Pärjääkö nykyään ilman koulutusta? Miesystäväasiaa
Olen ihastunut mieheen, jonka tapasin kesällä. Mies on 25, minä 26. Ainut asia mikä herättää minussa kysymyksiä juttumme tulevaisuuden suhteen. Hänellä ei nimittäin ole koulutusta. Peruskoulun jälkeen yritti ammattikoulua, mutta työnteko houkutti enemmän.
Mies on kuitenkin ihan hyvin jaloillaan; erään käymänsä kurssin (tai vastaavan?) takia hänellä on pätevyys tiettyyn työhön jota on jo vuosia tehnyt, ja on alallaan hyvä. Oman asunnonkin on jo ostanut, vaikka palkka ei päätä huimaakaan. On siis työteliäs ja ahkera kuitenkin luonteeltaan.
Periaatteessa miehen elämässä ei siis ole mitään vialla, mutta omat ennakkoluulot puskevat vahvasti esiin. Miten neuvoisitte minua, kun mies on kaikin muin tavoin kunnon tyyppi? Jatkokoulutusaikeita miehellä ei ole tulevaisuudessakaan, sillä nauttii työstään juuri näin. Kuulostaako silti hyvältä "diililtä", vai tulevaisuutta ja mahdollista perhettä ajatellen huonolta?
(joku varmaan kysyy kuitenkin, joten kerron että itse olen pankkialalla töissä ja tulotasoltani ihan keskitasoa)
Kommentit (71)
fysiikan oppikirjoja vapaa-ajalla niin miksi ei amista pystynyt kaymaan loppuun ????
työnteko houkutti enemmän kuin koulussa istuminen joka silloin nuorena ja tyhmänä vaikutti turhalta. Kyse ei ollut siitä että kykyjä koulunkäyntiin ei olisi ollut.
Mainitsen nyt senkin että miehen yh-äiti oli niihin aikoihin pahoissa rahavaikeuksissa ja tämä on vaikuttanut asiaan vahvasti. Mies joutui siis elättämään osittain myös äitiään ja pikkusisaruksiaan.
ap
Jos miestä rakastat ei ole väliä koulutuksella.
Työmiehiäkin tarvitaan.
fysiikan oppikirjoja vapaa-ajalla niin miksi ei amista pystynyt kaymaan loppuun ????
Jos ei nähnyt koulutusta tarpeellisena? Halusi päästä heti työelämään ja näyttää kyntensä siellä? Miksi olisi opiskellut enemmän, jos pääsi haluamaansa duuniin ilmankin?
Jos ei nähnyt koulutusta tarpeellisena? Halusi päästä heti työelämään ja näyttää kyntensä siellä? Miksi olisi opiskellut enemmän, jos pääsi haluamaansa duuniin ilmankin?
No jos tämä vaikka lueskeli ja opiskeli ihan vain puhtaasta mielenkiinnosta. EI MUTTA EIHÄN NIIN VOI TEHDÄ!
Palikka.
Hassua, että tätä pitää teille selittää. Se, että lukee silloin tällöin, ei vastaa järjestelmällistä vuosien kokopäiväistä koulutusta. Luulisi tämän nyt olevan päivänselvää.Ja napsivan vain rusinoita pullasta etsiessään tietoa?
Luepa aikaisempi viestini uudestaan ajatuksella. Myös luetun ymmärtäminen muuten paranee, kun koulutuksessa on pakko lukea ja opiskella paljon. ;)
Väitän kyllä, että listaamasi asiat eivät sulkeudu automaattisesti pois, vaikka takana ei olisikaan vuosikausien opiskelua.
No jos tämä vaikka lueskeli ja opiskeli ihan vain puhtaasta mielenkiinnosta. EI MUTTA EIHÄN NIIN VOI TEHDÄ!
Palikka.
Mutta jos siirtyi työelämään ja jätti lueskelun ja opiskelun vapaa-ajalle.
Miksi ihmeessä olisi pitänyt pitkittää töihin menoa vuosilla vain jonkun paperin vuoksi? Miksi se mielenkiinnon toteuttaminen eli opiskelu/lukeminen pitää tehdä siellä koulussa?
Ihmeen kapeakatseista ajattelua.
