te, jotka ette sairasta vatsatauteja
olen pohtinut mistä johtuu, että toiset eivät niitä sairasta. Te jotka ette sairasta niin kertoisitteko miksi?
-minkä ikäiset lapset? kotihoidaossa vai päiväkodissa, koulussa?
-kuinka tehokasta käsihygieniaa?
-sairastatteko esim flunssia paljon?
-käytättekö maitohappoja/vitamiineja?
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua?
Me olemme 6 henkinen perhe ja meillä on joka vuosi 1-3 vatsatutia mutta ei muita tauteja. Mua ihmetyttää, et miten me aina saadaan vatsatauti.
3 lasta on koulussa, yksi kotihoidossa. Meillä ei sairasteta flunssia tms juuri koskaan esim tänä syksynä ei kolmella koululaisella yhtään poissaolopäivää. olis kiva tietää millä voitais estää vatsatudit..
Kommentit (76)
En muista milloin viimeksi olisi ollut vatsatautia meillä, varmaan joskus 6-7v sitten oli nuoremmalla päivän kestävä oksennustauti. Sen jälkeen ei ole ollut.
Ovat kummatkin olleet noin 3v päiväkodissa, eikä niitä vatsatauteja silloinkaan ollut.
Harvoin meillä on flunssaakaan, varsinkaan ihan kuumeen kanssa. Otamme kausi-influenssarokotteen, käytetään d-vitamiinia, gefilustuotteita jugurtteina.
Kädet pestään aina kun tullaan kotiin, ei enää erikseen syömään ryhtyessä ellei nyt ole tehnyt jotain likaista puuhaa. Ja tietysti aina vessatarpeilla käynnin jälkeen pestään kädet. Ei käytetä käsidesiä kuin jossain reissussa jos ei pääse käsiä pesemään jostain syystä ennen syömistä tai vessassa käytyä.
Ruokailut on suht säännölliset 4-5krt päivässä.
En muuten itsekään lapsena ollut juuri koskaan vatsataudissa, enkä saanut mitään turistiripulia vaikka käytiin ulkomailla ja hyvällä ruokahalulla syötiin lähes kaikkea.
mutta vatsatautia en ole sairastanut lapsena koskaan, aikuisenakin vain pari kertaa (koputan puuta..) Äitini sanoi aikoinaan, että vatsataudit tulevat koulun vedestä, älä juo. No, en juonut, enkä sairastunut. Nykyäänkin juon vettä vain pullosta. Mene, ja tiedä sitten, olisiko syynä, mutta flunssat minulle kyllä tarttuvat hyvin helposti.
on toisinaan vatsatautia, lapsia neljä,koululaisia
ja kotihoitolaisia.
Itse en ole koskaan varsinaisesti ollut vatsataudissa, siis niin että oksentaisin tai olisi vesiripuli. Joskus on kyllä maha ollut löysällä, mutta tyyliin siis kerran pöntöllä ja se siitä.
Flunssiakaan ei ollut, paitsi parina viime vuotena muutaman kerran, pienillä lapsilla senkin edestä.
Mä en pese juurikaan käsiä, en ikinä käytä mitään desinfioivia aineita, ruokaa syön pitkillä väleillä.
Aikuiseksi olen kasvanut pussailemalla koiria ja hevosia.
En syö myöskään vitamiineja enkä muitakaan pöllereitä.
Mitä tästä voi siis päätellä?
olen pohtinut mistä johtuu, että toiset eivät niitä sairasta. Te jotka ette sairasta niin kertoisitteko miksi?
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua?Me olemme 6 henkinen perhe ja meillä on joka vuosi 1-3 vatsatutia mutta ei muita tauteja. Mua ihmetyttää, et miten me aina saadaan vatsatauti.
3 lasta on koulussa, yksi kotihoidossa. Meillä ei sairasteta flunssia tms juuri koskaan esim tänä syksynä ei kolmella koululaisella yhtään poissaolopäivää. olis kiva tietää millä voitais estää vatsatudit..
-minkä ikäiset lapset? yksi 3v.
kotihoidaossa vai päiväkodissa, koulussa? pk:ssa.
-kuinka tehokasta käsihygieniaa?Normaali käsihygienia, kädet pestään kotiin tullessa, ennen ruokailua, wc-juttujen jälkeen.
-sairastatteko esim flunssia paljon? joo, elo-joulukuun total 4 flunssaa kuumeineen. muuten ollaan oltu terveitä. Ei vatsatauteja eikä korvatulehduksia.
