin hinta siinä ravintolassa on alle 30 euroa ja kirjantekijä oli tarkoituksella rajannut tarjoilun tuohon rajaan, kun tietää, että sitä isommat lasketaan lahjuksiksi.

Ap, sinulla ei ole vaihtoehoja kuin palauttaa se lahja. Mä ihmettelen kyllä teidän joidenkin moraalia virkamiehinä. Miten tulee edes mieleen ottaa noin isoja lahjoja?

Olen työskennellyt aikaisemmin yksityisellä ja siellä ei ollut niin tarkkaa rajaa, mutta esimies sanoi, että oma harkinta ja hintaluokka 50 Euroa on raja. Jos nyt joku tarjoaa illallisen, niin ei tarvi sen ruuan hintaa laskea, mutta missään tapaukseksessa ei sitten samalta päälle enää mitään lahjoja.

Olen julkisella töissä, eli kunnalla. Olen ollut jo 15 vuotta, ikinä ei ole tullut ohjeistusta lahjan arvosta joten voitko kertoa missä on kirjalliset ja valtakunnalliset ohjeet tuohon 30 euroon?

Vierailija
58/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtä kuin joku perseitä pesevä lähäri. Joten ansaitsee hiukan parempia lahjoja.

100 euron lahja on nykyisellä hintatasolla ihan soppeli lahja.

koulun rehtorin ja muiden opettajien kanssa. Mikä on koulun linja asiassa? Varmasti sellainen on.

Itse olen hoitotyössä ja joskus tulee tilanne, että asiakas haluaisi antaa jonkun lahjan tms. Meillä on ohjeistus, että kahvipakettia tai suklaarasiaa kalliimpaa ei saa ottaa. Ja joskus, kuten nyt joulun aikaan suklaata saadaan, viedään se työpaikan yhteiseen kahvipöytään.

Itse en olisi halukas ottamaan noin kallista lahjaa vastaan, kokisin sen nolona ja eettisesti vääränä. Ottaisin joulun jälkeen yhteyttä ko. perheeseen.

Vierailija
59/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehelle 100 euron lahja on liian arvokas ja se voidaan ajatella lahjonnaksi. Lahjonnan määritelmä täyttyy, jos joku voi sen sellaiseksi ajatella ja sen tästä ketjusta huomaa, että voidaan niin ajatella.

Lahjakorttia ei saa myöskään koskaan vastaanottaa, koska se katsotaan rahaksi ja rahaa ei saa antaa.

Raja on yleensä tavaralahjoissa, että niiden pitää olla "mitättömiä" eli 100 e lahja ei ole enää mitätön. Toisaalta tuon jälkimmäisen lahjakorttisäännön mukaan myös 20 e lahjakortti on myös laiton.

Itsekin virkamiehenä palauttaisin välittömästi noin arvokkaan lahjan sen jälkeen, kun tajuaisin lahjan arvon. Hyväntekeväisyyteenkään tuotetta ei voi antaa, koska silloin katsotaan tavaran kuitenkin vastaanotetuksi.

Vierailija
60/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ostamme usein jotain arvokasta, mut tosiasia on et ollaan ostettu se jo kesän alennusmyynneistä jostain -50 tai -70% koreista. Mut sehän on vain saajan onni että ollaan tehty löytöjä ja annetaan eteenpäåin :)!