Pärjääkö nykyään ilman koulutusta? Miesystäväasiaa
Olen ihastunut mieheen, jonka tapasin kesällä. Mies on 25, minä 26. Ainut asia mikä herättää minussa kysymyksiä juttumme tulevaisuuden suhteen. Hänellä ei nimittäin ole koulutusta. Peruskoulun jälkeen yritti ammattikoulua, mutta työnteko houkutti enemmän.
Mies on kuitenkin ihan hyvin jaloillaan; erään käymänsä kurssin (tai vastaavan?) takia hänellä on pätevyys tiettyyn työhön jota on jo vuosia tehnyt, ja on alallaan hyvä. Oman asunnonkin on jo ostanut, vaikka palkka ei päätä huimaakaan. On siis työteliäs ja ahkera kuitenkin luonteeltaan.
Periaatteessa miehen elämässä ei siis ole mitään vialla, mutta omat ennakkoluulot puskevat vahvasti esiin. Miten neuvoisitte minua, kun mies on kaikin muin tavoin kunnon tyyppi? Jatkokoulutusaikeita miehellä ei ole tulevaisuudessakaan, sillä nauttii työstään juuri näin. Kuulostaako silti hyvältä "diililtä", vai tulevaisuutta ja mahdollista perhettä ajatellen huonolta?
(joku varmaan kysyy kuitenkin, joten kerron että itse olen pankkialalla töissä ja tulotasoltani ihan keskitasoa)
Kommentit (71)
voi sentään. Et taida olla rakastunut? Itse olen korkeakoulutettuna ollut avioliitossa sekä seurustellut toisen akateemisen kanssa, ja tuskin johtui koulutustasosta, että eivät suhteet toimineet. Nyt olen onnellisempi kuin koskaan, miehen kanssa, jolla ei juuri koulutusta ole.
Hänellä on tunneälyä (jota ei muuten useimmilla akateemisilla kumppaneillani ollut), stressinsietokykyä, hän kohtelee minua paremmin kuin edelliset, on empaattinen ja huolehtiva. Huh huh, kun olisin silloin 2-kymppisenä jättänyt sen koulutuskriteerin pois niin olisi jäänyt monta akateemista kusipäätä tapaamatta!
en minäkään koskisi pitkällä tikullakaan tuollaiseen mieheen. Eri asia ollut joskus 20 v sitten kun kouluttamattomatkin ovat voineet nousta hyvä-veli-järjestelmällä vaikka mihin asemaan. Tosin jos sulle riittää elämä Siwan kassana Jakomäessä, niin sittenhän vakka on kantensa valinnut. Jos ei niin, sitten kouluttamattoman miehen pitäisi olla poikkeuksellisen työteliäs yrittäjä ja sitä kautta hommata säällinen elanto. Se on niiiiin epävarma tie. Vähän kuin päättäisi alkaa NHL-kiekkoilijaksi. Niin, onhan se mahdollista jollekin. Mutta kyllä sä todennäköisemmin päätyisit sinne Jakikseen.
joku on tyytyväinen huonoon tai keskinkertaiseen, toinen vain parhaaseen. Jos köyhäily kiinnostaa, go for it!
on nuorena poikana elättänyt perhettään. Jätä mies jollekin, joka ei ole noin ulkokultainen kuin sinä. Uskon, että löydät jonkun paskantärkeän ekonomin ja pankkikeriisin jälkeen olettekin sitten soppajonossa molemmat.
mutta rehellistä työntekoa pelkää ja vieroksuu. onneksi nykyinen vaimo elättää.
joku on tyytyväinen huonoon tai keskinkertaiseen, toinen vain parhaaseen. Jos köyhäily kiinnostaa, go for it!
Meinaatko, että ap aikoo elää miehen siivellä niin kuin moni av-mamma tekee?
..ja elätin sitä 15 vuotta. Aina rahat loppu ja nyt ei pysty maksaan elareita. Laiska mato.
Toisaalta se hyvinkoulutettu businessohjus saattaa ruveta ryyppäämään, kehittää mielenterveysongelman tai neliraajahalvaanuta onnettomuudessa.
Tai ehkä ei mitään edellisistä, mutta osottautuu vanhemmiten väkivaltaiseksi, pamahtaa peliriippuvaiseksi, juoksee vieraissa tai paljastuu narkkariksi.
Saattaahan se businesohjuskin saada kenkää, epäonnistua uuden työnhaussa, masentua ja jäädä sohvalle apaattisena möllöttämään.
ja niin edelleen ja niin edelleen
on tärkeämpi kuin se, onko hän jaksanut istua koulunpenkillä.
Voihan häneltä tietysti kysyä, mitä hän ajattelee tilanteesta, että firma, jossa työskentelee, tekisi konkurssin ja työt loppuisivat. Ajattelisiko voivansa mennä kouluun vai voisiko tehdä jotain muuta työtä.
Ehkä voi olla, että noita asioita ei mieti nuorena, eikä sitä sitten tiedä, mitä mies tekee, jos se todella sattuu kohdalle. Jos hänellä on perhe, jota rakastaa, voihan hän kokea vastuuta perheestään ja saada sitä kautta sysäyksen etsiä työtä tai hakeutua koulutukseen mutta jos ei ole kovin pohtiva tyyppi, ei välttämättä etukäteen kysyttäessä osaa vastata, mitä tekisi.
ei ole mitään takuuta siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Voihan mies mennä opiskelemaan lisää ihan milloin haluaa jos haluaa.
Itse olen käynyt vain peruskoulun, tuloni brutto jotain 2600e, mieheni korkeakouluopiskelija sai kesätöistä 1800e/kk. Valmistuttuaan palkka varmaan samaa luokkaa kuin minulla.
