Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalaiset ei tajua mitä on luminen talvi kaupungissa ja

Vierailija
18.12.2012 |

sen tuomat ongelmat autoiluun ja pysäköintiin.

Meidän kadunpätkää ei ole aurattu koko talvena vielä kertaakaan, isompi katu, jossa kulkee bussit aurataan kyllä, mutta se on mennyt jo niin kapeaksi että ei mahdu kahta autoa rintasin kulkemaan ja autojen pysäköinti käytännössä mahdotonta lumikinosten ansiosta.

Mihin sitä lunta tässä sitten lähtisi itse kolaamaan??

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole edes maalainen.

Parkkiongelmista selviää kun alkaa käyttää julkisia. Ei kaupungissa tarvita autoa. Järjestelykysymys.

Jos julkista katua ei aurata on se kaupungin ongelma ja siitä valitetaan oikeaan paikkaan. Jos ei auta valitetaan niin kauan että auttaa.

Sitä makaa niin kuin petaa. Organisointikyky usein auttaa ja oman ajan hallinta.

Vierailija
42/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärrän kyllä kumpaakin puolta asiassa. Itse olen lapista kotoisin ja siellä tulee joka talvi lunta ja paljon. Mutta se mikä siellä on helpompaa, on juuri se, että on sitä lääniä mihin sitä lunta pukata. Kaupunki sen sijaan on niin tiiviisti rakennettu, että tarvitaan sitä lumenuloskuljettamista ja sitä nyt ei tavan kansalainen pysty yksin hoitamaan.

Toisaalta taas täällä pääkaupunkiseudulta puuttuu se reippaus, että nyt tartutaan siihen lapioon tai kolaan ja pukataan pihaan puhtaaksi. Kun tämä pihojen ja katujen kunnossapito on aivan perse tolalla täällä, niin silloin on järkevintä itse heiluttaa sitä lapiota, että saadaan piha jotakuinkin puhtaaksi. Helpottaa koko taloyhtiön elämää.

Mutta ei, täällä istutaan perse homeessa ja odotetaan 3 vuorokautta sitä aurausautoa. Ja naristaan kun jäädään autolla kiinni pihaan ja vaunut ei kulje. Pohjoisessa ja maalla sen sijaan toimitaan eikä kitistä. Kaupungissa taas odotetaan aina valmista vaikka joskus voisi itsekin asialle jotakin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes se tuottaa tulosta, kyllä siinä muutama talvi ehtii vierähtää jo ohi. Maalla on tosiaan eri asia aurata niitä omia tiluksiaan ja 7km pitkiä teitä, moni kaupunkilainen omistaa sen asunto-osakkeen kerrostalosta, ei siis hehtaarikaupalla sitä ympäröivää tilaa.. Maalla myös isojakin alueita on helppo aurata kun lumen voi vaan työntää tieltä pois, mitenkäs auraat ja teet lumityöt kun kadun molemmin puolin on parkkeerattu autoja tai lumen alle hautautuneita autoja näkyi tänään olevan..

Vierailija
44/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi minä sen maksaisin pienestä palkastani?? Traktorin ja kuorma-auton hinta ei ole ihan parikymppiä =)

aika moni voisi väittää, että SINÄ et tajua...

ja siksi maksamme veroja, että ne puhdistetaan. Taloyhtiö puhdistaa oman osuutensa, mutta ne lumet eivät olekaan ongelma. On hieman eri aurata maalla lumet tieltä pellolle ja tie on selvä, kuin kaupungissa yrittää vetää kaikkia katuja omalla palkalla =) =) älä ole typerä

