Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätätkö Suomessa tippiä ravintoloissa?

Vierailija
14.12.2012 |

Onko teillä tapana jättää tippiä jos olette Suomessa ravintoloissa syömässä? Onko suomalainen ravintolakulttuuri muuttumassa? Odotetaanko nykyisin, että henkilökunnalle pitäisi jättää aina vähän (ja mielellään vähän enemmän) extraa?

Pari päivää sitten olimme mieheni kanssa juhlimassa viidettä hääpäiväämme. Säästimme ja jemmasimme rahoja, ja menimme omalla mittapuullamme ihan hienoon ravintolaan pk-seudulla.

Kaikki sujui ihan kivasti kunnes tuli aika maksaa. Laskua oli kertynyt noin 300 euroa (joka on minun mittapuullani kallis lasku kahden henkilön ravintolaruokailusta). Mies maksoi kortilla, eikä jättänyt tippiä, vaikka kortin varmennuksen yhteydessä sitä konekin vielä erikseen kysyy. Emme saaneet edes kiitosta tai hyvästelyjä lähtiessämme. Tuli toisaalta todella huono omatunto ja toisaalta myös petetty/pettynyt olo.

Olisiko meidän pitänyt jättää menemättä koko ravintolaan ja jättää se 300 euroakin "tuomatta"?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksaa kortilla ja jättää tippiä, niin eikös se automaattisesti kirjaudu ko. yrityksen kirjanpitoon tuloksi? Annetaanko se ylimääräinen sitten ko. tarjoilijalle palkanmaksun yhteydessä vai miten? Mutusanoo, että menee omistajalle. Sen lisäksi, voi olla niin, että tarjoilija on jälkiruokaan asti sama. Sitten vaihtuu vuoro ja laskun tuo kokonaan eri tyyppi. Ei siis homma toimi Suomessa. En jätä ruokaravintolassa koskaan. Olen kuullut myös sellaisesta käytännöstä, että tippi menee johonkin yhteiskulhoon, mistä maksetaan henkilökunnan virkitystapahtumia. 

Vierailija
62/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:37"]

Parissa ketjuravintolassa työskennelleenä... Tipit tilitetään firmalla, jos laitat omaan taskuun on se varastamista josta saa potkut. Että sillain.

[/quote]

10 vuotta ravintola-alalla olen työskennellyt ja kymmenissä eri paikoissa eikä tippejä ole IKINÄ missään tilitetty mihinkään, aina on saatu rahat pitää itse.

[/quote]

Ja olet toki ilmoitanut verottajalle ja maksanut kiltisti verot tipeistä?

[/quote]

Käsittääkseni juomarahoista ei tarvitse ilmoittaa verottajalle, toiseksi mitä rikkauksia luulet meidän tipeillä saavan :D salli mun nauraa jos haluat että niistä 10-30 euron kuukaisittaisista tipeistä pitäisi vielä verot maksaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa ketjuravintolassa työskennelleenä... Tipit tilitetään firmalla, jos laitat omaan taskuun on se varastamista josta saa potkut. Että sillain.

[/quote]

10 vuotta ravintola-alalla olen työskennellyt ja kymmenissä eri paikoissa eikä tippejä ole IKINÄ missään tilitetty mihinkään, aina on saatu rahat pitää itse.

[/quote]

[/quote]

Käsittääkseni juomarahoista ei tarvitse ilmoittaa verottajalle, toiseksi mitä rikkauksia luulet meidän tipeillä saavan :D salli mun nauraa jos haluat että niistä 10-30 euron kuukaisittaisista tipeistä pitäisi vielä verot maksaa :D

Vierailija
64/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juomaraha on normaalia veronalaista tuloa, joka pitää ilmoittaa verottajalle.

Vierailija
65/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:58"]

Tippaajat: Annattehan tippiä myös kaupan kassalle (jos antaa oikein rahasta takisin), postimiehelle (jos jakaa kirjeen oikeen osoitteeseen), kampaajalle (jos leikkaa, kuten toivoit), tarhatädille (jos lapsi on yhtenä kappaleena) jne jne.

Jos ette anna, miksi ette?

