Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö nykyään ilman koulutusta? Miesystäväasiaa

Vierailija
18.12.2012 |

Olen ihastunut mieheen, jonka tapasin kesällä. Mies on 25, minä 26. Ainut asia mikä herättää minussa kysymyksiä juttumme tulevaisuuden suhteen. Hänellä ei nimittäin ole koulutusta. Peruskoulun jälkeen yritti ammattikoulua, mutta työnteko houkutti enemmän.

Mies on kuitenkin ihan hyvin jaloillaan; erään käymänsä kurssin (tai vastaavan?) takia hänellä on pätevyys tiettyyn työhön jota on jo vuosia tehnyt, ja on alallaan hyvä. Oman asunnonkin on jo ostanut, vaikka palkka ei päätä huimaakaan. On siis työteliäs ja ahkera kuitenkin luonteeltaan.

Periaatteessa miehen elämässä ei siis ole mitään vialla, mutta omat ennakkoluulot puskevat vahvasti esiin. Miten neuvoisitte minua, kun mies on kaikin muin tavoin kunnon tyyppi? Jatkokoulutusaikeita miehellä ei ole tulevaisuudessakaan, sillä nauttii työstään juuri näin. Kuulostaako silti hyvältä "diililtä", vai tulevaisuutta ja mahdollista perhettä ajatellen huonolta?

(joku varmaan kysyy kuitenkin, joten kerron että itse olen pankkialalla töissä ja tulotasoltani ihan keskitasoa)

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstä sinä tiedät lukeeko ihminen, vaikka ei kouluja kävisikään? Sivistystä saa muualtakin kuin koulunpenkiltä ja hyvä niin.

Teoriassa mahdollista, mutta aika harvassa ovat ne tyypit, jotka eivät pätkääkään viitsi koulun penkillä istua, mutta lueskelevat kuitenkin iltaisin Dostojevskia.

Vierailija
42/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoessaan, että koulutuksen puute ei aina tarkoita laiskuutta tai tyhmyyttä. Tässä tapauksessa miehen halu päästä tekemään jotain tuottavaa ja tienaamaan rahaa oli niin suuri, että koulun penkki ei enää innostanut. Itsekin on nyt sitä mieltä että olisi pitänyt malttaa se pari vuotta vielä lukea ja kouluttautua, mutta nuorena ei asioita ehkä ajattele niin järjellä.

Minkäänlaisesta laiskuudesta ei siis ole kyse.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luet pari artikkelia siloin tällöin, saat aika kapoisen kuvan niiden käsittelemästä asiasta, koska et pysty yhdistämään tietoa muuhun aiheeseen liittyvään tai arvostelemaan kriittisesti, miten uskottavaa käsittely on. Koulutus etenee järjestelmällisesti ihan syystä ja koulussa joutuu aina oppimaan sitäkin, mikä ei kaikista eniten kiinnosta, jotta saa kokonaisvaltaisen kuvan asiasta ja siten maailmasta, kun opiskelee tarpeeksi.

Hassua, että tätä pitää teille selittää. Se, että lukee silloin tällöin, ei vastaa järjestelmällistä vuosien kokopäiväistä koulutusta. Luulisi tämän nyt olevan päivänselvää.

Vierailija
44/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähällä koulutuspohjalla, exällä oli vain peruskoulupohja, nyxällä ammattikoulun lyhyt linja, ja tuttavapiirissä on muitakin vastaavia tapauksia. Itse olen lukion ja kauppiksen käynyt (en siis korkeasti koulutettu, mutta enemmän kuitenkin). Mulla on ollut aina miehiä paljon huonompi palkka, vaikka olen ollut vakiduunissa jo 12 vuotta. Miehillä on työpaikka vaihtunut eri syistä, mutta aina on suhteellisen nopeasti löytynyt uutta, ihan ok-palkkaista työtä, kun on ahkera, hyvämaineinen ja osoittaa olevansa luotettava. Työn ohessa on voinut myös kouluttautua. Mielestäni varsinkaan miehillä koulutuksen puute ei ole mikään este työelämässä pärjäämiselle, ja on mahdollisuus päästä todella hyvillekin palkoille, kun ei pelkää työtä, näyttää olevansa hyvä, luotettava ja kehityskelpoinen, ja osaa ottaa tilaisuudesta vaarin.

