Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HUH! Sain 100 euron arvoisen lahjan oppilaalta.

Vierailija
21.12.2012 |

Olen opettaja ja tulin juuri joulujuhlista. Sain konvehtirasioita, kukkia ja kynttilöitä ja jotain jouluisia pieniä koriste-esineitä. Yksi oppilas toi 100 euron arvoisen lahjan. En sano mikä, etten minä tai oppilas paljastuisi, mutta aikamoinen lahja!

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen rikoslain mukaan on rangaistavaa antaa lahjus virkamiehelle (luku 16, 13 ja 14 §). Vastaavasti virkamies voidaan tuomita lahjuksen vastaanottamisesta (luku 40, 1, 2 ja 3 §). Myös lahjuksen pyytämisestä tai tarjoamisesta voidaan tuomita kyseisten pykälien mukaan.

Rikoslaki viittaa virkamiesten lahjontaan sanoilla "lahja tai muu etu". Rikoslain mukaan lahjuksen eroittaa lahjasta se, että lahjuksella "vaikutetaan, pyritään vaikuttamaan" tai että se on omiaan vaikuttamaan virkamieheen palvelusuhteessa.

Virkamies voi menettää lahjuksen ottamisesta virkansa.

Jos teko luokitellaan törkeäksi, Virkamiehen lahjonnasta voidaan tuomita enintään neljäksi vuodeksi vankeuteen. Lahjuksen ottanutta virkamiestä voi odottaa sama rangaistus.

&lt;a href="<a href="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta" alt="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta">http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta</a&gt;" alt="<a href="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta" alt="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta">http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta</a&gt;"&gt;<a href="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta&lt;/a&gt;" alt="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta&lt;/a&gt;">http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta&lt;/a&gt;</a&gt;

100 e ei ole todellakaan lahjontaa.

Helsingissä paljon alhaisempi kuin 100 euroa. Taisi olla parista kympistä muutamaan. Tästähän oli keskustelua vähän aikaa sitten, löytyy varmaan helposti googlaamalla.

Vierailija
22/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei odoteta mitään vastineeksi tältä opettajalta, kuten todennäköisimmin ei odoteta.

Heh, kai minäkin sitten lahjoin tässä hiljattain kunnan eläinlääkäriä kun annoin suht hyvän lahjan kun rakas ja vakavassa onnettomuudessa ollut koiramme saatiin hänen hyvän hoitonsa ansiosta kuntoon... Älytöntä jos ei saisi osoittaa kiitollisuutta edes, kun pelätään lahjontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä niillä rajoilla, että onko eettistä ottaa lahjaa vastaan.

Tottakai tuo on aivan peanuts verrattuna joihinkin KELA:n pääjohtajan oopperajuhlakutsuihin, mutta asia on sama ja suhteessa kyse aikalailla samasta asiasta.

VM:n ohjeessa valtion virkamiehille (joo, tiedän että opettajat ovat kunnan virkamiehiä) sanotaan mm.

Oikeuskansleri on kehottanut vieraanvaraisuuden tarjoamisen tilanteissa jokaista virkamiesta? kysyma?a?n itselta?a?n:

- Miksi minulle tarjotaan ta?llainen etuus?

- Millaisista motiiveista otan tarjouksen vastaan?

- Milta? asia na?ytta?isi julkisuudessa?

"Yksityisilta? henkilo?ilta? tai yksitta?isilta? yri- tyksilta? ei pa?a?sa?a?nto?isesti tule ottaa vastaan muita kuin va?ha?arvoisia mainos- tai muita lahjoja."

Ihan varmasti myös jokainen vanhempi tietää, että tuo ei ole todellakaan tavanomainen lahjan arvo. Esim. 50 euroa olisi vielä ihan ok, joskin aika iso summa sekin, mutta tuo on kyllä ihan överi.

Vierailija
24/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on erittäin mieluinen ja olen itse halunnut tällaista, muttei ole ollut varaa ostaa itse.

ap

Kuinka sattuikaan juuri sopivasti ;).

Harmi, kun opettajan palkalla ei mitenkään voi ostaa 100 euron tavaraa.