[/quote]

Koska tippauskulttuuri on ravintola-alaan liittyvä juttu enemmän kuin näihin muihin mainitsemiisi aloihin liittyvä. Ei kai se sinulta ole pois jos joku jättää euron tippiä tarjoilijalle? Oletteko muutenkin elämässänne tuommoisia ilonpilaajia, jotka ajattelevat, että toisten ihmisten muistaminen ja ilahduttaminen on turhaa?

[/quote]

Mutta Suomessa se ei ole ravintola-alaankaan liittyvä juttu.

[/quote]

Kyllä ihmiset vaan yhdistää tippaamisen ja ravintola-alan. oli se yleinen tapa tai ei juuri tässä maassa.

Vierailija
66/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ai, eli kannatat harmaata taloutta ja oikein naureskelet sille, että pitäisi veroja maksaa! Toivottavasti kukaan ei anna sinulle tippiä.

Vierailija
67/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

85, meinaatko että jättäisit tippiä jos siitä maksettaisiin veroja? Tuskin. Sitäpaitsi luultavasti joku muu asia kannattaa harmaata taloutta enemmän kuin jotkut tippikolikot.

Tuo sinun "kadehtimis-kortti" -lässytys on jo niin vanha vitsi. Kysyin epäuskoisena että onko se oikeesti joltain niin paljon pois ( tarjoilijan tipittäminen) että siitä jaksetaan oikein kadehtia. Toistan vielä mikäli et ymmärtänyt; SINUN ei sitä tippiä tarvitse jättää, mikäli et halua, mutta älä jaksa kitistä siitä että joku muu haluaa. Toisaalta, mistäpä muusta se kitinä aiheutuukaan kuin kateellisuudesta tippien saajia tai jättäjiä kohtaan, jos se ei SINUN elämääsi vaikuta.

Vierailija
68/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tarjoilijan tulisi tipata kantiksia? Vakkariasiakkaathan mahdollistavat, että kassavirtaa tulee jatkossakin..

Tarjoilijoiden on turha itkeä tippien perään, ennemmin muistaisin kokkia hyvästä ruoasta kun tarjoilijaa joka kiikutti annoksen pöytään..

Vierailija
69/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:58"]

En. Ever! Hitto mä syön itseni muutenkin vararikkoon rafloissa koska en jaksa kotikokata.Eli siis päivittäin! Jos mä rupean tippaamaan 10% jokaikistä lafkaa missä syön nousisi ruokakustannukset viikossa yli 100e ja 400e kuussa. 400e pelkkään tarjoilijoiden voiteluun. Jos tippikulttuurista tulee pakollinen, lopetan rafloissa syönnin. Saa ravintsoloija itse päättää haluaako se pitää hyvän asiakkaansa vai sotkea homman tipeillä. Laskin viimelomalla Kreikassa kuluttaneeni viikossa n.300e tippeihin. Ihan paska systeemi!

[/quote]

Kuka sanoi, että tipin tulee olla 10%? Kyllä minä ilahdun siitä, että saan vaikka 50 senttiä tippiä. Tai jos olet saamassa vaihtorahaa jonkun 5 senttiä takaisin niin, anteeksi vaan, en ymmärrä ihmisiä jotka sitä yhtä 5 senttistä odottavat käsiojossa kuin jotai isompaakin rahaa, sen sijaan että sanoisivat, että anna olla ei tarvii sitä 5 senttistä käydä hakemassa..
[/quote]

Koska oikeaoppinen tippi on vähintään 10%. Itse kyllä pitäsin 5sentin tippiä jo ihan vittuiluna.

Vierailija
70/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:07"]

Kun maksaa kortilla ja jättää tippiä, niin eikös se automaattisesti kirjaudu ko. yrityksen kirjanpitoon tuloksi? Annetaanko se ylimääräinen sitten ko. tarjoilijalle palkanmaksun yhteydessä vai miten? Mutusanoo, että menee omistajalle. Sen lisäksi, voi olla niin, että tarjoilija on jälkiruokaan asti sama. Sitten vaihtuu vuoro ja laskun tuo kokonaan eri tyyppi. Ei siis homma toimi Suomessa. En jätä ruokaravintolassa koskaan. Olen kuullut myös sellaisesta käytännöstä, että tippi menee johonkin yhteiskulhoon, mistä maksetaan henkilökunnan virkitystapahtumia. 

