Anoppi ärsyttää. Olen ollut ostamassa lapsille toivomaansa
lahjaa. Mainitsin asian anopille ja sanoin että pitää silmänsä auki jos näkee kyseisen lelun. Kyseessä harvnaisempi juttu, ei löydy ihan joka kaupasta. Sovittiin että ilmoittaa mulle jos lelun löytää jotta käyn sen ostamassa.
No tänään anoppi sitten soitti iloisena ja kertoi ostaneensa kyseisen lelun, oli kaupan viimeinen. Muuten hyvä juttu, mutta lelu kuulemma jää mummolaan kun mummo sen kerran osti.
Jep, jep, tuo on lasten suosikki ja suuri toive. Nyt sitä ei sitten aattona tule, toki löytyy tapaninpäivänä mummolasta. Mutta sillä leikitään sitten pari tuntia kerran kuussa. Mahtaa lämmittää lapsia tosi paljon. Selitä siinä sitten että miksi joulupukki vei sen suosikkitoiveen mummolaan eikä kotiin.
Ehkä vielä enemmän vituttaa se, että anoppi ei voi pitää sovitusta kiinni vaan mulle soittamisen sijasta meni ja osti sen itse. Ja pitää sen itsellään. Kalastelee lasten suosiota, selväähän tuo on. No, saa anoppi itse selittää tapaninpäivänä lapsille miksei sitä lelua saa viedä kotiin. Tosin ajattelin kyllä itse vielä metsästää sitä lelua ja ostaa sen meille kotiin, silläkin uhalla että anoppi loukkaantuu kun kuulee.
Kommentit (144)
pystyykö anoppi kompromissiin. että näin aluksi lelu olisi teillä kotona ja sitten vaikka jatkossa siellä mummolassa. kai se ymmärtää jos selität sen lapsen pettymyksen.
kun oli viimeinen.
Voi jeesus, näitä kermaperseitä kun tekevät elämästään vaikeaa.
Totta kai voi. Mummo on mulkku ja kusipää, jos panttaa toivelahjaa itsellään. Itsekäs mulkku ja kusipää.
saisivat oikein kunnon itkupotku-uhmaraivarit siellä anoppilan eteisessä kun tajuavat ettei omaa lahjaa saa viedä kotiin. Saa sitten anoppi selittää.
Muutenhan äiti myy sen kirppiksellä viimeistään maaliskuussa, kun tulee siihen tulokseen, että lapsilla on liikaa tavaraa.
Meillä äitini ei anna lapsille lahjaksi leluja vaan ostaa niitä kotiinsa, jossa leluilla saa leikkiä. Oppi tämän, kun osti veljenpojalle vanhempien pyynnöstä sellaisen puuhamaton (olivat aikoinaan kohtalaisen kalliitakin), jonka käly myi 6 kk myöhemmin huutiksessa tarpeettomana, vaikka perheeseen jo silloin odotettiin toista lasta.
Joten jos haluaa, että lapsenlapsen lelut ovat nimenomaan lapsenlapsen käytössä, ei niitä kannata antaa kotiin.
kyllä tietää sen. En ole myynyt enkä aio myydä, enkä varsinkaan niitä leluja joita todella toivotaan. Mulle on aivan sama vaikka anoppi sen lelun osti, se ei haittaa yhtään. Mutta mua vituttaa se, että tiedän kuinka lapset pettyy kun se eniten toivottu lelu jää mummolaan. Että vaikka mummo kuinka kehuu kuinka tontut on tuoneet LAPSILLE lahjan tänne mummolaan niin ne lapset ei saa sitä OMAA lahjaansa viedä kotiin. Kuinka moni aikuinen suostuis siihen, että jättää vaikkapa oman joululahjaksi saamansa älypuhelimen anoppilaan. Lasten kiusaamista tuo on eikä mitään muuta.
ap
kun oli viimeinen.
Voi jeesus, näitä kermaperseitä kun tekevät elämästään vaikeaa.