Vierailija
25/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset on erilaisia erittäin kiitollisena vanhempana joku ehkä haluaa antaa hyvän lahjan oman mielensä mukaan. Alennusmyyntejä on ollut paljon ja voi olla että on ostettu vaikka erittäin halvalla. Halvallakin voi saada hyvän ja arvokkaan lahjan:-)

tai alennusmyynneistä ainakaan vielä. Tämä on erittäin mieluinen ja olen itse halunnut tällaista, muttei ole ollut varaa ostaa itse.

ap

On ihan OK.

Vrt. että olisi 100mk lahja, inflaatio kulkee.

Vierailija
26/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennäänkö nyt kysymään niiltä vanhemmilta oliko tarkoitus lahjoa vai ei? Luuletko tosiaan, että lahjuksien antajat puhuvat asiasta suoraan tai edes epäsuorasti?

Kyllä puhuvat. Tai ainakin lahja annetaan sopivassa tilanteessa. Isäni toimii myyntimiehenä ja varinkin kauas itäänpäin mentäessä ja itse asiassa Etelä-Euroopankin maissa pyritään lahjomaan ihan selvästi. Eli sopivassa kohdassa kaupantekoa tarjotaan isoa summaa raahaa, jotta hommat sujuisivat paremmin. Tätähän lahjonta nimenomaan tarkoittaa.

Kyllähän Suomessakin hyvä-kaveri-meininki toimii samalla tavalla. Sovitaan, että kuka hyötyy ja miten kun ohjataan asiat molemmille sopivaan suuntaan.

Vierailija
27/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin mauttominta olisi lapselle palauttaa lahja, ihan oikeasti nolaisi hänet, kun vanhemmat todennäköisesti lahjan ovat valinneet. Voithan ennen kevätjuhlaa laittaa jonkin kevätjuhlatiedotteen tms. oheen maininnan lahjoista ja siinä kertoa, ettei ole tapana antaa kovin arvokkaita lahjoja. Eli ilmoitat asian yleisesti, et vain tietyille.

Kyllä meidänkin lapsen luokalla yksi perhe tuo ainakin kukiksi usein tosi hulppean asetelman, kun muut tuo paljon pienempää, mutta käsittääkseni ovatkin varakkaita. En ole edes ajatellut pahastua, olenpa vain ihastellut upeita kukkia. Jos ja kun opettaja on fiksu, eihän se nyt arvosanoihin vaikuta.

Vierailija
28/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennäänkö nyt kysymään niiltä vanhemmilta oliko tarkoitus lahjoa vai ei? Luuletko tosiaan, että lahjuksien antajat puhuvat asiasta suoraan tai edes epäsuorasti?

Kyllä puhuvat. Tai ainakin lahja annetaan sopivassa tilanteessa. Isäni toimii myyntimiehenä ja varinkin kauas itäänpäin mentäessä ja itse asiassa Etelä-Euroopankin maissa pyritään lahjomaan ihan selvästi. Eli sopivassa kohdassa kaupantekoa tarjotaan isoa summaa raahaa, jotta hommat sujuisivat paremmin. Tätähän lahjonta nimenomaan tarkoittaa.

Kyllähän Suomessakin hyvä-kaveri-meininki toimii samalla tavalla. Sovitaan, että kuka hyötyy ja miten kun ohjataan asiat molemmille sopivaan suuntaan.

Joo okei, mietinkin hieman, että muotoilinko lauseeni huonosti. Varmasti jotkut vihjailevatkin, mutta tuskin tunnustavat sitä jälkikäteen. Joten jää sana sanaa vastaan.

Eikös sen yhden nimeltä mainitsemattoman poliitikon syntymäpäiväjuhlien järjestäminen lukuisten eri yrittäjien taholta tulkittu juuri lahjonnaksi? Kukapa tietää olivatko kuiskutelleet asiasta vai ei. Toki siinä pelattiin isommissa ympyröissä, mutta kuitenkin.

En minä ole sanomassa, että AP:ta yritettiin lahjoa, vaan lähinnä, että vanhemmat eivät käyttäneet harkintakykyään lahjan suhteen.

Mielestäni lahjan voi palauttaa vanhemmille ilman, että lapsi siitä tietää, mutta en pidä sitä välttämättömänä. Toisaalta se, että AP haluaa tulla tänne kehuskelemaan jollain ihmeellisellä lahjalla, niin... hupinsa kullakin.

