Lue keskustelun säännöt.
Olinko liian ankara 11-vuotiaalle?
19.12.2012 |
Yllätin hänet eilen joululahjakätköltä. Olimme puhuneet hänen kanssaan juuri tästä, että ei ole kiva kun näkee kaikki lähjat ennen joulua eikä sitten ole mitään yllätystä. No, hän lupasi olla menemättä katsomaan lahjoja.
Olin niin vihainen tästä, että rikkoi lupauksensa, että en antanut hänen mennä harrastuksensa joulujuhlaan tänä iltana vaikka oli siitä innoissaan.
Nyt mietin, että olinko liian ankara, hän itki huoneessaan varmaan tunnin.
Kommentit (61)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mutta ehkä sellaisena hetken mielijohteessa suutuspäissä tehdyltä päätökseltä, joka olisi muuttunut jos asiaa olisi hiukan pohtinut. tarkoitan siis että itse olisin voinut toimia samalla tavalla, mutta hiukan katunut jälkikäteen.
Ihan kokemuksesta voin sanoa, että tuohon asiaan paras "rangaistus" ja samalla myös jossain määrin parantava lääke on se tilanne, kun kurkkija avaa aattona lahjansa ja tajuaa nähneensä kaikki jo etukäteen. Tuon ikäinen vielä pettyy kun yllätyksiä ei tulekaan, mutta samalla on sen verran utelias ja pitelemätön, että uteliaisuus houkuttelee sinne lahjakätkölle silläkin uhalla. Itselläni on juuri 11-vuotias tyttö.
Puhun muutenkin kokemuksesta. Eräänä jouluna suunnilleen tuon ikäisenä kolusin kaikki paikat ja kurkin ja ihan oikeasti availin varovasti jopa teippejä ja kurkin papereiden sisään ja paikkailin jäljet huolellisesti. Aattona siten oli sellanen been there, done this -fiilis kun kaikki oli jo nähty. Itketti ja harmitti, muttei voinut tietenkään sanoa mistä se johtui, minä en kärähtänyt asiasta. Enpä moiseen sitten enää ryhtynyt ainakaan samassa mittakaavassa.