Etkö sen sijaan voisi keskittyä elinikäiseen oppimiseen, jatkuvaan kouluttautumiseen ja itsesi kehittämiseen? Kuulostat laiskanpuoleiselta, laskelmoivalta ja toista hyväksi käyttämään pyrkivältä. Jätä noin hyvä mies rauhaan!
pelkkää hyvä tahto ja fysiikan harrastuneisuus eivät auta jos perheeltä loppuu leipä pöydästä. Faktaa kuitenkin on, että kouluttamattomat joutuvat muita helpommin työttömiksi ja uuden työn löytäminen on lähes mahdotonta kun kilpailu työmarkkinoilla on nykyään niin kovaa. En ottaisi sitä riskiä ja tekisi lapsia hänen kanssaan. Tutkimusten mukaan myös vanhempien koulutustaso on sangen periytyvää, eli eipä näytä hyvältä mahdollisen jälkikasvun osalta. Jätä se mies nyt kun asiat eivät ole vielä edenneet liian pitkälle. Muuten kadut myöhemmin.
kun rahatalous ja pankkimaailma romahtavat tulevaisuudessa? Miten olet varautunut tähän?
Osaatko tehdä yhtään mitään muuta kuin nykyistä työtäsi?
niin en voi kuin ihmetellä, kuinka laskelmoivia naiset ovat. Minulla on muuten kaksi amk-tutkintoa joten sen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa. Mutta parisuhteet tuntuu kiertävän meikäläisen kaukaa. t.Mies37
niin en voi kuin ihmetellä, kuinka laskelmoivia naiset ovat. Minulla on muuten kaksi amk-tutkintoa joten sen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa. Mutta parisuhteet tuntuu kiertävän meikäläisen kaukaa. t.Mies37
että murehtii asiaa joka ihan oikeasti saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa ongelmia? Ei tietenkään välttämättä aiheuta eikä korkea koulutuskaan takaa töitä, mutta monilla on turvallisempi olo jos jonkinlainen peruskoulutus on oman osaamisen todisteena.
pelkkää hyvä tahto ja fysiikan harrastuneisuus eivät auta jos perheeltä loppuu leipä pöydästä. Faktaa kuitenkin on, että kouluttamattomat joutuvat muita helpommin työttömiksi ja uuden työn löytäminen on lähes mahdotonta kun kilpailu työmarkkinoilla on nykyään niin kovaa. En ottaisi sitä riskiä ja tekisi lapsia hänen kanssaan. Tutkimusten mukaan myös vanhempien koulutustaso on sangen periytyvää, eli eipä näytä hyvältä mahdollisen jälkikasvun osalta. Jätä se mies nyt kun asiat eivät ole vielä edenneet liian pitkälle. Muuten kadut myöhemmin.
Minä suosittelisin kumppanin suvun koulutuspohjan ja myös terveydentilan kartoittamista. Riskit kaikenlaisiin yllätyksiin pienenevät huomattavasti.
Minä suosittelisin kumppanin suvun koulutuspohjan ja myös terveydentilan kartoittamista. Riskit kaikenlaisiin yllätyksiin pienenevät huomattavasti.
jos aletaan kaikki kivet kääntämään kumppania valitessa. Aina löytyy "vikaa".
Mikä on syy, ettei ole kouluttautunut peruskoulun jälkeen?
Jos miehellä ei ole yhtään kunnianhimoa eikä _halua kehittää itseään_ niin enpä toista kertaa sellaista vilkaisisi. Vaikuttaa ihmiseltä, joka menee siitä, missä aita on matalin. Millaisia arvoja tuollainen opettaisi lapsillekaan?
Se miksi itse viihdyn hyvinkoulutettujen kanssa on samanlainen ajatusmaailma. Mistä voi keskustella, jos ei ihminen ole peruskoulun jälkeen viitsinut kirjaa avata? Tuskin on myöskään kiinnostunut yhteiskunnasta, tieteestä tai taiteesta?
Mieti nyt oikeasti, mitä sä tollasen miehen kanssa voit tehdä? Kun pahin ihastus hälvenee, ihmettelet sitä varmasti itsekin.
Sinä vaikutat hivenen rajalliselta ihmiseltä, joka suhtautuu nihkeän varauksellisesti sellaisiin ihmisiin, jotka eivät ole tehneet elämässään asioita Sinun tyylilläsi. Se kertoo enemmän sinusta, mikäli kuvittelet huonosti koulutettujen olevan automaattisesti huonoja keskustelukumppaneita. Elämää on koulukirjojen ulkopuolellakin ja sieltä ne kiinnostavat tarinat ja kokemukset enimmäkseen juuri tulevatkin. Yksi puisevimmista ja tylsimmistä ihmistyypeistä keskusteluporukassa kun nimenomaan on se kuiva kirjaviisas tapaus, joka ei millään voi ymmärtää heitä, jotka, joilla on elämässään erilainen arvojärjestys asioilla kuin hänellä.
