te, jotka ette sairasta vatsatauteja
olen pohtinut mistä johtuu, että toiset eivät niitä sairasta. Te jotka ette sairasta niin kertoisitteko miksi?
-minkä ikäiset lapset? kotihoidaossa vai päiväkodissa, koulussa?
-kuinka tehokasta käsihygieniaa?
-sairastatteko esim flunssia paljon?
-käytättekö maitohappoja/vitamiineja?
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua?
Me olemme 6 henkinen perhe ja meillä on joka vuosi 1-3 vatsatutia mutta ei muita tauteja. Mua ihmetyttää, et miten me aina saadaan vatsatauti.
3 lasta on koulussa, yksi kotihoidossa. Meillä ei sairasteta flunssia tms juuri koskaan esim tänä syksynä ei kolmella koululaisella yhtään poissaolopäivää. olis kiva tietää millä voitais estää vatsatudit..
Kommentit (76)
Pestyllä kämmenellä, jolloin se on yhtä likainen kuin ennen pesuakin?
- meillä on ollut vatsatauti yhteensä neljä kertaa lasten elämän aikana. Usein vain yksi oksentaa, ja muut voivat vähän pahoin.
- lapset 9v, 11v, 13v
- lapset olleet päiväkodissa alkaen 4,5v, 2,5v ja 1,5v, nyt koulussa
- meillä on onneton käsihygienia, lapset kaivavat nenää, kuten äitikin, meillä on kissoja ja koira, äiti vihaa siivousta, ja lapset ovat saaneet vauvasta asti ns. nuolla kengänpohjia ja syödä hiekkaa ja lunta
- sairastamme flunssia useita kertoja vuodessa ja korvatulehduksia on ollut lapsilla yhteensä yli 30
- käytämme maitohappobakteereja vain matkustaessa tai jos joku saa vatsataudin oireita
- napostelemme, syömme paljon herkkuja ja rakastamme erityisesti karvakäsipizzoja ja kebabbia
Mä veikkaan, että kyseessä on erot ihmisten immuunijärjestelmissä. Meillä on selkeästi molemmat vanhemmat näitä korvaoiretaustaisia, ja lapset sitä myötä myös. Mutta lisäksi varmaan tietty epähygieenisyys on auttanut luomaan vastustuskykyä, meille ei iske turistiripulitkaan, vaikka mistä basaarista syömme mutaisilla käsillä ojennettuja paikallisherkkuja.
Voisivatko kotieläimet ja niiden tuoma vastustuskyvyn parantuminen olla yhteinen tekijä?
Itse olen sairastanut vatsataudin joskus ala-asteella pari kertaa, sen jälkeen ei koskaan, olen nyt 40v. Ei lapsia, tosi huono käsihygienia, perheessä aina ollut koira. Vanhempanikaan eivät sairasta koskaan vatsatautia. Flunssa on kerran tai pari vuodessa.
mutta meillä pian 5-vuotiaalla ja 2,5-vuotiaalla 0 sairastettua vatsatautia. Käsihygieenian suhteen ei olla hysteerisiä ja ollaan matkusteltu paljon. Lapset ovat pienestä pitäen kontanneet pitkin lentokenttiä, juoneet silmän välttäessä merivettä kuten myös uima-altaista.. Nuorempi harrasti yhdessä vaiheessa lakaistujen murusten syömistä rikkalapiosta, lattialle tipahtanutta leipäpalaa ei meillä myöskään heitetä roskiin.
Kuinka paljon päiväkodissa, koulussa, lasten kavereilla sairastetaan. Koska kun me asuttiin muutama vuosi eri paikkakunnalla niin sillon jylläsi vähän väliä noro tai tavallinen ökätauti. Kun muutettiin, koulu ja kaverit vaihtuivat niin nuo taudit loppuivat kuin seinään?!
Me syödään maitohappoja, ollaan syöty jo jokunen vuosi. Flunssia sairastetaan niin että joku vuosi ei tule mitään ja sitten taas on useampi köhä.
