Eli kaikki paremmin toimeentulevat ostavat lapsille muutaman joululahjan?
Ja vain köyhissä perheissä lahjoja on kasapäin?
Mä en usko!! Se on nyt vaan muotia sanoa kaikille että meillä ei olla materialisteja, meillä lapset arvostaa muita asioita.
Kivahan se on ostaa lapsille se muutama paketti jotka sisältää läppärin, tabletin ja iphonen. On myös mukavaa että nämä voi antaa lapsilleen jossain palmujen äärellä. Mukavaa myös on antaa lapsille aineettomia lahoja kuten matkusteluja, kielikursseja tms ja sitten halveksua toisten barbielinnaa.
Kaikilla ei ole varaa kalliisiin lahjoihin. Ja jos yhden paketin hinta pyörii siinä 10e ympärillä niin onko väärin että saa 10 pakettia kuin se että saisi yhden? Ja jos joku sanoo että sillä satasellakin saisi yhden ison lahjan niin MITÄ SILLÄ SAA? Ei ainkaan läppäreitä, tabletteja tai muuta sellaisia.
Ja sitäpäiatsi, jos jouluna köyhäkin haluaa antaa lapselleen kerrankin vähän enemmän niin heti tuomitaan sekin. Lapsi ei yhdestä päivästä vuodessa opi kerskakuluttajaksi.
Kommentit (196)
Voi elämä!!!! Miksi antaa sitä yhtäkään? Parempi se on että ovat ilman, osaavatpa sitten arvostaa kun ensimmäisestä tilistä saa joskus itselleen jotain ostaa, joskus 15 vuoden päästä.
Ei lapset mitään tarvitse, turhaa koko joulukin, turha sellaista on viettää, eikö?
Ylipäänsä mikään muu ei ole niin miellyttävää kuin arvostella muiden ihmisten elintapoja.
cheers,
olmio
lapsia kaksi ja rahaa lahjoihin meni alle 200 euroa yhteensä.
5v. saa toivomansa 2 pyssyä ja suurennuslasin, Tyynyn ja peiton, pussilakanan, uuden juomapullon ja karkki pussin.
1v. saa nukenvaate+hoitotarvike setin, leikki kännykän, tyynyn ja peiton.
Nämä siis meiltä vanhemmilta. Viime jouluna isompi sai meiltä autot2 dvd:n ja kyniä. Pienempi yhden lelun.
Saavat lisäksi isovanhemmilta ja kummeilta pari toive kirjaa, pari lelua, lautapelin ja dvd:n.
Rikkaat elää minimaalisesti :D :D :D Lapsille ei osteta joululahjoja :D Haistakaa P"("#//!!!
En usko!
Se vasta on mukavaa kun lapsi ihmettelee aattona että kyllä mä olin kiltti, miksei pukki tiennyt sitä kun en saanut yhtään lahjaa ja vanhempi lässyttää siinä jotain kasvattavasta kokemuksesta..
Hyvää joulua vaan kaikille, oikein saiturin joulua! Säälin lapsianne! Vaikka olis rahaa millä ostaa lapsen toivoma lelu niin ette osta, ilkeitä olette!
En ole ennen ajatellutkaan, mutta taitaa olla totta, että hyvätuloiset ostavat vähemmän.
Mun kotona on ollut hyvä taloudellinen tilanne, enkä koskaan saanut mitään krääsää. Mun miehen kotona olin ihmeissäni, kun kaikkea tilpehööriä oli kasattu paketteihin. Ja oikein jaettu pieniin paketteihin. Tyyliin mä sain serviettejä ja kynttilöitä anopilta niin oli kaikki paketoitu erikseen, että saan "monta" pakettia. Ja anoppi oli itse valinnut vaatteita ja kaikki oli kääritty erikseen paketteihin. Haloo...??? Ja mun lapsille ostivat ISOJA paketteja, esim. iso kassillinen feikkiduploja (10 e). Mihin ne meillä mahtuvat, kun tavoitteena on pelkästään antaa paljon ja mahdollisimman isoja lahjoja?