-käytättekö maitohappoja/vitamiineja? Ei käytetä (paitsi kalsium & d-vitamiinilisä)normiruokavaliolla mennään.
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua?
normaalit ruokailuvälit. Ei napostelua.
Kuvittelisin, että kolmen lapsen (nyt 5-10 v) perheessä mahatauti olisi ainakin jokatalvinen riesa, mutta jostain syystä meillä tuo tauti on vieraillut vain kerran, ja silloinkin vain yhdellä lapsella. En mä omasta lapsuudestanikaan muista kuin yhden ykätaudin.
Lapset nyt 8-13, kaikki koulussa. Sitä ennen päiväkodissa.
Kädet pestään ennen aterioita ja kun ovat likaiset sekä vessassakäynnin jälkeen.
D-vitamiineja.
Ei napostella.
Lisäksi syödään monipuolisesti, ei hysterisoida hygienian kanssa (hyvä bakteerikanta omasta takaa), sokeria ja karkkia menee aika vähän.
En ihan totta muista koska joku noista olisi ollut vatsataudissa. Ovat muutenkin terveitä, flunssia harvoin. Ymmärrän olla kiitollinen. :)
Käsihygieniaan kiinnitämme paljon huomiota. Ei käytetä käsidesiä. Flunssia on toisella muutaman kerran vuodessa, toisella ehkä kerran vuodessa. Nekin hyvin lieviä. Ruoka on todella terveellistä kotiruokaa ja superfoodeja käytetään ja D- vitamiiniä lapset n.50 mikrogrammaa/vrk.
Veikkaisin, että on aikapaljon kiinni geeniperimästä.
Käsihygieniaan kiinnitämme paljon huomiota. Ei käytetä käsidesiä. Flunssia on toisella muutaman kerran vuodessa, toisella ehkä kerran vuodessa. Nekin hyvin lieviä. Ruoka on todella terveellistä kotiruokaa ja superfoodeja käytetään ja D- vitamiiniä lapset n.50 mikrogrammaa/vrk.
Veikkaisin, että on aikapaljon kiinni geeniperimästä.
Päiväkodissa ja koulussa ovat olleet "aina". Napostelua eivät juuri harrasta, ja ruokailuvälit välillä liiankin pitkiä.
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua?Me olemme 6 henkinen perhe ja meillä on joka vuosi 1-3 vatsatutia mutta ei muita tauteja. Mua ihmetyttää, et miten me aina saadaan vatsatauti.
3 lasta on koulussa, yksi kotihoidossa. Meillä ei sairasteta flunssia tms juuri koskaan esim tänä syksynä ei kolmella koululaisella yhtään poissaolopäivää. olis kiva tietää millä voitais estää vatsatudit..3 lasta, nykyään koulussa, aiemmin päiväkodissa.
Onneton käsihygienia, vessassa nykyään pesee kai kaikki.
Flunssia normisti.
Ei maitohappobakteereita ja vitamiinitkin usein unohtuu.
4-5 ateriaa päiväss.Olen miettinyt voisiko liittyä siihen että ollaan tosi valikoivia syömisissä. Joskus ruoka maistuu lapsille tosi huonosti, hyväksytään se ja sitten myöhemmin syö paremmin. Eli voisiko se alkava mahatuti mennä ohi kun ei puoliväkisin syötetä ruokaa. Tämä valikoivuus voisi selittää senkin ettei tule turistiripuleita. Jätän epäilyttävän oloiset, näköiset tai makuiset jutut syömättä.
yksi joka on miettinyt ihan samaa
Meilläkään ei kyl tuputeta ja lapset on nirsoja ja jättää ruokailuja väliin ja silti sairastetaan se 1-3 vatsatautia vuodessa :(. eli en usko tähän teoriaan..
ei liioin miehelläni eikä nyt jo aikuisella lapsellammekaan. En tiedä syytä tähän, ihan normaalia elämää eletään. Joskus aiemmin minulla oli työssäni paljon asiakaskontakteja, niin aikuisia kuin lapsiakin, mutta ei minuun mikään tarttunut. Flunssakin minulla on viimeksi ollut 7 vuotta sitten. Samassa huoneessa istuvat työkaverini kyllä sairastavat normaalit syys-, talvi- ja kevätflunssat, minä en.
Käsihygienia meillä on normaali. Kun olen poissa kotoa - kaupassa, bussissa ym - en koskaan kosketa käsillä kasvojani, suuta, nenää, silmiä. Kotiin tultua ensimmäiseksi käsien pesulle.