Sä oot vähän hei pässi. Ei ne verot sua yksin koske. Meillä täällä on 7 kilometriä aurattavaa tietä ja lisäksi tuotantolaitoksen pihatilat: siellä kun on päästävä monta kertaa päivässä kulkemaan rehuvarastolta eläinten luo, lantalaan, konesuojille ja perunavarastolta pesuri-kuorintalinjastolle. Tästä tulee kyllä muutaman korttelin verran lisää. Sen sijaan mä en oikeastaan edes ehdota, että sä ihan yksin ja omalla palkallasi tilaisit sen lumenvientiauton - toisin kuin mun on pakko. Sähän asut jossain taloyhtiössä, ja se taloyhtiön velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lumi pois omalta alueeltaan. Niinä sinä soitat hallituksen puheenjohtajalle, joka soittaa isännöitisjälle joka tilaa sen pahuksen kuormurin muutaman kerran talvessa. Ok, vastiketta se vähän nostaa, mutta oikeastaan se on joka tapaukessa teidän lakisääteinen velvollisuus joten LOPETA SE NARISEMINEN JA HOIDA OMAT ASIASI KUTEN MUUTKIN IHMISET. Kun oikeastihan tässä on kyse vain siitä, että hesalaisten mielestä "yhteiskunnan" eli meidän muiden kuuluu hoitaa heidänkin velvollisuutensa ja maksaa heidänkin infransa.

Minä olen hoitanut omat asiani, yritä sinä maalainen ymmärtää. Mutta ette tosiaan tajua. Kyllä me ihan oma kunnallisvero maksetaan, ei sinun siihen tarvitse osallistua

ei täällä maallakaan kunnalisverolla teitä aurata, ihan itse se pitää maksaa. Sitten niitä teitä voivat helsinkiläiset ajella mökille jouluksi, vaikka eivät tienpitoo osallistuisi eurollakaan. Helsingissä on enemmän työttömiä kuin missään muualla, eli voisitte palkata ne kaikki lumenluontiin: siirtolavat kadunkulmiin, miehet ja naiset lapioimaan lunta ja kuorma-autot kuljettamaan se pois. Helppoa, halpaa ja yksinkertaista. Ei maalla joudeta kyselemään, onko joku tienpätkä yhteiskunnan hoidossa vai tiekunnan. Jos siinä on lunta, se avataan, jotta liikenne sujuu. Kaupungissa on toisin, kukaan ei ota vastuuta, mutta valittaa osataan.

kunnan tiet aurataan kunnallisverolla. Auraatko sinä siellä maallakin torit ja muut kunnan alueet omalla ajallasi ilmaiseksi?? Hitto mikä pässi

hoitaa ihan eri urakoitsija kuin kulkuväylät. Vai onko teillä Helsingissä niin, että kadut ja virastojen parkkipaikat puhdistaa lumesta samat aura-autot? Jos noin on, kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä kaupungin rakennusvirastoon ja kysyä, onko virkamiesten parkkipaikka niin tärkeä, että sen pitää olla lumesta puhtaana ennen kuin Kaisaniemenkadun.

Vierailija
45/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä on kyse, ei mistään muusta. Lumet saataisiin ripeästi pois, jos kaupunkilaiset niin haluaisivat ja olisivat siitä valmiita maksamaan.

Nyt ei haluta maksaa, ja tilanne on mikä on.

Maalla maksetaan lumitalvina enemmän aurauksesta kuin lumettomina eikä sitä kukaan kyseenalaista. Yhteiskunta ei kuluihin osallistu, joten jos haluaa kotoa töihin, maksaa kulut. Kaupungissa ei olla valmiita lisämaksuihin. Sen huomaa myös siitä, että esim. paikallisen yksityistien osalta mökkiläiset ilmoittivat, että he eivät osallistu talvikunnossapitoon. Siksi tien auraaminen päättyy meidän pihaamme. Nyt moni mökkiläinen soitellut, että heidän mökilleen tie pitää avata viimeistään aatoksi, koska ovat tulossa joulunviettoon. On ilmoitettu, että etukäteen pitää maksaa tiekunnan tilille, ennen ei tapahdu mitään.