Hyvä olisi, jos kouluilta hieman ohjeistettaisiin, minkä arvoisia lahjat voivat olla.

Vierailija
29/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten lahjontana. Olen ollut koko syksyn erittäin rehellinen oppilaan tilanteesta, puhunut vaikeuksista ja vahvuuksista. Kyseessä ei siis ole mikään erityisen häirikköoppilas tai kympin eturivin tyttökään.

Luulen tosiaan, että perhe on vain todella varakas ja hakevat vielä sitä kultaista keskitien lahjatapaa, joka on sopivaa antaa opettajalle. Kyseessä siis ekaluokan ensimmäinen joulu.

Nyt lähden joululoman viettoon. Hyvää joulua teille kaikille!

ap

Vierailija
30/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä isossa kansainvälisessä organisaatiossa ja meidän sisäisten sääntöjemmemukaan voimme vastaanottaa lahjoja joiden max arvo on 50€/antaja/vuosi.

Arvonmäärittelyssä otetaan huomioon monia seikkoja, esim se onko antaja tilannut ison määrän ja siten saanut alennusta; vaikkapa suklaarasia joka kaupassa maksaa 100 €,ei suurtilaajalle maksa sitä samaa.

No,tämä on harvemmin tavallisten vanhepien tilanne.

Vierailija
31/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen vanhempi on kiinnostunut sinusta siinä mielessä ja siksi haluaa sinulle antaa arvokkaan lahjan ;) Jos on vaikka ihastunut tai jotain ja haluaa lapsen kautta antaa sulle lahjan...

Vierailija
32/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lapsi on ko. vanhempien ensimmäinen eivätkä vielä tienneet minkäarvoisia lahjoja opettajalle kuuluu viedä

- yrittävät vaikuttaa lapsen arvosanoihin

- haluavat esitellä varakkuuttaan sinulle ja muille oppilaille ja ennen kaikkea näiden vanhemmille, jotka varmasti näkivät lahjan

Asun itse omakotitaloalueella, jossa on uudehkoja ja kalliitakin taloja. Täällä on tuota kilpavarustelua monessa asiassa ja yksi on juuri opettajien lahjat. Rouvat kehuvat kilpaa naapureille minkälaisia lahjoja lapsukaiset veivät opettajilleen. Yritetään sillä ilmeisesti antaa itsestä varakas kuva, vaikka talot ja autot ja kaikki muukin olisi velaksi ostettua.

Sinuna pitäisin lahjan ja toimisin kuten normaalistikin. Jos vielä keväälläkin saat yhtä kalliin niin sitten voisi jo tosissaan miettiä mitkä ovat lapsen vanhempien syyt kalliin lahjan antamiseen.

Vierailija
33/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä vastaan ap. Virkamiehen lahjontaa, tuo menee yli sopivuuden. Teillä on varmasti työpaikalla tästä ohjeistus.

olet vain kateellinen. Anna open nauttia lahjastaan. Satku sinne tai tänne ei hyvätuloiselle perheelle ole meno eikä mikään. Ehkä saivat veronpalautuksia tai perintöä tai ovat vaan muuten varakkaita. Tottakai ap pidät lahjan ja iloitset siitä kun olet sellaista kerran toivonut.

Vierailija
34/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 30 euron arvoinen lahja on OK muusta pitää kieltäytyä työpaikan sääntöihin vedoten

Vierailija
35/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni 100 € on aivan liian suuri lahja vastaanotettavaksi. Palauttaisin.

Olen töissä isossa kansainvälisessä organisaatiossa ja meidän sisäisten sääntöjemmemukaan voimme vastaanottaa lahjoja joiden max arvo on 50€/antaja/vuosi.

Arvonmäärittelyssä otetaan huomioon monia seikkoja, esim se onko antaja tilannut ison määrän ja siten saanut alennusta; vaikkapa suklaarasia joka kaupassa maksaa 100 €,ei suurtilaajalle maksa sitä samaa.

No,tämä on harvemmin tavallisten vanhepien tilanne.

