Maalaiset ei tajua mitä on luminen talvi kaupungissa ja
sen tuomat ongelmat autoiluun ja pysäköintiin.
Meidän kadunpätkää ei ole aurattu koko talvena vielä kertaakaan, isompi katu, jossa kulkee bussit aurataan kyllä, mutta se on mennyt jo niin kapeaksi että ei mahdu kahta autoa rintasin kulkemaan ja autojen pysäköinti käytännössä mahdotonta lumikinosten ansiosta.
Mihin sitä lunta tässä sitten lähtisi itse kolaamaan??
Kommentit (71)
"lkosuomalaiskorttia", mutta nyt on pakko. Mä myös ihmettelen tota Helsingin meininkiä. Asun nyt vähän Helsinkiä isommassa kaupungissa ja luntakin täältä löytyy, mutta ei katujen kunnossapito ole mikään ongelma. Hommat hoituu, autot saa pysäköityä ja jalkakäytävillä mahtuu kävelemään rinnakkain lapsen kanssa :)
Oikeesti tuntuu siltä, että Suomessa menee kamalasti rahaa byrokratiaan. Paperien pyörittämiseen ja päätösten tekemiseen sekä kumoamiseen.
Eikä tästäkään asiasta kannata tehdä mitään kaupunki vastaan maaseutu -kysymystä. Ihan itse te siellä suomalaisissa kaupungeissakin edustajanne valitsette.
Niin miksi minä sen maksaisin pienestä palkastani?? Traktorin ja kuorma-auton hinta ei ole ihan parikymppiä =)
aika moni voisi väittää, että SINÄ et tajua...
ja siksi maksamme veroja, että ne puhdistetaan. Taloyhtiö puhdistaa oman osuutensa, mutta ne lumet eivät olekaan ongelma. On hieman eri aurata maalla lumet tieltä pellolle ja tie on selvä, kuin kaupungissa yrittää vetää kaikkia katuja omalla palkalla =) =) älä ole typerä
Mutta siksi asunkin maalla. Täällä on tilaa hoitaa toikin ongelma :)
Ja oikeastaa miksi meidän pitäisi siitä tajuta mitään?
kun on näitä "maalaisia" (oikeasti ne on provopellejä), jotka ihmettelevät miten talvi voi olla ongelma.
Nyt tulee kolmantena talvena peräkkäin hienojakoista pöllylunta ja paljon. Syystä tai toisesta kaupunkien siis Hki Vantaa Espoo kunnossapito ei pysy perässä edes pääteillä. Kun vr on mitä on ja bussit ajaa slikseillä, niin elämästä on tullut jännittävämpää joukkoliikenteen käyttäjille. Tänäkin aamuna bussi oli jäädä jumiin pysäkille loivassa ylämäessä.
Ja kun lumi on höttöä, niin tila loppuu. Kun oli niitä lumettomia talvia, niin kaupungit ajoivat lumimäärärahat alas.
Homman täydellistää keskustan taloyhtiöt, jotka säästävät omalla vastuulla olevista lumitöistä. Nyt kolmantena talvena peräkkäin kaupunki vieläkin pohtii ja miettii, voiko taloyhtiöitä pakottaa ja sakottaa tekemään niiden selvät lumityöt. Taitaa kevät tulla taaskin vastaan ennen kuin asiaan saadaan mitään selvyyttä.
Oikeasti homma on mennyt ihan kuralle 10-15 vuodessa
pyörinyt traktori jolla aurattava lumi menee takana olevalle lavalle. Tosi hyvä keksintö, noin pitäisi olla kaikkialla missä on paljon liikennettä ja kaposet kadut.
Lopettakaa se perseenne päällä istuminen ja ostakaa lumilapio ja menkää lumitöihin. Sitähän av:lla annettiin ratkaisuksi pohjanmaan tulville kesällä, että kaikki kaivamaan vesiojia.
Eihän se auraus ole ongelma vaan lumen kuljetus. En ajatellut itse maksaa kaupungin teiden kunnossapidosta
ja kasvien kasteluun hyvää ainetta, höyrypesureihin ja höyryrautoihin samoin, voi sillä siivotakin. Parvekkeelle lumilyhtyjä ja muita taideteoksia.