En oikeasti ymmärrä tuommoisia ihmisiä joiden mielestä kaikki pitää tehdä kaavamaisesti kuten opiskella vain tietyssä iässä. Sen jälkeen ei muka jostain syystä voi.
ovat tärkeämpiä kuin tutkintotodistukset. Itselläni on parikin korkeakoulututkintoa mutta kyllä minä silti voisin ottaa "kouluttamattoman" miehen jos on muuten kiva ja kunnollinen.
ja mulla on ollut vakiduuni viimeiset 12v It-alalta, työpaikkaa vaihdoin viimeksi 1,5v sitten. Ei se koulutus ole tae mistään ja myös työssä oppii ja työnantajat kouluttaa.
mutta mielestäni hän on tehnyt tulevaisuuden kannalta väärän valinnan. Olisihan se ammattikoulu ollut helppo käydä loppuun.
ap
Mikä on syy, ettei ole kouluttautunut peruskoulun jälkeen?
Jos miehellä ei ole yhtään kunnianhimoa eikä _halua kehittää itseään_ niin enpä toista kertaa sellaista vilkaisisi. Vaikuttaa ihmiseltä, joka menee siitä, missä aita on matalin. Millaisia arvoja tuollainen opettaisi lapsillekaan?
Se miksi itse viihdyn hyvinkoulutettujen kanssa on samanlainen ajatusmaailma. Mistä voi keskustella, jos ei ihminen ole peruskoulun jälkeen viitsinut kirjaa avata? Tuskin on myöskään kiinnostunut yhteiskunnasta, tieteestä tai taiteesta?
Mieti nyt oikeasti, mitä sä tollasen miehen kanssa voit tehdä? Kun pahin ihastus hälvenee, ihmettelet sitä varmasti itsekin.
Eikö tässä ollut kyse parisuhteesta eikä työpaikasta?
En huolis tommosta turhaketta.
Mikä on syy, ettei ole kouluttautunut peruskoulun jälkeen? Jos miehellä ei ole yhtään kunnianhimoa eikä _halua kehittää itseään_ niin enpä toista kertaa sellaista vilkaisisi. Vaikuttaa ihmiseltä, joka menee siitä, missä aita on matalin. Millaisia arvoja tuollainen opettaisi lapsillekaan? Se miksi itse viihdyn hyvinkoulutettujen kanssa on samanlainen ajatusmaailma. Mistä voi keskustella, jos ei ihminen ole peruskoulun jälkeen viitsinut kirjaa avata? Tuskin on myöskään kiinnostunut yhteiskunnasta, tieteestä tai taiteesta? Mieti nyt oikeasti, mitä sä tollasen miehen kanssa voit tehdä? Kun pahin ihastus hälvenee, ihmettelet sitä varmasti itsekin.
MIstä sinä tiedät lukeeko ihminen, vaikka ei kouluja kävisikään? Sivistystä saa muualtakin kuin koulunpenkiltä ja hyvä niin.
Mikä on syy, ettei ole kouluttautunut peruskoulun jälkeen?
Jos miehellä ei ole yhtään kunnianhimoa eikä _halua kehittää itseään_ niin enpä toista kertaa sellaista vilkaisisi. Vaikuttaa ihmiseltä, joka menee siitä, missä aita on matalin. Millaisia arvoja tuollainen opettaisi lapsillekaan?
Se miksi itse viihdyn hyvinkoulutettujen kanssa on samanlainen ajatusmaailma. Mistä voi keskustella, jos ei ihminen ole peruskoulun jälkeen viitsinut kirjaa avata? Tuskin on myöskään kiinnostunut yhteiskunnasta, tieteestä tai taiteesta?
Mieti nyt oikeasti, mitä sä tollasen miehen kanssa voit tehdä? Kun pahin ihastus hälvenee, ihmettelet sitä varmasti itsekin.
Meistä suurin osa tekee töitä, koska on pakko. Toki jotkut tykkäävät työstään ja tähtäävät korkeammalla, toisille riittää se, että palkka elättää. Kuten minulle.
Itseään voi kehittää niin monella muulla tavallakin.
Minä olen käynyt vain peruskoulun, palkkani on bruttona likimain 3000e. Ei varmaan paljoa monen mielestä, mutta meidät se elättää ja jää vielä ylikin. Harrastuksena minulla on arkeologia ja luen paljon, varsinkin alaan liittyvää kirjallisuutta.
Kirjoitan myös novelleja, joista yhdellä olen jopa voittanut erään kilpailun. Tällä hetkellä työn alla on kirja (vähän hitaasti etenee, mutta töiden, perheen ja harrastusten jälkeen ei paljoa jää vapaa-aikaa).
Luen myös uutisia ja olen kiinnostunut ympäröivästä maailmasta ja sen tapahtumista.
Minusta on vain niin mustavalkoista ajatella, että kouluja käytämätön olisi jotenkin laiska, jota ei kiinnosta kehittää itseään. Se koulutus ei ole kaikki kaikessa.
en minäkään koskisi pitkällä tikullakaan tuollaiseen mieheen. Eri asia ollut joskus 20 v sitten kun kouluttamattomatkin ovat voineet nousta hyvä-veli-järjestelmällä vaikka mihin asemaan. Tosin jos sulle riittää elämä Siwan kassana Jakomäessä, niin sittenhän vakka on kantensa valinnut. Jos ei niin, sitten kouluttamattoman miehen pitäisi olla poikkeuksellisen työteliäs yrittäjä ja sitä kautta hommata säällinen elanto. Se on niiiiin epävarma tie. Vähän kuin päättäisi alkaa NHL-kiekkoilijaksi. Niin, onhan se mahdollista jollekin. Mutta kyllä sä todennäköisemmin päätyisit sinne Jakikseen.