Vierailija
36/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen rikoslain mukaan on rangaistavaa antaa lahjus virkamiehelle (luku 16, 13 ja 14 §). Vastaavasti virkamies voidaan tuomita lahjuksen vastaanottamisesta (luku 40, 1, 2 ja 3 §). Myös lahjuksen pyytämisestä tai tarjoamisesta voidaan tuomita kyseisten pykälien mukaan.

Rikoslaki viittaa virkamiesten lahjontaan sanoilla "lahja tai muu etu". Rikoslain mukaan lahjuksen eroittaa lahjasta se, että lahjuksella "vaikutetaan, pyritään vaikuttamaan" tai että se on omiaan vaikuttamaan virkamieheen palvelusuhteessa.

Virkamies voi menettää lahjuksen ottamisesta virkansa.

Jos teko luokitellaan törkeäksi, Virkamiehen lahjonnasta voidaan tuomita enintään neljäksi vuodeksi vankeuteen. Lahjuksen ottanutta virkamiestä voi odottaa sama rangaistus.

<a href="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta" alt="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta">http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta</a&gt;

mikä LAHJUS tuo on? Se oli JOULULAHJA johon jollain perheellä oli varaa. Lakkaa vouhottamasta. Eihän tässä ole opea kiristetty esim. antamaan parempia numeroita.

Vierailija
37/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitten jatkossakin lahjonta on ok ja aikuisena he sitten lahjovat poliisia, poliitikkoa ym kuten rikkailla on näköjään tapana on.

Sanot että palautat sen ja lahjoja ei tarvitse ja jos haluaa antaa niin max 10€

käypäs vähän ulkona niin suhteutuu asiat taas kohdilleen eikä tarvi maalailla jos mitä piruja.

Vierailija
38/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euron lahja on liikaa ja tiedät sen kyllä itsekin. Halusit tänne vain tehdä aloituksen kehuaksesi sillä ja panemalla muille vanhemmille paineita. Ensi vuonna odotat kaikilta 100 euron lahjaa.

mutten lahjontana. Olen ollut koko syksyn erittäin rehellinen oppilaan tilanteesta, puhunut vaikeuksista ja vahvuuksista. Kyseessä ei siis ole mikään erityisen häirikköoppilas tai kympin eturivin tyttökään.

Luulen tosiaan, että perhe on vain todella varakas ja hakevat vielä sitä kultaista keskitien lahjatapaa, joka on sopivaa antaa opettajalle. Kyseessä siis ekaluokan ensimmäinen joulu.

ap

Vierailija
39/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euron lahja on liikaa ja tiedät sen kyllä itsekin. Halusit tänne vain tehdä aloituksen kehuaksesi sillä ja panemalla muille vanhemmille paineita. Ensi vuonna odotat kaikilta 100 euron lahjaa.

ap

no ainakaan meillä ei oteta paineita tuommoisesta. Ilmeisesti teillä otetaan.

Vierailija
40/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen opettaja ja opetan vähän paremmalla paikkakunnalla. Sain tuollaisia 60-80 euron arvoisia lahjoja:)

Enkä pidä niitä kyllä minään. Sekaan mahtui jokunen 20-40 euron arvoinen lahja ja toki arvostan niitä myös. Toisilla on enemmän lapsia kuin yksi ja eivät voi satsata opettajan lahjaan enempää.

Vanhemmat olivat ihanasti perehtyneet harrastuksiini ja sain siten harrastukseeni liittyviä lahjakortteja (urheiluluukkeeseen). Lisäksi tuli pari niska-hartiahierontasarjaa. Todella tarpeellista opettajan työssä kun joutuu pöydän ääressä kyyristelemään.

Yhtään turhaa lahjaa ei tullut roskiin heitettäväksi. Ei yhtään tuikkukippoa tai itseleivottua kuivakakkua, eikä lapsen askartelua.

Eikö onneksi yhtään servettiä :D

Olen opettaja ja tulin juuri joulujuhlista. Sain konvehtirasioita, kukkia ja kynttilöitä ja jotain jouluisia pieniä koriste-esineitä. Yksi oppilas toi 100 euron arvoisen lahjan. En sano mikä, etten minä tai oppilas paljastuisi, mutta aikamoinen lahja!