Mun kotona vanhempani antavat villasukat kaikille, isäni antaa rusinoita ja ruisleipää. Isäni antaa yleensä myös syksyn kaikki lukemansa kuvalehdet jollekin eteenpäin. Tuo nyt naurattaa kaikkia, mutta perusajatuksena kuitenkin taustalla on, että mitään turhaa ei aleta ostelemaan.
Itselläni tällä hetkellä ostettuna (tilillä 6000 euroa, talo ja autot maksettu):
9 v poika: kylpyvaahto puoliksi
6 v poika: kylpyvaahto puoliksi
mies: kuulokkeet puhelimeen
äitini: keittiösaippua
Aion kyllä jotain vielä ostaa, mutta kun en keksi mitään mitä tarvitsisivat. Ostan varmaan jonkun pelin. Ja isompi tarvitsisi pitkät kalsarit. Sukulaisilta saavat ja isältään jotain.
on hyvät tulot. Yhteensa 120 000 vuodessa mutta lapset saavat hyvin vähän lahjoja jouluna. Ei ole tarvetta. Meillä on kaunis koti, mukava arki, lapsilla lämpöä ja pehmeyttä ympärillä. Rahaa löytyy varmaan tililtä siksi että sitä ei ole kiikutettu kaiken maailman putiikeihin. Se raha minkä kulutat se ei tule takaisin, kyllä me mietitään tarkkaan mihin ansaitut pennoset laitetaan. Ehkä tukirahoja saaville se ei oo niin nokon nuukaa kun ei sen rahan eteen tarvitse mitään tehdä, laulaen tulee ja viheltäen menee;)
Kun voi ostaa kaikkea mitä haluaa, niin ei edes halua. Tai sitten on ostanut sen jo kesällä tai syksyllä. Ei ole tarvetta ostaa jouluna. Me kyllä eletään säästäväisesti. Ei tosiaan olisi autot ja talot maksettu, jos ei päättäväisesti oltais niitä maksettu pois. Tunnen ihmisiä, joilla tuloja, mutta kaikki menee mitkä tulee ja velaksi eletään...
Että niillä sitten oikein ostellaan kaikenlaista ja ne jotka käyvät töissä joutuvat pihtaamaan. Aika vaikea sitä on varmaan alkaa maksaa autoa ja asuntoa 500 euron tuloilla, veikkaisin. Onneksi ei ole omakohtaista kokemusta moisesta kituuttamisesta lukuunottamatta opiskeluaikaa.
Me olemme hyvätuloisia, ja meillä lapset kyllä saavat jouluna kalliita ja hyviä lahjoja, vieläpä määrällisesti aika paljon, kun sukulaisetkin (jotka eivät ole rikkaita) niitä myös haluavat antaa.
Olen itse köyhästä perheestä ja omalla, kovalla työllä rahani ansainnut. Haluan antaa lapselleni sitä mitä minulla ei lapsena ollut, eikä perse leveänä kotona makaavan sosiaalimamman vikinä vaikuta elämäntyyliini pätkääkään, koskaan. Sori.
Perheen tulot n 200 000 euroa/vuosi
Lapset saa n 10 lahjaa kukin, ihan tavallista vaatetta, kirjoja pelejä. Ei mitään kallista yksittäistä esinettä. Eivät ole edes toivoneet ipadeja jne. Ikää lapsilla 10-14 vuotta.
Ihan normielämää eletään
Minun muksuillaon mooonta pakettia jouluna, MUTTA sisältönä mm. Kuomat, toppahanskat, kypärä, sukset, luistimet, villahousut, päiväpeite, reppu yms. tarpeellista joita läheiseni lapsille myös ostavat. "Turhat" roinatkin tietysti kuuluu jouluun eli on paketissa aina yksi lelukin tai dvd yms.
köyhä kolmilapsinen perhe.
Lahjoja ostetaan aivan mieletön määrä/joulu/lapsi. Jos voisin alkaa alusta, valitsisin toisin. Eli jotkut maltilliset 3-8 lahjaa/lapsi. En siis totuttaisi näin suuriin määriin ja siihen, että saa kaiken mitä toivoo ja vielä moninkertaisesti ylikin.