[/quote]

Jos asiakas jättää kortilla tippiä niin otan ko. summan kassasta itselleni. Eli sen saa heti, ei palkanmaksun yhteydessä. Sama asia kun asiakas pyytää kirjoittamaan parikymppiä rahaa kortilta, annetaanhan tuokin raha asiakkaalle heti, samallalailla se tippi näkyy kuitissa. Olen kuullut myöskin että tippejä menisi jossain yhteiseen virkistysrahastoon mutta itse en ole tämmöiseen ikinä töissä törmännyt. aina on tipit saanut pitää itse.

Vierailija
71/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mistäs tällaisen käsityksen olet saanut, sillä se ei pidä paikkaansa?

"Vapaaehtoinen palveluraha on saajansa veronalaista ansiotuloa, joka hänen tulee ilmoittaa verohallinnolle esitäytetyllä veroilmoituksella."

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Elinkeinoverotus/Tulon_veronalaisuus_ja_menon_vahennyskelpoisuus/Palvelurahojen_verotus(10049)

Vierailija
72/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juomaraha on normaalia veronalaista tuloa, joka pitää ilmoittaa verottajalle.
[/quote]

Näin on. Nykyään et saa tehdä lainmukaan edes vaihtoehtokauppaa: anna mulle klapeja niin mä siivoan sun kodin.

Vierailija
73/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaihtokauppaa :D

Vierailija
74/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:58"] En. Ever! Hitto mä syön itseni muutenkin vararikkoon rafloissa koska en jaksa kotikokata.Eli siis päivittäin! Jos mä rupean tippaamaan 10% jokaikistä lafkaa missä syön nousisi ruokakustannukset viikossa yli 100e ja 400e kuussa. 400e pelkkään tarjoilijoiden voiteluun. Jos tippikulttuurista tulee pakollinen, lopetan rafloissa syönnin. Saa ravintsoloija itse päättää haluaako se pitää hyvän asiakkaansa vai sotkea homman tipeillä. Laskin viimelomalla Kreikassa kuluttaneeni viikossa n.300e tippeihin. Ihan paska systeemi! [/quote]   Kuka sanoi, että tipin tulee olla 10%? Kyllä minä ilahdun siitä, että saan vaikka 50 senttiä tippiä. Tai jos olet saamassa vaihtorahaa jonkun 5 senttiä takaisin niin, anteeksi vaan, en ymmärrä ihmisiä jotka sitä yhtä 5 senttistä odottavat käsiojossa kuin jotai isompaakin rahaa, sen sijaan että sanoisivat, että anna olla ei tarvii sitä 5 senttistä käydä hakemassa.. [/quote] Koska oikeaoppinen tippi on vähintään 10%. Itse kyllä pitäsin 5sentin tippiä jo ihan vittuiluna.

[/quote]

Onneksi minä en ole noin kiittämätön vaan iloitsen vaikka 5 sentin tipistä.

Ja ammatinvalinta kysymyshän se on. Te, jotka noin kovin kadehditte meidän saamia tippejä niin tervetuloa tarjoilijaksi.

''Eikö tarjoilijan tulisi tipata kantiksia? Vakkariasiakkaathan mahdollistavat, että kassavirtaa tulee jatkossakin.''

Kyllähän niitä kantiksia pystytään suosimaan jos mahdollista. Annetaan parempaa pöytää, ei valoiteta aina kaikkea lisäjuttuja (esim. asiakas haluaa lisää leipää, jäävesi, kahvi jne), saa nopeampaa palvelua jne...

Vierailija
75/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:10"]

85, meinaatko että jättäisit tippiä jos siitä maksettaisiin veroja? Tuskin. Sitäpaitsi luultavasti joku muu asia kannattaa harmaata taloutta enemmän kuin jotkut tippikolikot. Tuo sinun "kadehtimis-kortti" -lässytys on jo niin vanha vitsi. Kysyin epäuskoisena että onko se oikeesti joltain niin paljon pois ( tarjoilijan tipittäminen) että siitä jaksetaan oikein kadehtia. Toistan vielä mikäli et ymmärtänyt; SINUN ei sitä tippiä tarvitse jättää, mikäli et halua, mutta älä jaksa kitistä siitä että joku muu haluaa. Toisaalta, mistäpä muusta se kitinä aiheutuukaan kuin kateellisuudesta tippien saajia tai jättäjiä kohtaan, jos se ei SINUN elämääsi vaikuta.

