opettakaa miten tehdään (jauhe)lihakeittoa
olen surkea ruuanlaittaja ja vihaan ruuanlaittoa. Ehkä siksi juuri en ole hyvä kokkaaja koska koko touhu on vastenmielistä. Minulla on 4-5 ruokaa joita osaan tehdä ja joita sitten vaihtelen. Älkää pilkatko, tämä on totta. En vaan osaa enkä viitsi alkaa keittokirjasta katsomaan koska ajatus on jo niin luotaantyötävä.
Nyt yhtenä päivänä söin kylässä taivaallisen hyvää jauhelihakeittoa, siis siinä oli porkkanaa, perunaa, jotain muuta vihannesta, vaaleaa (lanttu?) ja jauhelihakokkareita. Se oli siis todella hyvää, ennen syömäni keitot ovat olleet sellaisia sitkolihakeittoja.
Voisiko joku ystävällisesti kertoa miten tämän teen? Ja säästän jo etukäteen teidät sättimisen vaivalta: joo olen uusavuton, olen tumpelo, olen tyhmä kun en osaa. Mutta nytpä haluaisin oppia!
Kommentit (13)
Ensin ruskistetaan paketillinen jauhelihaa.
Sitten kuoritaan muutama porkkana ja pala esim lanttua, naurista tai palsternakkaa (luulen, että se sun "vaaleaksi" kuvaamasi vihannes on ollut palsternakkaa tai, jos se oli vahvan makuista, juuriselleriä, sillä lanttu ja nauris on "vaalean" sijasta pikemminkin keltaisia tai kullanruskeita), sekä isohko sipuli tai purjo. Pilkotaan ne ja pannaan kaikki (juurekset ja jauheliha) kattilaan kiehuvaan veteen. Näiden lisäksi viteen kannattaa laittaa reippaasti suolaa, muutama mauste- ja mustapippuri sekä esim laakerinlehti tai lipstikkaa.
Edellisten kypsyessä kourit ja pilkot muutaman perunan. Edellisten kypsyttyä noin 10-15 minuutin ajan, lisäät porunatkin. Jatkat kypsentämistä, kunnes perunatkin ovat kypsiä. Lopuksi lisäät joukkoon kourallisen silputtua persiljaa ja mahdollisesti vähän tilliä. Monet tykkäävät myös turauksesta tomaattipyrettä tai ketsuppia.
jos haluaa kirkasta lientä, kannattaa ruskistaa ihan eri pannussa.
Eli ekaks kuorin perunat ja laitan ne keittymään, lisään sinne veteen (vettä niin paljon että perunat peittyy reilusti) yhen lihaliemikuution ja sit kaupasta löytyy pakasteina keittojuureksia, 1-2 pussia sellasia sinne perunoiden kanssa yhtä aikaa pomppimaan niin hyvä tulee :) Mä ruskistan jauhelihan vasta ihan lopuksi ja loppuvaiheessa (kun perunat jo kypsiä) lisään jauhelihan (tai nakit tai lihasuikaleet) keittoon ja annan hetken vielä "lämmetä".
Tosiaan puolisen tuntia menee ruuan valmiiksi saamiseen eli tosi helppoa ja nopeaa :) Ja kaiken lisäksi jos esim. edellisenä iltana on kuorinut perunat valmiiks ni sit ei tarvi ku lisätä muutama ainesosa ja laittaa levy päälle. Mä teen monesti keiton keittämistä vaille valmiiksi (etenkin helppo jos käyttää nakkeja, nekin voi pilkkoa valmiiksi) jos esim. mennään lasten kanssa ulos. Sit on helppo käydä laittamassa heti levy päälle kun tullaan sisälle tai jo vähän ennen niin on ruoka heti valmis kun tullaan ulkoa :)
perään lihaliemikuutio ja mustapippureita. kun vesi kiehuu, sekaan perunoita, keittojuurespussi ja sipulin kanssa ruskitteua jauhelihaa. Keitto on valmis kun perunat on kypsiä.
luulin että pitää jotain höyryttää, kuullottaa, esikypsentää - mutta näköjään näin pelkistetysti kaikki vain roiskaistaan kattilaan.
Suuret kiitokset avusta, ap opettelee siis uuden ruuan!
tosi hyvää jauhelihakeittoa lampaan jauhelihasta (maukkaampaa kuin naudan);
ruskistin lihan pannussa murskatun valkosipulin kanssa, sitten kattilaan ja perään pakastejuurekset, joissa peruna mukana. Muutama maustepippuri, liemikuutio ja laakerinlehti, päälle persiljasilppua. IHANAA
Todella yksinkertainen jauhelihakeitto: Osta 500g perunasipulipakastetta 500g keittojuureksia, 400g sikanauta jauhelihaa ja lihaliemikuutioita. Paista jauheliha ruskeaksi ja pilko se paistaessa pieniksi murusiksi. Laita pakasteet kattilaan ja vettä päälle noin kaksi litraa. Veden alkaessa kiehumaan lisää 1-2 lihaliemikuutiota ja jauhelihat keittoon ja anna kiehua hiljalleen noin puoli tuntia. Maista, jos kaipaa suolaa,todennäköisesti ei tarvitse. Keiton sakeutta voi säätää veden määrällä, luulisin tuon kaksi litraa olevan aika passeli. Näin minä keiton teen ja kelpaa hyvin jälkikasvulle ja itselleni.
sen päälle veden, saat takuulla maailman kamalinta keittoa! Harmaata mönjää, yöks. Paista jauheliha pannulla ja lisäät sen vasta myöhemmin joukkoon. Maustaminen on tärkeää myös, käytä laadukasta (luomu)lihalientä/fondia liemeen. Se auttaa jo paljon makuun.
löytyy pusseja, joissa on valmiina sekä peruna, että kasvikset. Esim. tämä:
http://www.apetit.fi/tuotteet/nayta/peruna_keittokasvikset
Sairaan helppoa! Ei tarvitse kuoria tai pilkkoa.
tämähän alkaa jo tuntumaan helpolta tämä ruoanlaitto :)
t.ap
Kun et kerran ole kokenut ruuanlaittaja, saattaa keitosta tulla mautonta eikä se ehkä maistu yhtä hyvältä maistamaasi verrattuna. Tee keittoa muutaman kerran uudelleen niin opit maustamaan sen mielesi mukaan ja muka luultavasti paranee kerta kerralta.
Kattila - paista paketti jauhelihaa siina. Lisaa kuma vesi ja pilkotut perunat, porkkanat, sipuli, yms. mita joukkoon haluatkaan ja lihaliemikuutio / pippuria / laakerinlehtia.... Ja puolessa tunnissa on valmita, eika edes tullut paljon tiskia!