Vierailija
45/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että tätä pitää teille selittää. Se, että lukee silloin tällöin, ei vastaa järjestelmällistä vuosien kokopäiväistä koulutusta. Luulisi tämän nyt olevan päivänselvää.

Ja napsivan vain rusinoita pullasta etsiessään tietoa?

Vierailija
46/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojahan voi avata vain koulutusjärjestelmän puitteissa?

Olen vain peruskoulun käynyt mutta parempi yleissivistys kuin monella tuntemallani korkeakoulutetulla ja selkeästi älykkäämpi olen myös. Olin luokkani parhaita, myöhemmin aikuislukiossa kiitettäviä. Oli vaan muut intressit kuin koulutus.

Pitkäaikaisimmat ystäväni ovat akateemisia muuten. Avaa silmäsi ja ole avoimempi, huomaat miten vähän se koulutus oikeastaan vaikuttaa siihen millainen ihminen on. Minä olen älykkäänä ihmisenä kiinnostunut monenlaisista asioista enkä mikään tyhjäpää. En mennyt siihen samaan putkeen aikoinaan kuin muut vaan kyseenalaistin sen ja mietin mikä on minulle oikeasti elämässä tärkeää.

Mikä on syy, ettei ole kouluttautunut peruskoulun jälkeen?

Jos miehellä ei ole yhtään kunnianhimoa eikä _halua kehittää itseään_ niin enpä toista kertaa sellaista vilkaisisi. Vaikuttaa ihmiseltä, joka menee siitä, missä aita on matalin. Millaisia arvoja tuollainen opettaisi lapsillekaan?

Se miksi itse viihdyn hyvinkoulutettujen kanssa on samanlainen ajatusmaailma. Mistä voi keskustella, jos ei ihminen ole peruskoulun jälkeen viitsinut kirjaa avata? Tuskin on myöskään kiinnostunut yhteiskunnasta, tieteestä tai taiteesta?

Mieti nyt oikeasti, mitä sä tollasen miehen kanssa voit tehdä? Kun pahin ihastus hälvenee, ihmettelet sitä varmasti itsekin.

Vierailija
47/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa aikaisempi viestini uudestaan ajatuksella. Myös luetun ymmärtäminen muuten paranee, kun koulutuksessa on pakko lukea ja opiskella paljon. ;)

Vierailija
48/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette sekä oikeassa että väärässä, enimmäkseen väärässä. Mies ei nauti lukemisesta, mikä varmaan selviää jo siitä tiedosta, että hän ei ole koulun käynnistä nauttinut. Taiteesta hänen kanssaan olisi aika hankala keskustella, tosin esimerkiksi Helsingin Ateneum tekee häneen vaikutuksen.

Sen sijaan esimerkiksi politiikasta ja fysiikasta mies tietää ihan älyttömän paljon. Samoin työhönsä liittyvistä asioista, tietenkin. Joitain puutteita sivistyksessä totta kai on koulutuksen puutteen vuoksi, mutta minua nämä eivät ole haitanneet koska kukaan ei tiedä kaikkea kaikesta, enkä esimerkiksi minä tiedä fysiikasta yhtään mitään, vaikka taiteesta voisin puhua pitkäänkin.

Kaikilla on omat kiinnostuksen kohteensa, ja usein ihmiset asettavat juuri ne omansa ehdottomasti yleissivistykseen kuuluviksi. Minusta on tärkeintä ettei ihminen ole hidas tai tyhmä, ja on kiinnostunut kuuntelemaan muidenkin juttuja.

ap

Vierailija
49/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jauhatte palkasta, kun on kyse parisuhteesta?

Itse en voisi seurustella ihmisen kanssa, joka on käynyt vain peruskoulun. Kyllä se kertoo ihmisestä aika paljon. Ja kyllä on myös tieto ja ymmärrys maailmasta hyvin kapea silloin. En voi jakaa elämääni ihmisen kanssa, jolla ei ole tavoitteena kehittyä ihmisenä.

