Vertaistukea? Jatkuvasti liian paljon hoidettavia asioita. Kaoottista.
Pieniä, suurempia ja suuria. Omia ja lasten. Yritän hoitaa tärkeimmät, mutta niitäkin jää hoitamatta jonkin verran. En oikein selviydy näistä kaikista. Lisäksi orientaationi on kai hyvin sekava. Asiat ja tavarat eivät pysy minulla järjestyksessä, mistä johtuen elän jatkuvassa kaaostilassa.
Pitäisiköhän:
- leikata hiukset lyhyiksi (muuttuisin rumemmaksi, mutta säästäisin aikaa)
- antaa lapset isälleen (vähentäisi paljon hommia, mutta...niin, siinä on paljon muttia)
- ryhtyä tekemään tiettyjä perusinvestointeja esim. laitteisiin (säästävät aikaa ja vähentävät säätämistä, miinuksena kustannukset ja hankkimiseen menevä aika ja vaiva)
- yrittää miettiä parempi järjestelmä vanhentuvien lääkereseptien suhteen, meillä on näitä paljon erilaisia, koko ajan joku on vanhentumassa ja pitää ravata lääkäreillä ja apteekissa ja tehdä paniikkisäätöä kun on jonkun näistä unohtanut)
- pestä vähemmän pyykkiä (tähän menee hirveästi aikaa)
Aargh
Onkohan mulla adhd??
Kommentit (13)
Mikä tavallisen arjen pyörittämisessä voi olla noin vaikeaa ja hankalaa?
Itsellänikin on neljä lasta 5-13- vuotiaat, työ, opiskelut ja koti pyöritettävänä ja siinähän tuo kaikki menee. Joskus jotain unhotuu ja juttuja pitää priodisoida, mutta pääsääntöisesti elämä ei ole mitenkään vaikeaa.
Ja ihan normaali ja tavallinen nelikymppinen nainen olen, en mitenkään erinomainen tai taitava missään.
Meillä on mieheni kanssa vaan yhdenlaisia sukkia, mustia koko 39-42. Lapsille ostin jokaiselle 4 paria samanlaisia hanskoja. Aina löytyy parit kiireessäkin.
Kannattaa ostaa paljon läpinäkyviä muovilaatikoita tai rottinkisia ja merkata dymolla tai kylltillä mitä missäkin on. Esim hanskat Matti. Pipot Matti. Tai Kela Maija.
pikkuhousuille, sukkiksille kaikelle oma loota. Varavaatteita ja liian isoja pidän omassa laatikossa lapsille vaatekaapin päällä, ei tarvi kaikkea sulloa kaappiin ja samoin oma laatikko pieniksijääneille, voi sit siirtää vintille suoraan, kun on täynnä, kansi vaan päälle. Kirppiislaatikko/kassi löytyy myös. Eteisen naulakossa muiden unohtamat tai muille muuten menevät tavarat. Sekä yksi kassi äidilleni meneviä, esim rasita, joissa on tuonut meille ruokaa.
Yritys on kova mutta en silti meinaa tästä selviytyä. Nytkin makkarissa iso kasa selvittämätöntä tavaraa mutta muut huoneet sentään käyty läpi. Hohhoijaa ja tsemppiä ap:lle ja muillekin!
Merkata kaikkiin avattuihin ruokapakkauksiin pvm, no tietää kuin pitkään säilyy avattuna, myös säästövinkki.
Älä nyt anna lapsia isälle kuitenkaan!
Elämästä voi yrittää karsia turhaa pois, niin tärkeämmät asiat erottuvat ehkä paremmin. Itse tarvon samantapaisessa suossa, olen mm vähentänyt just pyykinpesua, enkä enää silitä kuin joskus jotain juhlavaatteita. Kyllä se tästä.
5 vkon ruokalista, vuoden kestävä siivouslista, erikseen viikkosiivouslista jne.
