Jätätkö Suomessa tippiä ravintoloissa?
Onko teillä tapana jättää tippiä jos olette Suomessa ravintoloissa syömässä? Onko suomalainen ravintolakulttuuri muuttumassa? Odotetaanko nykyisin, että henkilökunnalle pitäisi jättää aina vähän (ja mielellään vähän enemmän) extraa?
Pari päivää sitten olimme mieheni kanssa juhlimassa viidettä hääpäiväämme. Säästimme ja jemmasimme rahoja, ja menimme omalla mittapuullamme ihan hienoon ravintolaan pk-seudulla.
Kaikki sujui ihan kivasti kunnes tuli aika maksaa. Laskua oli kertynyt noin 300 euroa (joka on minun mittapuullani kallis lasku kahden henkilön ravintolaruokailusta). Mies maksoi kortilla, eikä jättänyt tippiä, vaikka kortin varmennuksen yhteydessä sitä konekin vielä erikseen kysyy. Emme saaneet edes kiitosta tai hyvästelyjä lähtiessämme. Tuli toisaalta todella huono omatunto ja toisaalta myös petetty/pettynyt olo.
Olisiko meidän pitänyt jättää menemättä koko ravintolaan ja jättää se 300 euroakin "tuomatta"?
Kommentit (123)
Tuntuvat nuo tippien puolustajat olevan niitä, jotka jättävät pikku kolikoita tarjoilijoille. Mutta ei tippaaminen sitä ole. Ulkomailla jos euron jätät, olet moukka. Itse en Suomessa tippaa lainkaan,koska hinnat ovat muutenkin kalliita ja tarjoilijat saavat ihan oikeaa palkkaa. Enkä tippaa muitakaan aspoja. Taksikuski oli kerran silminnähden närkästynyt, kun en viisikymppisestä jättänyt hänelle kymppiä tippiä. Siis Suomessa.
En ole koskaan Suomessa jättänyt tippiä enkä tule koskaan jättämään.
Kaikkea sitä tänne yritetäänkin rantauttaa. Jos tipin odottaja näyttää norsun vi**ua niin valitan paikan tavoista.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2012 klo 15:13"]
Syön ravintoloissa vähintäänkin viikoittain enkä ole vielä tuollaiseen koneeseen törmännyt ikinä. Oma tunnusluku ainoastaan siihen koneeseen on näppäilty eikä mitään muuta, summa on automaattisesti ollut se mitä ruoka ja juoma tekee yhteensä.
Eilen viimeksi söin varsin hyvätasoisessa ravintolassa Helsingin keskustassa eikä sielläkään ollut tippausmahdollisuutta maksettaessa kortilla.
Esimerkiksi Sokos Hotel Tornin GrillIt:ssä Tampereella on maksupääte, joka kysyy ensin tipin määrää (sen voi tosin ohittaa) ja sen jälkeen vasta pääsee näppäilemään tunnusluvun. Ovat yleistymässä kuulemma maksupäätteiden uusimisen tahdissa kaikkiin muihinkin SOK ketjujen ravintoloihin. Hienommissa ravintoloissa en ole tuollaiseen törmännyt, ja itse en haluaisi missään tapauksessa oletus-tippi-kulttuuria Suomeen. Kortillakin maksettaessa tippaaminen onnistuu kuitenkin kaikissa paikoissa tarjoilijalle siitä ilmoittamalla.
Olen myös joskus huomannut tarjoilijan pettyvän ja menettävän osan hymynsä valovoimaisuudesta kun tippiä ei anna. Ja silloin olen ollut tietysti aina tyytyväinen etten ole antanut!
Annan siis itse vain ekstra-ystävällisestä palvelusta tai jos tarjoilija on joutunut tekemään jotain "ylimääräistä" /tavallisesta poikkeavaa, esim. selvittelemään erikoisruokavaliojuttuja tms.