Puhumattakaan nyt siitä kuinka tyylikkäästi lyttäät heikommin koulutettuja: "Menevät siitä mistä aita on matalin" ja "Opettavat vääriä arvoja lapsilleen".
Onneksi sinä sentään olet sivistynyt, avarakatseinen ja osaat tarkastella asioita useista eri perspektiiveistä.
joten ainoa, mikä tuossa voi tulla esteeksi, on oma suhtautumisesi. Tuntuuko sinusta tärkeältä, että kumppanillasi on tietty koulutus? Jos tuntuu, niin kannattaa miettiä että miksi?
Itse lyöttäydyin kouluttamattoman miehen matkaan, koska mies oli muuten kunnollinen ja mukava. ja vaikka mitään koulutusta ei ollutkaan eikä työkään kovin vaativa tai hyvä, oli hän harrastuksessaan huippu. Pitkään mietin, että mitähän tästäkin tulee, kun itsellä on korkeakoulutus ja koulutusta kohtaan arvostus. Koulutuksen puutteesta huolimatta tämä mies oli kuitenkin fiksu ja tiesi asioista, enemmänkin kuin muutaman artikkelin verran. Ajan kanssa mieskin lähti opiskelemaan korkeakouluun, noin kolmikymppisenä, joten tuli sekin asia kuntoon.
Itse miettisin asioita kokonaisuutena ja sitä, kuinka hyvä stressinsietokyky miehellä on, miten kohtelee kanssaihmisiä ja miten handlaa hankalia tilanteita jne. Ne vasta näyttävät, miten ihminen tulee pärjäämään elämässä, jos se on itselle tärkeää.
Tämän kun erehdyin lukemaan niin en voi kuin ihmetellä, kuinka laskelmoivia naiset ovat. Minulla on muuten kaksi amk-tutkintoa joten sen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa. Mutta parisuhteet tuntuu kiertävän meikäläisen kaukaa. t.Mies37
Älä muuta sano. Kuulostaa melkein kuin puolison valinta olisi verrattavissa auton tai puhelimen ostoon. Ei ole koskaan tullut mieleenkään pistää orastavaa suhdetta jäihin, koska toisen koulutus ja työhistoria eivät olleet "tarpeeksi hyvät". Jätän tämän homman vittumaisille työnantajille, minua sellainen ei kiinnosta.
vaikuttaisi lasten koulutustasoon - tutkimusten mukaan äidin koulutustaso korreloi selvemmin lasten koulutustason kanssa kuin isän.
Minä olen ns. tyhmä ja sivistymätön. Ammattikoulussa kävin vetelehtimässä itselleni tutkinnon, jonka alan töitä en ole tehnyt koskaan valmistuttuani. Yleissivistykseni on ihan oikeasti huono. Työtön olen ollut viimeiset 2 vuotta. En ole koskaan lukenut ainuttakaan kirjaa. Olen sosiaalisesti lahjaton.
Mitenkäs tuo puolisoni sitten? Kunnon koulut käyty, akateeminen, tekee lääkärin hommia, tienaa rahat. Eihän minun pitäisi sille kelvata, eihän? Ja ketut, seitsemän vuotta oltu tiiviisti yhdessä. Meillä on siitä epänormaali ja sairas suhde, että näemme toisissamme ihmisen, emme CV:tä tai tutkintotodistusta.
ihmeessä teet miehen kouluttamattomuudesta jonkun hurjan kynnyskysymyksen. Mies on kuitenkin selvästi ahkera, omalla tavallaan kunnianhimoinen ja tiedonhaluinen ja kaikkea muutakin, mitä monet koulutetutkin henkilöt. Jos teillä oikeasti parisuhde toimii eli pystytte keskustelemaan asioista ja viihdytty toistenne seurasta ja ns. arki pelaa, niin mikä ongelma tässä on?
Nykymaailmassa työpaikan pysyvyydestä ei voi olla ikinä 100% varma, vaikka kuinka olisi kouluttautunut. Ja aina voi opiskella myöhemmin lisää, jos vanha työ lähtee alta.
t: luonnontieteellisen alan maisteri, joka ei myöskään tiedä juuri mitään esim. taiteesta eli on sitten ilmeisesti täysin sivistymätön.
ps. seurustelen duunarin kanssa ja monesti tuntuu, että tuolla mun duunarilla on parempi yleistieto kuin mulla. Lukee paljon vapaa-ajalla ja on kiinnostunut asioista. Milloin koulutuksesta on tullut näin iso ongelma ihmisille? Ehkä parempi, että te nirppanokkaiset "älyköt" pysytte ihan vaan omassa seurassanne, jos muut on teitä niin paljon alempiarvoisia...