Niin miksi minä sen maksaisin pienestä palkastani?? Traktorin ja kuorma-auton hinta ei ole ihan parikymppiä =)
ja siksi maksamme veroja, että ne puhdistetaan. Taloyhtiö puhdistaa oman osuutensa, mutta ne lumet eivät olekaan ongelma. On hieman eri aurata maalla lumet tieltä pellolle ja tie on selvä, kuin kaupungissa yrittää vetää kaikkia katuja omalla palkalla =) =) älä ole typerä
Sä oot vähän hei pässi. Ei ne verot sua yksin koske. Meillä täällä on 7 kilometriä aurattavaa tietä ja lisäksi tuotantolaitoksen pihatilat: siellä kun on päästävä monta kertaa päivässä kulkemaan rehuvarastolta eläinten luo, lantalaan, konesuojille ja perunavarastolta pesuri-kuorintalinjastolle. Tästä tulee kyllä muutaman korttelin verran lisää.
Sen sijaan mä en oikeastaan edes ehdota, että sä ihan yksin ja omalla palkallasi tilaisit sen lumenvientiauton - toisin kuin mun on pakko. Sähän asut jossain taloyhtiössä, ja se taloyhtiön velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lumi pois omalta alueeltaan. Niinä sinä soitat hallituksen puheenjohtajalle, joka soittaa isännöitisjälle joka tilaa sen pahuksen kuormurin muutaman kerran talvessa. Ok, vastiketta se vähän nostaa, mutta oikeastaan se on joka tapaukessa teidän lakisääteinen velvollisuus joten LOPETA SE NARISEMINEN JA HOIDA OMAT ASIASI KUTEN MUUTKIN IHMISET.
Kun oikeastihan tässä on kyse vain siitä, että hesalaisten mielestä "yhteiskunnan" eli meidän muiden kuuluu hoitaa heidänkin velvollisuutensa ja maksaa heidänkin infransa.
Sä oot vähän hei pässi. Ei ne verot sua yksin koske. Meillä täällä on 7 kilometriä aurattavaa tietä ja lisäksi tuotantolaitoksen pihatilat: siellä kun on päästävä monta kertaa päivässä kulkemaan rehuvarastolta eläinten luo, lantalaan, konesuojille ja perunavarastolta pesuri-kuorintalinjastolle. Tästä tulee kyllä muutaman korttelin verran lisää. Sen sijaan mä en oikeastaan edes ehdota, että sä ihan yksin ja omalla palkallasi tilaisit sen lumenvientiauton - toisin kuin mun on pakko. Sähän asut jossain taloyhtiössä, ja se taloyhtiön velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lumi pois omalta alueeltaan. Niinä sinä soitat hallituksen puheenjohtajalle, joka soittaa isännöitisjälle joka tilaa sen pahuksen kuormurin muutaman kerran talvessa. Ok, vastiketta se vähän nostaa, mutta oikeastaan se on joka tapaukessa teidän lakisääteinen velvollisuus joten LOPETA SE NARISEMINEN JA HOIDA OMAT ASIASI KUTEN MUUTKIN IHMISET. Kun oikeastihan tässä on kyse vain siitä, että hesalaisten mielestä "yhteiskunnan" eli meidän muiden kuuluu hoitaa heidänkin velvollisuutensa ja maksaa heidänkin infransa.