Kun minä olin pieni ja mut vietiin ekaa kertaa elokuvateatteriin olin kontannut pitkin lattioita ja syönyt poisheitettyjä purukumeja sieltä. Olen myös syönyt kissankakkaa hiekkalaatikolla. Nykyisin syön ulkomailla surutta sormin esim. ranskalaisia. Ikinä ei ole mitään tauteja ollut.
olen pohtinut mistä johtuu, että toiset eivät niitä sairasta. Te jotka ette sairasta niin kertoisitteko miksi?
-minkä ikäiset lapset? NYT 4 JA 7, EI OLLUT MAHATAUTEJA PIENEMPÄNÄKÄÄN, EI MYÖSKÄÄN MEILLÄ AIKUISILLA ENNEN LAPSIA
- kotihoidaossa vai päiväkodissa, koulussa? MOLEMMAT PERHEPÄIVÄHOIDOSSA N. 1,5-VUOTIAASTA ASTI, ISOMPI NYT KOULUSSA
-kuinka tehokasta käsihygieniaa? SURKEAA, LASTEN KÄSIENPESU NÄYTTÄÄ LÄHINNÄ MINUN MIELIKSENI TEHTÄVÄLTÄ RÄVELTÄMISELTÄ. TAIDAN OLLA AINOA JOKA PESEE KÄTENSÄ IHAN OIKEASTI PUHTAAKSI TÄSSÄ PERHEESSÄ.
-sairastatteko esim flunssia paljon? EN TIEDÄ MIKÄ ON PALJON. ON NIITÄ JOKA VUOSI. MIEHELLÄ ENITEN. ISOMPI LAPSENI EI OLE SAIRASTANUT PITKÄÄN AIKAAN, PIENEMPI OLI PÄIVÄN KUUMEESSA PARI KUUKAUTTA SITTEN.
-käytättekö maitohappoja/vitamiineja? YRITÄMME MUISTAA D-VITAMIININ KAIKILLE, MINÄ SYÖN LISÄKSI OMEGA 3:A JA MAGNESIUMIA, MIES TUSKIN SYÖ MITÄÄN ELLEN PAKOTA.
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua? AIKUISILLA EPÄMÄÄRÄISTÄ NAPOSTELUA, LAPSET SYÖVÄT JOKA PÄIVÄ AAMUPALAN, LOUNAAN, VÄLIPALAN, ILLALLISEN JA ILTAPALAN.KUKAAN MEISTÄ EI OLE OLLUT MAHATAUDISSA AINAKAAN 80-LUVUN JÄLKEEN, LAPSET SIIS EIVÄT KOSKAAN.
ja siksi on alttiimpi mahataudeille? käytättekö maitohappobakteereja? Ehkä nekään eivät silti yksin riitä.
Epäilen sen johtuvan ainakin osittain siitä, että työskentelen ambulanssissa, kuljen myös kotona työvaatteissa ja kannan näin ollen pöpöjä jatkuvasti kotiin.
Yksi oleellinen kysymys on, suukotellaanko perheessa? Ja kuinka laheisesti muuten ollaan.
Meilla 5 lasta, vatsatauti 0-2 kertaa vuodessa. Popoja tulee kotiin kahdesta tyopaikasta (toimisto ja sairaala), yhdesta koulusta (kolmelta luokalta), kahdesta tarhasta ja kolmesta harrastuksesta.
Hygienia ok. Maitohappobakteereja satunnaisesti. Lahes aina tauti tulee tarhasta pienimpien mukana. Joskus 1 tai 2 perheesta pysyy terveena tai saa vain pienta paansarkya.
Kunnollista kuumeflunssaa harvoin, viimeksi oli sikaflunssa.
Muistan kerran kun kuopus tuli yolla herattamaan etta on huono olo, ja oksensi pimeassa naamalleni. Kun syljeskelin oksennusta suustani, arvelin itse sairastuvani samaan 2 vrk:n sisalla. Olin oikeassa.
Kuinka paljon päiväkodissa, koulussa, lasten kavereilla sairastetaan. Koska kun me asuttiin muutama vuosi eri paikkakunnalla niin sillon jylläsi vähän väliä noro tai tavallinen ökätauti. Kun muutettiin, koulu ja kaverit vaihtuivat niin nuo taudit loppuivat kuin seinään?!
Me syödään maitohappoja, ollaan syöty jo jokunen vuosi. Flunssia sairastetaan niin että joku vuosi ei tule mitään ja sitten taas on useampi köhä.
Meillä käy joka viikko 3v lapsi kylässä, joka on aina hillittömässä yskässä ja nuhassa. Me emme sairastu. Yhden lapsen kaksi parasta kaveria on joku kuu useamman päivän koulusta poissa nuha-yskä-kuumeen takia, me emme sairastu.
mutta vatsatauti napataan aina, vaikka vältellään henkeen ja vereen vatsatautisia.
Yksi oleellinen kysymys on, suukotellaanko perheessa? Ja kuinka laheisesti muuten ollaan.
Meilla 5 lasta, vatsatauti 0-2 kertaa vuodessa. Popoja tulee kotiin kahdesta tyopaikasta (toimisto ja sairaala), yhdesta koulusta (kolmelta luokalta), kahdesta tarhasta ja kolmesta harrastuksesta.
Hygienia ok. Maitohappobakteereja satunnaisesti. Lahes aina tauti tulee tarhasta pienimpien mukana. Joskus 1 tai 2 perheesta pysyy terveena tai saa vain pienta paansarkya.
Kunnollista kuumeflunssaa harvoin, viimeksi oli sikaflunssa.
Muistan kerran kun kuopus tuli yolla herattamaan etta on huono olo, ja oksensi pimeassa naamalleni. Kun syljeskelin oksennusta suustani, arvelin itse sairastuvani samaan 2 vrk:n sisalla. Olin oikeassa.
poskelle ja otsalle pienintä muita ei ollenkaan.
Viis veisataan hygineasta. Ei sairasteta paljon flunssiakaan. Ei vitamiineja tms. Napostellaan jatkuvasti.
Itse ja kuopus ollaan viimeksi oltu pois töistä/koulusta sairauden vuoksi 3v sitten.
olla mitään osuutta asiaan. Lähinnä siis bakteerikannan muodostumisen ja vastustuskyvyn kehittymisen kannalta. Meillä lapset syntyneet siis alakautta ja heitä on imetetty n. 1v. Tuttavaperheessä taas ollut päinvastoin ja vatsatauteja on usein. Tuo on varmaan vaan yksi tekijä, mikä voi vaikuttaa, mutta kunhan pohdiskelen.
koska meillä mahatauteja on. 4 lasta ja niistä yhdellä vatsatauti noin 2-3 kertaa vuodessa. Yleensä niin, ettei hajuakaan mistä tullut. Hänellä oli ekat 1½ v tosi pahat allergiat ja epäilen sillä olevan osuutta asiaan. Muilla lapsilla vatsatauti ehkä kerran 2-3 vuodessa. Ei meilläkään kellään ole alle 2 -vuotiaana ollut vatsatautia. Erikoisuutena ehkä meillä vatsatauti menee aina puolessa päivässä ohi. Eli oksentavat sen ehkä 1-5 kertaa ja se on siinä. Itsellä myös näin.
Yleensä jos perheestä yhdellä on oksennustauti, kukaan muu perheestä ei saa sitä. Jos joku muu saa, se on perheen isä, jolla taas sitten vatsassa kiertää vaikka kuinka monta päivää eikä oikein saa sitä tautia oksennettua ulos.
Lapset siis 4,6,8 ja 10, esikoinen se 2-3 kertaa vuodessa oksenteleva.
Alle kouluikäiset olleet kotona ja 3 v alkaen kerhossa 2 x vko ja sitten eskari ja koulu. Periaatteessa kädet pestään kotiin tullessa ja ennen ruokailua, mutta ei orjallisesti, lapset lipsuvat siitä jossain vaiheessa päivittäin. Nuhaa ja yskää jonkin verran talvikausilla kaikilla, mutta kuumetta kenelläkään tosi harvoin. Jos on, sekin on yleensä vain yhden päivän. Ei käytetä maitohappoja ikinä, d-vitamiinia silloin kun muistetaan... ei varsinaista napostelua, muttei pitkiä ruokavälejäkään - se 5 ateriaa päivässä.
Mä olen myös sitä mieltä, että se on henkilökohtaista= jotkut ominaisuudet, peritty vastustuskyky, enemmän kuin hygieniaa tai jotain muuta.
1 lapsi, joka sairastaa vatsatauteja 0-1 päivää vuodessa, ja käytännössä se vatsatauti kestää ehkä 6 h. Ripuli on ollut kerran. Näin on ollut viimeiset 6 vuotta, ennen sitä lapsi ei ollut kertaakaan kipeä.
-lapsi 7 v, koulussa. Aiemmin tarhassa jonne meni 2-vuotiaana
-käsihygienia niin ja näin, pestään vessan jälkeen ja kun kädet ovat likaiset
-flunssia ei juurikaan (lapsi kuumeessa max 1 päivä vuodessa), jotain nuhaa ehkä 0-2 kertaa vuodessa per nuppi
-ei syödä maitohappoja, vitamiineista d-vitamiinia n. loka-huhtikuu
-aikuiset syö 4 kertaa päivässä, lapsi 5
- lapset tarhahoidettuja, nykyisin koulussa ja osa jo aikuisia
- käsiä pestään usein, itse pesen monta kertaa esim ruuanlaiton yhteydessä. Normaali vessahygienia tietty myös.
- siivouksen suhteen ei olla ylihygienisia, kotieläinkin löytyy
- matkustamme paljon eksoottisissakin kohteissa
- emme käytä koskaan maitohappobakteereja
- joskus napostellaan mutta säännölliset ruokailut. Itsetehtyä perusruokaa monipuolisesti
- flunssia 1-3 per nuppi vuosittain
- vatsatauteja kotosalla 1/vuosi aiemmin,nyt 4 vuotta täysin ilman
- elämän aikana vain minulla 3 ruokamyrkytystä - kaikki Helsingistä saatuja!
olla mitään osuutta asiaan. Lähinnä siis bakteerikannan muodostumisen ja vastustuskyvyn kehittymisen kannalta. Meillä lapset syntyneet siis alakautta ja heitä on imetetty n. 1v. Tuttavaperheessä taas ollut päinvastoin ja vatsatauteja on usein. Tuo on varmaan vaan yksi tekijä, mikä voi vaikuttaa, mutta kunhan pohdiskelen.
kaikki 4 lasta kyllä alateitse ennenaikaisina synnytetty, 1 ja 4 pullolapsia, 2 ja 3 imetetty osittain 4kk
-minkä ikäiset lapset? kotihoidaossa vai päiväkodissa, koulussa?Yläkouluikäisiä lapsia
-kuinka tehokasta käsihygieniaa?
Aina pestään, joka välissä.
Kaupungilla ollessa ei kosketa kaiteisiin, ovenkahvat availlaan hihansuilla jne.
Inhoan kaikkia "yleisiä" kosketuspintoja.-sairastatteko esim. flunssia paljon?
Ei olla usein flunssassakaan. Kerran talvessa max.
-käytättekö maitohappoja/vitamiineja?
Maitohappoja antibiottikuurien kanssa, vitam. joka pv.
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua?Pitkät ruokavälit. Tuskin mitään ihme välipalojakaan, hedelmiä syödään, jos siltä tuntuu. Ei ollenkaan iltapalaa, ei siis jotain iltapuuroa koskaan ole ollut. arkisin aina iltaruoka aikaisin klo 17, sen jälkeen ei juuri mitään.
.
3 vatsatautia.
Lapsia 4kpl. 9, 6, 3 ja 1v. Ovat kotihoidossa, isommat koulussa ja eskarissa. Käsihygienia normaalia eli kädet pestään wc-käyntien jälkeen, ennen ja jälkeen ruokailun. Flunssia pari kertaa vuodessa, tänä vuonna oli influenssa.
Ei käytetä maitohappobakteereita eikä vitamiineja (pienet ottaa d-vitamiinia).
Napostellaan aika paljon...
Vatsataudit on olleet 2-3v. välein, esikoinen oli ensi kertaa vatsataudissa yli 3 vuoden iässä. Viimeksi oli 2v. sitten jouluna ja tänään alkoi esikoinen oksentamaan. Koulussa ollut paljon vatsapöpöisiä jotka ovat kesken päivän sairastuneet.