Kouluampuja - hieman autistinen, nörtti, älykäs, pukeutui virallisesti sekä
luepa jutusta loput itse
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012121516456132_ul.shtml
Tällainen koulusurmaaja oli
Connecticutin verilöylystä epäilty 20-vuotias Adam Lanza on alakoulun entinen oppilas.
Reutersin mukaan Lanza oli kouluaikoina ujo eikä hänellä ollut monia ystäviä.
Lanza oli kuitenkin poikkeuksellisen älykäs, ja hänen vanhempansa kannustivat - jopa painostivat - poikaa akateemiselle uralle. Lanza erottui muista oppilaista pukeutumalla virallisesti, usein khakihousuihin ja kauluspaitoihin.
Vanhojen koulutovereiden mukaan Lanza kuului aikanaan partioon, ja hän oli kiinnostunut japanilaisesta kulttuurista ja keräili Pokemon-kortteja. Tämän lisäksi hän tykkäsi pelata tietokone- ja PlayStation-pelejä vapaa-ajallaan.
Lanza kuului aikanaan alakoulun audiovisuaaliseen kerhoon.
- Se oli ehdottomasti koulun nörttikerho, vanhakoulutoveri Arnone kertoo Reutersille.
Adam Lanzaa on kuvailtu hieman autistiseksi ja persoonallisuushäiriöiseksi.
20-vuotias ampuja asui äitinsä kanssa Newtown varakkaalla alueella. Ampuja ja poliisin kuultavaksi joutunut isoveli Ryan Lanza eivät ole olleet vuosiin tekemisissä.
Ampujan vanhemmat erosivat vuonna 2008. Äiti Nancy Lanza harrasti ammuntaa, ja perheellä oli luvallisia aseita.
Kommentit (18)
kuin naisilla. Noihin syndroomiin liittyy itsekkyys, kyvyttömyys kokea empatiaa ja harhakuvitelmat omasta merkityksellisyydestä. Samoista syndroomistahan epäillään noiden varakkaimpien perhemurhaajien myös kärsineen.
kuin naisilla. Noihin syndroomiin liittyy itsekkyys, kyvyttömyys kokea empatiaa ja harhakuvitelmat omasta merkityksellisyydestä. Samoista syndroomistahan epäillään noiden varakkaimpien perhemurhaajien myös kärsineen.
Miten estää sitten omaa lastaan tappamasta muita?
Ylläripylläri, jos joku tietäisi vastauksen, tuskin meillä olisi kouluampumisia ja vastaavia.
Tuohan on kuin eräs koulukaveripoika peruskoulun ja lukion ajoilta. Tosin silloin 90-luvulla ei ollut vielä mitään Pokemon-kortteja eikä Japani-trendiä. Muistaakseni tämä koulun nörtti meni sitten yliopistoon ja nykyään kuulemma syrjäytynyt ja työtön ja asuu vanhemmillaan.
kuin naisilla. Noihin syndroomiin liittyy itsekkyys, kyvyttömyys kokea empatiaa ja harhakuvitelmat omasta merkityksellisyydestä. Samoista syndroomistahan epäillään noiden varakkaimpien perhemurhaajien myös kärsineen.
autisteja? Vai keksitkö koko jutun omasta päästäsi?
Noihin syndroomiin liittyy itsekkyys, kyvyttömyys kokea empatiaa ja harhakuvitelmat omasta merkityksellisyydestä.i]
merkityksellisyydestä. Päinvastoin.
Ja mikäs muukaan as on kuin autismin kirjoon kuuluva oireyhtymä..?
(Mua huvittaa kinata täällä autistien kanssa, jotka eivät suostu näkemään totuutta tai yleistä tietoa. Joka ikisessä ketjussa sama ongelma.)
Ja mikäs muukaan as on kuin autismin kirjoon kuuluva oireyhtymä..?
(Mua huvittaa kinata täällä autistien kanssa, jotka eivät suostu näkemään totuutta tai yleistä tietoa. Joka ikisessä ketjussa sama ongelma.)
toisiinsa mitenkään. Kukaan ihminen ei tunne empatiaa kaikkia kohtaan. Myös autistit tuntevat empatiaa. On huvittavaa, kun ihmiset yrittävät levittää autismista väärää tietoa.
Sekoitatko nyt empatian sympatiaan? Enkä minä väittänyt, että empatialla olisi tekemistä kouluampumisten kanssa...
Aspergeria tutkittaessa empatian puute on yksi kriteeri
Ei ole. Diagnoosit tehdään diagnoosikriteerien pohjalta, ei palstamamman kehittämien kriteerien pohjalta. Aspergerin oireyhtymän diagnoosikriteereihin ei kuulu empatianpuutekriteeriä. Hullu ajatuskin.
14, ei ole väärää tietoa Sekoitatko nyt empatian sympatiaan? Enkä minä väittänyt, että empatialla olisi tekemistä kouluampumisten kanssa...
en ole sanonut sinun levittävän väärää tietoa, vaan että tällä palstalla, tässäkin ketjussa levitetään autismista väärää tietoa. Esim. väitetään perhesurmaajien olevan autisteja. Autisteilla ei ole perhettä, erittäin harva asperger ihminen hankkii itselleen puolisoa, puhumattakaan vakavammin autisteista.
Poika olisi voinut olla ihan kuin kuka tahansa. Joku meni kuitenkin pieleen ja sitä saadaan tuskin ikinä selville.
Tässä viralliset (DSM IV)kriteerit:
299.00 Autistic Disorder
A. A total of six (or more) items from (1), (2), and
(3), with at least two from (1), and one each from
(2) and (3):
(1) qualitative impairment in social interaction, as
manifested by at least two of the following:
(a) marked impairment in the use of multiple
nonverbal behaviors, such as eye-to-eye gaze,
facial expression, body postures, and gestures to
regulate social interaction
(b) failure to develop peer relationships appropriate
to developmental level
(c) a lack of spontaneous seeking to share
enjoyment, interests, or achievements with other
people (e.g., by a lack of showing, bringing, or
pointing out objects of interest)
(d) lack of social or emotional reciprocity
(2) qualitative impairments in communication, as
manifested by at least one of the following:
(a) delay in, or total lack of, the development of
spoken language (not accompanied by an attempt
to compensate through alternative modes of
communication such as gesture or mime)
(b) in individuals with adequate speech, marked
impairment in the ability to initiate or sustain a
conversation with others
(c) stereotyped and repetitive use of language or
idiosyncratic language
(d) lack of varied, spontaneous make-believe
play or social imitative play appropriate to
developmental level
(3) restricted, repetitive, and stereotyped patterns
of behavior, interests, and activities as manifested
by at least one of the following:
DSM -IV
Criteria for Autism Criteria for Autism(a) encompassing preoccupation with one or more
stereotyped and restricted patterns of interest that
is abnormal either in intensity or focus
(b) apparently inflexible adherence to specific,
nonfunctional routines or rituals
(c) stereotyped and repetitive motor mannerisms
(e.g., hand or finger flapping or twisting or complex
whole-body movements)
(d) persistent preoccupation with parts of objects
B. Delays or abnormal functioning in at least one of
the following areas, with onset prior to age 3 years:
(1) social interaction,
(2) language as used in social communication, or
(3) symbolic or imaginative play.
C. The disturbance is not better accounted for by
Rett’s disorder or childhood disintegrative disorder.
olevan potentiaalinen koulusurmaaja niin ei kannata ostaa hänelle asetta/ottaa mukaan aseharrastukseen/pitää kotona aseita.
Miten estää sitten omaa lastaan tappamasta muita?
Ylläripylläri, jos joku tietäisi vastauksen, tuskin meillä olisi kouluampumisia ja vastaavia.
Autistiset syndroomat ovat miehillä viisinkertaisesti yleisempiäkuin naisilla. Noihin syndroomiin liittyy itsekkyys, kyvyttömyys kokea empatiaa ja harhakuvitelmat omasta merkityksellisyydestä. Samoista syndroomistahan epäillään noiden varakkaimpien perhemurhaajien myös kärsineen.
Autistit tekevät vähemmän rikoksia kuin normaalit ihmiset. Erittäin harvoilla autisteilla on puolisoa. Monilla perhesurmaajilla on persoonallisuushäiriö, mutta tuskin yhdelläkään autismia. Autismi ja persoonallisuushäiriö ovat täysin eri asioita.
Autistisiin syndroomiin EI kuulu kyvyttömyyttä kokea empatiaa. Niihin kuuluu kyvyttömyys näyttää sisällä olevia tunteita.
Autistisiin syndroomiin EI kuulu kyvyttömyyttä kokea empatiaa. Niihin kuuluu kyvyttömyys näyttää sisällä olevia tunteita.
tosin äiti ei harrasta ammuntaa eikä meillä ole aseita, mutta muuten tuo oma poika vaikuttaa tismalleen samanlaiselta aina Pokemon-korttien keräilyä myöten. Audiovisuaalisen kerhon sijaan on hieman toisenlaisessa kerhossa.