Minä olen hoitanut omat asiani, yritä sinä maalainen ymmärtää. Mutta ette tosiaan tajua. Kyllä me ihan oma kunnallisvero maksetaan, ei sinun siihen tarvitse osallistua
Sä oot vähän hei pässi. Ei ne verot sua yksin koske. Meillä täällä on 7 kilometriä aurattavaa tietä ja lisäksi tuotantolaitoksen pihatilat: siellä kun on päästävä monta kertaa päivässä kulkemaan rehuvarastolta eläinten luo, lantalaan, konesuojille ja perunavarastolta pesuri-kuorintalinjastolle. Tästä tulee kyllä muutaman korttelin verran lisää. Sen sijaan mä en oikeastaan edes ehdota, että sä ihan yksin ja omalla palkallasi tilaisit sen lumenvientiauton - toisin kuin mun on pakko. Sähän asut jossain taloyhtiössä, ja se taloyhtiön velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lumi pois omalta alueeltaan. Niinä sinä soitat hallituksen puheenjohtajalle, joka soittaa isännöitisjälle joka tilaa sen pahuksen kuormurin muutaman kerran talvessa. Ok, vastiketta se vähän nostaa, mutta oikeastaan se on joka tapaukessa teidän lakisääteinen velvollisuus joten LOPETA SE NARISEMINEN JA HOIDA OMAT ASIASI KUTEN MUUTKIN IHMISET. Kun oikeastihan tässä on kyse vain siitä, että hesalaisten mielestä "yhteiskunnan" eli meidän muiden kuuluu hoitaa heidänkin velvollisuutensa ja maksaa heidänkin infransa.
jalkakäytävän ja pihan puhtaaksi. Ongelma onkin kadut ja lumikasat siellä. Ei ne jalkakäytävät ja pihat olekaan ongelma. Kerro nyt mitä minun pitää vielä hoitaa?
ei kun ei mun tarvi ei kuulu mulle miksi on lunta ei mahdu autolla ei ooo mun ongelma on ongelma ei ole ...
ei kun ei mun tarvi ei kuulu mulle miksi on lunta ei mahdu autolla ei ooo mun ongelma on ongelma ei ole ...
voi päätellä älykkyytesi määrän
meitä liikuta todellakaan, osta traktori ja aura, niin mekin olemme tehneet täällä maalla. Nytkin mies tuolla auraa naapurin vanhan mummon pihaa.
Kun ette tajua vaan sitten millään =)
Mä voin tulostaa sulle kartan jos et sinne muuten osaa opastaa :-D
Minä olen hoitanut omat asiani, yritä sinä maalainen ymmärtää. Mutta ette tosiaan tajua. Kyllä me ihan oma kunnallisvero maksetaan, ei sinun siihen tarvitse osallistua
ei täällä maallakaan kunnalisverolla teitä aurata, ihan itse se pitää maksaa. Sitten niitä teitä voivat helsinkiläiset ajella mökille jouluksi, vaikka eivät tienpitoo osallistuisi eurollakaan.
Helsingissä on enemmän työttömiä kuin missään muualla, eli voisitte palkata ne kaikki lumenluontiin: siirtolavat kadunkulmiin, miehet ja naiset lapioimaan lunta ja kuorma-autot kuljettamaan se pois. Helppoa, halpaa ja yksinkertaista.
Ei maalla joudeta kyselemään, onko joku tienpätkä yhteiskunnan hoidossa vai tiekunnan. Jos siinä on lunta, se avataan, jotta liikenne sujuu. Kaupungissa on toisin, kukaan ei ota vastuuta, mutta valittaa osataan.
Ikäni Skattalla asunut. Ja se on ihan oikeasti just noiden kerrostalojen (vanhojen ja uusien) ongelma, lumitöitä ei raskita teettää vaan jätetään kaupungin hoidettavaksi. On tosi hienoa asua kalliissa asunnossa, hyvässä osoitteessa, kun ulkoapäinkin näkee että kunnossapito on retuperällä.
Jos olette ostamassa asuntoa, käykää pahimpaan lumentuloaikaan katsomassa miten huolto pelaa, jos ei toimi lumenpoisto niin samassa yhtiössä taatusti säästetään kaikessa muussakin. "Kun me ei haluta maksaa, kaupunki maksaa."