Ruokavalio on normaali, sisältää kyllä runsaasti vihanneksia, ja hedelmiä kohtuudella. Eipä meillä juuri napostella, vaikkamen ymmärrä miten se tähän asiaan liittyy.
musta teidän käsihygienia ei kuulostaa normaalilta vaan hysteeriseltä. mutta teillä ei niitä vatsatauteja ollutkaan vaan meillä.. eli kaiekti tuo itsenä koskettelemiskielto ois tarpeellinen..
...jos pesee kädet kotiin tultua? Ei minusta. Pesen kädet myös vessassakäynnin jälkeen ja ennen ruuanlaittoa, enkä silti pidä itseäni hysteerisen ylihygienisenä.
lähinnä hysteerisenä pidin tuota, ettei saa koskea kasvoihin..
en osaa sanoa miksi ei olla sairastuttu kovinkaan montaa kertaa nimenomaan vatsatauteihin vaikka flunssia on ollut. lapset ovat alakouluikäisiä, alle 10v. meillä on tehokas käsihygienia, sanoisin että todella tarkka. käytämme maitohappobakteereja, kohta 10v lähes säännöllisesti. 5 aterian rytmi ollut aina. jännä että teillä menee juuri toiste päin, ei flunssia mutta vatsatauteja. käytetäänkö teillä esim maitohappoja?
ei käytetä maitohappoja, d-vitamiini ja monivitamiini käytössä. ja tosiaan flunssia ei ole, ei lapsilla eikä aikuisilla.
Oma lapsi on vielä vauva, joten en voi vastata kyselyyn. Lapsuudenkodissani ei kuitenkaan koskaan ollut vatsatauteja, muistaakseni kerran olen sellaisen sairastanut, joskus yli 10-vuotiaana.
- Minulla ikäeroa siskoihin 2v ja 8v (olen keskimmäinen)
- Napostelua
- Kädet pestiin aina ulkoa tullessa, ennen ja jälkeen ruokailun ja vähän muutenkin välillä. Edelleen pesen tosi usein käsiä, monta kertaa päivässä.
Muutenkin oltiin tosi vähän kipeitä. Kiitän käsihygieniaa, vaikka on siinä varmaan muutakin takana. Miehen lapset eivät oikeasti koskaan pese käsiä (edes vessareissun jälkeen) ja ovat nyt syksyllä joka kerta täällä käydessään olleet nuhaisia. Kotihoidossakin ovat.
on toisinaan vatsatautia, lapsia neljä,koululaisia
ja kotihoitolaisia.Itse en ole koskaan varsinaisesti ollut vatsataudissa, siis niin että oksentaisin tai olisi vesiripuli. Joskus on kyllä maha ollut löysällä, mutta tyyliin siis kerran pöntöllä ja se siitä.
Flunssiakaan ei ollut, paitsi parina viime vuotena muutaman kerran, pienillä lapsilla senkin edestä.
Mä en pese juurikaan käsiä, en ikinä käytä mitään desinfioivia aineita, ruokaa syön pitkillä väleillä.
Aikuiseksi olen kasvanut pussailemalla koiria ja hevosia.En syö myöskään vitamiineja enkä muitakaan pöllereitä.
Mitä tästä voi siis päätellä?
Meillä 5 kissaa ja on ollut aiemmin hevonen ja koirakin. Eli eläimet ei ainakaan meillä auttaneet vatsatautien poissapidossa.
toisilla vain on parempi vastustuskyky kuin toisilla. Siihen vaikuttaa satoja eri muuttujia. Osat sisäsyntyisiä, osat ympäristötekijöiden summaa.
Käsienpesulla ja tautisten välttämisellä voi ehkä hiukan hillitä sairsstumisriskiä, mutta ei se tauteja kokonaan estä.
Oma lapsi on vielä vauva, joten en voi vastata kyselyyn. Lapsuudenkodissani ei kuitenkaan koskaan ollut vatsatauteja, muistaakseni kerran olen sellaisen sairastanut, joskus yli 10-vuotiaana.
- Minulla ikäeroa siskoihin 2v ja 8v (olen keskimmäinen)
- Napostelua
- Kädet pestiin aina ulkoa tullessa, ennen ja jälkeen ruokailun ja vähän muutenkin välillä. Edelleen pesen tosi usein käsiä, monta kertaa päivässä.Muutenkin oltiin tosi vähän kipeitä. Kiitän käsihygieniaa, vaikka on siinä varmaan muutakin takana. Miehen lapset eivät oikeasti koskaan pese käsiä (edes vessareissun jälkeen) ja ovat nyt syksyllä joka kerta täällä käydessään olleet nuhaisia. Kotihoidossakin ovat.