Nyt on myöhäistä. Lapset ovat jo suunnilleen kouluikäisiä (yli ja alle 10v) ja järkyttyisivät totaalisesti, jos jouluna tulisikin vain 5 lahjaa! En vaan halua kuulla heidän sanovan, että "tänä jouluna tuli vähemmän lahjoja kuin viime jouluna".. Tai että "tämä oli paskin joulu ikinä, kun tuli näin surkeasti lahjoja.." Aina pyrin hankkimaan enemmän kuin edellisenä jouluna.
Lahjoja on yleensä 4-6 jätesäkillistä (sukulaisten ostamat siinä mukana), eli veikkaisin noin 15-30 lahjaa per lapsi.
Varsinaisesti mitään "pienen pientä tilpehööriä/krääsää" emme paketteihin laita, vaikka iso pakettivuori must - juttu onkin. Vaatetta lapset eivät saa lainkaan jouluna, sillä ne ostetaan kun tarvis on pitkin vuotta; samoin sukset, luistimet, pulkat jne.
Lahjoiksi siis yleensä älypuhelimet, läppärit, runsaasti legoja, brioa, leluja, ps-pelejä, elokuvia..
sain auttaa keksimisessä - nyt toivelistalla on esim. suklaalevy. Alkaa tuntua aika viattomalta nää meidän piltin toiveet :) Ja kysessä siis kouluikäinen tenava.
Ei silti, ei tuonne huoneeseen enempää tavaraa kyllä mahtuisikaan.
ns. kultalusikka suussa syntynyt, ja vaikka tällä hetkellä ei niin kauhesti rahaa ole (olen hoitovapaalla, miehellä kylläkin kohtuullinen palkka), niin tietty arvomaailma joulun suhteen on varmaan jäänyt lapsuudenkodista. Annamme lapsille (1- ja 3-vuotiaat) yhdet lahjat, lisää saavat sukulaisilta ja kummeilta. Sukulaisille olemme sanoneet, että mieluiten käyttötavaraa, mutta aina sieltä jokunen lelukin tulee. Yleensä lapset saavat vaatteita tai muuta tarpeellista, ja lisäksi esim. jonkin summan omiin rahastoihinsa. Mielestäni joulussa tärkeintä on yhdessäolo ja hyvä tunnelma (ja tietenkin syöminen), ei yletön kuluttaminen, ja samoja asioita haluaisin opettaa myös lapsilleni.
Inhoan tätä kärjistämistä HYVÄtuloiset ja HUONOtuloiset. Ja että huonotuloiset olisivat materialisteja jotka toivoisivat TAVARAA LÄJÄPÄIN!!!
Miksi kenenkään pitäisi saada enempää lahjoja kuin yksi per lahjan antaja? Tekeekö se lapsen ylen onnelliseksi ettei ole mitään rajoja? Tekeekö se lapsen onnelliseksi, ettei jaksa keskittyä lahjavyöryyn? Tai lelulaatikon, röykkiön pikkunippeleitä, joita ei jaksa kaivella tai edes muista mitä siellä on?
Minua ei tee onnelliseksi se, että saan joka helvetin kakkumuotin ja viinilasin minkä haluan astiakaappiin, tai joka pirun mekon tai aamukoltun, jotka unohtuvat kaapin sisuksiin. Turhasta roinasta on vain haittaa.
Meillä eletään niukasti. Kuulumme tilastollisesti köyhiin tulojemme perusteella (minä 2500 /kk, mies työtön). Laitamme rahamme normaaleihin kuluihin, ruhtinaalliseen ruokaan ja talviloman lentolippuihin. Ei ole omaisuutta, ei sijoituksia, ei mitään, mikä sitoisi.