Nyt talvella huomaa että vaatteita saa olla koko ajan paikkaamassa ja aina perjantaisin kaivan ompelukoneen esille ja korjaan kaikki vaatteet mitkä tarvitsevat korjausta. Käytännössä jos nappi irtoaa, voin ommella sen heti, tai viimeistään seuraavana perjantaina.
Kaikkein tärkein kaaoksessa selviämisessä on tavaran vähyys.
Käyn joka ikisen hyllyn ja komeron kodissa läpi 2 x vuodessa. Joka ikinen tavara on kädessä ja mietin haluanko säilyttää vai en. Ja kun tulee vastaus en, minulla on paikka kirppiskamoille.
Tämä on se ykkönen miksi kaaosta ei pääse tulemaan ja asiat tulee hoidettua ripeästi.
Kun on koti siisti, kaikki mahdolliset laskut mitkä vaan voi mennä, menee suoraveloituksena suoraan tililtä, on 2 tosi isoa rasitetta pois arkielämästä.
Laittaa omia siivouslistojasi?
Minulla vähän samanlainen tilanne, kuin ap:lla. Koen, että arjenhallinta alkaa olla aivan hukassa :( vai onko mulla lyhyemmät vuorokaudet, kuin muilla?
Anteeksi tämä sekoilu, ehkä tarkkuudella säästäisi aikaa...
T. 5
Koitan kirjoitella itsetoteuttamuani juttuja, jos olisi apua ap:lle tai jollekin muulle.
Teen ruokaa viikonloppuna isot määrät ja lämmittän niistä viikolla töiden jälkeen. Viikonlopun lounaista ja päivällisistä syö neljä kertaa viikolla (ma-to). Perjantaina vain joutuu kokkaamaan kiireessä töiden jälkeen.
Lääkereseptit olen vaihtanut sähköisiksi. Ei tarvi koittaa ehtiä viemään tai hakemaan reseptejä vaan asian voi hoitaa puhelimessa.
Siivous ja pyykkäys on minulle ne vaikeat, olisko jollain niihin vinkkejä?
leikata hiukset lyhyiksi (muuttuisin rumemmaksi, mutta säästäisin aikaa) - ei, pitkien hiusten kanssa ei tarvitse usein käydä kampaajalla
- antaa lapset isälleen (vähentäisi paljon hommia, mutta...niin, siinä on paljon muttia) -> EI, älä luovuta
- ryhtyä tekemään tiettyjä perusinvestointeja esim. laitteisiin (säästävät aikaa ja vähentävät säätämistä, miinuksena kustannukset ja hankkimiseen menevä aika ja vaiva)-> mihin laitteisiin?
- yrittää miettiä parempi järjestelmä vanhentuvien lääkereseptien suhteen, meillä on näitä paljon erilaisia, koko ajan joku on vanhentumassa ja pitää ravata lääkäreillä ja apteekissa ja tehdä paniikkisäätöä kun on jonkun näistä unohtanut) -> arkistoi ne siististi ja laita jokin muistutus itsellesi, että muistat viedä uusintaan
- pestä vähemmän pyykkiä (tähän menee hirveästi aikaa) -> relaa, ei tarvitse koko ajan olla vaihtamassa vaatteita. Ja silitys on useimmiten tarpeetonta.
Tsemppiä ;)
Tuohon ap:n resepti asiaan sanoisin, että tee kansio kaikille henkilöille, joilla on reseptejä. Reseptit kansioon. Kun olet hakenu jonkun lääkkeen, laita kalenteriin ylös, koska se on loppumassa. Jos esim. loppuu viikon 9 alussa, niin kalenteriin viikon 8 alkuun maininta "hae Matin verenpaine lääkkeet". Seuraa kalenteria. Jos viikolle 9 on kalenterissa maininta Leenan sydänlääkkeistä, ota ne samalla viikolla 8.
