AUTTAKAA!!!!!!! 4-vuotias tytto pukee vain "poikavaatteita" paallensa ja leikkii poikaa!
Ei siina muuten mitaan, olkoon vain "poika" tai koira tai ihan mita vain mutta ei pue mitaan muuta paallensa kuin 2 erilaista t-paitaa ja yhdet shortsit! Lapsella on valtavasti kaikkea ihanaa vaatekaapeissa, ja ulkona niin kaunis ilma ja tykkaisin pukea tytolle mekkoja, mutta kun ei. Joka paiva taas talla viikolla olen laittanut tytolle jotain vaatetta valmiiksi, olen esim. antanut valita 3-4 erilasiesta vaatteesta mita haluaa. Jos ei mekkoa, niin vaikka leggingsit ja t-paita. Mutta kiukuttelun kanssa ne pitaa pukea ja sitten kiukuttelee/venyttelee vaatteitaan/kitisee/inisee/heittelee itseaan lattialle/ei kavele mihinkaan missaan jne niin KAUAN ETTA TULEN HULLUKSI! Ja lopulta en jaksa ja sanon pue mita tahansa! Ja aina tulee Muumi-tai jalkapallo t-paita paalla alakertaan ja kaikkein pikamaiset shortsit jalassa.
Onko kenellakaan muulla tallaista "poikatyttoa"???? Meilla on kestanyt tata jo ainakin pitkalti yli 6kk, tytto on tasan 4v nyt. Ja tuntuu vain pahenevan, kun nyt kaikki pitaa olla poikajuttuja. Hiukset laitettava aina ylos ettei niskassa tunnu hiuksia, tykkaa poikaleluista; hamahakkimiehista jne. Oli tosi pettynyt kun ei saanut kavereilta synttarilahjaksi kuin prinsessa kamaa... Ihannoi kerhossa poikakaverita mutta on kuitenkin aika ujo eika kamalan paljon leiki kenenkaan kanssa.
Meilla on kaksi tyttoa ja molempia olemme kohdelleet/kasvattaneet samalla lailla. En ymmarra mista on saanut tallaisen poikavimman! Isompi tytto on 7v. ja tykkaa pitaa hameita ja mekkoja ja aina on tykannyt kaikesta tyttomaisesta. Tama isompi tykkaa kylla myos pelata jalkapalloa, harrastaa karatea jne, mutta tykkaa myos tosi tyttomaisista jutuista ja on ylpea siita etta on tytto!
Ennen kaikkea siis harmittaa nyt taman pienemman tyton pukeutuminen. Kysyin etta etko siis aio enaa pitaa mitaan muita vaatteita kuin tuota yhta vaatekertaa, ja han vastasi etta myy ne muut pois ja sitten ostaa niista saamillaan rahoilla leluja ja lisaa poikavaatteita! Mua niin harmittaa etta kaikki ihanat vaatteet jaavat kayttamatta ja kohta pieneksi, olin kesaksikin jo jemmannut kaikkea kivaa tytoille... Tama kausi kestanyt vaan jo niin kauan, etta ihan muutaman viikon "kausi" ei ole ollut.
Me asumme ulkomailla ja olen pph ja teen monta "koulu-ajoa" paivassa ja olemme siis paljon "naytilla". Taalla tykataan lapset, eritoten tytot pukea natisti. Paitsi meidan tytto. Meilla on tyttopoika joka pitaa joka ikinen paiva samoja vaatteita ja kulahtaneita kaikkein poikamaisiksi katsomiaan lenkkareita.
Onko ketaan muuta vastaavassa tilantteessa olevaa? Mita voisin tehda? Tiedan etta jos piilotan nuo parit vaatteet niin sitten loytaa jotain muuta samatyyppista paallensa. Ja se inina on NIIIIIIIIIIIIN KORVIA-JA HERMOJA RAASTAVAA ettei sita siis ihan tosissaan kesta kukaan!!!!!!!!!!!!
Kommentit (23)
Et sitten tiennyt, että lapset ovat erilaisia. Ja ne eivät ole mitään mannekiineja, joita äiti voi esitellä vieraille. Sun viestissäs saa sen käsityksen, että kas kun et laittaisi lasta näyteikkunaan esille niiden mekkojen kanssa.
Itse olen vasta aikuisiällä oppinut pitämään hameita, taaperona mulla oli muutama mekko, mutta sen jälkeen en lapsena suostunut laittamaan mekkoa päälle, feresi oli vähän poikkeus, kun se piti laittaa esityksiin.
Ja ihan normaali musta on tullut, vaikka tykkäsinkin poikien leikeistä ja rakastin sinistä väriä ja vihasin kaikkea prinsessa juttuja ja punaista väriä. Ja edelleenkin rakastan sinistä väriä, punaista ja pinkkiä vihaan.
Lahinna nyt vaatteiden vaihtelusta valitin. Kun lapsi ei mitaan muuta kuin paria vaatekappaletta suostu laittamaan ylleen. Ei edes ruskeita, sinisia leggingseja tms. kun pojat eivat pida leggingseja, vain shortsit.
En voi niita mekkoja pakottaa lapsen ylle ja on niin itsepainen ja omatahtoinen lapsi vaikka ujo onkin vieraiden edessa, ettei siita pakottamisesta mitaan edes tulisikaan!
En tee kenestakaan vakisin prinsessaa, en ole itsekaan mikaan "prinsessa-aiti" -itseasissa kaukana siita. Mutta ilmeisesti suurin osa teista kuitenkin ymmarsi mita asiaa ajoin tassa takaa. Mina itse tykkaan oikeastaan kaikista vareista, ei ole sellaista mita voisin sanoa vihaavani, se on aika raju ilmaisumuoto. Ja lapsilla suosin perusvareja, taalla useimmat tytot ovat juuri puettu hempsukka vareihin, vaaleanpunaiseen, lilaan jne, ja heti huomaan jos esim. naen espanjalaisen tai ranskalaisen perheen lapset, kun varit ovat heti sellaisia kuin itsekin suosin.
Mutta joka tapauksessa, kiitos kaikista vinkeista ja neuvoista, ehka me jotenkin selvitaan tuon meidan tomboyn kanssa.
ap