Vierailija
46/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isot kaupungit pystyy hoitamaan lumiongelmansa, niin ei se ihan sama ole kuin pk-seudulla. Täällä on paljon enemmän liikennettä ja tiiviitä lähiöitä. Ja kun sitä lunta tulee heti lisää kun joku paikka on saatu aurattua. Ei ihan helppoa varsinkinaan ihan keskustassa (Helsingin) kun autoja on parkissa molemmin puoli katua. Sitten siitä yritetään aurata ja kun nämä autot yrittävät sitten päästä pois, niin ne lumet on takasin tiellä. Ja sitten menee aikaa siihen lumien kuskaamiseen. Ja samalla tulee lisää lunta. Tulkaa itse tänne maalta katsomaan, niin tajuatte että ei se ihan niin toimi kuin te ajattelette. Jo pelkästään liikenne on se verran vilkas, että jo se vaikuttaa. Itsekkin olen maalta kotoisin ja joskus naureskelin sille, että täällä kaupunkilaiset on kauhuissaan kun tulee vähän lunta. Ei sillä että se pitäis kiinnostaa maalaisia, mutta aika väärä kuva on monella "maalaisella"..

Vierailija
47/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei, jos siellä maalla osataan homma niin hyvin ja siellä muissa suurissa kaupungeissa, niin voisitte varmaan tulla näyttämään miten homma toimii tänne pääkaupunkiseudulla. Veikkaan että oltais vielä enemmän kusessa...

Vierailija
48/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ette osaa ajaa isommilla teillä. Perseessä kiinni ajaminen on äärimmäisen vaarallista varsinkin jossain hirvikolari-riskialueella.

Eräs tuttu maalainen joka pääkaupunki seudulle muutti, totesi, että siellä on ihan normaali talvikeli.

Mutta siellä ei vain osata ajaa! Ei se lumi, vaan se ajotyyli nääs :)

Ajetaan toisten puskureissa kiinni, ohitellaan typerissä paikoissa ja tadaa, lopputulos on arvattavissa. Siellä tunnutaan kuvittelevan, että talvella voi ajaa kuten kesällä :)

Vierailija
49/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei, jos siellä maalla osataan homma niin hyvin ja siellä muissa suurissa kaupungeissa, niin voisitte varmaan tulla näyttämään miten homma toimii tänne pääkaupunkiseudulla. Veikkaan että oltais vielä enemmän kusessa...

tullut täältä maalta sinne töihin. Ilman heitä te olisitte oikeasti kunnolla motissa.

Vierailija
50/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos a) yksityinen ihminen pystyisi kuorma-auton tilaamaan/hankkimaan, sillä b) ei olisi mitään paikkaa, mihin viedä ne lumet. Lumenkaatopaikoille on jatkuvat jonot ja tiukat aikataulut, koska sinne saa ajaa - ja ne vuorot jaetaan kyllä kaupungin omille työntekijöille, ei sinne siviileitä oteta väliin heilumaan.

Mutta senhän tämä osoittaa, että ei vain mene jakeluun, ei sitten millään.

Mihis mä ne sitten laittaisin =)

meitä liikuta todellakaan, osta traktori ja aura, niin mekin olemme tehneet täällä maalla. Nytkin mies tuolla auraa naapurin vanhan mummon pihaa.

Kun ette tajua vaan sitten millään =)

Vierailija
51/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi naurattaa :D:D:D

Siitä lumesta saa hyvät huuhteluvedet vessaan ja kasvien kasteluun hyvää ainetta, höyrypesureihin ja höyryrautoihin samoin, voi sillä siivotakin. Parvekkeelle lumilyhtyjä ja muita taideteoksia.

Vierailija
52/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se muuttaisi, jos me "tajuttaisiin" teidän ongelma? Kyllä se silti on ihan teidän ongelma ja jos väität, että olet hankkinut asunnon kaupungista tietämättä, että Suomessa sataa talvisin lunta, pidän sinua vain entistä pösilömpänä. Me maalla olemme ratkaiseet omat lumityöongelmamme - ne ova terilaisia kuin teillä ja koostuvat lähinnä siitä, että sitä putsattaaaa aluetta on ihan helvetisti. Ratkaiskaa tekin omanne. Yksi hyvä ratkaisu on tilata kuorma-auto, joka vie ne lumet lumenkaatopaikalle.