Minulla ei myöskään ole koskaan lapsena ollut vatsatautia. Ekan vatsataudin sain, kun nuorimmainen lapseni oli n 1v.
Lapsuuden kodissa oli eläimiä sisällä, asuttiin maalla, käsiä ei pesty koskaan ja vanhemmat poltti sisällä. Jotenkin en usko, että pelkkä käsihygienia riittäisi, ettei vatsatauteja tulisi. Niinkuin tässäkin ketjussa näkee, että jotku ovta tosi tarkkoja käsihygienian kanssa ja toiset eivät taas ollenkaan tarkkoja ja silti tietyt ihmiset eivät vaan sairastu.
toisilla vain on parempi vastustuskyky kuin toisilla. Siihen vaikuttaa satoja eri muuttujia. Osat sisäsyntyisiä, osat ympäristötekijöiden summaa.
Käsienpesulla ja tautisten välttämisellä voi ehkä hiukan hillitä sairsstumisriskiä, mutta ei se tauteja kokonaan estä.
minusta meillä on hyvä vastustuskyky, koska emme saa mitään muita sairauksia, siksi tuntuukin niin hassulta, että saamme aina vatsataudin ja joka kerta vatsatuti käy koko perheen läpi ja kunnolla :(. Esim nuorin lapsni oli 2-kuisena tipassa, kun sai vatsataudin meidän muiden mukana.
lähinnä hysteerisenä pidin tuota, ettei saa koskea kasvoihin..
Juuri kasvoihin koskemisen välttäminen kodin ulkopuolella tai kotonakin jos muilla on tauti (ilman edeltävää käsipesua) on se olennainen asia, millä välttyy kulkutaudeilta. Kädet kontaminoituvat taudinaiheuttajulla helposti (hissinnappi, ovenkahva, kaupassa pinnat, vaihtorahat jne..), ja kun sitten hipaisee kädellään suupieltä, nenää tai silmää, on infektio tarttunut. Normaalit taudinaiheuttajat eivät (noroa lukuunottamatta) elä pinnoilla kuin muutaman tunnin, mutta se riittää tartuttamaan, jos koskettelee kasvoja koskettuaan pintaa, johon sairas on käsillään koskenut.
T: sh
http://www.mtv3.fi/koti/arki/artikkeli.shtml/2012/12/1674671/tutkimus-n…
joten jos syö esim koulussa, voi periaatteessa "puhtaalta" lautaselta tai "puhtaista" aterimista saada norotartunnan.
tosi vähän ylipäätään, ehkä kerran vatsatauti ja joitain korvatulehduksia ja flunssia, mutta tosi pientä kuitenkin.
en osaa sanoa mistä johtuu, olettaisin että suurimpana vaikuttajana on vain hyvät geenit tämän suhteen. hygienian suhteen ei olla mitään supertarkkoja, toki kädet pestään esim. kun tullaan kotiin ja ennen kuin syödään, mutta ei meillä muuten ole kliinisen siisitä. uskon että sairastumisalttiuteen vaikuttaa jonkin verran myös ruokavalio. käytämme eineksiä hyvin rajatusti (lähinnä talvella pakastevihanneksia), ruokavalio on monipuolinen ja säännöllinen ja käytetään paljon esim. suomalaisia marjoja ja juureksia. karkkia kerran viikossa karkkipäivänä kohtuullisesti, sipsejä tai limsaa vain juhlapäivinä. en tiedä vaikuttaako se nyt oikeasti paljon mutta haluaisin uskoa niin :)
sellaisesta perheestä, jolla on ollut paljon vatsatauteja mutta ne ovat loppuneet jonkun käytännön omaksumisen tai vastaavan myötä. Tai sitten toisinpäin, jossain jossa ei olla sairasteltu näitä mutta sitten on ruvettu sairastelemaan.
Koska muuten kyse voi todella olla aika geneettisesti määräytyvästä ominaisuudesta, joka joko on tai ei ole.
Tunnen erään lääkäriperheen lapsen joka väsyessään alkoi aina voida pahoin, jopa oksentaa. Meidän samanikäisellä lapsella ei koskaan ole ollut mitään tällaista. Me emme koskaan ole myöskään vatsataudissa. Aika lailla samassa ympäristössä ja tavoilla eletään kuin nuo toisetkin joilla taas on vatsatauteja ja muita.