Toivottavasti Helsinki ottaa tiukan linjan ja paukaisee kunnon sakot näille uusavuttomille, jotka eivät tiedä miten päin lapiota pidetään ja mitä sillä tehdään.
ei täällä maallakaan kunnalisverolla teitä aurata, ihan itse se pitää maksaa. Sitten niitä teitä voivat helsinkiläiset ajella mökille jouluksi, vaikka eivät tienpitoo osallistuisi eurollakaan. Helsingissä on enemmän työttömiä kuin missään muualla, eli voisitte palkata ne kaikki lumenluontiin: siirtolavat kadunkulmiin, miehet ja naiset lapioimaan lunta ja kuorma-autot kuljettamaan se pois. Helppoa, halpaa ja yksinkertaista. Ei maalla joudeta kyselemään, onko joku tienpätkä yhteiskunnan hoidossa vai tiekunnan. Jos siinä on lunta, se avataan, jotta liikenne sujuu. Kaupungissa on toisin, kukaan ei ota vastuuta, mutta valittaa osataan.
kunnan tiet aurataan kunnallisverolla. Auraatko sinä siellä maallakin torit ja muut kunnan alueet omalla ajallasi ilmaiseksi?? Hitto mikä pässi
Autotiet näköjään kuitenkin on auraajilla etusijalla. Olen kulkenut Espoossa pyörällä töissä koko talven 7 km työmatkani. Joka päivä, myös tänään. Kai sitä nyt saakeli autolla pääsee jos fillarillakin. Ihan hitonmoista kynnöspeltoahan se pyörätie monesti on.
Mutta eipä tarvi autolla lähteä illalla Elixiaan spinningiin kun se parkkeerauskin on niin kamalaa tuossa lumessa...
mutta olen NIIN kyllästynyt siihen, että uutisissa haastatellaan autoilijaa, joka "hiki hatussa" harjaa lunta auton päältä ja voivottelee, kun matkaa täytyy varata enemmän aikaa. Samaan aikaan mummot lykkii rollaattoreitaan ja äidit lastenvaunuja jalkakäytävillä, joita ei aurata kuin silloin tällöin. Oikeasti kulkukelvottomia väyliä.
On se aika rumaa lukea, miten helsinkiläisiä haukutaan uusavuttomiksi vuosi toisensa jälkeen, kun siellä tulee lunta. Kun siis kysehän juuri on yleisistä alueista, joihin ei voi yksityishenkilö edes mennä auraamaan eikä kaupunkiin ole suunniteltu alueita, joihin lumen (joka varsinkin teiltä kerättynä on ongelmajätettä, eikä mitään iloista leikkilunta) voisi viedä. Helsinki on jotenkin ajanut koko puhtaanapitokalusteensa minimiin, eikä tolla efortilla mitenkään selviä lumisesta talvesta. Käyn siellä joka päivä duunissa, ja helvettiähän se on koko homma. En missään landella joudu kaivamaan autoa kinoksista tai kahlaa kävelytiellä puolen metrin kinoksissa.
Meillä on ihan erilaista täällä. Lumityöt on hauskoja, keräämme pihalla lapsille mäkeä ja tällä hetkellä kolaamme siksi sellaistakin aluetta, jota ei tarvitsisi, lähitietä auraa tällä tiellä itsekin asuva tyyppi aina joka yö niin että aamulla on täysin lumeton tie ajaa. Yksikään mun helsinkiläis/espoolais/vantaalaistuttu ei pääse näin helpolla, kun siellä ei ole edes okt:n pihalla tilaa, mihin lunta voisi kohta kasata.
SILTI. Ymmärrän kyllä "landejen" vittuuntumista tässä asiassa. Helsinkiläisillä on aika kehäkolmosen sisään keeskittynyt perspektiivi, muuta maata ei meinaa olla olemassa, ja silloin kun puhutaan esimerkiksi autoilusta, välimatkoista, julkisesta liikenteestä, lähipalveluista, sympatiaa täällä perähikiöillä asuvia kohtaan tulee pääkaupungista tosi vähän. "Mitäs asutte siellä, ei ole meidän tehtävä maksaa" jne. Nää asiat menee aina molempiin suuntiin.
Karuimmillaan tulee nyt asenne takaisin. "Mitäs asutte siellä, muuttakaa vaikka maalle!" ;-)
kiitti ap, sait aikaan taas kivan "me ollaan fiksumpia kuin te" -kinan.
eli voi luoja teitä ihmiset, eikö teillä ole muuta tekemistä kuin tapella kuin pahanpäiväiset kakarat siitä, kenellä nyt on kurjempaa.