En missään nimessä haluaisi vain ostamalla ostaa jotakin lapsilleni tai ystävilleni jouluna. Ajatus on kaunein. Yleensä teen lahjat itse, harkiten, lämmöllä. Neulon paljon, ja neulon jokaiselle jotain käytännöllistä. Teen myös ison satsin saippuaa, kuivaan sieniä, leivon "herkkukoreja" (pipareita, torttuja, kotitekoista suklaata, kuivakakkuja).
Lapset (3v ja 6v) saavat tänä vuonna
-kasan omia vanhoja legojani
-neulomukset (sukat ja tunikan)
-piirustuspaperia ja rasvakynät
-pohjasta vahvitetun pulkan
En ymmärrä miten keksisinkään enempää lahjoja? Villahaalarit niillä on jo, samoin talvikengät. Ne oli pakko hankkia ennen joulua. Kaikki sesonkitarvittavat täytyy hankkia yleensä jo talven koittaessa, ei pärjää sillä että ostaa huopikkaat vata jouluksi, kun nitä tarvitaan toden teolla jo marraskuussa.
Perusteellisesti ärsyttää lapsien isän mentaliteetti. Hän käy jatkuvasti kirpputoreilla ja siksi meille kertyy ympäri vuoden kaappeihin läjä roinaa, mikä ei innosta ketään. Lapset eivät halua leikkiä omia kivoja leikkejään kun lelulaatikko on ääriään myöten täynnä sekalaista pikkusälää. Mieluummin olisi selkeät lelut, joista lapsille tulee kokonaisuus, joiden saamisesta olisi muisto, ja mielikuvituksen kanssa niistä tulee vaikka mitä leikkejä, kuin tuo leluröykkiö, mihin kukaan ei jaksa koskea.
Tärkeintä on mielestäni opettaa lapsille, että antamisesta ja vaivannäöstä saa hyvän tunteen. Että ostaa vaikka kirpparilta kankaat ja ompelee itse tonttuhatun. Siinä on panostettu ja ajatuksia annettu lahjan saajalle enemmän kuin siinä lahjassa mikä on vain summanmutikassa ostettu, kun jotain pitää olla.
Nojust. Lapseni 2v toivoo joulupukilta lamppuja (Kyllä. Toistamiseen kysyttäessä: Lamppuja) ja hiaaaaaanon rinsessamekon. Lapseni 5v toivoo joulupukilta että siitä tulis isona pikkuorava. Ja miten nämä rakkaat pienet sielut kärsivätkään siitä että annan heille kylpyviitat (mitä meillä ei ole), stigan ja legoja?
Luulevatkohan nyt joulukuusenkoristelun, riisipuuron, haudoillakäymisen, ruhtinaalisen jouluaterian, mummien ja vaarien vierailun ja pukeutumisen ja joulupukin käymisen ja lahjojen jälkeen että he ovat olleet tuhmia kun eivät saakaan kaikkea mitä halusivat?
En ole ennen ajatellutkaan, mutta taitaa olla totta, että hyvätuloiset ostavat vähemmän.
Mun kotona on ollut hyvä taloudellinen tilanne, enkä koskaan saanut mitään krääsää. Mun miehen kotona olin ihmeissäni, kun kaikkea tilpehööriä oli kasattu paketteihin. Ja oikein jaettu pieniin paketteihin. Tyyliin mä sain serviettejä ja kynttilöitä anopilta niin oli kaikki paketoitu erikseen, että saan "monta" pakettia. Ja anoppi oli itse valinnut vaatteita ja kaikki oli kääritty erikseen paketteihin. Haloo...??? Ja mun lapsille ostivat ISOJA paketteja, esim. iso kassillinen feikkiduploja (10 e). Mihin ne meillä mahtuvat, kun tavoitteena on pelkästään antaa paljon ja mahdollisimman isoja lahjoja?
Mun kotona vanhempani antavat villasukat kaikille, isäni antaa rusinoita ja ruisleipää. Isäni antaa yleensä myös syksyn kaikki lukemansa kuvalehdet jollekin eteenpäin. Tuo nyt naurattaa kaikkia, mutta perusajatuksena kuitenkin taustalla on, että mitään turhaa ei aleta ostelemaan.
Itselläni tällä hetkellä ostettuna (tilillä 6000 euroa, talo ja autot maksettu):
9 v poika: kylpyvaahto puoliksi
6 v poika: kylpyvaahto puoliksi
mies: kuulokkeet puhelimeen
äitini: keittiösaippua
Aion kyllä jotain vielä ostaa, mutta kun en keksi mitään mitä tarvitsisivat. Ostan varmaan jonkun pelin. Ja isompi tarvitsisi pitkät kalsarit. Sukulaisilta saavat ja isältään jotain.
Tämä on vitsi? Onhan?
Itse en ala edes kinaamaan, meillä vain yksi lapsi ja ostan paljon lahjoja, koska pidän siitä :) Ollaan kai niitä keskituloisia, tai hyvätuloisia, en tiedä. Tykkäsin itse lapsena ihan siitä pakettien aukomisesta, poikani näyttäisi olevan samanlainen.
Siis kiittää joulupukkia, esittelee kotiamme, laulaa ja saattaa ovelle. Avaa ensimmäisen lahjan ja ilostuu suuresti, oli se mikä tahansa, ja jää herkästi leikkimään sen ekan lelun kanssa niin pitkäksi aikaa, että pitää oikein muistuttaa, että avaatko seuraavan paketin niin äiti vie näitä papereita roskiin.
Lapsi siis 3v. Minä ostin
-kyniä
-dvd:n
-leikkiruokia
-leikkikeittiön
-lautapelin
-palapelin
.postimies paten talon
-työmaa-autoja 3kpl
-rusinoita
.. varmaan on muutakin, mutta en muista kun on paketoitu jo :D
Kummeilta saa
-työkalupakin
-duploja
-yöpuvun
-pipon
-leikkiastioita keittiöön
-autoja
Isovanhemmilta
-muumitalon
-kitaran
-lelufigureita
-automaton
-ilmapalloja
-parkkitalon
Tulee varmaan muutakin, kummeja on 6kpl ja isovanhempiakin neljä pariskuntaa.
Hauskaa joulua! Miehelleni ostin seitsemän lahjaa :)
Teillä on varman vaatehuoneet ja varastohuoneet ja komerot ja kaapit kohillaan?
Jos meille tulisi joka joulu tämän verran kamaa, eihän se mahtuisi minnekään?
Herran kiesus.
Minusta ihanaa on pakata perhe kesällä autoon (sidan) ja reissata sillä viisi viikkoa putkeen, sukulaismökillä viikko, ystävällä viikko, jne. Sorovno bensakulut ja saastutus, siinä yhtäkkiä huomaa, ettei tarvita yhtään sen enempää kuin mitä autoon mahtuu. Kun tullaan kesän lopulla kotiin, imetellään, miksi kummassa tarvitaan tällaista paikkaa, mihin säilötään tällaisia tavaroita mitä ei lähes ikinä tarvita?
ja me ollaan saatu aina jouluna tosi paljon lahjoja. Ja meidänkin lapset saa.
Isovanhemmilta tulee kummiltakin yksi lahja, ei mitään isoa, ja kummit ostavat lahjat, jos ostavat. Eli suurin osa lahjoista ostetaan itse. Jokaiselle ostetaan pari pakettia Legoja, ehkä jotain vaatetta, muita leluja muutama, pari kirjaa mahdollisesti. Paketteja on 10+ per lapsi. Lapset ovat 1-8 ja vielä ei ole ollut ajankohtaista ostaa jouluna kännyköitä, konsoleita tai tabletteja. Vähän isompana ehkä sitten.
raha lisää selkeästi kulutusta, kaikkein varakkaimmat kuluttavat moninkertaisesti muihin nähden - ei kait tämä ole kenellekään uutta tietoa :D Varakas ei todellakaan ole siksi varakas, että olisi säästeliäs...eri asia on meillä pienituloisilla, kun elää säästeliääsi, jää jotain ehkä vähän säästöönkin. Varakkaalla jää säästöön, vaikka tuhlaisikin (ai niin, eihän se ole tuhlausta, sitä vaan tarvitsee enemmän...)