Vierailija
50/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa aikaisempi viestini uudestaan ajatuksella. Myös luetun ymmärtäminen muuten paranee, kun koulutuksessa on pakko lukea ja opiskella paljon. ;)

vuosikymmeniä töissä, eikä opi yhtään mitään? Myöskään itsekseen opiskelu ilman tutkintotavoitteita on ihan mahdoton ajatus? Harrastuksissa ei opi mitään?

Vierailija
51/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku työ esim. jossain tehtaalla, sitten sitä uraputkea riitti eläkeikään saakka. Miksi se olisi nyt niin kamalaa?

Vierailija
52/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jauhatte palkasta, kun on kyse parisuhteesta?

Itse en voisi seurustella ihmisen kanssa, joka on käynyt vain peruskoulun. Kyllä se kertoo ihmisestä aika paljon. Ja kyllä on myös tieto ja ymmärrys maailmasta hyvin kapea silloin. En voi jakaa elämääni ihmisen kanssa, jolla ei ole tavoitteena kehittyä ihmisenä.

Jännää kyllä, aina sanotaan että näkemys elämästä muuttuisi jotenkin koulutuksen kautta.

Itse kouluttauduin vasta aikuisiällä. Kävin ensiksi lukion ja hain sitten yliopistoon, jonne pääsin. Myöhemmin sitten myöskin valmistuin.

Eikä tuo koulutus ole muuttanut minua mitenkään (paitsi että nyt on paperit jostakin). Omaan edelleen samat mielipiteet jne. Olen edelleen laiska seuraamaan uutisia tai lukemaan kirjoja.

Mikäköhän meni minun kohdallani pieleen kun mikään ei muuttunut?

Vierailija
53/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on vain peruskoulun kaynyt voi tietaa paljon fysiikasta...en oikeen usko tuota.

Vierailija
54/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on vain peruskoulun kaynyt voi tietaa paljon fysiikasta...en oikeen usko tuota.

Vierailija
55/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

fysiikan oppikirjoja vapaa-ajalla niin miksi ei amista pystynyt kaymaan loppuun ????

Vierailija
56/71 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisarukset ja äiti saattavat tarvita apua myös jatkossa ja tämä on kaikki pois SINULTA. Isovanhempien taloudellista tukea on siltä suunnalta turha odottaa, perinnöistä puhumattakaan.

Jälleen pois SINULTA ja SINUN tulevilta lapsiltasi.

Vierailija
57/71 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ns. tyhmä ja sivistymätön. Ammattikoulussa kävin vetelehtimässä itselleni tutkinnon, jonka alan töitä en ole tehnyt koskaan valmistuttuani. Yleissivistykseni on ihan oikeasti huono. Työtön olen ollut viimeiset 2 vuotta. En ole koskaan lukenut ainuttakaan kirjaa. Olen sosiaalisesti lahjaton.

Mitenkäs tuo puolisoni sitten? Kunnon koulut käyty, akateeminen, tekee lääkärin hommia, tienaa rahat. Eihän minun pitäisi sille kelvata, eihän? Ja ketut, seitsemän vuotta oltu tiiviisti yhdessä. Meillä on siitä epänormaali ja sairas suhde, että näemme toisissamme ihmisen, emme CV:tä tai tutkintotodistusta.

Vierailija
58/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamattomilla ei ole sijaa työelämässä. Miten yleensä joku on onnistunut uiskentelemaan ilman koulutusta tuohon asti???

Jos miehen palkka ei päätä huimaa nyt, eikä hänellä ole koulutusta, niin ei se huimaa päätä tulevaisuudessakaan. Joskus kannattaa uskoa omia ennakkoluulojaan.

Eli unohda tuo mies.

Vierailija
59/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin usein ajattelen, mutta ajatus miehen jättämisestä tuntuu silti pahalta.

ap

Vierailija
60/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ma en todellakaan alkais suhteeseen miehen kanssa jolla ei mitaan koulutusta... en vaan pystyis. mutta itse sun on paatettava ja riippuu miten ihastunut olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi