ihanko oikeasti te kaikki väännätte jotain laatikkoja itse?
Ei meillä ikinä äitikään tehnyt mitään porkkanalaatikkoa itse. Saahan niitä kaupasta. Se mitä joskus olen myyjäisistä ostettuja maistanut, niin kyllä Saarioinen menee ihan täydestä, jos ei ole parempaakin.
Ihan vilpittömästi ihmettelen.
Kommentit (35)
Kaupasta ei saa karppiyhteensopivaa laatikkoa, joten teen itse. Sitä paitsi tykkään maustaa porkkanalaatikon kanelilla ja sitruunalla, tätäkään comboa ei kaupan lootista löydä.
Puuhellalla keittelen porkkanat ja lantut, leivinuunissa paistan laatikot. On muuten jotain ihan muuta kuin kaupan mauttomat einekset.
Suurin "urakka" on kuoria juurekset. Meillä ne kuoretkin menee hyötykäyttöön eli lampaille extraherkuksi.
Mieheni tykkää kotona tehdyistä. Monet kerrat olen kuullut hänen sanovan, että mitä onkaan menettänyt.
..kai voikaan sanoa, että eineslaatikko on parempaa, kun tietää että loukkaantuisit.
Henk.koht. mulle on ihan sama, onko se lusikallinen mitä noita laatikoita tulee syötyä tehty kotona vai tehtaalla. Eli jos joskus itse hankin niin ne on kyllä kaupasta, viime vuosina ei ole ostettu kyllä kuin bataattivuokaa.
Mieheni tykkää kotona tehdyistä. Monet kerrat olen kuullut hänen sanovan, että mitä onkaan menettänyt.
..kai voikaan sanoa, että eineslaatikko on parempaa, kun tietää että loukkaantuisit.
Henk.koht. mulle on ihan sama, onko se lusikallinen mitä noita laatikoita tulee syötyä tehty kotona vai tehtaalla. Eli jos joskus itse hankin niin ne on kyllä kaupasta, viime vuosina ei ole ostettu kyllä kuin bataattivuokaa.
Ei se sano vaan mielistelläkseen.
Ja erään kerran olen sanonut, että jos en nyt tekisikään itse vaan ostetaan valmiit. (Leikilläni siis sanoin).
Siihen mies silloin tuumasi, että ei. Sitten syötäisiin jouluna jotain muuta.
Pakko oli siinä miehelle tuumata, että miten hyvin hän mut tuntee.
Ja tuumata lopuksi, että halusin nähdä miten hän reagoi.
Ei kaikki vaan mielistele. Kyllä jotkut miehet osaa oikeasti sanoa suoraan.
Siis kyllä jouluruokia, mutta niitä meidän perheen, ei perinteisiä suomalaisia, kukaan meistä ei pidä niistä.
Tai sitten niin kuin tänä vuonna esim. Ostan ne valmiit, laitan vuokaan, sekoittelen kermaa ja voita, päälle korppujauhoja ja voinokareet ja uudelleen uuniin.
Hyviä on :)
ja ei vie aikaa enempää kuin muittenkaan ruokien valmistus. Lisäksi laatikoita riittää sitten moneksi päiväksi, joten ruokia ei siis tarvitse kuin lämmitellä.
Olen kyllä sen verran oikaissut nyt, että ostin valmiit juuressoseet. Aiemmin keitin lantut ja porkkanat alusta alkaen ja ne olivat omasta kasvimaasta lähtöisin.
Valmiit soseet on helppo maustaa kermalla ja mieluisilla mausteilla ja kivahan niitä on laitella. Meillä laatikoita syödään vain jouluna, joten hauskaa vaihtelua niitä on laitella.
Mutta jos joku ostaa kaupan valmiita ja niistä tykkää, niin eihän sekään ole keltään pois.
Mutta ihan siitä syystä että perheessä ollaan niin allergisia.
Itelle maistuisi kyllä myös kaupan laatikot.
eli semi-itse. Ja maku on mielestäni paljon parempi kuin kaupan laatikoissa.
Helpompaa tuskin voi olla.
Lantut kiehumaan, sen jälkeen käteni ovat täysin vapaat.
Kuoriminen.
Soseutus, se on siinä.
Sitten valutus vuokaan. Yleensä vielä yritän imellyttää eikä sillonkaan tarvitse vääntää.
Helpompaa tuskin voi olla.
Lantut kiehumaan, sen jälkeen käteni ovat täysin vapaat.
Kuoriminen.
Soseutus, se on siinä.
Sitten valutus vuokaan. Yleensä vielä yritän imellyttää eikä sillonkaan tarvitse vääntää.
Laiskuutta on väittää ettei muka ehdi
VÄÄNTÄMISEN jo keväällä laittamalla siemenet maahan itämään, kitken ja haraan koko kesän ja syksyllä väännän ne maasta ja varastoin kellariin, miten ihanaa onkaan koko perheen kanssa syödä joululaatikoita.
Saahan niitä kaupasta. Se mitä joskus olen myyjäisistä ostettuja maistanut, niin kyllä Saarioinen menee ihan täydestä, jos ei ole parempaakin.
Ihan vilpittömästi ihmettelen.
No minä vastaan. En asu Suomessa.
mun mummoni ja äitini tekee koko suvulle. Ja ne tehdään aatoksi, niitä ei pakastella.
Ja on taatusti parempaa kuin saarioisten äitien tekemät moskat! :P
Mutta jos ei tiedä paremmasta niin ihan hyviä ne varmaan on.
Meillä on miehen kanssa täysin erilaiset taustat.
Miehen kotona on ollut jouluruokia niukasti ja se on ollut kaupan valmista.
Omassa kodissani taas äitini teki aina itse.
Erilaiset tottumukset siis.
Teen laatikot ja muut itse. Ne on paremman makuisia ja tietää tarkalleen mitä niissä on.
Itse en järin pidä porkkanalaatikosta, mutta teen sitä mielelläni, koska se on mieheni herkkua. Ja se pitää olla tehtynä mannasuurimoista.
Olemme myös olleet monenlaisissa paikoissa, joissa tarjolla ollut jouluruokaa.
Yllättävää kai, mutta meillä molempien mielestä kotona on paljon parempaa.