[/quote]

Tässä yritetään ihan tarjoilijoiden etua ajatella. Vai haluattko, että tippauksesta tulee vakituinen käytäntö, joka palkoista sovitteassa katsotaankin jo osaksi palkkaa, jolloin TES:n mukainen palkka voikin olla pienempi? Entä sitten kun tulee lama-aika, ja ihmiset ovat tarkempia rahoistaan, eivätkä annakaan enää tippiä? Sitten teidän pitää mielinkielin hyppiä ja pomppia asiakkaiden seteleiden tahtiin, jotta saisitte edes normaalin palkkanne!

Vierailija
76/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:10"]

85, meinaatko että jättäisit tippiä jos siitä maksettaisiin veroja? Tuskin. Sitäpaitsi luultavasti joku muu asia kannattaa harmaata taloutta enemmän kuin jotkut tippikolikot. Tuo sinun "kadehtimis-kortti" -lässytys on jo niin vanha vitsi. Kysyin epäuskoisena että onko se oikeesti joltain niin paljon pois ( tarjoilijan tipittäminen) että siitä jaksetaan oikein kadehtia. Toistan vielä mikäli et ymmärtänyt; SINUN ei sitä tippiä tarvitse jättää, mikäli et halua, mutta älä jaksa kitistä siitä että joku muu haluaa. Toisaalta, mistäpä muusta se kitinä aiheutuukaan kuin kateellisuudesta tippien saajia tai jättäjiä kohtaan, jos se ei SINUN elämääsi vaikuta.

[/quote]

Maksan tippiä jo nyt siten, että maksan ruokailustani ravintoloitsijan ilmoittaman hinnan ja oletan, että tuo hinta on mitoitettu siten, että siitä on varaa maksaa tarjoilijan osuus normaalina palkkana. Ja "kateuslässytys" lähti kyllä ihan siitä kun itse aloit sitä erittäin väsynyttä korttia pelaamaan.

Perustelin jo aiemmin miten tippikulttuurin yleistyminen voi vaikuttaa myös minun, ravintoloitsijan ja jopa sen tarjoilijan elämään. Vaikutat hieman kiivastuneelta? Ymmärrän kyllä, että se ottaa päähän kun joku kyseenalaistaa pimeän rahan antamisen ja vastaanottamisen, sillä onhan kyse juuri sinun pimeästä rahastasi.

Vierailija
77/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippaajat: Annattehan tippiä myös kaupan kassalle (jos antaa oikein rahasta takisin), postimiehelle (jos jakaa kirjeen oikeen osoitteeseen), kampaajalle (jos leikkaa, kuten toivoit), tarhatädille (jos lapsi on yhtenä kappaleena) jne jne.

[/quote]

Koska tippauskulttuuri on ravintola-alaan liittyvä juttu enemmän kuin näihin muihin mainitsemiisi aloihin liittyvä. Ei kai se sinulta ole pois jos joku jättää euron tippiä tarjoilijalle? Oletteko muutenkin elämässänne tuommoisia ilonpilaajia, jotka ajattelevat, että toisten ihmisten muistaminen ja ilahduttaminen on turhaa?

[/quote]

Maissa, joissa on voimakas tippikulttuuri, tipataan kaikkia tuon toisen kirjoittajan mainitsemia ammatteja. 

Vierailija
78/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:26"]

[/quote]

[/quote]

Maissa, joissa on voimakas tippikulttuuri, tipataan kaikkia tuon toisen kirjoittajan mainitsemia ammatteja. 

[/quote]

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on riistohintaisten kahviloiden kassakoneen vieressä tippipurkki, koska monet ulkomaalaiset olettaa, että Suomessakin kuuluu tipata tai haluavat sen tehdä, vaikka ensin maksavat itsensä kipeäksi kahvimukillisesta, joka tarjoillaan pahvitötsässä.