Tuntuu vaan, että ette tajua ollenkaan, kun ohjeet on suunnilleen sitä luokkaa, että kola käteen =) Kyllä minä tiedän mitä tämä on, olen asunut ikäni kaupungissa enkä kaupunkia pois antaisi. Talvi vaan on lumineen todella kamalaa aikaa.

ja on kuule ihan tiemaksutkin erikseen.

Vierailija
53/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika koomista kuunnella taas noita juttuja miten pääkaupunkiseudulla ei osata ajaa.... Oletteko yhtään lukeneet lehdistä, missä päin Suomea nämä huonosta kelistä aiheutuneet kuolonkolarit ovat sattuneet?? Siellä on ollut esim. KITEETÄ ja muita maalaispaikkakuntia, missä muka osataan ajaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että kun perusmaalainen lykättäisiin arkiaamuna kasilta ajamaan kehä I:sta pitkin töihin niin voisi olla löysät housussa aika monta kertaa...

Ja ruuhka-aikana on valitettavasti PAKKO ajaa autojen aika lähellä toisiaan, koska niitä autoja valitettavasti on niin paljon. Mikään ei ole rasittavampaa kuin maalainen, joka jättää esim. punaisissa liikennevaloissa vähän "lähtövaraa" ja aiheuttaa takanaolijoille sen, että kaikki halukkaat eivät mahdu kääntyvällä kaistalle vaan joutuvat tukkimaan suoraan menevien kaistan. Koska kyllähän se varmuuden vuoksi kannattaa stopata auto vähintään 5 metriä edellisen auton taakse....

Vierailija
54/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika koomista kuunnella taas noita juttuja miten pääkaupunkiseudulla ei osata ajaa.... Oletteko yhtään lukeneet lehdistä, missä päin Suomea nämä huonosta kelistä aiheutuneet kuolonkolarit ovat sattuneet?? Siellä on ollut esim. KITEETÄ ja muita maalaispaikkakuntia, missä muka osataan ajaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että kun perusmaalainen lykättäisiin arkiaamuna kasilta ajamaan kehä I:sta pitkin töihin niin voisi olla löysät housussa aika monta kertaa...

Ja ruuhka-aikana on valitettavasti PAKKO ajaa autojen aika lähellä toisiaan, koska niitä autoja valitettavasti on niin paljon. Mikään ei ole rasittavampaa kuin maalainen, joka jättää esim. punaisissa liikennevaloissa vähän "lähtövaraa" ja aiheuttaa takanaolijoille sen, että kaikki halukkaat eivät mahdu kääntyvällä kaistalle vaan joutuvat tukkimaan suoraan menevien kaistan. Koska kyllähän se varmuuden vuoksi kannattaa stopata auto vähintään 5 metriä edellisen auton taakse....

Onhan tuolla tullut ajettua montakin kertaa ruuhka aikaan. Eikä todellakaan ole millään tavalla löysät housussa :D

Talvisinkin tulee ajettua monta kertaa. Ja olen täältä yli 500km päästä. Kirjaimellisesti maalta!

Normaalit talvikelit sielläkin on. Mutta typerät kuskit.

Vierailija
55/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos a) yksityinen ihminen pystyisi kuorma-auton tilaamaan/hankkimaan, sillä b) ei olisi mitään paikkaa, mihin viedä ne lumet. Lumenkaatopaikoille on jatkuvat jonot ja tiukat aikataulut, koska sinne saa ajaa - ja ne vuorot jaetaan kyllä kaupungin omille työntekijöille, ei sinne siviileitä oteta väliin heilumaan. Mutta senhän tämä osoittaa, että ei vain mene jakeluun, ei sitten millään.

Mihis mä ne sitten laittaisin =)

meitä liikuta todellakaan, osta traktori ja aura, niin mekin olemme tehneet täällä maalla. Nytkin mies tuolla auraa naapurin vanhan mummon pihaa.

