te, jotka ette sairasta vatsatauteja
olen pohtinut mistä johtuu, että toiset eivät niitä sairasta. Te jotka ette sairasta niin kertoisitteko miksi?
-minkä ikäiset lapset? kotihoidaossa vai päiväkodissa, koulussa?
-kuinka tehokasta käsihygieniaa?
-sairastatteko esim flunssia paljon?
-käytättekö maitohappoja/vitamiineja?
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua?
Me olemme 6 henkinen perhe ja meillä on joka vuosi 1-3 vatsatutia mutta ei muita tauteja. Mua ihmetyttää, et miten me aina saadaan vatsatauti.
3 lasta on koulussa, yksi kotihoidossa. Meillä ei sairasteta flunssia tms juuri koskaan esim tänä syksynä ei kolmella koululaisella yhtään poissaolopäivää. olis kiva tietää millä voitais estää vatsatudit..
Kommentit (76)
Olivat päiväkodissa aikanaan. Kädet pestiin ja pestään aina sisälle tullessa, ennen ruokailua, ennen ruoanlaittoa ja wc-käynnin jälkeen. Ei flunssia kovin usein, mutta usemmin kuin vatsatauteja. Ei maitohappoja tai vitamiineja. Melko pitkät ateriavälit.
tää mua ihmetyttää, et ne jotka ei sairasta vatsatauteja tuntuu sitten saavan flunssia.. onkohan sillä joku yhteys.. mieluummin sairastettais ne flunssat nimittäin..
sairastettu mahatauti 6 v sitten, se on lapsen tähän mennessä ainoa (koputan puuta). Meillä vanhemmilla on ollut 20 v sisään 2 mahatautia. Lapsi on koulussa, käsihygienia ei takuulla ole neljäsluokkalaisella huippuluokkaa. Pesee kyllä pyynnöstäni kädet aina kun tulee jostain kotiin, samoin mies. Itse olen tosi ahkera, osin neuroottinenkin käsienpesijä. Sairastamme kuumeettoman flunssan kaikki noin pari kertaa vuodessa, mitään muita sairauksia ei ole oikeastaan ollut. Vain D-vitamiini käytössä, ei muita säännöllisiä vastustuskykyä edistäviä troppeja. Olen ollut vakuuttunut, että tämä on ihan tuurikysymys, on vain ollut onnea.
-minkä ikäiset lapset? kotihoidaossa vai päiväkodissa, koulussa? lapset: 5v ja 7v, päiväkodissa ja koulussa
-kuinka tehokasta käsihygieniaa? Todella huonoa, lapset ei pese juuri koskaan kotona käsiä erikseen.
Ei sairasteta
ei käytetä mitään maitohappoja tai vitamiineja
pitkät ruokailuvälit
-minkä ikäiset lapset? kotihoidaossa vai
päiväkodissa, koulussa?
Lapset 2v. ja 6v. Toinen kotihoidossa, toinen eskarissa
Pakko myöntää, että aika löperöä. Ennen ruokailua pestään kädet kuten myös vessassa käynnin jälkeen mutta noin muutoin käsiä ei pahemmin pestä. Ei käytetä käsidesiä.
Pari flunssaa per vuosi.
Lapset syövät talvisin Sanasolia.
Napostelua.
Esikoinen on sairastanut tasan kerran vatsataudin. Kuopus ei kertaakaan ja me aikuisetkin joskus lapsena.
vatsatauteja eikä flunssia. Olisko hyvä vastustuskyky ja sattuma? Pävähoidossa/koulussa lapset, ei erityistä hygieniäkäytäntöä, ei käytetä muuta kuin d-vitamiinia. Aika pitkät ruokailuvälit joo.
Kädet pestään kotiin tullessa, flunssia sairastetaan aika paljon. Mitään maitohappoja ei käytetä, ihan pelkkä monivitamiinitabletti ja d-vitamiini päivittäin. Syödään parin tunnin välein.
Ulkomailla aikuiset aloittaa aamun konjakilla tyhjään mahaan. Ja aika eksoottisia paikkoja on onnistuttu kiertämään ilman vatsatauteja, esim. Intia ja Nepal.
Lapset ei koskaan ole sairastaneet vatsatautia, aikuiset viimeksi 30 vuotta sitten.
ei liioin miehelläni eikä nyt jo aikuisella lapsellammekaan. En tiedä syytä tähän, ihan normaalia elämää eletään. Joskus aiemmin minulla oli työssäni paljon asiakaskontakteja, niin aikuisia kuin lapsiakin, mutta ei minuun mikään tarttunut. Flunssakin minulla on viimeksi ollut 7 vuotta sitten. Samassa huoneessa istuvat työkaverini kyllä sairastavat normaalit syys-, talvi- ja kevätflunssat, minä en.
Käsihygienia meillä on normaali. Kun olen poissa kotoa - kaupassa, bussissa ym - en koskaan kosketa käsillä kasvojani, suuta, nenää, silmiä. Kotiin tultua ensimmäiseksi käsien pesulle.
Ruokavalio on normaali, sisältää kyllä runsaasti vihanneksia, ja hedelmiä kohtuudella. Eipä meillä juuri napostella, vaikkamen ymmärrä miten se tähän asiaan liittyy.
flunssia tosiaan siitäkin edestä. Olen itsekkin miettinyt, että onko se vähän että joko-tai.
ei liioin miehelläni eikä nyt jo aikuisella lapsellammekaan. En tiedä syytä tähän, ihan normaalia elämää eletään. Joskus aiemmin minulla oli työssäni paljon asiakaskontakteja, niin aikuisia kuin lapsiakin, mutta ei minuun mikään tarttunut. Flunssakin minulla on viimeksi ollut 7 vuotta sitten. Samassa huoneessa istuvat työkaverini kyllä sairastavat normaalit syys-, talvi- ja kevätflunssat, minä en.
Käsihygienia meillä on normaali. Kun olen poissa kotoa - kaupassa, bussissa ym - en koskaan kosketa käsillä kasvojani, suuta, nenää, silmiä. Kotiin tultua ensimmäiseksi käsien pesulle.
Ruokavalio on normaali, sisältää kyllä runsaasti vihanneksia, ja hedelmiä kohtuudella. Eipä meillä juuri napostella, vaikkamen ymmärrä miten se tähän asiaan liittyy.
napostelua mietin siksi, että sairastaako ne vähemmän, joilla on pidemmät ruokailuvälit eli vatsa välillä tyhjillään ja mahanesteillä aikaa tuhoilla pöpöjä mutta ei se taida olla niinkään..
musta teidän käsihygienia ei kuulostaa normaalilta vaan hysteeriseltä. mutta teillä ei niitä vatsatauteja ollutkaan vaan meillä.. eli kaiekti tuo itsenä koskettelemiskielto ois tarpeellinen..
olen pohtinut mistä johtuu, että toiset eivät niitä sairasta. Te jotka ette sairasta niin kertoisitteko miksi?
-minkä ikäiset lapset? kotihoidaossa vai päiväkodissa, koulussa?
-onko teillä pitkät ruokailuvälit vai napostelua?Me olemme 6 henkinen perhe ja meillä on joka vuosi 1-3 vatsatutia mutta ei muita tauteja. Mua ihmetyttää, et miten me aina saadaan vatsatauti.
3 lasta on koulussa, yksi kotihoidossa. Meillä ei sairasteta flunssia tms juuri koskaan esim tänä syksynä ei kolmella koululaisella yhtään poissaolopäivää. olis kiva tietää millä voitais estää vatsatudit..
3 lasta, nykyään koulussa, aiemmin päiväkodissa.
Onneton käsihygienia, vessassa nykyään pesee kai kaikki.
Flunssia normisti.
Ei maitohappobakteereita ja vitamiinitkin usein unohtuu.
4-5 ateriaa päiväss.
Olen miettinyt voisiko liittyä siihen että ollaan tosi valikoivia syömisissä. Joskus ruoka maistuu lapsille tosi huonosti, hyväksytään se ja sitten myöhemmin syö paremmin. Eli voisiko se alkava mahatuti mennä ohi kun ei puoliväkisin syötetä ruokaa. Tämä valikoivuus voisi selittää senkin ettei tule turistiripuleita. Jätän epäilyttävän oloiset, näköiset tai makuiset jutut syömättä.
yksi joka on miettinyt ihan samaa
musta teidän käsihygienia ei kuulostaa normaalilta vaan hysteeriseltä. mutta teillä ei niitä vatsatauteja ollutkaan vaan meillä.. eli kaiekti tuo itsenä koskettelemiskielto ois tarpeellinen..
...jos pesee kädet kotiin tultua? Ei minusta. Pesen kädet myös vessassakäynnin jälkeen ja ennen ruuanlaittoa, enkä silti pidä itseäni hysteerisen ylihygienisenä.
lapsi ollut 2-vuotiaasta alkaen päiväkodissa ja äiti on töissä avokonttorissa. käytetään paljon julkisia kulkuvälineitä ja liikutaa muutenkin paikoissa, joissa paljon ihmisiä.
Käsiä ei juuri pestä, ruokavälit pitkähköt, lapsi syö D-vitamiinia (maitohappoja tai muita ei käytössä).
Flunssiakaan ei oikeastaan sairastella, keskimäärin ollut yksi hengitystieinfektio/vuosi. Ja siis lapsella ei vielä koskaan vatsatautia ja äidillä viimeksi lapsena varmaan noin 25 vuotta sitten.
esikoinen on sairastunut varmaan jo viisi mahatautia (on kolmevuotias) ja nuorempi (kaksivuotias) ei ole koskaan oksentanut. Väitän olevan siis kiinni ihmisestä.
vaikka olen sairaanhoitaja ja hoidan työssäni jatkuvasti mahatautisia ja muita infektioita, en koskaan ole töistä vienyt tautia kotiin. Aina lapsilta saan taudin, jos saan. Mahatauti on 1-3 x vuodessa perheessämme, flunssia saman verran.
Minulla on myös sama "hysteerinen" tyyli käsihygienian kanssa, eli töissä ja kodin ulkopuolella en kosketa suu/nenä/silmä-aluetta ellen ole juuri pessyt saippualla käsiäni. Myös ruokaa ennen on tärkeä pestä kädet, ja esim. töissä syödessä käsidesiä vielä sen jälkeen kun on aterian ottanut eteensä (jos on koskenut esim. yhteisiä ottimia, johon on kaikki flunssa yms. käsillä koskeneet - leivän mukana sitten suuhun jos käsiä ei pese).
Tällä vältyn kodin ulkopuolisilta infektioilta, mutta koska kotioloissa en ole niin tarkka, saan taudin sitten lapsiltani (eli ovenkahvasta tms. kotona).
Tiesittekö muuten, että esim. Venäjällä ei ole juuri noroviruksen tyylisi' mahatauteja - siellä kun ruoka ei ole niin "steriiliä" kuin meillä, ja altistusta taudinaiheuttajille tulee jatkuvasti, siksi ihmiset ovat tottuneet eivätkä sairastu. Meikäläiset taas sairastuvat heti pienestäkin, ja turistiripuli ulkomaille mennessä tulee helposti.
en osaa sanoa miksi ei olla sairastuttu kovinkaan montaa kertaa nimenomaan vatsatauteihin vaikka flunssia on ollut. lapset ovat alakouluikäisiä, alle 10v. meillä on tehokas käsihygienia, sanoisin että todella tarkka. käytämme maitohappobakteereja, kohta 10v lähes säännöllisesti. 5 aterian rytmi ollut aina. jännä että teillä menee juuri toiste päin, ei flunssia mutta vatsatauteja. käytetäänkö teillä esim maitohappoja?
- lapset 9, 7 ja 5v. Koulussa ja päiväkodissa (nuorin aloitti päivähoidon hiukan alle 2-vuotiaana)
- ei erityisen tehokasta käsihygieniaa, ei pestä käsiä ennen ruokailua eikä läheskään aina kun tullaan kotiin kaupasta/koulusta tms.
- flunssia: muutama nuha ja ehkä yksi yskä/vuosi/lapsi. Harvoin kuumetta (ehkä kerran vuodessa)
- d-vit käytössä, lapset 20 µg/vrk ja minä 40 µg.
- lapsilla säännölliset ruokailuvälit, itse tunnustan napostelevani
Tähän astisessa lapsiperhe-elämässä (siis 9 vuoden aikana) minulla on kahdesti ollut kunnon ripulitauti, lapsista keskimmäisellä kerran (4v sitten). Oksennustautia meillä on noin kerran vuodessa, mutta se kattaa ehkä 1-2 oksennusta/hlö ja se oli siinä. En siis voi valittaa että meillä sairastettaisiin paljon (lukuunottamatta keskimmäisen korvakierrettä, joka on onneksi jo ohi).
Ensimmäisen vatsataudin sairastin 27-vuotiaana, kun esikoislapseni oli kaksivuotias... siis lapsuudessanikaan minulla ei sellaista koskaan ollut. Nyt olen 35 ja sairastanut 2 vatsatautia, lapset kaikkiaan 3 kpl. Ei kovin paljonm flunssiakaan sairasteta, ehkä 1 / talvi. D-vitamiinia syödään, ei muita lisäravinteita. Käsiä pestään joskus kun tullaan kotiin ja isomman hädän jälkeen. Itse pesen ennen kuin alan laittaa ruokaa, mutta muuten ollaan kyllä hyvin huolettomia käsihygienian suhteen, ihan niinkuin lapsuudenkodissanikin oltiin.
Lapsi on 5 vee
- päiväkodissa
- vessankäynnin jälkeen pestään kädet, muuten tarpeen mukaan. Ei käsidesiä.
- Flunssa pari kertaa vuodessa
- Ei maitohappoja
- Napostelua, mutta ei paljoa
Olivat päiväkodissa aikanaan. Kädet pestiin ja pestään aina sisälle tullessa, ennen ruokailua, ennen ruoanlaittoa ja wc-käynnin jälkeen. Ei flunssia kovin usein, mutta usemmin kuin vatsatauteja. Ei maitohappoja tai vitamiineja. Melko pitkät ateriavälit.