Itse pesen pyykkiä lähes joka päivä, jotta ei kerry hirveää pyykkivuorta. Minusta se on helpompaa kuin pestä monta koneellista kerran viikossa.
Kun käyn ruokakaupassa, osta aina jotain pakkaseen. Vaikka makkarapaketin jotta jonain päivänä teen siitä makkarakeiton nopeasti. Perunaa ja porkkanaa on aina kaapissa.
Teen välillä ison satsin ruokaa ja pakastan vaikka lihapullia. niistä sitten saa aterian helposti keittämällä perunat.
Kahtena päivänä voi syödä samaa ruokaa, kun tekee enemmän kerralla.
Minkä ikäisiä lapset ovat? Voisivatko he osallistua kotitöihin? Viedä vaikka roskat, tyhjentää astianpesukoneen, imuroida, laittaa pyykit kuivumaan tms.?
Jos rahaa on, niin siivooja voisi auttaa.
Siivouksessa helpottaa sekin, ettei päästä kotia kaaokseen. Siivoan vähintään 5-10 minuuttia joka päivä. Laitan tavarat paikalleen, imuroin yms. Jos eteisessä on paljon hiekkaa ja keittiön pöydän alla muruja, imuroin ne, vaikka en imuroisi koko taloa.
Voisiko jostain työstä luopua? Jos on vaikea ja rankka tilanne, onko pakko laittaa ruokaa joka päivä? Voisiko joskus ostaa valmista ruokaa? Ei siihen kuole.
Kun tulee mieleen asioita, jotka pitää hoitaa, kirjaa ne ylös ja vedä yli kun ne on hoidettu. Näin asiat ei unohdu, vaikka niitä ei juuri silloin mieleen tullessa pysty heti hoitamaan.
ma pesen vessat ja tyhjennän roskikset ( siis kierrätettävät, sekajätteen vien aina kun pussi on tyhjä ja bio 3 krt vkossa )
ti käyn läpi jääkaapin ja tyhjennän kuivauskaapin
( kuivauskaappi on aina ollut mun iso ongelma, pesen joka pv jonkin verran käsin ja kaappi olisi hyvin harvoin ojennuksessa ilman tätä ohjetta =
ke nopeasti pölyt
to paperihommat, esim laskujen maksut, säilytettävät paperit mapitan
pe paikkaan rikkinäiset vaatteet ja pyykinpesu
Aina, ihan ihan aina kun mennään nukkumaan on koti siisti. Mulla on pari ostoskoppaa, joihin otan aina huoneesta asiat, jotka eivät kuulu sinne ja kun esim olohuoneesta on kaikki ylimääräinen otettu pois, siirryn keittiöön, otan kopasta keittiön tavarat ja lisään ei keittiöön kuuluvat ja siirryn seuraavaan.
Illalla on ruokapöytä tyhjä, lehdet lehtiroskiksessa, seuraavan päivän vaatteet valmiina. Päivällä robotti-imuri pyörii ja tekee ns perusylläpitosiivouksen.
Käytännössä menee niin että kun tulee joku paperi, laitan sen samantien kansioon. Mutta tämä on ns takaportti, silloin viimeistään pitää paperit olla ojennuksessa.
Mä löysin kirppikseltä sellaisen kivan sisustuspostilaatikon, eli laitan yleensä paperit ekaks sinne ja tuntuu että on kivempi ottaa sieltä ja hoitaa asia loppuun.
Lisäksi joka kk käyn jonkun kohdan kodista todella hyvin läpi, esim keittiössä nostan kaikki pois kaapista, pesen hyllyt, käyn päiväykset läpi ja pesen uunin, kaakelit, siivoan hyvin roskiksen ympäristön jne.
Esim just keittiössä kun ei ole, kuten ei muuallakaan, hirveesti ylimääräistä, tohon ei mene niin kauaa aikaa vaikka kuvittelis että 23 kaapin läpikäymiseen menis. Max 3 h.
Hyviä vinkkejä, kiitos!