Kun ette tajua vaan sitten millään =)

ei taida kaupungilla olla kovin montaa omaa kuorma-autoa. Ainakin Helskinki on kilpailuttanut katujen aurauksen, joten kyllä siellä maakuntien miehet ajaa ohjeitten ja määräysten mukaisesti.

Mihin muuten luulet taloyhtiöiden pihoista lumet ajettavan, eiköhän ne mene sinne samoille lumenkaatopaikoille kuin kaduiltakin. Yksityiset nekin autot tilaa eikä kuski kysele, onko tilaajana yhtiö vai yksityinen, sitä kiinnostaa vain aikataulu ja lumen määrä. Yksittäisellä kadulla voi taloyhtiöt yhdessä tilata aurauksen ja lumet viedään pois samantien (tietty nyt on kaikki ajossa, joten olisi pitänyt tajuta tämä ajoissa).

Sinulla ei taida mennä jakeluun sitten millään.

Vierailija
56/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se päätön ohittelu ja kaasuttelu ei todellakaan nopeuta matkantekoa niissä ruuhkissa :D

Mutta eih, pitää huonoilla renkailla siltikin ohitella "hitaasti" ajavia :D

Vierailija
57/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnan tiet aurataan kunnallisverolla. Auraatko sinä siellä maallakin torit ja muut kunnan alueet omalla ajallasi ilmaiseksi?? Hitto mikä pässi

Ja kuvitellaan, että me yksityisteiden varrella asuvat (jotka siis maksamme itse auraukset ym. tienhoidon) maksamme pienempää kunnallisveroa, koska meidän käyttämiä teitä ei verorahoilla aurata.

Ja näin huomaamme, että asiahan meneekin ihan tasapuolisesti, joten vaatikaa kaupungissa asuvat verorahoillenne vastinetta.

Ja sitten herättiin unesta ja huomattiin, että sama vero pyydetään kaikilta riippumatta siitä meneekö tienhoitomaksua vai ei.

Vierailija
58/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Modernin ajan heerokset, väsymättömät kamppailijat, jotka silkalla päättäväisyydellään kesyttävät liki mahdottomat luonnonvoimat! Kuinka pieneksi sitä näin normaali ihmismieli itsensä tunteekaan, kun Helsingin Herkules kertoo karuista luonnonoloista, joissa hän joutuu asumaan, toimimaan ja taistelemaan, joka ikisen talven joka ikinen päivä!

Helsingin heerokset, taistelunne inspiroi minuakin lähtemään joka aamu tuiskuun ja taistoon! Onneksi kansallinen mediaverkkomme myös muistaa informoida meitä kaikista koettelemuksistanne ja sankariteoistanne, sillä totisesti ne ovat vertaansa vailla!

Vierailija
59/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko tässä nyt KAUPUNGEISTA yleensä, vaiko vain Helsingistä?

Ja tarkoitatteko MAALLA MAALLA, vai vain Helsingin ulkopuolella?

Niin, siis maalla maallahan on ihan omat ongelmansa lumen kanssa. Siellä tosiaan on itse harkittava jonkinlaisen traktorin omistamista, muutenhan jonaina aamuna vain huomaa, ettei pääse pirtistä ulos lainkaan.

Ja on niitä muitakin kaupunkeja Suomessa, kuin Helsinki... kivoja pikkukaupunkejakin, joissa on toki omat lumiongelmansa niissäkin... mutta ei se mitään maaseutua ole...

Vierailija
60/71 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan tiemaksua lumenaurauksista (ei koko tiestä)n. 150 e/vuosi. Lisäksi meillä on traktori ja mönkiä, jotka maksavat n. 300 e/kk+polttoaineet. Niinä päivinä kun tulee lunta, auraamme usein 2x vrk tien auki+piha käsipelillä. Kaupunkilaiset ei ymmärrä yhtään mitä luminen talvi on maalla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän