Sain täydellisen joulun (olen mies)
Tänä vuonna kaikki meni nappiin: tuli veronpalautuksia tonni, vaimo hoisi kaikki (myös mun sukulaisten lahjat), riittää että käyn hakemassa hänelle pari pakettia (on jo vihjaillut niin selvästi mitä haluaa, ettei tarvitse kuin piipahtaa Stockmannilla) ja hoidan Alkon. Pyhiksi mennään vaimon vanhempien luokse, jossa ei tarvitse kuin makoilla pyjamanhousissa, naukkailla punaviiniä ja syödä vihreitä kuulia. Siihen päälle vielä ylipitkä joululoma kun kerrankin pyhätkin meni nappiin. Töihin sitten vasta tammikuussa.
Ei voi valittaa. Yleensä joulu on sellaista vouhotusta että käpy meinaa palaa jo aattoiltana. Kerrankin saa ottaa rennosti.
Kommentit (34)
no minäpäs päätän olla hössöttämättä yhtään. Mikäs olisikaan lopputulos?
-talo sekainen, sotkuinen, tahmeat lattiat
- ei ainuttakaan lahjaa hankittuna
- pukkia ei tilattu, lapset pettyy
- ei joulukuusta
- pöydässä vain einesmakaronilaatikkoa, ei kinkkua eikä ensimmäistäkään jouluruokaa
- mutta sentään jouluJUOMAT on hankittu kun niistä vastaa mies.
Joten helppo sanoa että älä hössötä. Kuka helvetin taikakeiju sitten siivoaa talon, laittaa ruuat, ostaa lahjat ja järjestää joulun? Kertokaa se mulle, tilaan tuollaisen taikakeijun. Tähän asti useimmissa perheissä se taikakeiju taitaa olla ÄITI, ja jos äiti päättää "ottaa rennosti" niin se tarkoittaa että joulua ei ole eikä tule.
Ja kyllä aidosti kyrsii kun miehet vaan vetää lonkkaa niissä pyjamanhosuissa!!
Hoida vaikka tiskit pyhien jälkeen, kun palaatte kotiin. Ja nuole parit orkut vaimollesi.
-talo sekainen, sotkuinen, tahmeat lattiat
Jospa sen talon siivoaisi useammin kuin jouluisin, niin ei pääsisi lattiatkin tahmeaksi.
Ja kyllä aidosti kyrsii kun miehet vaan vetää lonkkaa niissä pyjamanhosuissa!!
Just totuin vaimon imuroinnin ääneen ja nyt tämä herätti minut päikkäreiltä.
myös vaimo- ja äiti-ihmisen korvissa.
Minä tykkään "hössöttää" eli valmistella joulua hissukseen, hankkia lahjat, koristella ja tehdä joulupuuhia lasten kanssa. Mies ei siitä tykkää, joten miksi hänen pitäisi sitä tehdä? Olen joka vuosi sanonut miehelle, että hänen ei tarvitse stressata joulusta. Jos haluaa, niin voi ostaa lahjat lapsille, jos ei niin minä hoidan.
En käsitä niitä vaimoja/äitejä, jotka vaahtoavat kaikista asioista, jotka PITÄÄ tehdä jouluksi. Ja marisevat miehistä, jotka eivät tee mitään. Jos haluaa jotain, niin tehköön itse. Ei kaikille (miehille tai naisille) ole tärkeää, onko keittiössä jouluverhot, lanttulaatikko itsetehtyä, kaapit siivottu, kumminkaimat lahjottu.
Joulunpyhinä sitten rauhoitutaan ja nautitaan olemisesta. Jokainen tyylillään :-)
olen samaa mieltä. se joulun "tekeminen" kolmen pienen lapsen kanssa on melkeinpä se paras asia. minusta olisi harmi jos en meillä saisi olla se hössöttäjä. mies hankkii kuusen ja paistaa kinkun. minä saan tehdä muun. joistain lahjoista toki keskustellaan mitä hankitaan ennen kuin minä ne hankin (hankin myös miehen suvun lahjat).
jälleen kerran kauhuissaan lukee näitä "kuka sitten TEKEE joulun jos nainenkin makaa pyjamassaan"-juttuja... Meillä ei ole lapsia (vielä), ja ahdistaa ja hengästyttää lukea näitä "täydellisten marttyyriäitien" juttuja joulun pakkotekemisistä. Oma äitini oli just tällainen marttyyriäiti, ja ai että mikä kamala fiilis oli myös lapsilla siitä ahdistuksesta ja hampaiden kiristelystä kun kaikki "pitää tehdä" ja just ne kaapitkin siivota. Todellisuudessa se tunnelma jota kaivattiin ois ollut enemmän sitä rentoilua.
Mutta kukin tyylillään. Me vietetään joulun miehen kanssa kahdestaan, rennosti varmaan niissä pyjamoissa. Syödään hyvin (yhdessä tehdään sapuskaa), mutta ei todellakaan lähdetä kiristellen sukulaisille eikä ajeta itseämme hulluuden partaalle joululahjaostoksilla.
Hyvää joulua sulle ap!
ja ikää oli siis 34. Ei lapsia.
AP
Sovittiin ajoissa, että molemmat hoitaa lahjat omalle suvulleen, tein aloitteellisesti jopa listan kaikista tyypeistä, joille pitää hankkia lahjat. En itsekään tykkää jouluhössötyksestä, siksi päätin jakaa hommat ajoissa ja tehdä niitä rauhassa usean viikon aikana. No, mies sitten tänä aamuna kyseli, että mitä on hommattu sille ja tälle sen sukulaiselle ja yllättyi kovasti kun en olekaan ostanut mitään. Hahhaa. Nyt mies voi rauhassa mennä tuonne jouluruuhkiin rentoutumaan ja hankkimaan lahjoja.
Tosin sulla tietysti vähän eri asia, jos vaimo kerran halusi itse järkätä kaiken...meillä mies aina yrittää livetä juhlienjärkkäyshommista.
tänä vuonna vain tuli jostain syystä kuntoisuuslomaa. En ajatellut kysyä miksi, ettei peru päätöstään :) Kyllä mä sen jotenkin palkitsen sitten joulun jälkeen.
ap
Millainen se "täydellinen joulu" itse kunkin mielestä edes on?
Onko se flegmaattisena makaamista ja lorvailua, vai aktiivista yhdessäolemista ja -tekemistä?
Mulle henk.koht. joulun tekee ne pienen pienet askareet ja merkittävät puuhat ennen joulua ja joulun aikana. Yhteinen siivous ja kodin koristeleminen, jouluruokien valmistaminen, kuuset, tuoksut, piparit, laulut, herkut, lahjojen paketoiminen... Tietysti omien voimien mukaan, ilman stressiä tai pakkomielteitä.
Ja sitten monet aikuiset kuorossa ihmettelevät miten joulukaan ei tunnu enää nykyisin ollenkaan joululta ja miten koko juhlan voisi lakkauttaa. No ei tietenkän tunnu joululta jos tärkeintä on yrittää päästä sluibaamaan mahdollisimman vähällä vaivalla!
Onko se flegmaattisena makaamista ja lorvailua, vai aktiivista yhdessäolemista ja -tekemistä?
ajatukset toisinpäin niin saa aivan erilaisen joulun:
Onko se mukavaa rentoutumista perheen kanssa, vai stressaavaa hermoilua kiireen keskellä?
jos menevät joulukylään niin saavat maata pyjamanhousuissaan ja kukaan ei oleta että mies auttaa ruuanlaitossa, siivouksessa tai tiskaamisessa. Mutta jos nainen menee sitten joulukylään niin on pakko auttaa koko ajan ja häärät keittiössä, muuten on LAISKA PASKA:
v***u tätä kaksinaismoralismia ja kaksia eri sääntöjä!
Ainakin tiskien kanssa on autettava ja mielellään ruuanlaitonkin kanssa. Ja paimentaa lapset ja siivota niiden jäljet. Olen kateellinen miehille ja tästä syystä seuraavassa elämässä synnyn meheksi. Kaikki tulee valmiina kuin manulle ilallinen.
Kyseessä on kaava, ei suoraan iästä:
miehen ikä / 10 + suhteen ikä > 10
jolloin
päikkäri > suikkari