Jätätkö Suomessa tippiä ravintoloissa?
Onko teillä tapana jättää tippiä jos olette Suomessa ravintoloissa syömässä? Onko suomalainen ravintolakulttuuri muuttumassa? Odotetaanko nykyisin, että henkilökunnalle pitäisi jättää aina vähän (ja mielellään vähän enemmän) extraa?
Pari päivää sitten olimme mieheni kanssa juhlimassa viidettä hääpäiväämme. Säästimme ja jemmasimme rahoja, ja menimme omalla mittapuullamme ihan hienoon ravintolaan pk-seudulla.
Kaikki sujui ihan kivasti kunnes tuli aika maksaa. Laskua oli kertynyt noin 300 euroa (joka on minun mittapuullani kallis lasku kahden henkilön ravintolaruokailusta). Mies maksoi kortilla, eikä jättänyt tippiä, vaikka kortin varmennuksen yhteydessä sitä konekin vielä erikseen kysyy. Emme saaneet edes kiitosta tai hyvästelyjä lähtiessämme. Tuli toisaalta todella huono omatunto ja toisaalta myös petetty/pettynyt olo.
Olisiko meidän pitänyt jättää menemättä koko ravintolaan ja jättää se 300 euroakin "tuomatta"?
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:55"]
Ei muillekaan ammattiryhmille anneta extraa siitä hyvästä, että tekevät sen, mitä heidät on palkattu tekemään. [/quote]
Ai? Kyllä meiltä vaan lähtee mukavalle opettajalle lukukauden päätteeksi lahja, valmentajille kauden päätteeksi korttia ja ilopussia, roskakuskille ja sakokaivojen tyhjentäjille viinipullot ja herkkukorit jouluna yms.
Ja vielä, tippiä voisinkin jättää jos Suomessa 2 hengen ruuat alkupaloineen, jälkkäreineen ja viineineen + muine juomineen perusravintolassa irtoaisi sillä 30-40 eurolla. Täällä kun samasta setistä saa maksaa sen 150 eur ja tasokkaammassa ravintolassa +300eur niin ei kiitos.
En ikinä jätä tippiä, köyhä kun olen. Tosin en ees käy rafloissa.
Jossain viestissä sanottiin etteivät kanadalaiset maksaneet tippiä. Montrealissa ainakin olen kokenut pahimmat tipin ruinaus- tai suorastaan vedätysyritykset, todella yrmeällä naamalla. Siellä on varmaan liikaa asiakkaita, ainakin eurooppalaisia. Kanadan länsiosassa mokomaa en tavannut.
Vai pitäisi tippikulttuuri tuoda Suomeenkin,sehän on pimeää rahaa ja harmaata taloutta.
Olin eilen 7.9.2013 lounaalla Varistossa Kodin Anttilassa Vantaalla ja silmiini osui TIPPIKUPPI kassan vieressä. eikö riitä,että Kreikat ja monet lomakohteet keräävät pimeää rahaa koko ajan,pitääkö Suomenkin yhtyä moiseen tapaan lounasravintoloissakin?kys. närkästynyt
viinit kaadetaan pullosta jne. niin jätän kyllä tippiä ja musta on tosi noloa jos ei jätetä.
Työpaikkaruokalat on erikseen, niissä ei anneta tippia, mutta joutuu myös itse palauttaan astiat.
Eli mun mittapuun mukaan olitte noloja.
Mutta en paljoa, jos vaikka lasku 53€ niin sanon laita 55euroon tai jätän 55€.
Lisäksi jätän tippiä mielummin/reilummin ns. oikeissa ravintoloissa, esim. moni S-ketjun paikka esim. muistuttaa enemmän "pikaruokaravintolaa" laadultaan. Jos syön paikassa missä ruoka on erinomaista ja maistaa että kastike ei ole mistään valmiista pussista, siitä mielellään jättää kiitoksen vert. "einesmössö" paikoissa.
joskus tosi harvoin oon jättänyt. Musta Suomen systeemissä hinnat on korkeat juuri siksi, että työntekijöiden toimeentulo on taattu palkkoja koskevan lainsäädännön kautta.
Tosin en koskaan käy syömässä erityisen kalliissa ravintoloissa!
Käytöstavat omaksuttu amerikkalaisista elokuvista. Osoitus siitä, että voi olla wt, vaikka olisi rahaa.
Jätän 5-10€ setelinä sitten maksetun laskun väliin. En tippaile korteilla kuin ulkomailla.
On eri asia jättää liikaa tippiä, eli lasku 300 euroa ja tippiä siihen 100 euroa, tuo on typerää pöyhkeilyä.
Mutta itaran kuvan antaa itsestään, jos ei laskun summaa pyöristä ylöspäin. Kyse on tavallaan siitä, että tässä nyt syödään kalliisti ja sitten odotellaan että saadaan se muutama kymmenen senttiä (tai ehkä jopa euro pari) takaisin.
Kortilla jos maksaa, voi sen summan pyöristää siinäkin (tai pitää muutamaa kolikkoa taskunpohjalla).
Ja tippamisesta on etuakin ollut, huomaa että palvelu pelaa paremmin (kysyttään useammin onko kaikki ok) saa aina hyvän pöydän ravintolassa ja esimerkiksi isomman annoksen jälkiruokaa ilman lisäveloitusta etc.
Suomessa kaikkia kohdellaan tasavertaisesti. Jos kiinnostaa korruptio niin menkää muualle. Olen ollut tiskin toisellakin puolella, enkä olisi halunnut, että joku antaa vähän ylimääräistä ja luulee sitten, että minä huomioin häntä enemmän kuin muita asiakkaita.
Ja tippamisesta on etuakin ollut, huomaa että palvelu pelaa paremmin (kysyttään useammin onko kaikki ok) saa aina hyvän pöydän ravintolassa ja esimerkiksi isomman annoksen jälkiruokaa ilman lisäveloitusta etc.
Jos neutraalia tai huonoa, en jätä. Olen asunut Briteissä ja sieltä omaksunut tämän tavan.
Joskus ehkä jotain euron pari, jos on ollut sellainen fiilis.
Käytöstavat omaksuttu amerikkalaisista elokuvista. Osoitus siitä, että voi olla wt, vaikka olisi rahaa.
USA:ssa tipataan, koska siellä tarjoilijat saavat palkkaa alle minimin. Ravintoloissa syöminen onkin superhalpaa jenkeissä.
Suomi on päinvastainen esimerkki tuosta, täällä tarjoilija tienaa sellaista ihan kohtuullista palkkaa ja ravintolat ovat huippukalliita. Ei täällä kuulu tipata, se on ihan toisenlaisen kulttuurin tuottama tapa.
Itse en tippaa koskaan Suomessa. Ihan riippumatta siitä, minkälaisen annoksen syön ja missä.
haluan maksaa siinä ruuan hinnassa sen palvelun, enkä halua Suomeen sellaista automaattista tippikulttuuria.
Sitten jos tarjoilija on nähnyt erityistä vaivaa tai jos esim. lapsi on sotkenut ja tarjoilija auttanut siivoamisessa niin, että siihen menee aikaa, tai jotain muuta sähläystä tapahtuu, niin jätän mielelläni tippiä. Tai jos tajoilija on vain niin hirveän mukava ja hyvä ja kaikki sujuu hienosti. Mutten silti halua, että tippi olisi oletusarvo.
Suomalainen palvelu, ja harvoin ruokakaan ansaitsee saada yhtään enempää
USA:ssa tipataan, koska siellä tarjoilijat saavat palkkaa alle minimin. Ravintoloissa syöminen onkin superhalpaa jenkeissä.
Suomi on päinvastainen esimerkki tuosta, täällä tarjoilija tienaa sellaista ihan kohtuullista palkkaa ja ravintolat ovat huippukalliita. Ei täällä kuulu tipata, se on ihan toisenlaisen kulttuurin tuottama tapa.
Itse en tippaa koskaan Suomessa. Ihan riippumatta siitä, minkälaisen annoksen syön ja missä.
Juuri näin. "Tippimaissa" tippi on osa palkkaa ja siten käytännössä pakollinen maksu (ellei ole saanut täysin ala-arvoista palvelua).
Suomessa tarjoilija saa normaalia kuukausipalkkaa ja asiakkaiden hyvä palveleminen kuuluu hänen työhönsä ihan sillä normaalilla palkalla.
Ei lääkärille makseta tippiä onnistuneesta diagnoosista, ei bussikuskille makseta siitä, että hän ajaa bussin perille aikataulussa. Miksi tarjoilijalle pitäisi maksaa siitä ekstraa, että hän tekee normaalin työnsä?
Tippikulttuuri ei kuulu Suomeen, vaikka luonnollista tietysti on, että kaikki alalla olevat sitä mielellään haluaisivatkin.
Saisihan siinä duunari tietysti vähän extraa pimeänä, muutama kymppi silloin tällöin, hyvänä iltana satanenkin paukkuu helposti monta kertaa. Eikös tämä ole sitä harmaata taloutta pahimmillaan? Siis kierretään veroja? Ja tätäkö asiakkaana siis pitäisi vahvistaa ja tukea? I don't think so.
Tarjoilija tienaa Suomessa sen pari tonnia kuussa ja joku ravintolapäällikkö tai vuorovastaava helposti 3500 eur/kk eli saman verran kuin erikoistuva lääkäri sairaalassa, esim. se hätäsektioita tekevä gynekologiaan erikoistuva tai sydäninfarktien hoidosta vastaava sisätautipäivystävä.
Tippiä jättäisin jos systeemi olisi sama kuin ulkomailla eli peruspalkka jonkun 500eur/kk ja lopputoimeentulo tipeistä, tosin tuolloinkin tietysti olettaisin saavani palvelua. Ei tulisi ikinä mieleenkään jossain S-ketjuravintolassa tai pizzeriassa jättää tippiä ja hyväsäs ravintolassa lasku on taas yleensä sellainen (yli 100eur/hlö), että joku parin euron tippi tuntuisi aivan naurettavalta ja se oikeanksuuruinen 10-20% tippi taas olisi turhan paljon.