Anoppihan tuosta tekee vaikeaa, kun ei anna lelua lapselle.
jos olisit toivonut joululahjaksi vaikkapa jalkakylpylaitetta ja paketista löytyisikin sellainen, mutta saisitkin käyttää sitä vain poikasi ja miniäsi luona kyläillessä?? ;D
en pidäkään yhteyttä pojan perheeseen. Jouluksikin lähden ulkomaille ja käytän rahani itseeni ja nautin elämästä, eikä tarvitse miniän vinkumisia kuunnella.
sehän oli viimeinen. Olisi anopin vain kannattanut soittaa ap.lle ja jättää lahja hyllyyn, ei olisi lapsi saanut sitä ollenkaan.
Sitten pikkurouva itkisi tänne, että vittumainen anoppi ei ostanut sitä lahjaa, vaikka tiesi, että se on viimeinen.
olisi ostanut lahjan ja
A) antanut sen lapsille jouluaattona
B) myynyt miniälle annettavaksi lapsille.
Mutta älykäs anoppi on samanlainen taruolento kuin joulupukki, kuten tästäkin tarinasta voimme todeta.
mikä lahja on kyseessä niin kyllä me av:laiset löydämme sen vielä netistä tai jostain kaupasta.
Ootte outoja. Lahjat annetaan yleensä saajan mukaan.
Vai olisko mammoille ok, että ystävän antamaa lempihajuvettä sais käyttää vain kyläillessä ystävän luona? Äidin antamaa kaulahuivia vain äidin luona? Siskon ostamaa levyä kuunnella vain siskolla?
Ootte outoja, en voi muuta sanoa.
Aikuisten tehtävä on tehdä päätökset.
Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsen omaisuutta mahdollisimman hyvin. Periaatteessa siis jos mummo antaa lapsille joululahjan niin se on lasten ja vanhemmat päättävät missä se lahja antamisen jälken on, ei mummo. Mummo ei päätä pätkänkään vertaa lastenlasten omaisuudesta eikä lahjoista.
anna anopin sitten selittää pettyneelle lapselle miksi lelua ei saa kotiin. älä puutu siihen. ehkä se anoppi siinä selittäessään tajuaisi lapsen pettymyksen.
Hölmöltähän tuo anopin toiminta kuulostaa. Sekin olisi ollut järkevää, että anoppi olisi antanut lelun lapsille lahjaksi, mutta niin, että sen saa viedä kotiin.
EIhän sellainen ole lahja, jota et saa omaksesi. Nythän lelu jää niinkuin anopin kotiin ja anopin omistavaksi, vaikka onkin lahja lapsille.
Jos lapset olisivat anopilla usein, monta kertaa viikossa, niin ymmärtäisinkin, että on kiva jos lapsilla on siellä jotain tekemistä, mutta jos lapset käyvät iellä noin kerran kuussa, niin lahjalla ei ole oikein merkitystä.
Lapsi on lapsi. Kaikki tavarat omistaa aikuiset. Miksi antaa niitä mukaan lapsen kotiin, jotta äiti voi myydä ne?
Lapsi on lapsi. Kaikki tavarat omistaa aikuiset. Miksi antaa niitä mukaan lapsen kotiin, jotta äiti voi myydä ne?
Jos lapsi saa lelun lahjaksi, niin tottakai se on lapsen lelu!
Ja ap:han sanoi, ettei todellakaan ole mitään myymässä.
Miksi möisi jos kerran itsekin etsi samaa tavaraa?
Hölmöltähän tuo anopin toiminta kuulostaa. Sekin olisi ollut järkevää, että anoppi olisi antanut lelun lapsille lahjaksi, mutta niin, että sen saa viedä kotiin.
EIhän sellainen ole lahja, jota et saa omaksesi. Nythän lelu jää niinkuin anopin kotiin ja anopin omistavaksi, vaikka onkin lahja lapsille.
Jos lapset olisivat anopilla usein, monta kertaa viikossa, niin ymmärtäisinkin, että on kiva jos lapsilla on siellä jotain tekemistä, mutta jos lapset käyvät iellä noin kerran kuussa, niin lahjalla ei ole oikein merkitystä.
Kannattaa ottaa selvää, ettei "vahingossa" myy lapsensa tavaroita ja joudu käräjille lapsensa omaisuuden kavaltamisesta. Maistraatin sivuilta löytyy selkeät lakipykälät ja ohjeet tyhmemmällekin av-mammalle. Lapsi omistaa omaisuutensa ihan itse, eikä vanhemmilla ole mitään käyttöoikeuksia siihen. Lapsen lahja on lapsen, ei vanhempien eikä mummon.
Vai olisko mammoille ok, että ystävän antamaa lempihajuvettä sais käyttää vain kyläillessä ystävän luona? Äidin antamaa kaulahuivia vain äidin luona? Siskon ostamaa levyä kuunnella vain siskolla?
Aikuisten tehtävä on tehdä päätökset.Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsen omaisuutta mahdollisimman hyvin. Periaatteessa siis jos mummo antaa lapsille joululahjan niin se on lasten ja vanhemmat päättävät missä se lahja antamisen jälken on, ei mummo. Mummo ei päätä pätkänkään vertaa lastenlasten omaisuudesta eikä lahjoista.
Kaikki minun asunnossani on minun ja mieheni. MIKÄÄN EI ole lapsien. EI MIKÄÄN. Sitten kun he ovat täysi-ikäisiä, asuvat omissa asunnoissan ja maksavat omat kulunsa niin he omistavat tavaransa.
Mummo saa antaa lapselle mitä haluaa ja miten haluaa.
Aikuisten tehtävä on tehdä päätökset.Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsen omaisuutta mahdollisimman hyvin. Periaatteessa siis jos mummo antaa lapsille joululahjan niin se on lasten ja vanhemmat päättävät missä se lahja antamisen jälken on, ei mummo. Mummo ei päätä pätkänkään vertaa lastenlasten omaisuudesta eikä lahjoista.
Kaikki minun asunnossani on minun ja mieheni. MIKÄÄN EI ole lapsien. EI MIKÄÄN. Sitten kun he ovat täysi-ikäisiä, asuvat omissa asunnoissan ja maksavat omat kulunsa niin he omistavat tavaransa.Mummo saa antaa lapselle mitä haluaa ja miten haluaa.
Näin sanoo laki. Sinä et valitettavasti voi asialle yhtään mitään, ei auta vaikka kuinka jankkaat. Käy sieltä maistraatin sivuilta lukemassa ja sivistämässä itseäsi. Nyt nolaat itsesi pahemman kerran.
Ja mikä lahja se on lapselle jos mummo pitää lahjaa kotonaan. Ei se silloin ole lapsen lahja vaan mummon lahja itselleen.
sano sille, että lapset halusivat sen lelun kotiin, kun eihän mummo sitä tarvii.
Osti kyllä sen siski, että oli viimeinen, joten et olisi sitä ehtinyt saada.
Lapsi on lapsi. Kaikki tavarat omistaa aikuiset. Miksi antaa niitä mukaan lapsen kotiin, jotta äiti voi myydä ne?Kannattaa ottaa selvää, ettei "vahingossa" myy lapsensa tavaroita ja joudu käräjille lapsensa omaisuuden kavaltamisesta. Maistraatin sivuilta löytyy selkeät lakipykälät ja ohjeet tyhmemmällekin av-mammalle. Lapsi omistaa omaisuutensa ihan itse, eikä vanhemmilla ole mitään käyttöoikeuksia siihen. Lapsen lahja on lapsen, ei vanhempien eikä mummon.
Se koskee vain perintöä tai sitä että lapsi on itse tienannut rahansa. Mutta jos minä ostan lelun lapselle niin se ei sitä omista. Lapsella ei ole mitään päätäntä valtaa asunnossa eikä missään muussakaan asiassa.
Sillä jolla on valta on myös vastuu. Siinä vaiheessa kun lapsi katsoo oikeudekseen päättää asioistaan niin hän saa asua muulla ja maksaa omat kulunsa.
mutta yleisellä tasolla: Lasten on ihan hyvä oppia sietämään pettymyksiä, niitä kun on elämässä tulossa kuitenkin. :)
minäkin ymmärrän ap:n ärtymyksen. Jos lahja on lasten ykköstoive, niin toki varmaan odottavat että saavat sen jouluaattona.. Miksi mummo haluaa tieten tahtoen aiheuttaa pettymyksen lapsille? Olkoon että saavat sitten lahjan tapanina, tosin eivät "omaksi" kuitenkaan jos lahja jää mummolaan.