Amerikassa näkyvät tippaavan joka paikassa, "Keep the change" sanotaan niin baarissa, kampaajalla, kahvilassa kuin takseissakin. Etelänlomalla oli tippipurkki kynsihoitolassa, ravintoloissa oli aivan päivänselvää maksaa tippiä. Takseissa maksetaan aina vähän yli.

Suomeen en tippikulttuuria halua, enkä haluaisi, että sitä muutkaan maksavat, ettei ravintoloissa aleta olettaa, että sellaista kuuluu saada. Harvoin käyn ravintoloissa syömässä Suomessa, mutta aika usein tarjoilija vaihtuu illan aikana, eikä Suomessa palvelukaan mitään niin nopeaa ja superystävällistä ole, että siitä haluaisin extraa maksaa. Jos juomarahat on verotettavaa tuloa, siinä ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä. Samantien palvelu voisi maksaa sen muutaman euron lisää joka tapauksessa, ellei työntekijä saa tippiä suoraan omaan taskuunsa.

Vierailija
79/123 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:10"]

Te ketkä sanotte, että tarjoilijan kuukausipalkka on vallan riittävä ja kilpailukykyinen niin paljonko te luulette tarjoilijan tienaavan kuukaudessa? Oletteko ajatelleet, että tällä alalla ei tosiaankaan ole kokoaikaisia työsoppareita tarjolla juuri ollenkaan vaan työsopimukset on 0-90h/3vko. Itselläni on osa-aikaisena jäänyt verojen jälkeen käteen hiljaisena kuukautena just ja just se tonni ja sillä pitää sitten kuukausi elää.

[/quote]

On ammattiyhdistysten asia hoitaa palkka-asiat kuntoon. Tippamista ei ole tarkoitettu Suomessa huonojen työehtojen paikkaamiseksi.

[/quote]Samalla tavalla se kaupan kassa on osa-aikatyössä pienellä palkalla. Jätättekö te tippien puolustelijat myös hänelle extraa? Entäs muut palvelualoilla työskentelevät osa-aikaiset työntekijät? Paljonko tippiä R-kioskin myyjälle tai Henkkamaukan myyjälle?

Vierailija
80/123 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

112,

Tuskin Suomessa alkaa yleistymään tippikulttuuri koska on niitä ihmisiä jotka ei jätä tippiä sitten millään. Eli perustelusi (=tippikulttuuri yleistyy, palkat vähenevät) sille, että mielestäsi kenenkään ei tippiä pidä jättää, on ehkä vähän kateuteen vivahtava, koska räjähdysmäistä yleistymistä tuskin tulee tapahtumaan. "Jos en minä, ei kukaan muukaan. Ja minä en halua."
Mistä muusta kun kateudesta ihmiset jaksavat välittää, paljonko ja milloin tippiä tarjoilijalle jätetään.

En usko todellakaan että tippaus mitenkään räjähdysmäisesti yleistyisi yhtäkkiä ja en ymmärrä miksi ihmeessä sinulle on niin kova pala että muut saattavat sitä tippiä jättää. Vaikkakin mielestäni on ok myös olla jättämättä tippiä jos siltä tuntuu. Miksei sinulle ole ok jättää sitä tippiä kun siltä tuntuu?

Ja nyt kun ajattelet että olen vain närkästynyt tarjoilija ja aloit oletuksesi takia henkilökohtaisuuksiin; Väitätkö tosissaan että itse et ole koskaan (edes nuorena) antanut tuttavalle kyytiä paikasta A paikkkaan B bensarahojen hinnalla? Et ikinä ole auttanut esimerkiksi muutossa tai ikkunanpesussa pientä korvausta vastaan? Haravoinut naapurin pihaa? Jos mielestäsi tippi pitäisi verottaa, miksei myös edellä mainitsemani asiat.

Ps. En ole ravintola-alalla, mutta arvostan heidän (ja muiden matala-palkka-alojen) työtä pienellä rahasummalla tai vähintäänkin kiitoksella, jos palvelu on ollut hyvää ja minulle jäi palvelukokemuksesta hyvä mieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi